Isnin, 26 September 2011

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Malam penentuan Gergasi Merah

Posted:

Malam penentuan Gergasi Merah

Malam penentuan Gergasi Merah

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my

MANIAM (depan) menuntut komitment seratus peratus daripada barisan pemainnya pada aksi menentang KL malam ini.


MALAM ini merupakan detik penentu buat juara Piala Malaysia 32 kali, Selangor bagi meneruskan kemaraan pada edisi Piala Malaysia kali ini.

Bakal membuat perhitungan dengan Kuala Lumpur di Stadium Shah Alam, hanya kemenangan sahaja mampu menjamin kedudukan mereka ke suku akhir bagi memintas kedudukan pasukan warga kota pada saat-saat akhir.

Hanya mengutip tujuh mata dalam lima perlawanan terdahulu, anak-anak buah P. Maniam pastinya sedar apa yang perlu dilakukan bagi menidakkan cabaran Helang yang kini memiliki kelebihan dua mata.

Lulus ujian pertama ketika menang 4-1 ke atas Polis Diraja Malaysia (PDRM) Sabtu lalu sebaik mengambil alih 'baton' daripada K. Devan juga belum tentu menjamin kemenangan Maniam dalam aksi malam ini.

"Tekanan sememangnya dirasai memandangkan kami benar-benar memerlukan kemenangan.

"Justeru, saya harap pemain dapat mempamerkan aksi terbaik serta matang di tengah padang sekali gus mencerahkan peluang meraih tiga mata berharga buat Selangor," katanya kepada Kosmo! semalam.

Maniam dijangka mengekalkan formasi 4-3-3 yang dilakukannya semasa membenam cabaran PDRM sebelum ini apabila Amirulhadi Zainal, Safiq Rahim dan kapten, Amri Yahyah dijangka mengetuai jentera serangan Gergasi Merah.

Kredibiliti pemain supersub, Rudie Ramli bersama sentuhan beberapa pemain simpanan seperti Nazri Ahmad, Bunyamin Omar dan Azidan Sarudin juga ditagih pengendali berusia 43 tahun itu lantaran masih belum pasti mengenai kecederaan dua tonggak utama, Hardi Jaafar dan Nasriq Baharom yang dikhabarkan masih belum cergas sepenuhnya.

Kelibat ayam tambatan skuad Helang, Ahmad Hazwan Bakri dan Yong Kuong Yong juga harus berterusan bagi mengelak mereka daripada berputih mata di depan penyokong fanatik Merah Kuning yang dijangka kembali menguasai Stadium Shah Alam malam ini.

Menurut Maniam, belum tiba masanya bagi beliau memikirkan lawan mereka di suku akhir kelak iaitu juara Kumpulan A, Perak lantaran satu lagi pasukan dalam Kumpulan D, T-Team dilihat telah mengesahkan slot di suku akhir.

"Kita fikirkan perlawanan menentang Kuala Lumpur terlebih dahulu esok (malam ini). Kami mesti menang dan selepas itu baru fikir tentang lawan di suku akhir," katanya.

Kim Swee tidak mahu bersikap terburu-buru

Posted:

Kim Swee tidak mahu bersikap terburu-buru

Kim Swee tidak mahu bersikap terburu-buru

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my

TUGAS yang digalas oleh pengendali skuad Olimpik negara, Ong Kim Swee ketika ini sememangnya cukup berat.

Selain 'menatang' harapan jutaan peminat bola sepak tempatan yang mahu pingat emas Sukan SEA dipertahankan, cabaran untuk meneruskan perjuangan bagi aksi kelaya- kan Olimpik 2012 Zon Asia juga tidak boleh dipandang sebelah mata.

Yang mana satu menjadi keutamaan Kim Swee? Jika yang dikejar tidak dapat yang dikendong pula berciciran, sudah tentu yang rugi tidak lain tidak bukan ialah Kim Swee sendiri.

Menyedari kedua-duanya sama penting, Kim Swee enggan begitu tertekan sebaliknya mahu fokus satu persatu cabaran skuad negara terlebih dahulu sekaligus menjanjikan persembahan terbaik skuad Olimpik negara pada kedua-dua kejohanan tersebut.

Menurut Kim Swee, buat masa ini beliau masih 'bertafakur' dan menilai semula kelebihan dan kekurangan skuadnya yang tewas 0-2 kepada gergasi Asia, Jepun pada aksi kelayakan Olimpik bagi Kumpulan C di Stadium Tosu, Fukuoka minggu lalu.

Walaupun masa masih panjang lantaran Sukan SEA hanya bermula No- vember depan, Kim Swee juga enggan 'menyiapkan kerja rumah' pada saat-saat akhir kerana sedar skuad kendalian beliau mempunyai misi yang cukup besar.

"Apa yang penting, saya mahu fokus satu persatu terlebih dahulu.

"Bagi saya kedua-duanya (Olimpik dan Sukan SEA) adalah sama penting, jadi anak-anak buah saya harus lebih bersedia," katanya kepada Kosmo! semalam.

Skuad Olimpik negara kini dalam misi mempertahankan pingat emas Sukan SEA di Palembang, Indonesia yang berjaya dimenangi anak-anak buah Datuk K. Rajagobal di Laos dua tahun lalu, sekali gus menamatkan kemarau 20 tahun Malaysia yang kali terakhir memenangi pingat emas pada tahun 1989 di Kuala Lumpur.

Venue bagi aksi bola sepak begitupun hanya berlangsung di Stadium Gelora Bung Karno di pusat bandar Jakarta dan Stadium Lebak Bulus selepas tuan rumah bersama, Palembang secara rasmi mengesahkan tidak boleh menjadi tuan rumah pada perlawanan kelayakan kumpulan sebelum majlis perasmian Sukan SEA pada 11 November.

Selain itu, cabaran anak buah Kim Swee bagi aksi pusingan akhir kelayakan Olimpik juga masih belum pudar sekiranya berjaya mencatatkan keputusan memberangsangkan menentang Syria dan Bahrain di gelanggang keramat, Stadium Nasional, Bukit Jalil pada penghujung November depan.

Mengenai kemungkinan bahawa 'menyerang adalah pertahanan yang lebih baik' berbanding hanya bertahan 90 minit yang dilihat seolah- olah tidak menjadi ketika menentang Jepun sebelum ini, Kim Swee dengan tenang memberitahu: "Kita harus 'ukur baju di badan sendiri', Jepun sememangnya sebuah pasukan berkelas dunia.

"Daripada dibolosi begitu banyak gol, sekurang-kurangnya kita mampu menyerap tekanan serangan bertali- arus Jepun, sekali gus lebih mence- rahkan peluang kita untuk mara lebih jauh," katanya.

Dalam pada itu, mengenai kecede- raan tonggak negara, Wan Zack Haikal Wan Nor yang terpaksa dikeluar- kan semasa menentang Jepun tempoh hari, kata Kim Swee perkara itu telah dimaklumkan kepada pengeta- huan kelab pemain itu, ViOn Zlate Moravce untuk tindakan lanjut.

Sementara itu, Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) dalam kenyataannya semalam mengeluarkan senarai nama yang dipilih mengikuti latihan di bawah kendalian Kim Swee pada 1 dan 9 Oktober depan.

Kedah hanya memburu kemenangan

Posted:

Kedah hanya memburu kemenangan

Kedah hanya memburu kemenangan

HIDUP atau mati.

Begitu perhitungan yang bakal dibuat Kedah pada pertemuan terakhir Kumpulan A menentang Perak dalam saingan Piala Malaysia di Stadium Darulaman, Alor Setar malam ini, lapor AHMAD SYAHIR KASSIM.

Sekiranya menang dengan jaringan selesa, Kedah boleh menarik nafas lega mampu berada dalam lapan kelompok terbaik, namun jika keputu- san sebaliknya, skuad Hijau Kuning boleh mengucapkan selamat tinggal pada saingan Piala Malaysia musim ini.

Bunyinya kedengaran 'keras', namun itulah misi besar yang perlu diharungi ketua jurulatih, Wan Jamak Wan Hassan bersama para pemainnya selain sokongan padu peminat setia skuad Kenari.

Tekanan turut dirasai barisan pengurusan pasukan termasuk Pengurusnnya, Datuk Khazali Din yang melihat Kedah tiada pilihan lain sekiranya mahu melangkah ke suku akhir iaitu mencatat kemenangan.

"Tekanan memang dirasai oleh skuad Kedah ketika ini. Saya melihat pasukan ini pada peringkat awal mereka rileks, namun apabila terdesak di penghujung saingan mereka berusaha keras.

"Bagaimanapun, situasi ini membawa padah kepada pasukan sehingga terpaksa berada dalam keadaan tertekan," katanya ketika dihubungi di Alor Setar semalam.

Khazali bagaimanapun tidak mahu pemain dibelenggu dengan perasaan itu kerana ia boleh memberi kesan buruk kepada pasukan yang mahu mencatat kemenangan.

Sebaliknya kata beliau, pemain perlu tenang, lebih-lebih lagi ketika beraksi pada saat getir ini yang memerlukan mental dan fizikal yang kuat.

"Saya faham pemain berada dalam keadaan gemuruh, namun jangan ikut perasaan ketika beraksi sebaliknya tenang dan fokus kepada permainan," katanya.

Tambahnya, beliau percaya dengan perancangan dan strategi yang akan dibuat Wan Jamak pada pertemuan penting itu mampu melakar kejayaan kepada pasukan.

"Apa pun, pemain jangan berputus asa, komi- ted dan kuatkan semangat bagi mencari kemenangan penting ini,'' katanya.

Menyentuh kemungkinan Perak yang sudah layak ke suku akhir bakal menurunkan pemain muda di bangku simpanan, Khazali memberitahu, pemain Kedah tidak seharusnya memikirkan strategi pasukan lawansebaliknya fokus dan beri yang terbaik untuk pasukan.

Katanya, mental pemain ketika ini berada pada tahap terbaik sete- lah dilihat tertekan pada pertemuan dengan Sabah, Sabtu lalu.

"Diharapkan pemain dapat mengekalkan momentum kemenangan itu dan mencari jaringan selesa untuk pasukan," katanya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved