Isnin, 19 November 2012

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Kokain RM22 juta dirampas

Posted:

Kokain RM22 juta dirampas

Kokain RM22 juta dirampas

Oleh NOR SHAFAWATI YUP
shafawati.yup@kosmo.com.my

NOOR Rashid (dua dari kanan) menunjukkan tin-tin berisi santan kelapa bercampur dadah kokain yang dirampas pada sidang akhbar di Bukit Aman semalam.


KUALA LUMPUR - Sindiket pengedaran dadah semakin kreatif dan terbaharu polis dengan kerjasama Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) berjaya menumpaskan cubaan menyeludup dadah kokain yang dilarutkan dalam tin berisi santan kelapa dipercayai didalangi warga Nigeria.

Kegiatan itu terbongkar hasil serbuan Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Bukit Aman bersama JKDM yang memeriksa sebuah kapal kontena yang tiba di Pelabuhan Barat, Klang, Selangor pada pukul 2 pagi Isnin minggu lalu.

Pemeriksaan ke atas kapal kontena yang belayar dari Guyana, Amerika Syarikat itu dilakukan hasil maklumat risikan pihak Pentadbiran Penguat Kuasa Dadah Amerika Syarikat.

Dalam serbuan tersebut, kapal itu didapati membawa muatan 980 karton tin mengandungi santan kelapa dan tin berisi ketulan nanas yang diproses.

Pengarah JSJN, Datuk Noor Rashid Ibrahim berkata, ujian ke atas 16 karton berisi 384 tin santan kelapa dikesan dicampur dengan larutan dadah jenis kokain tetapi baki tin santan kelapa dan nanas tidak mengandungi larutan dadah tersebut.

"Kita menganggarkan larutan dadah yang ditemui daripada 16 karton tin berisi santan kelapa itu mampu menghasilkan sekurang-kurangnya 76 kilogram dadah kokain yang nilai pasarannya hampir RM22 juta apabila diproses," kata beliau pada sidang akhbar di sini.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Mayat wanita dalam tong sampah

Posted:

Mayat wanita dalam tong sampah

Mayat wanita dalam tong sampah

Oleh KHAIRIYAH HANAFI
khairiyah.hanafi@kosmo.com.my


ANGGOTA polis memeriksa mayat seorang wanita yang ditemui dibuang di dalam tong sampah di Bandar Rahman Putra, Sungai Buloh semalam.


PETALING JAYA – Seorang buruh binaan warga Bangladesh tidak menyangka bungkusan kanvas yang ditemui di dalam tong sampah di Bandar Rahman Putra, Sungai Buloh dekat sini semalam mengandungi mayat seorang wanita yang dipercayai mangsa bunuh.

Buruh yang mahu dikenali sebagai Hassan, 22, berkata, bungkusan itu ditemui pada pukul 11 pagi ketika dia mahu membuang sisa binaan ke dalam tong sampah yang diletakkan di hadapan sebuah rumah kedai yang sedang diubah suai.

"Melihat kepada bentuk bungkusan itu, saya takut untuk membuka menyebabkan saya terus menghubungi tauke saya yang ketika itu berada di Batu Caves sebelum tauke saya menghubungi polis," kata Hassan yang bekerja sebagai buruh di rumah kedai yang sedang dalam proses diubah suai.

Hassan yang ditemui di sini memberitahu, polis yang tiba di tempat kejadian pada pukul 12.30 tengah hari membuka bungkusan tersebut dan menemui mayat seorang wanita berusia lewat 20-an.

Timbalan Ketua Polis Daerah Gombak, Superintendan Rosly Hassan berkata, mayat wanita warga asing itu dipercayai dibunuh di tempat lain sebelum dicampak ke dalam tong sampah tersebut.

Semasa ditemui mayat itu lengkap berpakaian.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Malaysia negara ke-8 'paling bahagia'- Ismail Omar

Posted:

Malaysia negara ke-8 'paling bahagia'- Ismail Omar

Malaysia negara ke-8 'paling bahagia'- Ismail Omar

KOTA KINABALU - Malaysia terus mendapat pengiktirafan antarabangsa selepas diumumkan menjadi negara kelapan paling bahagia daripada 100 buah negara melalui Indeks Kebahagiaan yang dikeluarkan baru-baru ini.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata, laporan indeks keluaran World Happiness Report dan diterbitkan oleh The Earth Institute, Columbia University itu berjaya mengatasi negara-negara maju lain.

"Sebagai perbandingan, Amerika Syarikat di tempat ke-23, Kanada (24), Jepun (34) dan Korea Selatan ke-38.

"Saya berkongsi maklumat ini kerana segala tindakan dan keberkesanan kita adalah selari dengan kebahagiaan masyarakat," kata beliau ketika berucap merasmikan Persidangan Ketua Agensi Polis Bantuan bersama Pegawai Kanan Polis Diraja Malaysia (PDRM) ke-24 di Wisma Sabah Electricity Sdn. Bhd. (SESB) di sini.

Justeru, kata beliau, semua pihak perlu menggandakan usaha agar masyarakat di negara ini terus hidup aman dan bahagia.

Persidangan dua hari itu dihadiri 200 peserta terdiri daripada pegawai kanan polis dan ketua agensi polis bantuan seluruh negara.

Pengarah Urusan SESB, Abd. Razak Sallim berkata, penganjuran persidangan itu bagi memantapkan kerjasama dan hubungan dua hala antara agensi polis bantuan dan PDRM agar imej pasukan polis dapat dipertingkatkan ke tahap lebih tinggi. - Bernama

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved