Rabu, 14 November 2012

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


KP Kesihatan mengaku khalwat

Posted:

KP Kesihatan mengaku khalwat

KP Kesihatan mengaku khalwat

Oleh IKHWAN IDERIS
ikhwan.ideris@kosmo.com.my


HASAN dan pasangannya yang ditangkap berkhalwat didakwa di Mahkamah Tinggi Syariah di Putrajaya semalam.


PUTRAJAYA – Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Seri Dr. Hasan Abdul Rahman yang ditangkap berkhalwat dengan seorang jururawat berstatus isteri orang diarah membayar denda RM3,000 oleh Mahkamah Tinggi Syariah di sini semalam selepas dia mengaku bersalah atas pertuduhan tersebut.

Hasan didakwa berkhalwat dengan seorang pegawai wanita di kementerian sama, Wan Syarifah Nooraazmanita Wan Hassan, 36, di sebuah bilik Hotel Pullman di sini pada pukul 2.18 pagi semalam.

Wan Syarifah pula didenda sebanyak RM2,900 selepas kedua-dua mereka mengaku salah atas tuduhan tersebut.

Hasan yang berstatus duda kelihatan tenang sepanjang prosiding, manakala Wan Syarifah nampak muram dan sesekali menundukkan kepala ketika berada di dalam kandang tertuduh.

Jika gagal menjelaskan denda, Hasan bakal berdepan hukuman penjara tiga bulan manakala pasangannya boleh dipenjara 30 hari.

Terdahulu, Hasan yang tidak diwakili peguam merayu supaya hanya dikenakan hukuman denda kerana sudah insaf malah mereka bercadang untuk berkahwin selepas proses perceraian pasangannya selesai.

"Saya bertanggungjawab atas kesalahan dan belajar daripada kesilapan. Saya berharap diberi peluang dan saya merancang untuk bernikah selepas kes perceraian (Wan Syarifah) selesai," kata Hasan.

Perkara itu turut diakui oleh Wan Syarifah semasa mengemukakan rayuan.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Salah guna duit umrah RM291,250

Posted:

Salah guna duit umrah RM291,250

Salah guna duit umrah RM291,250

Oleh NUZULSHAM SHAMSUDDIN
zulsham@kosmo.com.my


JAMLEE dibawa keluar dari kamar Mahkamah Sesyen Melaka semalam selepas menghadapi 34 tuduhan pecah amanah bayaran pakej umrah.


MELAKA – Seorang pemilik sebuah agensi pelancongan mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini semalam atas 34 tuduhan pecah amanah melibatkan bayaran pakej umrah bernilai RM291,250.

Jamlee Mohd. Zid, 41, dari Lorong 21, Bukit Piatu di sini didakwa melakukan kesemua kesalahan tersebut di J & J Travel & Tours Sdn. Bhd., No 16-D, Jalan Permata 14, Taman Harta Permata, Bukit Baru di sini antara 23 Ogos tahun lalu hingga 5 Februari lepas.

Dalam perbicaraan di hadapan Hakim Ahmad Sazali Omar, tertuduh didakwa melakukan pecah amanah dengan menyalahgunakan wang bayaran pakej umrah membabitkan 34 pelanggannya untuk tujuan peribadi.

Kesemua 34 pertuduhan tersebut melibatkan pembayaran yang setiap satunya berjumlah antara RM4,370 hingga RM45,000.

Kes disiasat mengikut Seksyen 406 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 10 tahun dan sebat serta denda jika sabit kesalahan.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Pasang jeriji automatik elak jadi korban

Posted:

Pasang jeriji automatik elak jadi korban

Pasang jeriji automatik elak jadi korban

KUALA LUMPUR - Setiap pemilik rumah disaran supaya menggunakan jeriji automatik berkuasa bateri yang mudah dibuka pada tingkap dan pintu rumah supaya penghuni dapat meloloskan diri jika berlaku kebakaran.

Ketua Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM), Datuk Wan Mohd. Nor Ibrahim berkata, jeriji automatik dapat mengurangkan risiko kematian dalam kebakaran kerana penghuni rumah hanya perlu menekan butang untuk membuka jeriji tersebut.

"Kita menasihatkan pemilik rumah supaya memasang jeriji seumpama itu kerana ia bukan sahaja mudah untuk menyelamatkan diri semasa kebakaran tetapi juga dapat mencegah jenayah," katanya ketika dihubungi Bernama di sini semalam.

Beliau mengulas tragedi kebakaran sebuah rumah banglo dua tingkat yang meragut empat nyawa iaitu sepasang suami isteri, seorang anak lelaki serta seorang pembantu rumah warga Indonesia apabila kesemua mangsa lemas terhidu asap tebal di Taiping, Perak kelmarin.

Dalam kejadian itu, Mohd. Hakimi Zubair, 40, Pengarah Korporat Royal Bank of Scotland Kuala Lumpur, isterinya, Leiha Sahak, 40, pakar teknologi maklumat sebuah syarikat swasta di ibu negara, anak mereka Ahmad Faris, 3, dan pembantu rumah yang dikenali sebagai Rizki ketika itu berada di tingkat dua rumah tersebut.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved