Rabu, 15 Jun 2011

Kosmo Online - Horizon


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Horizon


Air terjun nun di dalam hutan

Posted:

Air terjun nun di dalam hutan

Air terjun nun di dalam hutan

Oleh BASIR ABU BAKAR



EKSPEDISI kenderaan pacuan empat roda (4WD) ke air terjun Lata Berembun yang terletak kira-kira 24 kilometer (km) dari bandar Raub, Pahang baru-baru ini benar-benar menguji ketahanan mental dan fizikal seramai 20 peserta media yang terlibat.

Peluang yang diberikan oleh Kementerian Pelancongan itu bagai pucuk dicita ulam mendatang.

Lata Berembun dianggap sebagai kawasan air terjun yang unik dan mengasyikkan. Ia terbina jauh di dalam hutan.

Ketua ekspedisi, Mohd. Razali Maidin, 35, berkata, Lata Berembun merupakan salah satu daripada tujuh buah air terjun yang terdapat di Gunung Benum.

Tambahnya, sungai di gunung itu mempunyai tujuh tingkat air terjun dengan Lata Berembun berada di lokasi paling bawah.

Namun, walaupun paling bawah, kedudukannya pada ketinggian 914 meter dari paras laut itu menyebabkan suhu airnya sangat dingin.

Untuk sampai ke situ, pengunjung perlu menaiki kenderaan 4WD bagi meredah kawasan berbukit dan menyeberangi sungai.

Jarak dari Kampung Sungai Klau ke Lata Berembun ialah 14 kilometer tetapi masa yang diambil peserta untuk sampai ke sana mungkin berbeza.

Keindahan air terjun Lata Berembun yang mempunyai ketinggian 50 meter kata, Razali pasti menggamit sesiapa saja untuk datang ke lokasi pelancongan itu.

"Asal-usul Lata Berembun mendapat namanya adalah daripada tempias air terjunnya seakan-akan embun pagi yang meliputi kawasan sekitar bukit walaupun pada waktu tengah hari.

"Untuk sampai ke sana perjalanannya tidak mudah sebaliknya cukup mencabar," katanya.

Jelas Razali lagi, untuk ke sana pengunjung tidak boleh menaiki kereta biasa kerana jalannya tidak rata, berlumpur, curam dan terpaksa menyeberang sungai yang dipenuhi batu-batu besar.

Peserta perlu melalui jalan kebun, dusun, kelapa sawit, tanah merah dan hutan.

Sebelum ekspedisi itu bermula, satu taklimat khas disampaikan Razali di dataran Kampung Sungai Klau. Ketika itu juga peserta diminta memakai jaket keselamatan.

Bayaran pakej


LATA BEREMBUN merupakan salah satu daripada tujuh buah air terjun yang terdapat di Gunung Benum.


Tujuan memakai jaket keselamatan itu adalah bagi melindungi diri daripada tercedera jika terhempas kuat ke palang besi dan dinding kenderaan 4WD yang dinaiki ketika melalui laluan jalan balak.

Seorang pemandu kenderaan 4WD, Law Fook Poh, 47, berkata, perjalanan ke Lata Berembun mengambil masa dari 45 minit hingga dua jam.

"Ada dua trek yang digunakan untuk sampai ke situ. Trek pertama adalah laluan biasa yang mengambil masa kira-kira 45 minit.

"Jika anda inginkan lebih cabaran dan keseronokan, trek kedua akan jadi pilihan.

"Trek ini melalui jalan balak yang pertama kali diterokai kira-kira 30 tahun lalu. Ia dipanggil oleh para peminat sukan 4WD sebagai trek hardcore," katanya.

Katanya lagi, jika trek pertama mengambil masa 45 minit, mereka yang menaiki 4WD melalui trek kedua terpaksa berhempas-pulas selama dua hingga tiga jam sebelum sampai ke kawasan pinggir Lata Berembun.

Laluan itu amat mencemaskan. Adakalanya kenderaan yang dinaiki perlu mendaki bukit yang kecuramannya 45 darjah selain menempuh trek kecil yang terletak betul-betul di tepi jurang.

Jika nasib tidak baik, kenderaan terbabit terpaksa ditarik oleh 4WD yang lain untuk keluar daripada perangkap lumpur yang dalam.

Pada masa ini, kemudahan 4WD untuk membawa pelancong ke Lata Berembun disediakan oleh Countryview Recreation Park (Jeram Besu) Sdn. Bhd. yang beroperasi di Lot 1973 Jeram Besu Mukim Sega, Benta, Pahang.


Kesemua kenderaan pacuan empat roda diubah suai dari segi enjin dan suspensi untuk memudahkannya melalui trek balak.


Countryview Recreation Park memiliki 25 buah kenderaan pacuan empat roda yang menawarkan tambang di antara RM100 hingga RM300 untuk sebuah kenderaan.

Menurut Fook Poh, bayaran pakej itu turut membabitkan kemudahan pelampung dan upah mengawasi keselamatan ketika mandi-manda.

"Pengunjung boleh bertolak ke sana pada pukul 8 pagi dan keluar lewat petang.

"Jika ingin berkhemah dan bermalam di situ, mereka boleh menyewa khemah pada kadar yang berpatutan dengan pihak Countryview Recreation Park," ujarnya.

Selepas menempuh pelbagai laluan yang mencabar, akhirnya peserta rombongan sampai ke destinasi.

Namun, kelibat air terjun masih tidak kelihatan. Hanya kedinginan tempias air terasa menyambut ketibaan peserta.

Untuk ke tapak perkhemahan dan lokasi air terjun, peserta masih perlu berjalan kaki sejauh 200 meter.

Sementara itu, menurut Razali, air terjun paling bawah itu dapat membentuk lingkaran kabus sejauh 500 meter.

Katanya, dengan kedalaman air yang mencecah hingga empat meter, peserta perlu memakai jaket keselamatan ketika mandi walaupun mereka pandai berenang.

"Disebabkan airnya yang dingin, kejadian kaki kejang boleh berlaku dan ini sangat berbahaya.

"Justeru, dengan memakai jaket keselamatan, ia dapat membendung kejadian yang tidak diingini daripada berlaku," katanya.

Sebagai langkah keselamatan, Razali meminta peserta supaya peka dengan kederasan air terjun yang sukar dijangka.

Ini kerana fenomena kepala air deras boleh berlaku pada bila-bila masa. Kejadian itu menyebabkan air tiba-tiba menjadi deras dan dalam hingga mampu meragut nyawa.

"Jika tiba-tiba kelihatan banyak sampah atau daun kering dibawa arus deras semasa mandi, pengunjung mesti naik ke atas kerana ada kemungkinan fenomena kepala air akan melanda," katanya.

Kedinginan air terjun


MEDIA yang mengikuti aktiviti pacuan empat roda ke air terjun Lata Berembun.


Perasaan teruja ketika pertama kali melihat air terjun Lata Berembun sukar untuk diungkap dengan kata-kata. Ia terlalu indah dan menyamankan.

Sejurus tiba, peserta tidak melepaskan peluang untuk merasai sendiri kedinginan airnya. Seorang demi seorang peserta terjun ke dalam air bagi menyegarkan tubuh yang kepenatan selepas mengharungi perjalanan yang jauh.

Bagi yang tidak mahu mandi, mereka bersantai di gigi air sambil merendam kaki dan menyusun batu-batu sungai.

Kedinginan air terjun terasa hingga ke tulang dan mereka yang mandi pasti menggigil kesejukan.

Selepas 30 minit menikmati kesejukan air terjun, seorang demi seorang peserta naik ke tebing bagi menikmati makan tengah hari sebelum menyambung semula sesi kedua mandi di air terjun itu.

Disebabkan kesuntukan waktu, peserta ekspedisi bertolak pulang awal kerana ada program lain di bandar Raub yang perlu dihadiri.

Untuk perjalanan balik, peserta perlu memegang lebih kemas palang besi dan badan kenderaan 4WD yang dinaiki berbanding semasa datang kerana laluan pulang lebih menjunam.

Keseronokan dan ketakutan yang bercampur menyebabkan ada peserta menjerit sekuat hati tatkala kenderaan menjunam atau menyenget.

Sejurus tiba ke dataran Kampung Sungai Klau, riak kegembiraan dan kepuasan tergambar pada wajah mereka. Ada juga peserta yang bercadang mahu kembali lagi pada masa akan datang.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Romantik api dan ais Iceland

Posted:

Romantik api dan ais Iceland

Romantik api dan ais Iceland


BLUE Lagoon sering menjadi tumpuan pengunjung yang mahu membelai tubuh.


KESIBUKAN bekerja sering menyebabkan kita tidak mempunyai banyak masa berkualiti untuk bersama insan tersayang.

Kita semua mempunyai komitmen terhadap tugas harian, keluarga dan anak-anak. Keadaan itu terus berlanjutan selama beberapa minggu atau bulan sehingga menyebabkan hubungan dengan semakin renggang.

Kadangkala, ia memerlukan satu percutian ke destinasi yang paling istimewa untuk mengeratkan ikatan kasih bersama insan yang kita kasihi.

Ia merupakan idea di sebalik program realiti televisyen ABC, The Bachelorette yang menjalani penggambaran di Iceland tahun lalu. Masihkah anda ingat kepada watak utamanya, Ali? Dia mencabar dirinya mengharungi kedinginan dan letusan gunung berapi semata-mata mahu menghabiskan masa berkualiti dengan semua peserta lelaki yang cuba bersaing menarik perhatiannya.

Perkara pertama yang perlu anda ketahui mengenai negara itu ialah suhunya yang sejuk. Purata suhu harian tertinggi yang dicatatkan pada bulan Julai ialah 13 darjah Celcius, namun itu adalah alasan yang baik untuk anda menghabiskan masa bersama-sama.

Sejak di bangku sekolah lagi kita telah diuar-uarkan bahawa pihak Viking menamakannya sebagai Iceland kerana ia mempunyai muslihat tersendiri, siapa yang mahu menawan negara yang sangat sejuk sepertinya? Namun cerita-cerita yang didengari sebelum ini sebenarnya tidak benar.

Masyarakat Iceland sendiri tidak pasti bagaimana khabar angin itu bermula atau mengapa ia tersebar dengan begitu meluas. Apa yang pasti, nama Iceland sebenarnya diberikan oleh salah seorang penduduk terawal di pulau itu yang melihat bongkah-bongkah ais terapung melalui lembah berhampiran pantai yang dibentuk oleh glasier.

Letupan gunung berapi selama berhari-hari sekali gus menjejaskan keseluruhan jadual penerbangan dunia pada tahun lalu menjelaskan bahawa negara itu sememangnya sinonim dengan gunung berapi.

Lava purba


ICELAND sinonim dengan gunung berapi.


Iceland juga disebut sebagai pulau api dan ais dan ia merupakan gambaran terbaik mengenainya. Bahkan, negara itu juga terbentuk daripada letusan gunung berapi sejak berjuta-juta tahun dahulu.

Reykjanes, semenanjung Iceland di mana terletaknya lapangan terbang Reykjavik merupakan satu contoh terbaik untuk melihat aliran lava purba. Salah satu tarikan utamanya selain aliran lava keras ialah keindahan bunga lupin Alaska berwarna ungu yang hidup subur.

Kontras warna antara bunga lupin dan aliran lava seakan-akan menonjol jika diabadikan dalam fotografi. Pandangan mata yang paling jauh di sini tertumpu ke kawasan tanah berwarna kelabu, dipecahkan oleh gunung-ganang berbatu lalu membawa anda mendaki bukit sebelum dibawa melihat keindahan tasik firus yang tiba-tiba muncul di tengahnya.

Iceland juga menggunakan sumber alam semula jadinya sebaik mungkin. Air panas mendidih yang mengalir di bawah muka buminya digunakan dengan pelbagai tujuan. Tenaga geoterma menghasilkan kira-kira 24 peratus tenaga di negara itu. Mereka juga menggunakan kolam air panas untuk mandi dan salah satu lokasi terbaik yang ditawarkan di situ ialah Blue Lagoon Spa.

Blue Lagoon merupakan lokasi paling romantik yang sukar ditemui di tempat-tempat lain di seluruh dunia.

Di tengah-tengah aliran lava yang mengalir terdapat kolam air panas yang airnya yang seakan-akan membiru. Ia mengandungi alga, silika dan terdapat mineral putih terang silika yang boleh digunakan sebagai topeng bagi rawatan muka.

Suhu airnya kekal di antara 37 hingga 39 darjah Celcius sepanjang tahun, membolehkan anda menikmati bir jenama Viking dari bar terapung di kolam. Pada musim sejuk pula anda boleh melihat keindahan panorama Northern Lights tatkala berada di dalam air.

Terdapat juga spa yang khusus untuk merawat penyakit kulit, psoriasis. Khasiat airnya yang mampu menyembuhkan pelbagai penyakit telah diperakui sejak bertahun-tahun lamanya.

Keunikan fenomena Northern Lights sememangnya ditunggu-tunggu dan menjadi tarikan pelancong ke Iceland. Sambil duduk beralaskan selimut dan memandang ke langit yang berwarna-warni merupakan kaedah terbaik untuk menikmati suasana romantik pada waktu malam.

Fenomena yang hanya berlaku pada bulan September dan Mac itu membuatkan anda seolah-olah menyaksikan satu pertunjukan cahaya di angkasa dan sangat luar biasa. Waktu siang yang singkat iaitu sekitar lima jam ketika itu membolehkan anda melihat fenomena berkenaan sepuas-puasnya pada waktu malam.

Matahari tidak terbenam


KEPELBAGAIAN bentuk muka bumi dan tarikan pelancongan menjadikan Iceland sebagai salah satu destinasi percutian yang menakjubkan.


Lawatan pada musim sejuk boleh menjadi sangat bermakna kerana jumlah pelancong tidak ramai. Pada masa yang sama membolehkan anda melihat fenomena Northern Lights berulang kali tanpa jemu.

Sementara itu, kejutan istimewa juga boleh dirasai bagi pelancong yang memilih untuk melawat Iceland pada musim panas. Pada musim itu, waktu siangnya agak panjang iaitu di antara 21 dan 24 jam sehari.

Ketika kami melawat Iceland pada bulan Jun lalu, matahari langsung tidak terbenam. Keadaan itu membolehkan pemulihan gangguan ritma harian yang dialami semakin menarik.

Pada mulanya, kami agak hairan mengapa restoran-restoran yang terdapat di sekitarnya ditutup lebih awal tanpa menyedari jarum jam menunjukkan pukul 10.30 malam.

Bagi yang menginap di hotel usah risau, anda masih boleh melelapkan mata kerana semua hotel mempunyai tirai tebal biarpun ketika itu matahari di luar tegak biarpun baru pukul 3 pagi.

Penerbangan Icelanair turut menawarkan penerbangan murah ke seluruh Eropah yang merangkumi persinggahan ke Iceland tanpa sebarang kos tambahan. Persinggahan ke pulau ini tetap berbaloi biarpun untuk tempoh sehari sahaja. Namun anda pasti akan memperoleh lebih banyak pengalaman menarik sekiranya bermalam sehingga dua atau tiga hari lagi.

Sekiranya anda merancang percutian singkat ke Iceland, syarikat pelancongan Salty Tour antara pilihan terbaik.

Sebaik tiba, anda akan dijemput dari lapangan terbang dan dibawa menjelajah sehari suntuk ke kawasan sekitarnya sebelum dihantar ke destinasi terakhir di Blue Lagoon pada penghujung hari.

Memerlukan hotel atau maklumat-maklumat perlancongan? Laman web visiticeland.com mampu menghidangkan pelbagai maklumat berguna yang anda perlukan.

Jadi tunggu apa lagi? Pengembaraan penuh romantik ini pastinya menggamit anda ke Iceland.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pantai putih Teluk Batik

Posted:

Pantai putih Teluk Batik

Pantai putih Teluk Batik

Oleh AMMAR JAZLAN MAD LELA


POHON-POHON yang rendang di sepanjang hamparan pantai menjadikannya ideal untuk aktiviti berkelah.


WALAUPUN pemanduan dari Kuala Lumpur ke Teluk Batik mengambil masa kira-kira empat jam, warga kota yang mencari detik ketenangan dan riadah bersama keluarga tetap menjadikannya pilihan popular destinasi percutian di negeri Perak.

Keletihan mengharungi perjalanan jauh itu bertukar tenang apabila akhirnya berpeluang untuk bersantai di tepi pantai sambil menikmati hembusan bayu segar dan deruan ombak di pantai berkenaan.

Terletak kira-kira enam kilometer dari bandar Lumut, Teluk Batik sentiasa dikunjungi pelancong dari dalam dan luar negara yang mahu menikmati keindahan pantainya dan kepelbagaian aktiviti yang ditawarkan.


MUZIUM SIPUT adalah salah satu daripada lokasi yang wajib dikunjungi.


Menurut sejarah, pada mulanya, ia dikenali sebagai Teluk Batak disebabkan kehadiran kaum Batak yang berasal dari Sumatera di kawasan itu suatu ketika dahulu.

Diceritakan, kaum Batak telah menjadikan kawasan itu sebagai tempat berlindung daripada serangan lanun dan perompak yang bermaharajalela di sekitar laluan Selat Melaka.

Lama-kelamaan, kawasan sekitarnya telah menjadi penempatan kaum Batak di Perak. Namanya terus kekal sebagai Teluk Batak sehinggalah sekitar tahun 70-an, apabila ia diubah secara rasmi kepada Teluk Batik.

Untuk tiba ke sini, pengunjung boleh mengikuti laluan simpang Teluk Muroh yang terletak berhampiran Pangkalan Tentera Laut Diraja Malaysia.

Kehadiran penunjuk arah yang terpampang di sepanjang laluan nyata memudahkan pemanduan.

Pantai redup


PELBAGAI prasarana baru seperti Dataran Hadhari ini menceriakan kunjungan.


Keunikan Teluk Batik terletak pada hamparan pantainya yang memutih di samping penyediaan pelbagai kemudahan untuk keselesaan pengunjung.

Pohon rhu yang tumbuh meliar di kawasan pantai nyata meredupkan pandangan. Pantainya yang bersih menjadi tarikan untuk pengunjung berkelah, bermandi-manda mahupun menyertai sukan pantai. Antara sukan popular adalah bola tampar pantai dan juga bola sepak pantai.

Pengunjung juga boleh mencuba aktiviti kayak dan menaiki bot untuk bersiar-siar mengelilingi landskap teluk itu.

Selepas puas membasahkan diri di pantai, pengunjung boleh meluangkan masa untuk meninjau gerai kraftangan yang terletak berhampiran. Pelbagai cenderamata seperti kemeja-T, baju batik, pario dan topi dijual pada harga berpatutan.


DERETAN kedai kraftangan dan cenderamata menyambut pengunjung yang mahu membeli-belah.


Jangan lupa membeli pelbagai produk laut seperti sate ikan, sotong dan ikan bilis kering sebagai oleh-oleh untuk dibawa pulang.

Jika perut berasa lapar, usah risau kerana terdapat deretan gerai makanan dan minuman yang menawarkan pelbagai variasi hidangan untuk menyambut selera pengunjung.

Tidak lengkap kunjungan ke Teluk Batik sekiranya tidak melawat Muzium Siput yang terletak berhampiran. Dengan seni bina rumah Melayu tradisional, muzium itu menyimpan lebih 300 spesies siput dan cengkerang yang terdapat di negara ini.

Biarpun dikenakan sedikit bayaran, namun pelbagai maklumat yang dikutip sepanjang lawatan ke muzium itu nyata berbaloi. Secara tidak langsung, kunjungan ke sini dapat mendidik pengunjung menghargai khazanah marin negara.

Pengunjung juga boleh mencuba pengalaman snorkeling ketika melawat Snorkeling Park. Ia merupakan taman tema pertama seumpamanya di Malaysia yang khusus untuk penyelam-penyelam yang mahu melihat keindahan hidupan laut walaupun berada di darat.

Dibuka setiap hari dari pukul 9 pagi hingga 6 petang ia menawarkan pelbagai pakej yang sesuai untuk pelbagai kumpulan dan peringkat usia.

Bagi pengunjung yang ingin bermalam, Teluk Batik menawarkan pelbagai bilik dan calet yang boleh disewa dengan kadar berpatutan. Antaranya ialah, Teluk Batik Resort, Marina Cove Resort, Crystal Bay Chalet, Impian Chalet dan Chalet Pak Man.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved