Selasa, 12 Julai 2011

Kosmo Online - Infiniti


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Infiniti


Tidak hadir sekolah, ibu bapa terima SMS

Posted:

Tidak hadir sekolah, ibu bapa terima SMS

Tidak hadir sekolah, ibu bapa terima SMS

Oleh NADZARUL AMIR ZAINAL AZAM
amir.azam@kosmo.com.my



IBU bapa sentiasa ingin memberikan yang terbaik kepada anak-anak. Mereka merupakan insan yang memerlukan bimbingan agar menjadi orang berguna kepada negara dan bangsa pada masa hadapan.

Melalui pendidikan awal, keperibadian anak-anak ini dapat dibentuk untuk memastikan mereka menjadi seorang insan yang dapat membanggakan kedua ibu bapa sekaligus menyumbang kepada negara.

Bagaimanapun, di sebalik tugasan harian yang dibebani ibu bapa, kadang kala menyukarkan pemantauan terhadap gerak geri anak-anak terutamanya apabila melangkah ke alam persekolahan sehingga mereka terdedah kepada gejala ponteng sekolah yang seterusnya menyumbang kepada masalah sosial.

Menyedari kepentingan pendidikan dapat membantu pembentukan keperibadian anak-anak, syarikat bumiputera Mobile Biz Network Sdn. Bhd. telah membangunkan aplikasi kehadiran m-Attendance yang dapat memudahkan ibu bapa memantau dan berkomunikasi bersama guru mereka.

Pengarah Urusan Mobile Biz Network Sdn. Bhd., Latif Kachong, berkata, sistem aplikasi kehadiran m-Attendance dibangunkan atas dasar kesedaran tentang pentingnya teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) terutamanya sistem aplikasi khidmat pesanan ringkas (SMS) serta e-mel dalam trasformasi pendidikan.

"Aplikasi yang mesra pengguna dan menggunakan platform komputer tablet Apple iPad ini dapat mengurus kehadiran pelajar dengan cepat, cekap dan sistematik.

"Ia juga tidak membebankan guru-guru malah memudahkan dan mengurangkan tugasan guru dalam mengurus kehadiran pelajar-pelajar mereka dengan lebih efisien," katanya ketika ditemui Kosmo!.


LATIF turut turun padang untuk memberi pendedahan mengenai aplikasi m-Attendance kepada guru-guru SMK Kijal, Kemaman, Terengganu.


Selain daripada itu, Latif memberitahu, penggunaan sistem aplikasi berkenaan juga dapat memupuk hubungan dua hala antara guru dan ibu bapa dengan lebih mudah serta berkesan.

Katanya, sistem aplikasi tersebut bertindak menghantar khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada ibu bapa memaklumkan status kehadiran anak mereka ke sekolah sebaik sahaja guru menanda kedatangan pelajar-pelajar.

"Dengan cara ini, ibu bapa akan mengetahui sama ada anak mereka berada di sekolah atau sebaliknya. Ia sekali gus dapat membantu ibu bapa dalam memantau anak dengan lebih cepat terutamanya apabila mereka bertindak ponteng sekolah dan sebagainya.

"Sistem ini juga dapat membantu memantau keselamatan anak-anak kerana terdapat ibu bapa yang terpaksa memulakan tugasan mereka pada awal pagi.

"Apabila menerima SMS daripada guru, ibu bapa ini boleh mengetahui sama ada anak mereka selamat sampai di sekolah dan memulakan pembelajaran," terangnya.

Konsep m-Attendance

Sementara itu, Pengarah Pembangunan Produknya, Hazwan Abu Hassan, memberitahu, ibu bapa akan menerima SMS setiap hari sekitar 7.35 pagi bagi memaklumkan jika anak-anak mereka tidak hadir ke sekolah.

"Penggunaan aplikasi ini sangat mudah dikendalikan oleh sesiapa sahaja. Sebaik memasuki kelas, guru hanya perlu membuka aplikasi tersebut di iPad dan menandakan kehadiran pelajarnya, secara automatik senarai pelajar yang tidak hadir ke sekolah akan dihantar menerusi SMS dan e-mel kepada ibu bapa.

"Bagi memudahkan lagi ibu bapa, mereka juga boleh membalas SMS berkenaan untuk memaklumkan sebab ketidakhadiran anak mereka jika pelajar sakit atau ada sebab lain. Malah, ia boleh dibaca pengetua melalui e-mel untuk tindakan selanjutnya. Melalui teknologi push e-mail, mesej tersebut juga boleh dibaca di telefon pintar," jelas Hazwan.

Tambahnya, rekod kehadiran pelajar dalam kelas berkenaan turut akan dikemas kini dan disalurkan ke pejabat sekolah untuk melancarkan lagi tugasan harian guru-guru dalam memberi pembelajaran kepada pelajar.

Lebih terperinci, aplikasi mesra pengguna itu turut dilengkapi maklumat pelajar seperti profil pelajar, rekod akademi, laporan disiplin, rekod ujian termasuklah berat dan tinggi pelajar.

Kelebihan aplikasi

"Dengan aplikasi ini, ibu bapa akan merasa selamat kerana mengetahui bahawa anak-anak mereka telah pergi ke sekolah dan bukannya berada di luar kawasan sekolah.

"Ia sekali gus dapat mengawal gejala ponteng sekolah malah dapat mengeratkan hubungan antara guru, pelajar dan ibu bapa.


GURU-GURU SMK Kijal asyik menggunakan iPad untuk membiasakan diri dengan aplikasi m-Attendance.


"Kelebihan lain yang dapat diperoleh melalui sistem aplikasi ini adalah ibu bapa dapat mengetahui markah dan keputusan ujian anak-anak mereka menerusi SMS dan e-mel yang dihantar selepas ujian," katanya.

Aplikasi m-Attendance yang mengambil masa kira-kira satu tahun untuk dibangunkan itu turut menyalurkan maklumat mengenai aktiviti dan program sekolah kepada ibu bapa atau penjaga dengan cepat, mudah dan kos efektif.

Ia juga dapat memberikan kemudahan kepada guru ketika hari menandatangani kad laporan pelajar kerana guru kelas tidak perlu lagi membawa buku rekod pelajaran dan ko-kurikulum.

Ini kerana semua butiran pelajar sudah terdapat di dalam iPad apabila membuka aplikasi tersebut.

"Dalam pada itu, aplikasi ini turut didatangkan dengan sistem HomeWorkAlert. Guru akan menghantar SMS kepada ibu bapa untuk memaklumkan tentang kerja sekolah yang telah diberikan kepada pelajar agar dapat dipantau dengan mudah.

"Selain sistem kehadiran m-Attendance, pihak sekolah juga dibekalkan dengan sistem SMS Aduan m-Center yang membolehkan ibu bapa dan orang ramai membuat sebarang aduan atau memberi cadangan dan pandangan kepada pihak sekolah dengan menghantar SMS," katanya.

Hazwan menambah, pihak sekolah juga mempunyai sistem SMS hebahan sendiri bagi memaklumkan aktiviti dan program sekolah seperti hari sukan, peringatan tarikh peperiksaan, makluman tunggakan yuran, mesyuarat dan sebagainya.

Itu adalah salah satu langkah pengintegrasian ICT dalam proses pembelajaran dan pengajaran selaras dengan tuntutan transformasi pendidikan dalam memartabatkan pendidikan negara.

Projek perintis

"Sebagai permulaan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kijal, Kemaman, Terengganu telah menjadi perintis dalam penggunaan aplikasi ini.

"Kita telah membekalkan sebanyak 41 iPad untuk guru-guru kelas di sekolah berkenaan," katanya.

Selain daripada Apple, dia memberitahu, pihaknya juga mendapat sokongan kerajaan negeri Terengganu yang sememangnya memberi penekanan terhadap pendidikan.

"Selepas tiga bulan tempoh percubaan, jika mendapat maklum balas baik daripada guru dan ibu bapa, kami akan meneruskan usaha ke sekolah seterusnya iaitu SMK Kompleks Seberang Takir, Terengganu dengan menggunakan iPad2," katanya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Loji nuklear diserang ubur-ubur

Posted:

Loji nuklear diserang ubur-ubur

Loji nuklear diserang ubur-ubur


SEORANG pekerja di loji janakuasa elektrik Orot Rabin di Tel Aviv memeriksa ubur-ubur yang ditempatkan ke dalam sebuah bekas.


SEBUAH loji kuasa nuklear yang terletak di pantai Israel terpaksa ditutup apabila sistem pendingin air lautnya tersumbat akibat dipenuhi dengan ubur-ubur.

Insiden yang membabitkan ubur-ubur turut berlaku di stesen janakuasa Torness di laut Scotland baru-baru ini hingga melumpuhkan dua reaktor loji berkenaan.

Pada minggu lalu, sebuah reaktor di Shimane, Jepun pula mengalami nasib yang sama apabila dilumpuhkan akibat serangan ubur-ubur.

Semua insiden itu berlaku ketika spekulasi bahawa arus suam dan pengaksidan lautan, kedua-dua disebabkan perubahan cuaca, menyebabkan populasi ubur-ubur meningkat dengan mendadak.

Persoalannya sekarang, adakah insiden seperti itu akan berlarutan?

"Kejadian melibatkan beberapa loji kuasa nuklear baru-baru ini tidak cukup kuat untuk membuktikan wujudnya satu corak global.

"Kesemua insiden terbabit mungkin berlaku secara kebetulan," kata Ahli Biologi Ubur-ubur dan Saintis Marin Makmal Laut Pulau Dauphin, Perairan Teluk Alabama, Amerika Syarikat (AS), Monty Graham.

Dia berkata, terdapat puluhan kes ubur-ubur menyebabkan penutupan sebahagian atau sepenuhnya loji tenaga di kawasan pantai sejak beberapa dekad lalu termasuk penutupan loji memproses air laut.

Seorang saintis Institut Penyelidikan Akuarium Teluk Monterrey, Steve Haddock, berkata, sebuah loji tenaga di Australia ditutup akibat serangan ubur-ubur lama dahulu iaitu pada tahun 1937.

Semua kejadian itu bukan sesuatu yang mengejutkan kerana semua loji tenaga berkenaan menyedut air dari lautan dan ia telah dilengkapi peralatan penapisan berfungsi untuk menyingkirkan ubur-ubur dan serpihan lain.


UBUR-UBUR yang penuh dalam tong pengumpul dipindahkan ke dalam tangki yang lebih besar untuk tujuan pelupusan.


"Cuma apabila terdapat bilangan besar ubur-ubur disedut ia akan menyebabkan alat penapisan itu tersumbat," kata Graham pada laman berita sains, Life's Little Mysteries.

Musim membiak

Peningkatan mendadak bilangan ubur-ubur berlaku dalam musim bunga dan panas menjawab persoalan mengenai insiden penutupan tiga loji tenaga baru-baru ini berlaku dalam jangka masa yang singkat.

Perubahan iklim global juga mungkin menyumbang kepada peningkatan bilangan ubur-ubur di berbanding sebelumnya sekali gus menyebabkan letusan populasi ubur-ubur di seluruh dunia.

Bagaimanapun, para saintis masih belum dapat mengesahkan fenomena tersebut kerana kajian untuk mengesan populasi ubur-ubur masih baharu.

"Di beberapa tempat, terdapat berlaku peningkatan populasi secara dramatik sejak beberapa dekad lalu tetapi secara keseluruhan ia masih belum cukup untuk diklasifikasikan sebagai satu trend.

"Kami masih belum mempunyai data mencukupi kerana kajian melibatkan ubur-ubur ini memerlukan masa yang panjang," kata Graham.

Seorang ahli biologi ubur-ubur Universiti Washington, Claudia Mills, bagaimanapun mengatakan terdapat beberapa kes tempatan yang direkodkan mengenai peningkatan ubur-ubur.

Sebagai contoh, satu spesies ubur-ubur penceroboh tersebar di Laut Mediterranean sejak beberapa dekad lalu dan mungkin menjadi penyebab kepada insiden di Israel.

Bagaimanapun, Mills memberitahu, kebimbangan mengenai peningkatan bilangan ubur-ubur pada skala besar mungkin telah diperbesar-besarkan.


SEORANg pekerja mengangkat ubur-ubur yang tersumbat pada sistem pendingin air laut menggunakan alat khas.


"Kami tidak tahu apa yang berlaku kepada populasi ubur-ubur di kebanyakan kawasan di dunia," katanya dalam satu e-mel.

Arus panas

Sebahagian penyelidik mengesyaki bahawa populasi ubur-ubur meningkat kerana ia mudah hidup di laut bersuhu panas.

"Populasi ubur-ubur meningkat dan menurun bersama perubahan iklim. Justeru tidak sukar untuk merumuskan secara munasabah bahawa jika iklim berubah dalam jangka masa panjang kita akan melihat perubahan dalam bilangan ubur-ubur," kata Graham.

Dia sedang melakukan kajian untuk menyiasat tentang bilangan ubur-ubur yang meningkat secara global dan punca ia terjadi.

Terdapat juga kemungkinan bilangan insiden ubur-ubur merosakkan loji kuasa nuklear disebabkan peningkatan bilangan loji berkenaan.

Namun begitu, tidak sukar untuk membaiki kerosakan yang dialami loji-loji tersebut.

"Loji-loji kuasa mengalami masalah besar cuma sekali-sekala dan apabila pihak pengurusan mendapati kos membaiki tinggi mereka akan memperkenalkan langkah-langkah pencegahan," ujarnya.

Antaranya termasuk pemasangan alat penapis tambahan dan sistem buih jet yang boleh mengapungkan ubur-ubur ke permukaan sebelum ia dibuang.

"Dalam sesetengah kes, pengendali loji-loji itu akan cuma memantau kehadiran ubur-ubur dan menutup loji mereka jika mengesan terdapat populasi yang banyak," tambahnya.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Generasi ketiga Olympus PEN

Posted:

Generasi ketiga Olympus PEN

Generasi ketiga Olympus PEN


MODEL PEN E-P3 yang didatangkan sistem FAST AF mampu meningkatkan kelajuan semasa fokus imej.


MASIH tercari-cari sebuah kamera yang mempunyai sistem autofokus (AF) terpantas tetapi cerewet dalam pemilihan badan kamera? Generasi ketiga Olympus PEN adalah pilihan yang tepat. Dengan berat seringan 215 gram dengan rekaan klasik, siri PEN E-P3 mudah berfungsi sebaik semua kamera yang berada di rak-rak jualan.

Selepas dua buah model kamera generasi terdahulu, PEN E-P2 dan PEN-P1, Olympus telah menaik taraf beberapa ciri-ciri yang sebelum ini tidak ada.

Ciri paling jelas adalah PEN E-P3 mempunyai sistem FAST AF terbaharu yang digabungkan dengan mekanisme MSC (Movie & Still Compatible), ia akan meningkat kelajuan ketika memfokus.


PAPARAN Hyper Crystal memberi gambaran lebih jelas kepada pengguna.


Pada masa yang sama ia dapat mengurangkan bunyi fokus lensa, jadi pengguna kamera boleh menghasilkan komposisi gambar dengan lebih kreatif.

Kualiti imej pula tidak perlu disangkal lagi dengan Live MOS Sensor yang berkelajuan tinggi 12.3 megapiksel selain paparan berdefinasi tinggi sepenuhnya dengan 1080i dan imej pemprosesan baru, TruePic VI.

Selain itu, antara ciri baharu yang menarik perhatian peminat kamera adalah panel paparan skrin sentuh bersaiz kira-kira 7 sentimeter.

Paparan imej OLED 610,000 dot akan memberi pengalaman mengambil komposisi foto yang lebih kreatif dan boleh beroperasi secara mudah.

Siri model ketiga PEN E-P3 ini akan mula berada di pasaran tempatan pertengahan bulan Julai ini dan penggemar kamera boleh mendapatkannya pada harga RM3,199.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved