Ahad, 4 Mei 2014

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


2,100 maut di kampung Afghanistan

Posted:

2,100 maut di kampung Afghanistan

2,100 maut di kampung Afghanistan

BEBERAPA orang menggali tanah untuk mencari mangsa-mangsa tanah runtuh.


KABUL - Beberapa pegawai Afghanistan semalam putus harapan untuk menemui mangsa-mangsa tanah runtuh yang masih hidup di Kampung Aab Bareek, wilayah Badakhshan, timur laut negara ini yang berlaku akibat hujan lebat kelmarin.

Menurut pegawai-pegawai itu, lebih 2,100 orang terbunuh manakala 4,000 lagi hilang tempat tinggal ekoran kejadian tersebut.

"Lebih 2,100 orang dari 300 buah keluarga terbunuh," kata seorang jurucakap wilayah itu, Naweed Forotan kepada agensi berita Reuters.

Sejumlah penduduk kampung dan anggota-anggota polis yang dilengkapi peralatan menggali menyambung kerja-kerja untuk mencari mangsa-mangsa tanah runtuh itu.

Namun, mereka kemudian menyedari, tiada harapan untuk menemui mangsa-mangsa yang selamat yang tertimbus di dalam tanah berlumpur sedalam 100 meter.

"Tujuh anggota keluarga saya berada di kampung itu, Emapat atau lebih daripada mereka terbunuh. Saya juga nyaris terkorban," kata seorang wanita tua.

Misi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menyatakan, fokus utama kini adalah untuk membantu 4,000 penduduk yang hilang tempat tinggal.

menurut jurucakap PBB Ari Gaitanis, keperluan yang diperlukan penduduk itu ialah air, ubat-ubatan, makanan dan tempat perlindungan. - Agensi

Waris mahu MAS sediakan bilik hotel

Posted:

Waris mahu MAS sediakan bilik hotel

Waris mahu MAS sediakan bilik hotel


TIGA anggota polis mengawal sebuah bilik semasa mesyuarat diadakan antara perwakilan Malaysia dengan waris-waris penumpang pesawat MH370 di Hotel Lido, Beijing kelmarin.


BEIJING - Seorang waris penumpang sebuah pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) yang hilang sejak 8 Mac lalu, Wen Wancheng meminta beberapa buah bilik hotel yang menempatkan sebahagian kecil saudara-mara mangsa pesawat itu di sini.

Beliau membuat permintaan itu selepas MAS meminta waris-waris penumpang tidak lagi menginap di tiga buah hotel di sini yang dibiayai syarikat penerbangan tersebut mulai kelmarin.

Menurut kenyataan MAS, kemudahan penginapan untuk waris penumpang MH370 di tiga hotel di sini, termasuk Hotel Lido, akan dihentikan mulai hari ini.

Menurut Wancheng, beberapa saudara-mara penumpang itu akan menjadi wakil bagi mendesak MAS memberikan jawapan berhubung kehilangan pesawat MH370.

"Meletakkan beberapa orang waris itu merupakan satu cara untuk mendesak MAS terus mengendalikan perkara itu (mencari pesawat MH370) kerana kami tidak percaya kepada MAS berdasarkan pengalaman lalu," katanya seperti disiarkan agensi berita dpa semalam.

Wancheng, 62, berkata, dia berharap kerajaan China akan meminta MAS serta pihak berkuasa penerbangan awam Malaysia untuk membiayai sebuah pusat yang menempatkan wakil-wakil saudara-mara waris penumpang MH370 di sini.

Menurutnya, wakil-wakil saudara-mara itu akan memberikan tekanan kepada MAS supaya memberikan jawapan berhubung nasib dan kehilangan pesawat tersebut.

Wancheng bercakap menerusi telefon dari rumahnya di bandar Jinan, timur China, kira-kira 400 kilometer dari Hotel Lido, Rosedale dan Chunhuiyuan yang menyediakan lebih 100 bilik untuk waris-waris penumpang MH370 selepas pesawat tersebut hilang pada 8 Mac lalu.

"Saya percaya anak lelaki saya masih hidup. saya percaya MAS tahu di mana lokasi pesawat itu berada.

"Mereka (pihak MAS) membuat rumusan yang awal dengan menyatakan semua penumpang telah mati.

"Pihak MAS tidak dapat membuktikan berlaku satu kemalangan (pesawat MH370 terhempas)," kata Wancheng.

Anak Wancheng, Wen Yongsheng, 34, menaiki pesawat itu dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur ke Beijing, China sebelum ia hilang di Laut China Selatan.

Misi pencarian pesawat itu dilakukan di selatan Lautan Hindi kerana ia dipercayai terhempas di kawasan tersebut berdasarkan data satelit.

Pesawat itu membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal. Sebanyak 153 daripada 227 penumpang itu adalah warga China. - Agensi

Warga AS sah dijangkiti MERS

Posted:

Warga AS sah dijangkiti MERS

Warga AS sah dijangkiti MERS

NEW YORK - Beberapa pegawai kesihatan kelmarin mengesahkan seorang warga Amerika Syarikat (AS) dijangkiti virus Sindrom Pernafasan Asia Barat (MERS).

Warga AS itu jatuh sakit semasa dia menaiki sebuah pesawat ke Chicago di negara ini dari London.

Ia merupakan kes pertama MERS di AS.

Dia sebelum ini tiba di London selepas menaiki sebuah pesawat British Airways yang berlepas dari Riyadh, Arab Saudi.

Lelaki itu kemudian menaiki sebuah bas selepas tiba di Chicago ke sebuah lokasi yang tidak didedahkan di bandar Indiana.

Pada 27 April lalu, dia mengalami simptom-simptom demam, batuk dan kesukaran bernafas.

Menurut Jabatan Kesihatan Negeri Indiana, lelaki itu pergi ke Jabatan Kecemasan di Hospital Community di Musnter, Indiana pada 28 April.

Dia kemudian dirawat di hospital tersebut.

Ekoran sejarah pengembaraannya ke Arab Saudi, beberapa pegawai kesihatan membuat ujian kesihatan terhadapnya.

Sampel-sampel ujian itu dihantar ke Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit yang kemudian mengesahkan dia menghidap MERS.

Dalam pada itu, pihak berkuasa kesihatan Arab Saudi mengesahkan semalam, terdapat dua kematian baharu akibat MERS.

Ekoran kematian baharu itu, jumlah pesakit yang mati akibat MERS di Arab Saudi kini meningkat kepada 109 orang sejak September 2012.

Kematian baharu itu melibatkan seorang lelaki berusia 25 tahun di Jeddah dan seorang wanita berusia 69 tahun di Mekah. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved