Ahad, 19 Jun 2011

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Zami Ismail meninggal dunia

Posted:

Zami Ismail meninggal dunia

Zami Ismail meninggal dunia

Oleh RONI HIDAYAT RIDWAN
roni.ridwan@kosmo.com.my


ORANG ramai mengangkat jenazah Zami di IJN, Kuala Lumpur sebelum dibawa ke Tapah Road, Perak semalam.




ZAMI ketika melawat rakannya, Ahmad Busu yang sakit di Taman Sri Andalas, Klang pada 25 September 2009.


KUALA LUMPUR – Pelakon veteran Zami Ismail, 67, yang juga popular dengan panggilan Pak Uda melalui sitkom Pi Mai Pi Mai Tang Tu meninggal dunia di Institut Jantung Negara (IJN), Jalan Tun Razak di sini pada pukul 10.30 pagi semalam akibat serangan jantung.

Anak kedua Allahyarham, Ahmad Yamashita, 38, berkata, ayahnya telah mendapat rawatan di IJN sejak seminggu lalu setelah mengalami masalah jantung. Pada bulan lepas, Allahyarham menerima rawatan di Hospital Ampang di sini.

"Pada asalnya arwah ayah dihantar ke IJN sekadar untuk menjalani pemeriksaan sahaja tetapi dia terus ditahan dan pemeriksaan hanya dapat dilakukan pada hari keempat.

"Apabila doktor membuat pemeriksaan, keadaan jantung ayah didapati terlalu lemah dan kemudian dia terus dimasukkan ke wad Unit Rawatan Koronari (CCU)," katanya ketika ditemui di IJN semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Produk Taiwan dicemari DEHP

Posted:

Produk Taiwan dicemari DEHP

Produk Taiwan dicemari DEHP

Oleh HAFIZ ABBAS
mohdhafiz.abbas@kosmo.com.my

KUANTAN - Kementerian Kesihatan mengesahkan produk makanan Natural Beauty Fruit dan Vegetable Powder yang diimport dari Taiwan dicemari bahan kimia berbahaya Di (2-ethylhexyl) Phthalate (DEHP).

Menterinya, Datuk Seri Liow Tiong Lai (gambar kecil) berkata, pengesahan itu berdasarkan analisis yang dijalankan oleh kementerian ke atas dua produk makanan tersebut.

"Bagaimanapun, satu lagi produk iaitu Natural Beauty Drink Powder tidak dicemari DEHP dan sehubungan itu saya menasihatkan produk Natural Beauty Fruit dan Vegetable Powder dihentikan penjualannya serta-merta.

"Pengguna yang telah membeli produk makanan tersebut dinasihatkan tidak memakannya kerana dikhuatiri akan mendatangkan kesan sampingan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan mesyuarat MCA Bahagian Kuantan di sini semalam.

Semalam, akhbar melaporkan beberapa produk dari Taiwan dipercayai tercemar dengan bahan kimia DEHP termasuk produk keluaran Chuang's King Tai Chang Food. Co. Ltd., Taiwan yang diimport oleh Nguan Seng Sdn. Bhd. dan Natural Beauty Drink Powder serta Natural Beauty Fruit and Vegetable Powder keluaran Prince Pharmaceutical Co. Lt. yang diimport oleh Billion Synergy Sdn. Bhd.

Tambah Tiong Lai, hasil analisis tersebut mendapati produk Natural Beauty Drink Powder pula tidak mengandungi DEHP.

Beliau juga berkata, produk Chuang's Square Cookies berperisa gula perang, gandum, badam dan bijan keluaran Chuang's King Tai Chang Food tidak dicemari DEHP.

"Justeru, orang ramai tidak perlu bimbang kerana kementerian akan terus memantau makanan yang diimport dari negara tersebut," jelasnya.

Sebarang maklumat lanjut mengenai produk makanan Taiwan, boleh layari http://moh.gov.my atau http:/fsq.moh.gov.my.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

ASEAN tidak dimasukkan dalam LID - Najib

Posted:

ASEAN tidak dimasukkan dalam LID - Najib

ASEAN tidak dimasukkan dalam LID - Najib


NAJIB dan Muhyiddin (tengah) melawat pameran pada Forum Perniagaan
Malaysia-Afrika sempena LID kesembilan di Putrajaya semalam.


PUTRAJAYA - Malaysia tidak ada rancangan untuk memasukkan negara-negara ASEAN ke dalam Dialog Antarabangsa Langkawi (LID) kerana ia akan menjadi terlalu besar untuk diuruskan, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Sebaliknya, beliau berkata, format LID akan dikekalkan sebagaimana sedia ada antara negara-negara Afrika dan Caribbean.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved