Selasa, 22 Januari 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Lions XII rebah di kaki T-Team

Posted:

Lions XII rebah di kaki T-Team

Lions XII rebah di kaki T-Team

Oleh NADZARUL AMIR ZAINAL AZAM
amir.azam@kosmo.com.my

CALEB (dua dari kanan) kurang menyerlah pada aksi menentang Lions XII di Kuala Terengganu semalam.


PENGENDALI T-Team, Peter James Butler mengotakan janjinya untuk mengejutkan Lions XII dalam saingan liga Super.

Semalam, T-Team meraih kemenangan 1-0 ke atas wakil Singapura itu pada aksi yang berlangsung di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu.

Gol kemenangan The Titans hadir menerusi sepakan penalti yang disempurnakan Mohd. Badrul Hi- syam Morris pada minit ke-73.

Skuad kendalian Butler memperoleh sepakan penalti apabila salah seorang pertahanan Lions XII tertampan bola dalam petak penalti.

Butler memberitahu, anak-anak buahnya berhak memperoleh tiga mata penuh pada perlawanan tersebut kerana mereka dilihat lebih banyak menguasai permainan.

"Sudah pasti saya berpuas hati dengan prestasi yang ditunjukkan semua pemain pada perlawanan hari ini (semalam). Kita berhak memperoleh tiga mata penuh kerana para pemain telah menunjukkan persembahan yang lebih baik," ujarnya.

Mengulas mengenai penyerang import, Caleb Folan yang dikeluarkan pada babak kedua, Butler memberitahu, pemain itu mengalami kecederaan hamstring dalam perlawanan tersebut.

"Kalau saya mengetahui dia mengalami kecederaan, saya tidak akan menyenaraikan dalam kesebelasan utama tetapi Caleb tetap bersemangat untuk turun bagi membantu pasukan memusnahkan impian Lions XII.

"Kita pasti akan kembali lebih garang selepas ini dengan kehadiran semula George Boateng yang dilaporkan sudah pulih sepenuhnya daripada kecederaan," ujarnya.

Begitupun, Butler mengakui kecewa dengan persembahan Caleb sepanjang lima perlawanan dalam saingan Liga Super setakat ini meskipun dia mudah untuk menyesuaikan diri dengan rentak permainan yang diterapkan.

"Dia (Caleb) masih belum mempamerkan aksinya yang sebenar tetapi kami akan memberi dia masa untuk mengembalikan prestasi serta keyakinannya," katanya.

Sementara itu, pengendali Lions XII, V. Sundram Moorthy berkata, beliau akan menilai semula tayangan video sama ada bola terkena tangan anak buahnya pada perlawanan menentang T-Team.

"Saya merasakan keputusan seri adalah adil pada perlawanan petang ini (semalam). Saya berpuas hati dengan prestasi semua pemain walaupun beberapa tonggak utama tidak dapat beraksi pada perlawanan ini akibat kecederaan.

"Apa pun, saya akan melihat semula ulang tayang perlawanan ini, itu yang penting sekali. Saya juga tidak boleh mengubah keputusan hari ini (semalam) dan perlu meneruskan saingan Liga Super," katanya.

'Tubuh jawatankuasa khas bendung kekecohan'

Posted:

'Tubuh jawatankuasa khas bendung kekecohan'

'Tubuh jawatankuasa khas bendung kekecohan'


MASALAH kekecohan penyokong boleh dihentikan jika semua pihak bersikap lebih profesional.


KELAB penyokong bola sepak tanah air mencadangkan agar Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), menubuhkan sebuah jawatankuasa khas bagi membendung insiden kekecohan yang dicetuskan para penyokong di stadium.

Timbalan Presiden Kelab Penyokong Siber Bola Sepak Kelantan Darul Naim (Kelate.net), Mahizi Mahmood berkata, jawatankuasa khas yang akan dianggotai kelab penyokong bola sepak negeri itu perlu kerana pada masa ini mereka tidak mempunyai kuasa mencegah masalah tersebut, sedangkan setiap kali berlaku kekecohan mereka dipersalahkan.

"Kita hanya mampu memberi nasihat menerusi laman web dan blog tetapi tidak ramai peminat yang melayarinya. Jadi, adalah wajar jika FAM memberi kuasa kepada kelab penyokong negeri untuk mengambil langkah pencegahan bagi membendung perkara ini," katanya semalam.

Sebelum ini, FAM menuding jari kepada kelab penyokong negeri kerana gagal mengawal tindakan liar peminat seperti yang berlaku ketika saingan Liga Super antara Kelantan dengan Johor Darul Takzim di Stadium Sultan Muhammad IV, Kota Bharu serta perlawanan antara Terengganu menentang Selangor di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Kuala Terengganu pada 18 Januari lepas.

Mengulas lanjut, Mahizi berkata, hubungan yang rapat dengan penyokong membolehkan kelab bertindak lebih awal dalam menghidu tindakan tidak bermoral segelintir penyokong sebelum merebak.

"Dengan kuasa yang diberi, kita boleh membantu menahan lebih ramai penyokong yang melakukan perkara tidak bermoral seperti membaling mercun dan objek lain ke kawasan padang sebelum menyerahkan kepada pihak berkuasa untuk tindakan lanjut," katanya.

Beliau berkata, penubuhan jawatankuasa itu bukan sahaja dapat membendung insiden kekecohan di stadium tetapi juga boleh mewujudkan kerjasama lain demi kemajuan bola sepak tanah air.

Turut bersetuju dengan pandangan itu ialah Presiden Kelab e-Penyokong Bola Sepak Negeri Sembilan (n9fotbal.com), Ahmad Zaini Baharun yang berpendapat, banyak perkara dapat diselesaikan jika ada kerjasama secara rasmi seperti itu.

"Ketika ini kelab penyokong hanya bergerak secara sendiri dan bergantung kepada blog untuk mengumpul penyokong. Jika ada kerjasama dua hala, kelab penyokong dapat membantu FAM menyampaikan maklumat lebih jelas kepada penyokong," katanya.

Beliau berkata, dengan adanya pengiktirafan daripada FAM, kelab penyokong negeri dapat memperluaskan lagi aktiviti mereka dan pada masa sama menjaga kebajikan anggota.

Presiden Johor Fan Club, Azman Jalil berkata, cadangan untuk mewujudkan jawatankuasa bersama dengan FAM itu adalah satu perkara yang baik demi memupuk persefahaman dengan peminat bola sepak tanah air.

"Dengan wujudnya kerjasama itu nanti, kelab penyokong dapat memainkan peranan yang lebih besar untuk mendidik penyokong masing-masing," katanya.

Harimau Selatan tunjuk taring

Posted:

Harimau Selatan tunjuk taring

Harimau Selatan tunjuk taring

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my


SAFEE Sali (kiri) menjaringkan gol pembukaan Johor DT pada aksi menentang PKNS malam tadi.
Johor DT menang 3-1.


JOHOR Darul Takzim (DT) menepati ramalan apabila mudah menundukkan cabaran Selangor PKNS selepas merakamkan kemenangan 3-1 pada aksi Liga Super di Stadium Shah Alam malam tadi.

Tiga gol skuad Harimau Selatan itu dijaringkan oleh Safee Sali, Ahmad Ezrie Shafizie Sazali dan penyerang import sensasi, Daniel Guiza manakala pemain pertahanan PKNS, Mohd. Faiz Mohd. Isa meledak gol sagu hati pasukannya.

Johor DT tidak mengambil masa lama untuk membuka jaringan menerusi tandukan Safee yang menerima hantaran lintang Guiza pada minit ke-18.

Skuad yang mendapat jolokan Harimau Selatan itu yang tampil dengan persembahan bertenaga, hampir menggandakan kedudukan pada minit ke-35 hasil gerakan solo Pemain Paling Bernilai Liga Malaysia musim lalu, Norshahrul Idlan Talaha, namun sepakannya terkeluar daripada sasaran.

Johor DT dilihat semakin garang apabila sering melakukan asakan ke gawang lawan, namun penyudah yang kurang berkesan menafikan mereka untuk menambah jaringan dan kedudukan 1-0 kekal sehingga tamat aksi separuh masa pertama.

Bersambung pada babak kedua, usaha skuad kendalian Fandi Ahmad untuk mengukuhkan kedudu- kan akhirnya berhasil apabila Ahmad Ezrie menjaringkan gol kedua pada minit ke-61.

PKNS kembali bangkit mengatur serangan, namun setiap percubaan mereka mudah dihalang pertahanan Johor DT.

Ketika pasukan berstatus kelab itu terdesak untuk mengurangkan jurang jaringan, Guiza memastikan Harimau Selatan meraih kemenangan bergaya dengan meledak gol ketiga Johor DT pada minit ke-87.

PKNS yang tampil dengan semangat juang tinggi akhirnya berjaya membolosi gawang Johor DT menerusi jaringan Mohd. Faiz pada masa kecederaan, namun keputusan 3-1 kekal sehingga tamat perlawanan.

Jurulatih Johor DT, Fandi Ahmad mengakui yang kemenangan itu dilihat bakal memberikan suntikan moral buat pemainnya untuk menampilkan aksi lebih bertenaga pada perlawanan akan datang.

"Saya berpuas hati dengan kemenangan ini yang akan menjadi pencetus semangat kepada semua pemain untuk meraih lebih banyak kemenangan selepas ini," katanya.

Menurutnya, barisan pemain Johor DT sudah mula memperli- hatkan keserasian serta keyakinan diri yang tinggi.

Sementara itu, jurulatih PKNS, Abdul Rahman berkata: "Perlawanan yang cukup sengit tetapi pemain PKNS tidak dapat meningkat prestasi kepada tahap yang lebih baik bagi mengatasi lawan."

Sementara itu, pada perlawanan di Stadium Tuanku Abdul Rahman, Paroi, Angkatan Tentera Malaysia (ATM) terus mengukuhkan kedudukan mereka dalam liga selepas meraih kemenangan 2-0 ke atas Felda United.

Pendahulu liga, Pahang terus garang apabila mengecewakan Terengganu 3-0 pada aksi yang berlangsung Stadium Darul Makmur, Kuantan.

Perak pula seri 1-1 dengan Selangor pada perlawanan yang berlangsung di Stadium Lumut, Perak.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved