Selasa, 6 November 2012

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Ciri keselamatan KSOS 2

Posted:

Ciri keselamatan KSOS 2

Oleh ADLAN JAAFAR

DARI kiri: Pengarah Saluran Jualan Kaspersky Lab Asia Tenggara, Jimmy Fong, Pengarah Korporat Jualan Kaspersky Lab Asia Pasifik, Gun Suk Ling dan Jurutera Teknikal Kaspersky Lab, Jason Siew menunjukkan produk terbaharu KSOS 2.


SEBUAH syarikat kecil dan sederhana (SME) biasanya mempunyai pekerja seramai 25 orang atau kurang.

Bagaimanapun, definisi untuk sebuah SME berbeza mengikut negara.

Pada bilangan yang sama, ia dianggap sebagai syarikat yang terlalu kecil di China dan India.

Namun, apa juga definisinya berdasarkan kajian yang dilakukan oleh B2B International dengan Kaspersky Lab, tinjauan menunjukkan 41 peratus syarikat di seluruh dunia tidak bersedia menghadapi ancaman siber.

Data tersebut sangat membimbangkan kerana perniagaan SME membentuk 98 peratus daripada keseluruhan syarikat yang ada di Malaysia. Bahkan, ia menyumbang sebanyak 31 peratus Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) dan 56 peratus tenaga kerja.

Justeru, Kaspersky Lab melancarkan produk keselamatan terbaharu yang direka mengikut bilangan pekerja SME. Dikenali sebagai Kaspersky Small Office Security 2 (KSOS 2), ia dilancarkan di Kuala Lumpur baru-baru ini.

KSOS 2 menaik taraf beberapa ciri-ciri keselamatannya seperti pelayan keselamatan, back-up, enskripsi, polisi web dan pengurusan kata kunci.

Pengurusan kata kunci membolehkan seluruh rangkaian perniagaan kecil diuruskan dengan sebuah komputer tunggal. Menggunakan konsol pentadbiran, status keselamatan untuk semua komputer boleh diperiksa, mengesan masalah seterusnya diselesaikan.

Sambungan WiFi juga boleh dipantau dan kaedah bagi membaiki sebarang ancaman boleh diberi saranan.

Menurut kajian Smith School, Universiti Maryland dan Network Solution, para pekerja di syarikat kecil menghabiskan sehingga 24 peratus waktu bekerja dengan melayari rangkaian sosial.

Ciri Pengurusan Polisi Web KSOS 2 boleh memastikan para pekerja bekerja dalam keadaan optimum dengan melakukan tetapan polisi pada internet dan komputer.

Selain itu, pemilik syarikat boleh mengawal aktiviti memuat turun fail bagi mengelakkan ia memberi kesan kepada sambungan jalur lebar dan menyekat sebarang laman web.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved