Rabu, 5 Disember 2012

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Kate Middleton hamil

Posted:

Kate Middleton hamil

Kate Middleton hamil

GAMBAR fail menunjukkan Putera William dan Kate berpegangan tangan selepas majlis
perkahwinan mereka di Westminster Abbey, tengah London pada 29 April lalu. - Reuters


LONDON - Isteri kepada Putera William, Kate Middleton atau Duchess of Cambridge, Catherine, terpaksa bermalam di hospital untuk dirawat akibat alahan mengandung yang teruk selepas pengumuman bahawa pasangan diraja berkenaan dijangka menyambut anak pertama mereka.

Keluarga diraja Britain itu mendedahkan berita gembira tersebut pada Isnin, sekali gus menamatkan spekulasi hangat mengenai bayi yang bakal menjadi raja Britain sama ada ia lelaki atau perempuan.

Ratu Elizabeth II dan seluruh keluarga diraja nyata gembira dengan berita kehamilan Kate. William dan bapanya, Putera Charles telah melawat Kate di Hospital King Edward VII di tengah London, jelas sumber istana.

Bayi itu bakal menjadi pewaris takhta diraja Britain selepas Charles dan William tanpa mengira jantinanya berikutan kerajaan Britain mahu menggubal undang-undang lama yang sebelum ini memberi keutamaan kepada pewaris lelaki.

Menurut sumber istana, pasangan tersebut baru sahaja menyedari kehamilan Kate. Agensi berita The Press Association melaporkan kehamilan itu masih belum memasuki minggu ke-12, tetapi pengumuman itu didorong oleh kondisi perubatan Kate.

Kate dimasukkan ke hospital pada Isnin kerana mengalami hypermesis gravidarum, iaitu alahan teruk yang memerlukan hidrasi dan nutrien tambahan.

"Memandangkan kehamilan masih di peringkat awal, beliau dijangka berada di hospital untuk beberapa hari lagi. Kate juga memerlukan masa untuk berehat," jelas kenyataan dari istana.

Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama dan isteri, Michelle yang ada bertemu dengan keluarga diraja itu ketika lawatan mereka ke Britain tahun lalu menyampaikan ucapan tahniah mereka. - AFP

Bekas ketua polis trafik ditangkap kerana rasuah

Posted:

Bekas ketua polis trafik ditangkap kerana rasuah

Bekas ketua polis trafik ditangkap kerana rasuah


DJOKO SUSILO (tengah) bersama peguamnya ketika tiba di ibu pejabat KPK di Jakarta, Indonesia.


JAKARTA - Pihak berkuasa Indonesia telah menahan seorang ketua polis trafik kerana terlibat dalam kes rasuah bernilai jutaan ringgit, sekali gus menjadi skandal rasuah terbaharu melibatkan pasukan polis republik tersebut.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Indonesia (KPK) mengesahkan penahanan bekas ketua polis bahagian trafik, Djoko Susilo atas tuduhan salah guna kuasa dalam kes melibatkan tender berjumlah AS$21 juta (RM64 juta) untuk pembelian simulator pemanduan.

"Kami akan menyoal siasat suspek dalam tempoh 20 hari. Sekira wujud bukti yang kukuh, kami akan membawa kes ini ke mahkamah," kata jurucakap KPK, Johan Budi.

KPK mendakwa Susilo menerima lebih AS$200,000 (RM608,599) sebagai suapan daripada seorang pembida tender.

Pemenang tender, syarikat keluli, Citra Mandiri Metalindo Abadi yang terkenal dengan pengeluaran penutup botol dikatakan tidak mempunyai pengalaman atau kapasiti untuk membekalkan simulator terbabit.

Tahun lalu, Indonesia mendapat markah 3.0 dalam Indeks Persepsi Rasuah dan Ketelusan Antarabangsa. Markah sepuluh bermaksud bersih daripada rasuah, manakala markah kosong bermakna sangat korup.

KPK diberi kuasa besar untuk menahan suspek, meneliti akaun bank dan menyiasat semua pegawai polis berpangkat tinggi. - AFP

Kastam rampas wang kertas lebih 1.8 juta Euro

Posted:

Kastam rampas wang kertas lebih 1.8 juta Euro

Kastam rampas wang kertas lebih 1.8 juta Euro


WANG kertas lebih 1.8 juta Euro disembunyikan di ruang rahsia tempat duduk belakang kereta Audi A6.


PARIS - Dua lelaki Cina ditangkap di sebuah pos pemeriksaan Perancis dekat bandar Strasbourg pada bulan lalu bersama wang tunai lebih 1.8 juta Euro (RM7.1 juta) yang disembunyikan di tempat duduk kereta mereka, kata Kastam Perancis.

Wang tunai itu ditemui semasa pihak kastam melakukan pemeriksaan di plaza tol lebuh raya A4 di Schwindratzheim.

Sebanyak 38,000 keping wang kertas dengan nilai 20, 50, 100, 200 dan 500 Euro dirampas dari ruang rahsia tempat duduk belakang kereta Audi A6 yang dinaiki oleh mereka.

Tangkapan tersebut dibuat pada 11 November lalu tetapi kastam Perancis mengumumkannya semalam ekoran kes tersebut masih disiasat.

Kedua-dua lelaki berkenaan mendakwa mereka sedang dalam perjalanan ke Vienna untuk bercuti.

Suspek yang berketurunan Cina tetapi menetap di Portugal kini ditahan bagi membantu siasatan kes penyeludupan wang tersebut. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved