Ahad, 26 Ogos 2012

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Dulu penjaja kuih, kini usahawan kek

Posted:

Dulu penjaja kuih, kini usahawan kek

KEK Lapis Dayang Salhah bukan satu nama baru dalam industri kek lapis di Bumi Kenyalang. Bahkan, keenakan kek tersebut menjulang nama pemiliknya, Dayang Salhah hingga ke Sabah, Semenanjung bahkan ke negara jiran, Brunei dan Singapura.

Kunjungan ke bandar raya Kuching, Sarawak bagaikan tidak lengkap andai pengunjung tidak membeli kek lapis Dayang Salhah sebagai buah tangan untuk dibawa pulang.

Kek lapis moden Sarawak dipercayai telah lama diperkenalkan di Sarawak sekitar tahun 1990.

Mungkin tidak ramai yang mengetahui kisah di sebalik kejayaan jenama Kek Lapis Dayang Salhah yang diusahakan sendiri oleh Dayang Salhah Awang Weldan, 48.

Sejak zaman kanak-kanak, Dayang Salhah rajin membantu ibunya membuat kuih-muih selain berniaga secara kecil-kecilan berhampiran rumah mereka di Kampung Gersik, Petra Jaya.

Berkat kesungguhan dan jerih perih yang dilalui berjaya mengubah kehidupan suri rumah ini. Dahulu, beliau menyara hidup dengan menjaja kuih-muih dan pisang goreng. Kini, beliau ialah usahawan kek lapis.

Dayang Salhah hanya menamatkan pelajaran hingga ke peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dari Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Tun Abang Haji Openg, Petra Jaya. Dengan kelulusannya itu, tidak ada pekerjaan lain yang dapat dilakukan melainkan membantu ibu membuat kuih-muih secara kecil-kecilan.

Menu utama

"Saya tidak mempunyai pendidikan formal dalam berniaga, saya hanya belajar selok-belok perniagaan daripada ibu yang berniaga kuih.

"Ibu banyak mewariskan kemahiran memasaknya kepada saya. Ketika itu, saya membantu ibu mendapatkan duit poket sekali gus meringankan beban keluarga," ujarnya ketika ditemui baru-baru ini di Kampung Gersik, Petra Jaya.

SALAH satu corak kek lapis tradisional Sarawak.


Anak kedua daripada enam beradik ini memberitahu, bertitik-tolak daripada ilmu perniagaan yang diperoleh secara tidak formal itu, dia merancang memulakan perusahaan menjual kek lapis secara kecil-kecilan di rumah sekitar tahun 1997. Dayang Salhah bersetuju bahawa kek lapis sebagai bukti atau gambaran terhadap ketekunan wanita Sarawak.

Bahkan, kek lapis juga cukup sinonim dengan penduduk Sarawak yang terdiri daripada masyarakat yang berbilang kaum dan etnik.

Lebih unik, setiap kali perayaan tidak kira Tahun Baru Cina, Hari Gawai, Hari Raya Aidilfitri, Hari Raya Aidiladha serta Krismas, kek lapis akan menjadi menu utama setiap rumah di Sarawak.

Bagaimanapun, Dayang Salhah menjelaskan, teknik pembuatan kek lapis tidak semudah seperti yang disangka. Pembuat kek perlu kreatif dalam menentukan corak di samping perlu mempunyai kesabaran yang tinggi.

Setiap lapis kek perlu dibakar dengan sempurna untuk menjaga kualiti kek. Proses tersebut benar-benar menguji kesabaran dan ketekunan pembuatnya.

Semakin unik corak sesuatu kek lapis semakin banyak usaha yang perlu dicurahkan. Dengan erti kata lain, proses pembuatannya sebagai menghasilkan kek di dalam kek.

"Proses yang paling sukar ialah menghasilkan corak kek lapis kerana lebih unik sesebuah kek lapis itu, maka lebih banyak usaha diperlukan.

"Motif pada kek lapis itu akan kelihatan jelas apabila ia dipotong menegak sekali gus mempamerkan bahagian dalamnya yang bercorak. Secara tidak langsung, corak-corak tersebut melambangkan kejujuran, kreativiti, keunikan serta ketelitian pembuatnya yang rata-rata terdiri daripada kalangan wanita," jelasnya.

Sejak tahun 1997, Dayang Salhah memulakan operasi kek lapis di No. 40, Kampung Gersik dengan 10 tenaga kerja. Kesemuanya terdiri daripada ahli keluarga dan saudara-maranya.

Ramai kepakaran

Kemudian, Dayang Salhah menyertai Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Kuching pada Ogos 2002. Bergalaskan jenama Kek Lapis Dayang Salhah, produknya itu semakin dikenali ramai di Sarawak, Sabah dan Semenanjung.

"PPK banyak membantu saya mengembangkan perniagaan kek lapis ini sama ada dari segi nasihat, bimbingan dan kewangan.

"Berpegang kepada prinsip tidak mudah berasa selesa dan ingin memajukan perniagaan, saya menubuhkan syarikat sendiri yang dikenali sebagai Dayang Salhah Enterprise pada 19 Mei 2006," katanya.

KERJA-KERJA membungkus kek juga dilakukan di kilang Kek Lapis Dayang Salhah di SMI Industrial Park Demak Laut.


Menerusi syarikat tersebut, Dayang Salhah menjalankan perniagaan pembuatan makanan iaitu kek dan biskut dengan jenama sendiri.

Jenama tersebut kini menumpukan kepada pengeluaran kek lapis Sarawak dan swiss roll.

"Kini syarikat milik saya ini mempunyai kepakaran dan juga tenaga kerja seramai 160 orang bagi memenuhi permintaan pelanggan yang semakin meningkat setiap hari.

"Kita tidak menggunakan sebarang strategi pemasaran, sebaliknya lebih mementingkan kualiti produk kek lapis terutama dari segi rasa,"kata anak jati Kuching, Sarawak ini.

Tidak hairanlah para pengunjung termasuk pelancong asing yang pertama kali datang untuk mendapatkan kek lapis di kedainya di tebingan Sungai Sarawak akan datang semula selepas menikmati kek lapis Dayang Salhah.

Beliau juga menerima banyak maklum balas positif yang memuji rasa kek lapisnya yang tidak berubah sejak dahulu lagi.

"Mereka yang pernah datang ke kedai kek lapis Dayang Salhah ini akan datang semula bersama ahli keluarga atau rakan-rakan yang secara tidak langsung mempromosikan produk kami dari mulut ke mulut," ujar wanita yang murah dengan senyuman ini.

Bagi mengembangkan perniagaannya, syarikat Dayang Salhah Enterprise kini mempunyai dua buah kilang. Sebuah kilang terletak di Demak Laut Industrial Estate manakala yang baharu beroperasi sejak tiga bulan lalu pula terletak di SMI Industrial Park, Demak Laut.

Dalam tempoh 15 tahun menjadi pengusaha kek, Dayang Salhah mengakui banyak rintangan yang dilaluinya. Namun, sifat putus asa atau cepat mengalah tidak pernah wujud dalam diari hidup beliau.

Ujian paling besar sepanjang mengusahakan kek lapis ialah apabila mentega Golden Churn Creamy Butter diisytiharkan tidak halal tahun lalu.

Ikon kek lapis

SALAH seorang pekerja kilang melakukan kerja-kerja membuat kek lapis.


"Ekoran isu tersebut, jualan kek lapis saya merudum hingga mengakibatkan kerugian besar walaupun saya tidak menggunakan mentega tersebut dalam kek lapis saya," jelasnya.

Adakah Dayang Salhah merasakan dia merupakan ikon kek lapis moden Sarawak? Ujar beliau: "Untuk meletakkan jenama ini sebagai ikon kek lapis Sarawak terlalu tinggi, lagipun banyak saingan kerana kek lapis ini merupakan jati diri wanita Sarawak.

"Kepakaran membuatnya diturunkan daripada satu generasi ke generasi dan meliputi seluruh etnik yang terdapat di negeri ini," ujarnya merendah diri.

Sementara itu, para pengunjung boleh datang sendiri ke kedainya yang menyediakan ruang pameran dan jualan yang luas untuk para pengunjung memilih 63 jenis kek lapis pelbagai corak dan rasa.

Dayang Salhah berkata, beliau sentiasa menambah baik kualiti kek di samping mempelbagaikan lagi jenis kek lapisnya.

Antara perasa kek lapis yang mendapat sambutan di kedai Dayang Salhah ialah kek lapis masam manis, kek lapis sisik ikan, kek lapis India dan banyak lagi.

Lebih menarik, pengunjung boleh melihat sendiri semua proses penghasilan kek lapis Dayang Salhah ini.

Pelombong haram gadai nyawa

Posted:

Pelombong haram gadai nyawa

BATU permata mentah yang digali oleh pelombong haram.


SEORANG lelaki memasukkan sebuah bungkusan plastik kecil berisi batu permata ke dalam mulutnya.

Permata itu adalah hasil haram yang diseludup dari mendapan berpasir di kawasan pergunungan Afrika Selatan yang terkenal dengan berlian.

"Ini tempat simpanan saya," terang lelaki itu sambil menjolok masuk bungkusan itu jauh belakang bahagian pipinya.

Sekumpulan pelombong haram pula sedang menunggu masa terbaik untuk menyerbu sebuah lombong terbiar yang terletak berdekatan dengan kem penempatan mereka.

Lombong itu pernah mengorbankan nyawa 10 orang pelombong apabila ia runtuh tiga bulan lalu.

Pelombong-pelombong haram di Afrika Selatan sedia menanggung risiko kematian semata-mata mahu memburu mineral yang menjadikan benua tersebut sebuah kuasa ekonomi terbesar.

Di Namaqualand yang tidak begitu padat dengan populasi, batu-batu permata berselerakan dalam zon Laut Atlantik yang sejuk membeku ke sempadan Namibia.

Gergasi pengeluar berlian, De Beers, pernah menjadi pengeluar terbaik dan pernah menggaji kira-kira 3,000 pekerja. Bagi memenuhi keperluan para pekerja seramai itu, pihak syarikat telah membina beberapa buah dewan rekreasi, padang-padang golf dan sekolah di dua buah bandar.

Lombong di Namaqualand itu akhirnya ditutup pada tahun 2008 dengan penjualan aset berjumlah 225 juta Rand (RM85.94 juta) selepas bertahun-tahun melakukan penyusutan operasi.

Berita penutupan itu telah mengosongkan bandar-bandar perlombongan namun telah menarik ramai pelombong haram ke kawasan terbiar itu.

"Saya boleh katakan lebih 60 peratus tenaga kerja yang aktif terlibat dalam perdagangan berlian tidak rasmi.

"Ia seumpama mendapat restu daripada komuniti supaya mereka 'pergi dan gali'.

"Ia berkait dengan kelangsungan hidup. Tindakan itu hanya untuk kelangsungan kehidupan yang asas dan bukannya mengejar kemewahan," kata Andy Pienaar di pejabatnya di Komaggas yang merupakan salah satu kawasan perlombongan.

Wang kerajaan

Keadaan di Komaggas adalah bukti betapa industri perlombongan berlian tidak membawa banyak perubahan. Jalan-jalan masih tidak berturap manakala pondok kecil dijadikan kediaman. Ramai penduduknya bergantung harap pada wang kebajikan kerajaan.

Salah seorang penjual tempatan menganggar telah membuat keuntungan kira-kira 400,000 Rand (RM152,759) sejak dia mula menggali tiga tahun lalu bersama-sama sebuah kumpulan yang berkongsi laba.

"Ia mengubah hidup saya keseluruhan. Saya tidak perlu gusar lagi mencari pekerjaan, dulu, saya pernah berkeliaran di Cape Town, Johannesburg untuk mencari pekerjaan.


PELOMBONG menapis pasir di Namaqualand, Afrika Selatan bagi mendapatkan batu permata.


"Saya ada kerja sekarang. Saya bukan orang kaya tetapi mampu menyara keluarga setiap bulan," katanya.

Menjadi antara negara yang memiliki simpanan mineral terkaya di dunia, industri perlombongan menyumbang hampir 20 peratus Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Afrika Selatan pada tahun 2010.

Kegiatan perlombongan haram pula menjejaskan peratusan itu dengan anggaran 5 bilion Rand (RM1.875 bilion) dalam tempoh empat tahun lalu.

Sasaran tempat yang paling popular oleh pelombong haram ialah laluan terowong lombong yang tidak digunakan lagi. Begitupun, lubang itu menjadi ancaman buruk berikutan keadaannya yang tidak selamat.

Permukaan lombong yang berlapis-lapis dan berpasir serta terbuka boleh menjadi 'perkuburan' mereka pada bila-bila masa jika laluan terowong runtuh.

"Denda yang lebih berat perlu dikenakan," kata jurucakap De Beers, Innocent Mabusela merujuk kepada denda sebanyak 300 Rand (RM112.44) yang dikenakan buat masa ini jika seseorang menceroboh kawasan lombong.

Menurut seorang pembeli berlian yang hanya mahu dikenali sebagai Risa, perbuatan melombong secara haram sangat sukar dan berbahaya.

"Kamu boleh terbunuh ketika proses berlangsung. Jika seseorang mengetahui kamu mendapat batu permata, kemungkinan anda diekori dan akan cuba merampasnya atau lebih teruk, akan dibunuh," kata wanita itu.

Pasaran gelap

Biarpun terdapat peraturan dalam perdagangan batu permata Afrika Selatan, batu-batu itu masih mudah untuk dijual dalam pasaran gelap.

Sebenarnya, penduduk tempatan juga berasa mereka layak untuk mendapat hasil daripada tanah itu. Sejak akhir tahun 1920-an, tanah itu dikuasai orang Eropah.

Dasar aparteid Afrika Selatan telah menyebabkan sumber negara diserahkan kepada orang kulit putih dan hanya 8.9 peratus daripada lombong telah ditukar kembali hak milik pada tahun 2009.

"De Beers menduduki tanah kami dan sepatutnya ia dipulangkan semula kepada kami.

"Kami tidak mahu menjadi hamba di negara sendiri lagi. Kami tidak mahu menjadi setakat pekerja. Kami mahu menjadi pemilik, kami mahu menjadi sebahagian daripada proses membuat keputusan," kata Pienaar. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved