Sabtu, 3 Mei 2014

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Gagal sambar tiket final

Posted:

Gagal sambar tiket final

Gagal sambar tiket final

Oleh IKHWAN IDERIS
ikhwan.ideris@kosmo.com.my

BARISAN pemain Malaysia jelas kecewa apabila tewas kepada Kanada pada aksi separuh akhir Cabaran Juara-Juara 1 di Stadium Hoki Indera Mahkota, Kuantan semalam.


MALAYSIA gagal mencipta sejarah mara ke final buat pertama kali dalam Kejohanan Hoki Cabaran Juara-Juara 1 apabila tewas kepada Kanada 4-5 menerusi penentuan pukulan penalti pada saingan separuh akhir di Stadium Hoki Indera Mahkota, Kuantan semalam.

Sebelum berlanjutan hingga penentuan pukulan penalti, kedua-dua pasukan terikat 2-2 selepas tamat 70 minit perlawanan sebenar.

Masih segar dengan kejayaan menewaskan New Zealand 3-2 menerusi penentuan pukulan penalti Khamis lalu, anak-anak buah Muhammad Dhaarma Raj Abdullah dilihat menampilkan persembahan bertenaga sebaik wisel permulaan dibunyikan.

Hasilnya, penyerang berbisa, Faizal Saari meledak gol pembukaan Malaysia seawal minit ketiga menerusi pukulan sudut penalti.

Kem Malaysia dan ribuan penyokong tempatan terus berpesta apabila Ismail Abu menambah gol kedua pada minit ke-15 hasil gol padang.

Bagaimanapun, Kanada berjaya merapatkan jurang apabila memperoleh gol pertama menerusi kapten, Sott Tupper menerusi pukulan sudut penalti pada minit ke-20.

Kanada memperoleh peluang keemasan untuk menyamakan kedudukan menerusi dua pukulan sudut penalti, masing-masing pada minit ke-40 dan 43, namun gagal menghasilkan sebarang gol.

Begitupun, Tupper sekali lagi menjadi watak pemusnah apabila menjaringkan gol kedua Kanada menerusi pukulan sudut penalti pada minit ke-59.

Malaysia cemas seketika apabila Kanada memperoleh dua pukulan sudut penalti pada minit-minit akhir perlawanan, namun gagal menyudahkannya dengan baik.

Pada penentuan pukulan penalti, Malaysia dilihat berpeluang mematikan langkah Kanada lebih awal apabila Faizal dan Faiz Helmi Jali masing-masing menyudahkan tugas mereka.

Bagaimanapun, tiga pukulan penalti terakhir yang diambil Mohd. Firhan Ashaari, Muhammad Shahril Saabah dan Fitri Saari gagal menemui sasaran, sekali gus menyaksikan kedudukan ketika itu terikat 2-2 selepas penjaga gol, S. Kumar turut menafikan percubaan tiga pemain Kanada.

Dalam penentuan pukulan penalti sudden death, Faizal dan Fitri berjaya menambah dua lagi gol buat Malaysia manakala percubaan Faiz dinafikan penjaga gol lawan.

'Saya bukannya bomoh'

Posted:

'Saya bukannya bomoh'

'Saya bukannya bomoh'

Oleh FIRDAUS HASSAN
firdaus.hassan@kosmo.com.my


ZAINOL FADZI (dua dari kiri) menyerahkan bola kepada Weigang sebagai simbolik pelantikannya sebagai Penasihat Teknikal Perak pada sidang akhbar di Ipoh semalam.


TEKA-TEKI kehadiran Karl-Heinz Weigang ke Ipoh, Perak semalam terjawab apabila beliau dilantik sebagai Penasihat Teknikal skuad The Bos Gaurus.

Bagaimanapun, Presiden Persatuan Bola Sepak Perak (PAFA), Datuk Zainol Fadzi Paharuddin berkata, pihaknya akan merujuk Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) mengenai bidang tugas bekas pengendali Perak itu.

"Apa yang menjadi isu ialah sama ada Weigang boleh berada di bangku simpanan bersama barisan kejurulatihan untuk memberi pandangan serta nasihat.

"Itu kami sedang menunggu pengesahan daripada FAM. Jika ada persefahaman lain dicapai selepas ini, kami akan maklumkan," katanya dalam sidang akhbar ketika memperkenalkan Weigang sebagai Penasihat Teknikal Perak di Ipoh semalam.

Turut hadir, pengurus Perak, Datuk Azhar Ahmad dan Setiausaha Kehormat PAFA, Abdul Aziz Yeop Jamaluddin.

Zainol Fadzi berkata, pada dasarnya Weigang dijemput oleh PAFA untuk memberikan khidmat nasihat daripada aspek teknikal dan taktikal kepada The Bos Gaurus.

"Sama ada Weigang akan menjadi Penasihat Teknikal atau pun dilantik menjadi ketua jurulatih akan diketahui selepas perbincangan antara PAFA dan FAM pada Isnin ini.

"Saya tidak boleh umum sesuatu yang belum pasti, bimbang di luar syarat yang telah ditetapkan FAM.

"Nampak seperti Weigang akan menggantikan (ketua jurulatih) Abu Bakar (Fadzim) tetapi (saya) tidak boleh dinyatakan sekarang.

Mengulas lanjut, Zainol Fadzi memberitahu, kehadiran Weigang yang pernah mengendalikan Perak pada musim 1997 hingga 2001 menunjukkan kesungguhan PAFA untuk melakukan transformasi seperti diharapkan oleh peminat serta penyokong The Bos Gaurus.

"Namun, keputusan itu bukanlah atas desakan peminat atau penyokong tetapi kerana keperluan pasukan dan langkah ini tepat pada masanya.

"Kehadiran Weigang diharapkan mampu mengembalikan semula keyakinan penyokong terhadap pasukan," jelas beliau.

Dalam pada itu, Weigang menyifatkan tindakan beliau kembali ke arena bola sepak tempatan kerana masih ada 'sesuatu' belum diselesaikan.

"Keutamaan saya adalah memastikan Perak tidak tersingkir ke Liga Premier. Bagaimanapun, saya ingin ingatkan bahawa saya bukannya bomoh.

"Saya percaya saya dijemput untuk membantu Perak kerana pengetahuan, pengalaman serta rekod cemerlang saya.

"Namun, saya tidak boleh melakukannya secara bersendirian, semua pihak termasuklah penyokong perlu membantu," ujar beliau.

Segala spekulasi sudah terjawab

Posted:

Segala spekulasi sudah terjawab

Segala spekulasi sudah terjawab

Oleh MUHAMMAD
ZUHAILY BADLISHAH
zuhaily.badlishah@kosmo.com.my


SOON HUAT mendapat kepercayaan BAM untuk mengisi slot selaku pemain perseorangan keempat negara pada kempen Piala Thomas kali ini.


SPEKULASI mengenai senarai penuh skuad Piala Thomas negara akhirnya terjawab. Semalam, Persatuan Badminton Malaysia (BAM) mengesahkan pemain muda, Goh Soon Huat akan mengisi slot perseorangan keempat.

Pemilihan Soon Huat itu akhirnya melengkapkan kuota pemain perseorangan negara pada kempen Piala Thomas kali ini yang diketuai pemain No. 1 dunia, Datuk Lee Chong Wei, Chong Wei Feng dan Liew Daren.

Menurut Presiden BAM, Tan Sri Tengku Mahaleel Tengku Ariff, keputusan itu dibuat berdasarkan prestasi semasa Soon Huat yang turut mengungguli sesi pemilihan sebelum ini.

"Keputusan ini dibuat berdasarkan kepada prinsip ketelusan dan pemain yang terbaik ketika ini (Soon Huat) akan terpilih (mewakili skuad Piala Thomas megara).

"Kita bagi peluang dan ruang beberapa kali kepada pemain-pemain lain. Kalau mereka tak boleh bermain dan apabila kalah, itu bukan salah BAM.

"Mengikut laporan semasa, tahap dia (Soon Huat) telah meningkat. Saya rasa dia telah berusaha bersungguh-sungguh untuk berada pada tahap sekarang," katanya pada sidang akhbar di Hotel Grand Dorsett, Subang Jaya, Selangor semalam.

Sebagai rekod, Soon Huat berjaya menewaskan ketiga-tiga pemain profesional negara - Mohd. Arif Abdul Latif, Tan Chun Seang dan Misbun Ramdan Misbun yang menjadi pencabarnya pada sesi pemilihan.

"Saya layak mendapatnya (slot perseorangan keempat) berdasarkan sesi pemilihan sebelum ini. Sekarang fokus saya terarah kepada kempen Piala Thomas.

"Saya akan memberikan sokongan sepenuhnya kepada rakan-rakan sepasukan dan jika saya diturunkan, saya akan buat yang terbaik," jelas Soon Huat.

BAM turut mengesahkan slot keenam pemain beregu negara menjadi milik jaguh beregu campuran, Chan Peng Soon, sekali gus mengetepikan dua pesaingnya - Ow Yao Han dan Koo Kien Keat.

Lima lagi pemain beregu ialah Tan Boon Heong, Tan Wee Kiong, Hoon Thien How, Goh V. Shem dan Lim Khim Wah.

Skuad negara diundi dalam Kumpulan C bersama-sama naib juara edisi 2012, Korea Selatan, Jerman dan tuan rumah, India pada kempen Piala Thomas yang akan berlangsung di New Delhi bermula 18 hingga 25 Mei ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved