Selasa, 13 November 2012

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Empat dikhuatiri lemas

Posted:

Empat dikhuatiri lemas

Empat dikhuatiri lemas

Oleh AHMAD SYAHIR KASSIM
syahir.kassim@kosmo.com.my

ANGGOTA bomba mencari sebuah kereta yang terjunam ke Sungai Padang Kerbau di Pendang, Kedah semalam.


PENDANG – Empat individu yang tidak dikenali identitinya dikhuatiri lemas setelah kereta yang dinaiki mereka terbabas ke dalam Sungai Padang Kerbau, Titi Haji Idris dekat sini semalam.

Kejadian membabitkan sebuah kereta Proton Saga Aeroback berwarna putih itu berlaku kira-kira pukul 1.30 petang semalam.

Kosmo! difahamkan kesemua mangsa mungkin orang luar yang datang untuk melakukan aktiviti memancing di kawasan sungai itu.

Seorang penduduk, Siti Fatimah Husin, 34, memberitahu, ketika kejadian dia berada di bahagian bawah rumahnya yang terletak kira-kira 15 meter dari lokasi.

"Ketika saya bersama keluarga makan tengah hari, tiba-tiba terdengar satu bunyi 'boom' seperti ada benda besar jatuh ke dalam sungai.

"Saya jenguk ke arah sungai, saya mendapati ada kereta terjatuh ke dalamnya dan kemudian saya beritahu jiran.

"Tidak lama kemudian kereta itu terus tenggelam. Saya terus hubungi bomba dan polis," katanya kepada pemberita ketika ditemui di tempat kejadian semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Agensi mungkin gulung tikar

Posted:

Agensi mungkin gulung tikar

Agensi mungkin gulung tikar


Isu pembantu rumah asing perlu ditangani secara bijaksana demi kebaikan semua pihak. - Gambar hiasan


KUALA LUMPUR - Agensi-agensi pembekal pembantu rumah Indonesia di negara ini bakal berdepan risiko gulung tikar jika kos pengambilan tenaga kerja itu dikekalkan pada harga RM4,511 seperti dipersetujui Malaysia dan Indonesia.

Presiden Pertubuhan Kebangsaan Agensi Pekerjaan Malaysia (Pikap), Datuk Raja Zulkepley Dahalan berkata, pihaknya tidak bersetuju dengan harga itu memandangkan kos sebenar bagi membawa masuk seorang pembantu rumah adalah jauh lebih tinggi.

"Berdasarkan kos RM4,511 yang dipersetujui, majikan membayar RM2,711 manakala RM1,800 dibayar pembantu rumah yang akan dipotong majikan daripada gaji sebanyak RM300 selama enam bulan.

"Jumlah itu tidak mengambil kira kos ditanggung agensi sebagai perantaraan yang perlu membayar Pihak Tempatan Indonesia (PTI) untuk mencari wanita negara itu yang mahu menjadi pembantu rumah di mana agensi tidak mempunyai kuasa untuk tawar-menawar harga ditetapkan," katanya kepada Bernama di sini.

Raja Zulkepley mengulas dakwaan Persatuan Majikan Amah Malaysia yang mempersoalkan permintaan Pikap kepada kerajaan supaya harga itu dikaji semula atas alasan ia terlalu rendah.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Polis ambil keterangan 10 saksi kes rogol

Posted:

Polis ambil keterangan 10 saksi kes rogol

Polis ambil keterangan 10 saksi kes rogol

Oleh NOOR HASLIZA NUSI
hasliza.nusi@kosmo.com.my

GEORGE TOWN – Polis Pulau Pinang telah mengambil keterangan 10 orang saksi bagi membantu siasatan kes tiga anggotanya yang didakwa memperkosa seorang wanita Indonesia ketika ditahan di Balai Polis Perai, Bukit Mertajam dekat sini 9 November lalu.

Ketua Polis negeri, Datuk Abdul Rahim Hanafi berkata, siasatan berhubung dakwaan yang dibuat wanita berusia 25 tahun itu hampir selesai 95 peratus selepas penahanan ketiga-tiga anggota berpangkat rendah terbabit.

Menurut beliau, sebuah pasukan khas ditubuhkan bagi menyiasat kes tersebut dan akan diserahkan kepada pihak pendakwa raya (DPP) bagi membuat pertuduhan ke atas anggota terlibat.

"Kita telah menahan kerja ketiga-tiga anggota untuk siasatan lanjut sehingga pertuduhan dibuat di mahkamah nanti dan mereka kini ditahan reman selama tujuh hari bermula 10 November.

"Polis akan menjalankan siasatan secara telus dan tidak akan berkompromi dengan mana-mana pihak termasuk mengambil tindakan tegas terhadap anggota tersebut," katanya pada sidang akhbar di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved