Ahad, 20 November 2011

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Tunjuk perasaan semakin buruk

Posted:

Tunjuk perasaan semakin buruk

Tunjuk perasaan semakin buruk

AP
PENUNJUK perasaan bertempur dengan anggota keselamatan Mesir di Dataran Tahrir, Kaherah semalam.


KAHERAH - Suasana di Mesir kembali tidak stabil apabila penunjuk perasaan meneruskan pertempuran untuk hari kedua dengan membaling batu kepada pihak polis di Dataran Tahrir di sini semalam.

Tunjuk perasaan tersebut diadakan bagi menuntut pihak tentera segera mengumumkan tarikh untuk menyerahkan kuasa kepada kerajaan yang dipilih rakyat.

Pasukan keselamatan Mesir menembak gas pemedih mata dan peluru getah ketika menyerbu dataran tersebut untuk merobohkan khemah-khemah penunjuk perasaan, sekali gus mencetuskan pergelutan yang mengakibatkan dua orang terbunuh.

Ratusan lagi cedera dalam serbuan pihak berkuasa yang dibuat beberapa hari sebelum Mesir dijadual mengadakan pilihan raya Parlimen pertama selepas pengunduran Hosni Mubarak Februari lalu.

Ratusan penunjuk perasaan bertindak membaling batu dan membakar kenderaan polis semasa operasi menyuraikan mereka.

"Kami hanya ada satu permintaan. Beberapa pemimpin perlu meletak jawatan dan jawatan tersebut diambil alih oleh orang awam," kata seorang penunjuk perasaan, Ahmed Hani yang merujuk kepada pemerintah tentera Mesir yang merupakan Menteri Pertahanan dalam pentadbiran Mubarak sebelum ini, Hussein Tantawi.

Situasi kelmarin mengingatkan kembali senario kumpulan penunjuk perasaan bertempur dengan pasukan keselamatan di sini semasa kebangkitan 18 hari rakyat Mesir untuk memaksa Mubarak berundur pada Februari lalu.

Keganasan yang tercetus meningkatkan kebimbangan mengenai pilihan raya Parlimen yang bakal diadakan pada 28 November ini yang dijangka dicemari kekacauan.

Rakyat Mesir kini berang berhubung proses reformasi yang lambat dilaksanakan, selain keghairahan tentera mengekalkan kuasa selepas pentadbiran baru dibentuk.

"Kami bosan dengan janji kosong pemerintah. Kami tidak akan meninggalkan tempat ini (Dataran Tahrir)," kata seorang penunjuk perasaan, Sahar Abdel-Mohsen.

"Polis menembak peluru getah, gas pemedih mata serta memukul penunjuk perasaan dengan menggunakan belantan," tambahnya.

Seorang pegawai Kementerian Kesihatan, Mohammed el-Sherbeni berkata, seorang penunjuk perasaan berusia 23 tahun terbunuh akibat terkena tembakan, manakala 676 yang lain cedera.

Seorang pegawai lain memberitahu, sekurang-kurangnya seorang penunjuk perasaan maut di Iskandariah dalam protes yang berlaku di bandar itu. - AP

Full content generated by Get Full RSS.

10,000 pelajar Malaysia di Mesir bimbang situasi terkini

Posted:

10,000 pelajar Malaysia di Mesir bimbang situasi terkini

10,000 pelajar Malaysia di Mesir bimbang situasi terkini

Oleh ZULKIFLI MANZOR
zulkifli.manzor@kosmo.com.my


Muhammar Amin


KUALA LUMPUR – Para pelajar Malaysia di Mesir dilanda kebimbangan ekoran kekacauan yang berterusan di ibu kota negara berkenaan ekoran rusuhan melibatkan penunjuk perasaan di Dataran Tahrir, Kaherah sejak kelmarin.

Wakil pelajar, Muhammar Amin Abdul Yasin, 24, berkata, pelajar Malaysia kini berada dalam keadaan bersiap sedia untuk menghadapi kemungkinan konflik lebih teruk berlaku di negara berkenaan dalam tempoh terdekat.

"Kedutaan Malaysia juga telah mengeluarkan pekeliling kepada pelajar Malaysia di sini (Mesir) supaya sentiasa berjaga-jaga terhadap keselamatan diri dan ketika ini terdapat kira-kira 10,000 pelajar Malaysia di Kaherah serta 1,400 di Mansoura.

"Kami juga diminta tidak keluar lewat malam, tidak menghampiri kawasan pilihan raya serta tempat perkumpulan orang ramai dan dilarang menyertai sebarang perhimpunan," katanya ketika di hubungi Kosmo! di sini semalam.

Muhammar Amin yang merupakan pelajar tahun enam jurusan perubatan Universiti Mansoura berkata, dia dan teman-teman masih mengikuti kelas di universiti seperti biasa tetapi bimbang konflik itu jika berlanjutan akan menjejaskan kuliah mereka.

Menurutnya, kekecohan berlaku kerana rakyat Mesir mendesak tentera negara itu mengumumkan tarikh penyerahan kuasa kepada kerajaan baru.

Sehubungan itu, katanya, para pelajar Malaysia di Mesir memohon kerajaan Malaysia membantu mereka jika keadaan politik bertambah teruk di negara tersebut.

Sementara itu, ibu kepada seorang pelajar Malaysia di Mesir, Fauziah Mahat, 49, berkata, beliau berasa bimbang dengan keadaan anak perempuannya ekoran kekecohan yang berlaku.

Anaknya, Aini Sakinah Noor Azman, 22, melalui panggilan telefon kelmarin memberitahu dia sering melihat kereta kebal berkeliaran di merata tempat di Mansoura dan situasi itu turut berlaku di Kaherah.

"Saya sempat berpesan kepada Aini supaya beli makanan secukupnya dan tidak keluar dari rumah jika keadaan bertambah tegang," katanya.

Full content generated by Get Full RSS.

Ezylnn bergelar isteri

Posted:

Ezylnn bergelar isteri

Ezylnn bergelar isteri

Oleh HARYATI KARIM
haryati.karim@kosmo.com.my


ADAM menyarungkan cincin di jari manis Ezylnn selepas majlis pernikahan mereka di Kuala Lumpur semalam.


KUALA LUMPUR - Tempoh pertunangan penyanyi dan pelakon Ezylnn yang terkenal dengan lagu Hai Hai Bye Bye mungkin antara yang terpendek di dunia.

Penyanyi itu selamat bertunang dengan pengurusnya sendiri, Adam Fahmy Shamsudin, 35, di Roof Garden, Pusat Konvensyen Sime Darby Bukit Kiara di sini pada pukul 3.45 petang semalam.

Sejam 15 minit selepas itu, Ezylnn atau nama sebenarnya Azline Ariffin, 30, selamat diijabkabulkan dengan Adam oleh bapanya sendiri, Ariffin Alang Ahmad pada pukul 5 petang.

Majlis pernikahan itu disaksikan oleh jurunikah Masjid Sungai Penchala, Muhammad Ridwan Mohd. Yunus.

"Saya akui gemuruh sebelum majlis bermula dan Alhamdullilah selepas bercinta selama tiga tahun, hari ini (semalam) merupakan hari paling gembira buat saya kerana telah selamat bergelar isteri.

"Saya memilih Adam sebagai suami kerana tertarik dengan sifat bertanggungjawab dan mementingkan kesempurnaan yang ada pada dirinya," ujar Ezlynn.

Ezlynn menerima wang hantaran sebanyak RM20,020.20 sebagai simbolik kepada tarikh lamaran yang dibuat oleh Adam kepadanya pada 20 Januari 2010 serta tarikh lahir Adam pada 20 Januari di samping mas kahwin sebanyak RM80.

Ezlynn dan suami merancang untuk berbulan madu di Eropah selepas majlis resepsi yang akan diadakan pada bulan Januari tahun depan.

Full content generated by Get Full RSS.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved