Jumaat, 14 September 2012

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Malam penentuan

Posted:

Malam penentuan

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my

JOHOR FC (jersi oren) masih berpeluang untuk merebut tempat ke suku akhir.


SAINGAN peringkat kumpulan kempen Piala Malaysia 2012 sudah pun memasuki episod terakhir malam ini.

Justeru, beberapa pasukan dilihat berdepan misi 'hidup dan mati' bagi menentukan pasukan mana yang berhak menyambar slot ke suku akhir.

Dalam aksi Kumpulan A, saingan tiga penjuru membabitkan Lions XII dan pasukan 'adik-beradik', Johor serta Johor FC dilihat masih terbuka dalam usaha mara ke peringkat seterusnya.

Malam ini, Lions XII yang dikendalikan V. Sundramoorthy bakal melayan kunjungan Sang Lebah dan pertembungan dijangka sengit apabila kedua-dua pasukan kini berkongsi lapan mata.

Hasrat Sang Jengking juga masih belum terkubur apabila mengutip lima mata setakat ini, dan jika menang ke atas PKNS malam ini tidak mustahil mereka mampu ke suku akhir dengan syarat Johor FC teruk 'dikerjakan' Sang Singa di Stadium Jalan Besar malam ini.

Untuk rekod, mana-mana pasukan daripada Kumpulan A yang mara ke suku akhir nanti dijangka berdepan Selangor dan Pahang yang ketika ini selesa menerajui Kumpulan D.

Dalam pada itu, saingan 'kumpulan maut' juga tidak kurang hebat apabila juara Liga Super dan Piala FA, Kelantan yang kini mengutip lapan mata pastinya mahu membelasah Terengganu di Stadium Muhammed IV, Kota Bharu untuk muncul juara Kumpulan B.

Sudah tentu anak-anak buah Bojan Hodak tidak mahu sekadar muncul naib juara kumpulan lantaran juara bertahan, Negeri Sembilan yang dijangka muncul juara Kumpulan C akan menanti mereka di suku akhir nanti.

Ia begitupun tidak semudah dijangka memandangkan juara Liga Premier, Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang kini selesa mengutip 10 mata dijangka tidak berdepan masalah mengatasi cabaran Kedah dalam satu lagi aksi kumpulan malam ini.

Jika muncul juara kumpulan, ATM dijangka berdepan cabaran dua pasukan berstatus kelab, Felda United dan Sime Darby yang ketika ini memiliki peluang sama rata dalam Kumpulan C apabila berkongsi enam mata.

Dalam aksi Kumpulan C malam ini, Sang Rusa bakal melayan kunjungan Felda United manakala Sime Darby berkunjung ke Ipoh berdepan Perak yang begitupun sudah boleh mengucapkan 'selamat tinggal' dalam kempen kali ini apabila sekadar menghuni tangga tercorot kumpulan dengan tiga mata.

Bagi saingan Kumpulan D pula, juara 32 kali, Selangor dilihat berpeluang cerah mara ke suku akhir apabila berkongsi 10 mata dengan Pahang yang juga dijangka tidak berdepan masalah menewaskan T-Team dalam satu lagi aksi kumpulan.

Begitupun, skuad kendalian Irfan Bakti masih belum boleh berasa selesa memandangkan pasukan di tangga ketiga, Sarawak yang mengutip tujuh mata mampu menafikan hasrat Selangor jika menang besar di Stadium Shah Alam malam ini.

Aksi suku akhir yang akan diadakan secara timbal balik dijadualkan berlangsung pada 28 September ini dan 5 Oktober depan, separuh akhir (8 dan 12 Oktober) manakala pentas final dijadualkan berlangsung di Stadium Shah Alam, 20 Oktober depan.

Jadual itu begitupun akan dipinda sekiranya Kelantan berjaya mara ke saingan separuh akhir Piala AFC 2012 dan jika The Red Warriors layak, suku akhir kedua kempen akan diawalkan pada 1 Oktober manakala aksi separuh akhir pula dipinda ke tarikh 5 dan 8 Oktober depan.

Justeru, pasukan mana yang mampu menjadi lapan pasukan terbaik dalam kempen kali ini, sama-sama kita saksikan malam ini.

Kedah tetap ingin menang

Posted:

Kedah tetap ingin menang

Oleh AHMAD SYAHIR KASSIM
syahir.kassim@kosmo.com.my

KEDAH (jersi hijau) tetap mahu memburu kemenangan meskipun peluang mereka untuk mara ke suku akhir agak sukar.


BIARPUN peluang Kedah melangkah ke suku akhir Piala Malaysia musim ini sudah tertutup rapat, namun para pemain pasukan itu tetap bertekad untuk melakar kemenangan ke atas Juara Liga Premier, Angkatan Tentera Malaysia (ATM) pada pertemuan terakhir Kumpulan B di Stadium Majlis Perbandaran Selayang malam ini.

Namun, peluang skuad Kenari akan kembali terbuka sekiranya berlaku keajaiban menerusi kejutan yang mungkin boleh dibuat Terengganu dengan menewaskan Juara Liga Super, Kelantan.

Walau apa pun percaturan di atas kertas, anak-anak buah Marijo Tot yang diketuai kapten pasukan, Baddrol Bakhtiar hanya mahu fokus dan tekad meraih kemenangan ke atas skuad bimbingan B. Sathianathan yang tewas kepada Kelantan 4-3 baru-baru ini.

Baddrol mengakui, sukar untuk menang besar ke atas pasukan kelab itu yang dibarisi pemain berpengalaman dan sudah pasti mereka juga mahukan kemenangan.

Namun katanya, pemain akan mempamerkan aksi terbaik pada pertemuan terakhir ini, sekali gus mahu mencatat keme- nangan bermakna buat pasukan di samping mengharapkan Kelantan tumpas kepada Terengganu.

"Pertemuan terakhir ini adalah sukar bagi pemain lebih-lebih lagi Kedah perlu menang besar dan mengharapkan Kelantan kalah, namun kami akan cuba yang terbaik," kata- nya.

Kedah ketika ini berada di tangga ketiga dengan lima mata, ketinggalan tiga mata di belakang Kelantan. The Red Warriors mengumpul lapan mata berbanding ATM yang menerajui Kumpulan B dengan 10 mata.

Baddrol juga berharap rakan-rakan sepasukannya khususnya rangkaian serangan mampu menterjemahkan peluang dengan jaringan dan tidak berputus asa untuk memecah benteng pasukan lawan.

"Apabila mendahului pasukan lawan pemain tidak usah berasa selesa, sebaliknya jika ketinggalan pemain perlu terus berusaha memburu gol sehingga wisel penamat," katanya.

"Apa pun, pemain perlu fokus dan komi- ted pada perlawanan ini tanpa perlu memi- kirkan keputusan lalu, tewas kepada ATM di gelanggang sendiri dan peluang ke suku akhir yang amat tipis," katanya.

T-Team mahu pertahankan maruah

Posted:

T-Team mahu pertahankan maruah

YUNUS mahu anak-anak buahnya mempertahankan maruah pasukan T-Team pada aksi terakhir peringkat kumpulan Piala Malaysia malam ini.


PASUKAN berstatus kelab, T-Team tidak akan memberi jalan mudah ketika bertemu Pahang malam ini biarpun ia sudah tidak layak ke peringkat suku akhir saingan Piala Malaysia musim ini, lapor MANIRAH OTHMAN.

Malah, pasukan yang mungkin tidak lagi wujud musim depan itu tetap tidak akan mengaku kalah lebih awal, sebaliknya mahu menampilkan persembahan terbaik tanpa mengulangi kesila- pan-kesilapan lampau.

Jurulatihnya, Yunus Alif memberitahu, rentak kemenangan perlu dicari dan pemain dinasi- hatkan supaya tidak mengambil mudah perlawanan malam ini bagi membolehkan mereka memungut tiga mata penuh.

"Sekurang-kurangnya kita mahu menang dalam perlawanan esok (malam ini) dan memungut tiga mata penuh di laman sendiri.

"Ini adalah maruah kita dan juga maruah pemain-pemain dan inilah satu-satunya perlawa- nan bagi musim ini untuk mereka buktikan yang mereka adalah antara pasukan yang terbaik," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pada sesi latihan di Stadium Sultan Ismail Nasirud- din Shah kelmarin menjelang perlawanan terakhir peringkat kumpulan D menentang Pahang malam ini.

Dalam pada itu, ketika ditanya punca kegagalan sepanjang lima perlawanan sebelum ini, Yunus mengakui kecacatan dalam pasu- kan menjadi punca skuad bimb-i ngannya itu gagal menemui rentak kemenangan sepanjang saingan Piala Malaysia musim ini.

Katanya, pada perlawanan pembukaan ketika menentang Pahang, skuad bimbingannya itu berjaya menemui rentak perla- wanan, namun apabila salah seorang pemain (Marco Tulio) dibuang padang menyebabkan T- Team ketinggalan 2-3 setelah terpaksa beraksi dengan 10 pemain.

"Pada perlawanan kedua ketika menentang Sarawak, kita berpe- luang untuk memenangi perlawa- nan, namun beberapa cubaan menarik di depan gawang gagal disudahkan dengan baik.

"Ketiga adalah faktor-faktor lain dimana kita dikenakan sepakan penalti pada saat-saat akhir dan ini menambah tekanan kepada pemain sehingga melunturkan semangat mereka untuk terus berjuang," katanya.

Justeru, beliau berharap para pemain T-Team dapat bangkit dan membuktikan bahawa mereka ini mampu memberikan saingan biarpun menerima pelbagai tekanan dan memenangi perlawanan terakhir saingan kumpulan D ketika turun menentang Pahang di laman sendiri.

Ekoran prestasi yang kurang memberangsangkan musim ini, Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said sedang menunggu laporan prestasi pasukan itu dan ada kemungkinan pasukan tersebut dibubarkan, namun keputusan itu masih pada peringkat perbincangan.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved