Isnin, 11 Julai 2011

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Ramai calon kesal, hampa

Posted:

Ramai calon kesal, hampa

Ramai calon kesal, hampa

Oleh JUNHAIRI ALYASA dan MOHD. IKHSAN FIRDAUS AZMI
berita@kosmo.com.my


KESERONOKAN menyertai PLKN bagi kumpulan pelatih baru untuk sesi 2012 tergendala selepas ramai gagal menyemak status kelayakan mereka menyertai program itu semalam. - Gambar hiasan.


KUALA LUMPUR – Keinginan lebih 500,000 lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) serta ibu bapa mereka di seluruh negara untuk menyemak status kumpulan pelatih baru sesi 2012 bagi Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) ternyata hampa apabila pelayan laman web PLKN tergendala sejak kelmarin dan berlarutan hingga malam tadi.

Kekecewaan mereka itu bertambah apabila usaha menyemak menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) juga tidak berjaya apabila mesej yang dihantar tidak dibalas.

Berdasarkan maklumat pengendali program, Jabatan Latihan Khidmat Negara (JLKN), akses bagi status pelatih terpilih sepatutnya boleh diketahui dengan melayari laman web PLKN di alamat www.khidmatnegara.gov.my atau menghantar SMS ke 15888.

Dianggarkan lebih 515,000 remaja yang berusia 18 tahun atau lahir pada 1994 membuat semakan untuk mengetahui jika mereka terpilih mengikut skim latihan selama tiga bulan itu.

Ketua Pengarah JLKN, Datuk Abdul Hadi Awang Kechil (gambar kecil) ketika dihubungi menjelaskan, ia berlaku disebabkan pelayan sistem komputer mereka tidak dapat menampung bebanan akses yang terlalu banyak pada satu-satu masa.

Katanya, JLKN menjangkakan semalam kira-kira 500,000 bakal pelatih cuba mengakses laman web mereka selain menggunakan khidmat SMS.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tidak pernah minum kopi

Posted:

Tidak pernah minum kopi

Tidak pernah minum kopi

Oleh FAIZAL NAZARUDDIN
faizal.nazaruddin@kosmo.com.my


Saad (tengah) diraikan sanak saudara di rumahnya di Kampung Paya Guring, Pauh, Arau, Perlis semalam.


ARAU - Seorang warga emas di sini yang menyambut ulang tahun kelahiran ke-100 bukan sahaja masih kuat bekerja malah mampu berjalan kaki sejauh lima kilometer sehari mengalahkan orang muda.

Saad Jasin memiliki rahsia tersendiri untuk kekal sihat walaupun usia sudah lanjut iaitu dia tidak mengambil makanan bergoreng dan tidak minum kopi.

Kelmarin insan istimewa itu diraikan oleh anggota keluarganya seramai 76 orang di rumahnya di Kampung Paya Guring dekat sini.

Majlis berlangsung cukup meriah termasuk acara memotong kek dan pulut kuning oleh insan berkenaan.

"Saya tidak pernah makan makanan bergoreng dan minum kopi kerana ia melemahkan anggota badan dan tulang.

"Saya hanya makan nasi berlauk dan minum air kosong dan teh sahaja setiap hari.

"Bagi mengelak badan jadi bongkok, saya bangun pagi dengan duduk perlahan-lahan sebelum berjalan.

"Elak bangun dengan keadaan tergesa-gesa yang boleh mengejutkan tulang kita," katanya pada pemberita di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Proses pemutihan PATI ditangguh

Posted:

Proses pemutihan PATI ditangguh

Proses pemutihan PATI ditangguh


PENDATANG asing tanpa izin akan berpeluang melalui proses pemutihan apabila operasi 6P dilaksanakan tidak lama lagi. - Gambar hiasan


KUALA LUMPUR - Berjuta pekerja asing khususnya yang masuk secara haram di negara ini masih boleh berasa lega apabila kerajaan menangguhkan program pemutihan besar-besaran pendatang itu berikutan tahap persiapan pelaksanaan program itu belum memuaskan hati.

Program itu yang meliputi enam pelan tindakan iaitu pendaftaran, pemutihan, pengampunan, pemantauan, penguatkuasaan dan pengusiran (6P) sepatutnya bermula semalam.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, perancangan yang baik sahaja tidak cukup jika elemen pelaksanaan belum mencapai tahap cukup bersedia.

"Saya mahu apabila kita nak mulakan program 6P ini, semua yang terlibat termasuk pekerja asing, majikan dan pihak negara ketiga telah tersusun supaya tidak berlaku kekangan bila operasi bermula,'' katanya pada sidang akhbar di Bukit Aman semalam.

Ikuti berita selanjutnya di Kosmo! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved