Sabtu, 17 Mei 2014

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Kemenangan Modi buka era baharu di India

Posted:

Kemenangan Modi buka era baharu di India

Kemenangan Modi buka era baharu di India

SEKUMPULAN penyokong menari di hadapan ibu pejabat Parti Bharatiya Janata di New Delhi selepas parti itu memenangi pilihan raya India.


NEW DELHI - Calon Perdana Menteri, Narendra Modi mengisytiharkan India kini memasuki satu 'era baharu' selepas parti pembangkang, Parti Bharatiya Janata (BJP) pimpinannya mencipta kemenangan terbesar pada pilihan raya umum negara itu dalam tempoh 30 tahun.

Keputusan awal pilihan raya yang berlangsung selama enam minggu tersebut sejak April lalu menunjukkan BJP yang diketuai Modi bakal menjadi parti tunggal pertama yang menang majoriti kerusi Parlimen sejak tahun 1984.

"India telah menang. Hari yang baik kini tiba," kata Modi dalam satu kenyataan di laman Twitternya.

Kemenangan Modi, 63, yang merupakan anak seorang penjual teh menjangkaui semua ramalan yang dibuat para penganalisis politik sebelum ini.

Kejayaan beliau juga dijangka mengubah lanskap politik India. Ia ekoran Modi memperoleh mandat yang cukup besar untuk melakukan perubahan ekonomi yang dijanjikan BJP sebelum ini tanpa sebarang halangan.

Modi yang sebelum ini merupakan Ketua Menteri Gujarat menerima pujian kerana berjaya mengukuhkan perkembangan ekonomi di negeri tersebut.

Apabila keputusan pilihan raya itu disahkan, beliau bakal menjadi Perdana Menteri India ke-15 menggantikan Perdana Menteri, Manmohan Singh.

"Era baru kini sudah bermula," kata Presiden BJP, Rajnath Singh.

"Bunga teratai kini mekar di seluruh India," tambah beliau yang merujuk bunga yang menjadi simbol parti berkenaan.

Keputusan awal yang dikeluarkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya menunjukkan BJP memperoleh undi majoriti apabila memenangi lebih 272 kerusi daripada 543 kerusi yang dipertandingkan.

Parti itu dijangka mudah melepasi angka 330 kerusi apabila parti sekutu BJP turut memenangi beberapa kerusi parlimen.

Parti Kongres yang dikuasai oleh keluarga Ghandhi yang memerintah negara itu selama 13 tahun bakal mengalami kekalahan terburuk dalam sejarah apabila hanya memperoleh tidak sampai 50 kerusi.

Naib presidennya, Rahul Gandhi merupakan calon perdana menteri untuk parti itu.

Parti itu sebelum ini hilang kepercayaan rakyat berikutan skandal rasuah, persengketaan dalaman serta kegagalan untuk mengendali masalah ekonomi, kemiskinan infrastruktur dan pendidikan negara. - AFP

Feri Bangladesh karam dipukul ombak

Posted:

Feri Bangladesh karam dipukul ombak

Feri Bangladesh karam dipukul ombak


SEORANG waris mangsa meratap ketika menunggu berita tentang saudara lelakinya yang menaiki feri M.V. Miraj-4 yang tenggelam di Sungai Meghna, dalam daerah Munshiganj, Bangladesh semalam.


DHAKA - Pasukan penyelamat menemui sekurang-kurangnya 29 mayat sehari selepas sebuah feri karam di dalam sebatang sungai ketika ribut di tengah Bangladesh manakala polis menganggarkan lebih 100 mangsa masih hilang, kata pihak berkuasa semalam.

Anggota-anggota penyelam bertungkus-lumus mencari mayat di dalam feri M.V. Miraj-4 yang karam akibat dilanda ombak besar.

Sejumlah mangsa terselamat pula menyalahkan kapten feri itu kerana enggan mencari perlindungan daripada ribut yang akan melanda mereka.

Dalam pada itu, pihak berkuasa turut melancarkan siasatan sama ada feri tersebut membawa terlalu ramai penumpang semasa kejadian.

"Langit bertukar gelap manakala berpuluh-puluh penumpang merayu kepada kapten itu supaya mengemudi feri MV Miraz ke tebing terdekat selepas kami melihat ribut akan melanda," kata seorang mangsa terselamat, Mohammad Ali.

"Namun, dia tidak mempedulikan rayuan kami," tambahnya.

Menurutnya, ribut tersebut mencetuskan tiga ombak gergasi.

"Feri itu condong dan tenggelam selepas dilanggar ombak ketiga," ujarnya.

Dalam perkembangan berkaitan, beberapa pegawai berkata, sebanyak 200 hingga 350 orang dipercayai berada di dalam feri sepanjang 30 meter itu ketika ia tenggelam ke dasar Sungai Meghna tengah hari kelmarin.

"Kemalangan ini berlaku di daerah Munshiganj, sekitar 50 kilometer ke selatan ibu kota Bangladesh, Dhaka," kata seorang pegawai daerah, Saiful Hasan.

Feri tersebut berlayar dari Dhaka menuju ke daerah Shariatpur sebelum tenggelam dipukul ombak.

Pegawai polis tempatan, Ferdous Ahmed mengesahkan bahawa sekurang-kurangnya dua wanita dan seorang kanak-kanak merupakan antara mangsa yang terkorban.

"Kira-kira 20 hingga 30 orang berjaya berenang ke tebing selepas feri itu karam," kata Ferdous.

Sementara itu, pihak berkuasa menyatakan, sebuah kapal penyelamat tiba di lokasi kejadian manakala sepasukan penyelam telah mengesan feri tersebut dan cuba mengeluarkan mayat-mayat yang terperangkap.

"Saya bimbang banyak mayat masih terperangkap di dalam feri tersebut," kata seorang pegawai bomba, Nurul Alam.

Menurutnya, keadaan sungai yang lebar dan dalam di samping arus deras menyebabkan usaha menyelamat menjadi sukar.

Sebuah kren gergasi turut digunakan untuk cuba mengapungkan feri karam tersebut. - AFP

Bedah kaki sendiri sebab tak mampu

Posted:

Bedah kaki sendiri sebab tak mampu

Bedah kaki sendiri sebab tak mampu

LIU Dunhe memotong kaki sendiri menggunakan serpihan kaca kerana tidak mampu membiayai kos rawatan di hospital.


BEIJING - Seorang petani di China sanggup memotong kedua kakinya dengan kaca tajam kerana tidak mampu membayar kos pembedahan sebanyak AS$1,600 (RM5,175), lapor akhbar Daily News kelmarin.

Kaki Liu Dunhe sebelum ini mereput akibat terdedah pada suhu dingin ketika dia bekerja di ladangnya pada musim sejuk.

Petani yang berusia 44 tahun berkenaan kemudian menggunakan serpihan kaca untuk memotong kedua-dua kakinya.

Namun, dia terpaksa dirawat di hospital apabila luka pada kedua-dua kakinya dijangkiti kuman yang kemudian merebak ke seluruh badannya.

"Saya menggunakan serpihan-serpihan kaca tajam untuk memotong kaki saya. Ia sangat menyakitkan," kata Dunhe.

"Saya terpaksa meminum alkohol untuk membius diri sendiri apabila tidak dapat menahan rasa sakit," tambahnya.

Petani itu menyimpan rahsia dia memotong kakinya sendiri sehingga lukanya dijangkiti kuman.

Bagaimanapun, penduduk kampungnya yang mendapat tahu tentang penderitaan Dunhe mengumpul derma sebanyak AS$3,700 (RM11,645) bagi membiayai kos rawatan lelaki itu.

Lelaki itu dijangka dibenarkan keluar dari hospital tempat dia dirawat dalam masa dua minggu lagi. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved