Isnin, 8 Ogos 2011

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Rangka wanita Perancis di gua

Posted:

Rangka wanita Perancis di gua

Rangka wanita Perancis di gua

Oleh NUR AISHAH AMIN, NOR SHAFAWATI YUP dan MEGAT LUTFI MEGAT RAHIM
berita@kosmo.com.my



KUANTAN - Wanita Perancis yang hilang tiga bulan lalu selepas melancong ke Pulau Tioman dekat sini ditemui dibunuh kejam dengan mayat mangsa ditanam dalam sebuah gua di Kampung Tekek di pulau peranginan itu semalam.

Mayat Stephanie Foray, 30, yang belum berkahwin ditemui pada pukul 1 petang oleh polis ekoran penahanan dua lelaki warga tempatan di Kampung Tekek pada 24 Julai lalu.

Mayat mangsa ditimbus dalam lubang di gua itu sedalam tiga meter dan polis mengambil masa empat jam untuk mengeluarkan rangka dipercayai milik Stephanie.

Seorang daripada suspek itu merupakan seorang ahli perniagaan berumur 44 tahun yang memiliki sebuah pondok ala inap desa dan sebuah kafe manakala seorang lagi suspek merupakan sepupu kepada ahli perniagaan itu.

Mengikut laporan sebuah akhbar sebelum ini, mangsa tiba di pulau itu dengan feri pada 10 Mei lalu melalui jeti Mersing di Johor dan didakwa tinggal di pondok milik ahli perniagaan itu.

Sejak masuk ke pulau itu, tiada rekod menunjukkan mangsa meninggalkan pusat peranginan tersebut sama ada melalui jalan air atau udara.

Berikutan itu, polis melancarkan gerakan mencari mangsa selepas menerima laporan daripada atase Perancis di Singapura mengenai kehilangannya pada 27 Jun lalu.

Mengikut satu sumber, Stephanie sebelum ini kerap berhubungan dengan keluarganya di Perancis melalui e-mel.

"Namun selepas keluarga mangsa tidak menerima kiriman e-mel mangsa dalam tempoh yang lama, mereka membuat laporan kepada atase Perancis di Singapura," kata sumber itu.

Polis kemudian menghebahkan kehilangan mangsa yang bekerja sebagai pegawai komunikasi di Perancis melalui Facebook Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Siasatan polis kemudian membawa kepada penahanan suspek pertama, seorang ahli perniagaan. Lelaki itu ditahan selepas polis berjaya mengesan penggunaan telefon bimbit milik mangsa oleh suspek terbabit.

Beberapa hari selepas penahanan ahli perniagaan itu, polis kemudian menahan sepupu kepada suspek pertama itu yang memiliki sebuah kebun.

Suspek pertama didakwa penduduk kampung pernah menaiki motosikal bersama Stephanie.

Sumber itu memberitahu, soal siasat terhadap kedua-dua suspek itu membawa kepada penemuan satu rangka manusia ditimbus dengan batu-batan di dalam sebuah gua di kampung tersebut. Jarak gua dengan pondok didiami mangsa ialah 100 meter.

Turut ditemui bersama rangka dipercayai milik Stephanie adalah sebuah bantal dan tilam serta cebisan pakaian.

Mangsa dipercayai dibunuh tiga bulan lalu ketika dia tinggal di pondok milik suspek pertama.

Mayat mangsa kemudian ditimbus dalam gua di belakang tempat pondok tersebut.

Motif pembunuhan masih disiasat. Polis juga menyiasat kemungkinan mangsa dirogol oleh kedua-dua suspek itu.

Mangsa dikatakan tiba di ibu negara pada 5 Mei lalu dengan sebuah penerbangan dari Colombo, Sri Lanka ke Terminal Lapangan Terbang Tambang Murah (LCCT) Kuala Lumpur.

Selepas itu, mangsa pergi ke Melaka dan pernah menginap di Sayang Sayang Guest House, Kampung Hulu, Melaka.

Sementara itu, sumber Kedutaan Perancis di Malaysia ketika dihubungi berkata, pihaknya belum menerima sebarang maklumat terkini mengenai Stephanie.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Tujuh korban tanah runtuh

Posted:

Tujuh korban tanah runtuh

Tujuh korban tanah runtuh

Oleh AHMAD SYAKIR SAZILI dan MOHD. AZLI ADLAN
berita@kosmo.com.my


PASUKAN penyelamat bertungkus lumus mencari mangsa yang tertimbus dalam kejadian tanah runtuh di perkampungan Orang Asli Sungai Ruil, Tanah Rata, Cameron Highlands kelmarin.


CAMERON HIGHLANDS - Enam sekeluarga disahkan antara tujuh mangsa yang maut dalam kejadian tanah runtuh di perkampungan Orang Asli Sungai Ruil, Tanah Rata di sini kelmarin.

Enam sekeluarga itu ialah Jaafar Balad, 48; isterinya, Normah Gunung, 51; anaknya, Mohd. Ikbal, 15; menantu, Yusniza Yusof, 22; adik ipar, Sara a/p Gunung, 37; dan ibu mentua, Normadiah Lasik, 69.

Turut terkorban dalam tragedi pukul 5.45 petang di perkampungan yang telah diduduki lebih 40 tahun lalu ialah jiran mereka, Mat Ali a/l Ah San, 50.

Dua lagi penduduk lain, Bah Anjang Besar a/l Alang, 39, dan Serry Priary a/p Saari, 15, pula cedera parah. Mereka kini dirawat di Hospital Sultanah Hajjah Kalsom di Tanah Rata di sini.

Seorang penduduk Aida Uda, 29, memberitahu, kejadian tersebut begitu menakutkan kerana dalam sekelip mata, tiga buah rumah jirannya ranap dihempap tanah yang turut membawa pusaran air dan pokok.

Katanya, dia melihat Bah Anjang Besar terpelanting keluar dari rumahnya sebelum diselamatkan manakala yang lain hilang 'ditelan' tanah.

"Ketika kejadian saya dan dua anak sedang tidur sebelum hujan turun disusuli bunyi guruh seperti letupan hingga menggegarkan rumah saya di lereng atas.

"Tanpa berlengah saya membawa dua anak untuk lari dan sebaik membuka tingkap, saya lihat air deras bergulung-gulung yang turut membawa pokok dan tanah menghempap rumah yang berada di bawah," ceritanya.

Ibu Jaafar, Munjut a/p Kelet, 70, berkata, dia terpaksa menggunakan tangannya untuk menggali tanah bagi menyelamatkan ahli keluarganya tetapi gagal.


KAKITANGAN hospital mengangkat mayat salah seorang mangsa tanah runtuh.


Katanya, ketika kejadian dia berada di rumah lain berdekatan rumah Jaafar.

"Ketika lari, saya sempat tinjau rumah Jaafar dan terperanjat kerana ia telah lenyap. Saya kemudian menggali tanah dengan tangan untuk menyelamatkan mereka yang tertimbus namun gagal," ceritanya.

Tambahnya, dua cucunya, Sukarnain, 18 dan Norfifah, 20, terselamat kerana berada di rumah ketika kejadian.

Menurut Munjut, semasa kejadian, Jaafar, Normah dan Mohd. Ikbal yang baru setahun memeluk Islam sedang menyiapkan juadah berbuka puasa di dapur.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Cameron Highlands, Deputi Supritendan Wan Zahari Wan Busu berkata, seramai 100 anggota keselamatan dikerah dalam operasi mencari dan menyelamat. Mayat pertama yang ditemui ialah Normadiah pada pukul 6.15 petang.

"Seterusnya kita menemui mayat Mat Ali pada pukul 10.32 malam dan mayat Jaafar dua jam kemudian. Tidak lama kemudian, kita menemui mayat Mohd. Ikbal, Sara, Normah dan Yusniza," katanya yang memberitahu dua mangsa yang terselamat ditemui oleh penduduk pada awal kejadian.

Perkampungan Orang Asli Sungai Ruil terletak dua kilometer dari Jalan Brinchang-Tanah Rata dan didiami 1,300 penduduk.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Bonus setengah bulan untuk kakitangan awam, pesara

Posted:

Bonus setengah bulan untuk kakitangan awam, pesara

Bonus setengah bulan untuk kakitangan awam, pesara

KUALA LUMPUR - Kerajaan bersetuju membayar bonus setengah bulan gaji dengan bayaran minimum RM500 kepada penjawat awam bulan ini.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kerajaan juga bersetuju memberi bayaran khas sebanyak RM500 kepada pesara kerajaan.

"Bonus dan bayaran khas ini akan dibuat pada pertengahan bulan ini," kata Najib yang juga Menteri Kewangan dalam satu kenyataan semalam.

Katanya, bonus itu adalah bagi menghargai sumbangan serta dedikasi penjawat awam dalam memudah dan menjayakan pelaksanaan program pembangunan negara.

Perdana Menteri berkata, kerajaan berharap pemberian bonus dan bayaran khas itu dapat meringankan beban penjawat awam dan para pesara kerajaan dan membantu mereka membuat persediaan menyambut Hari Raya Aidilfitri.

"Ini menunjukkan bahawa kerajaan sentiasa prihatin dan sangat menitikberatkan kebajikan penjawat awam dan pesara kerajaan. Pemberian ini juga merupakan satu penghargaan kerajaan kepada seluruh penjawat awam," kata Najib.

Katanya, pemberian bonus dan bayaran khas itu akan melibatkan 1.27 juta penjawat awam Persekutuan dan 590,000 pesara kerajaan dengan anggaran perbelanjaan sebanyak RM2 bilion. - Bernama

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved