Isnin, 9 September 2013

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Novel peperangan zaman Rasulullah

Posted:

Novel peperangan zaman Rasulullah

Novel peperangan zaman Rasulullah

Oleh SUHANA VERU
suhana.veru@kosmo.com.my

HIZAMNUDDIN setakat ini telah menghasilkan lima buah buku perniagaan, motivasi dan novel sejarah yang sesuai dengan cita rasa dan adat masyarakat Timur.


MENGHASILKAN novel berbentuk sejarah Islam dengan harapan ia dapat menjadi panduan generasi muda merupakan matlamat penulis, Hizamnuddin Awang, 44, yang berasal dari Jerteh, Terengganu.

Dunia penulisan sememangnya tidak pernah jauh bagi bapa kepada lima orang cahaya mata yang pernah bertugas sebagai penyelidik dan pegawai pemasaran di MIMOS Berhad dan Jaring Communication Sdn. Bhd. (Jaring) itu.

"Saya bergiat aktif dalam bidang penulisan berkaitan teknologi maklumat dan komunikasi, sains, teknologi dan peradaban manusia bermula tahun 1995 di Dewan Kosmik, Dewan Ekonomi, Dewan Masyarakat, Usahawan Sukses dan Majalah PC.

"Ketika bertugas di Jaring, saya telah melaksanakan tugas-tugas sebagai penulis, penyunting bersekutu dan pengarang bagi majalah Jaring Internet Magazine. Oleh itu, menulis sememangnya menjadi minat saya dari dahulu lagi," katanya yang turut menjalankan sebuah perniagaan katering.

Setelah lebih 10 tahun bersama Jaring, Hizamnuddin yang terkenal dengan nama penanya, Web Sutera, telah mengambil keputusan untuk memberi tumpuan sepenuhnya dalam bidang penulisan sekitar tahun 2006.

Katanya, keinginan untuk memberi tumpuan pada bidang penulisan tercetus apabila beliau sendiri mendapati kekurangan buku-buku motivasi keluaran anak tempatan di pasaran.

"Oleh itu, saya mula menghasilkan buku-buku berkaitan dengan motivasi yang berbeza daripada yang dihasilkan penulis asing. Saya memastikan buku itu sesuai dibaca oleh rakyat tempatan.

"Buku motivasi Barat dilihat sarat dengan elemen-elemen kebaratan dan tidak sesuai dengan adat ketimuran," katanya sambil memaklumkan buku motivasi pertamanya berjudul Buat Duit dengan Katering.

Selain buku motivasi, beliau juga gemar gaya penulisan berkaitan perniagaan dan sejarah.

"Saya bukan seorang yang mahir menggunakan bahasa retorik dalam penulisan. Oleh itu, saya lebih gemar menulis mengenai sejarah," ujarnya.


HIZAMNUDDIN meminati novel yang bergenre seram dan ngeri serta karya-karya cerpen dan novel sasterawan negara.


Mesej penulisan

Sejak tahun 2007 sehingga hari ini, beliau berjaya menghasilkan dua novel sejarah, dua buku motivasi dan sebuah buku perniagaan.

Novel terbaharunya adalah genre sejarah yang berjudul Konstantinopel: Kibaran Panji Al Fateh yang menyasarkan pembaca yang meminati sejarah Islam.

"Ia adalah novel kedua selepas Macedonia : Alexander Agung Hijab Raja Zulqarnain yang menceritakan mengenai ketokohan Raja Zulqarnain. Ia mula didapati di pasaran sejak Mei lalu.

"Walaupun sibuk dengan perniagaan katering bersama isteri, saya berjaya menghasilkan novel ini dalam tempoh enam bulan sahaja," ujarnya.

Ditanya mengenai novel yang setebal 885 muka surat yang dijual pada harga RM29 itu, lelaki yang tidak lekang dengan senyuman ini berkata, ia berkisar Kota Konstantinopel yang kemudiannya dikenali sebagai Istanbul, Turki.

Menurutnya, Konstantinopel merupakan sebuah kota yang menjadi rebutan pelbagai pihak termasuk kerajaan Rom.

"Betapa pentingnya Konstantinopel dalam sejarah Islam dan Kristian sehinggakan ia disebut oleh Rasulullah semasa Perang Khandak.

"Ia juga memperlihatkan tanda-tanda kenabian Rasulullah yang sering menceritakan kejadian yang akan terjadi pada masa akan datang, selain peranan Muawiyah Abu Sufiyan dengan seorang lagi sahabat Rasulullah iaitu Abu Ayub Al-Ansari," kata Hizamnuddin.

Katanya, novel tersebut banyak menyentuh perjuangan tentera Islam, khususnya Sultan Muhammad al-Fateh.

Beliau menjelaskan, inspirasi novel itu datang daripada kisah tokoh pejuang Islam dalam kalangan pemerintah itu dan banyak melakukan penyelidikan dan pemahaman berkaitan kisah tersebut.

Pemegang Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) Sains Komputer, Universiti Sains Malaysia itu kini sedang menulis sebuah lagi novel dan buku motivasi.

"Ia berjudul Kombat Armagedon dan buku motivasi yang berjudul Hijrah Champion Gaya Rasulullah yang akan diterbitkan pada tahun ini atau selewat-lewatnya awal tahun depan," katanya ringkas.

Beliau tidak menafikan akan mencuba pelbagai genre penulisan pada masa akan datang.

Lalat mudarat kesihatan dan perniagaan

Posted:

Lalat mudarat kesihatan dan perniagaan

Lalat mudarat kesihatan dan perniagaan


LALAT senang membiak di tong sampah, himpunan kompos, sangkar atau tempat tidur haiwan peliharaan.


MANUSIA sememangnya benci pada lalat kerana diketahui umum ia adalah sejenis serangga yang boleh membawa pelbagai penyakit berjangkit seperti demam kepialu, kolera (taun) dan penyakit disentri.

Lalat gemar menghurung kawasan kotor dan berbau busuk seperti tapak pelupusan dan pembuangan sampah, longkang yang kotor, bangkai binatang, timbunan sampah sarap dan najis.

Ia kemudian membawa bersama kuman dari tempat-tempat kotor berkenaan dan menghinggap pula di atas benda-benda lain termasuk hidangan makanan yang terdedah.

Begitulah caranya kuman disebarkan oleh lalat hingga membawa kepada penyakit-penyakit berjangkit yang boleh berubah kepada wabak.

Kehadiran serangga ini hanya memerlukan sedikit kecuaian manusia dalam menjaga kebersihan sekitar. Ia senang membiak di tong-tong sampah, himpunan kompos serta dalam kotak, sangkar atau tempat tidur haiwan peliharaan.

Sikap

Oleh itu, wujud satu tanggapan negatif sekiranya lalat kelihatan berterbangan dalam rumah, terutamanya di dapur dan bilik makan.

Apatah lagi jika lalat dilihat di premis-premis restoran dan kedai makan. Ia pastinya membuatkan sesetengah orang, terutamanya pelanggan ke premis tersebut, merasa loya.

Tetapi itulah yang dialami oleh penulis baru-baru ini apabila mengunjungi Johor. Ketika memandu ke selatan, penulis berhenti sebentar untuk makan di sebuah restoran makanan segera di sini.

Dan alangkah terkejutnya sebaik melangkah masuk ke premis berkenaan, kelihatan lalat berterbangan di merata sudut restoran itu. Ini termasuk di kawasan kaunter dan pada cawan kertas yang disusun berhampiran dengan mesin minuman ringan.

"Kenapa banyak sangat lalat dalam restoran ini?" kedengaran seorang pelanggan merungut dan menanyakan kakitangan yang bertugas di kaunter.

Namun tiada jawapan kedengaran daripada petugas berkenaan yang juga merupakan seorang gadis berusia lewat belasan tahun.

Petugas itu hanya membiarkan lalat-lalat tersebut berterbangan sewenang-wenangnya dan dia sendiri mengambil sikap tidak endah mengenai lalat yang menghurung dan singgah di mesin tunai yang dikendalikannya.

MASYARAKAT dan pihak berkuasa memainkan peranan penting dalam memastikan kawasan sekitar sentiasa bersih.


Setibanya di Johor, penulis berhenti di sebuah kedai aiskrim yang terletak di sebelah Lebuh Raya Utara-Selatan. Didapati terdapat juga lalat di situ, namun jumlahnya tidak sebanyak yang terdapat di kedai makanan segera sebelum ini.

"Di sini memang ada lalat, sebab wujud banyak ladang ternakan ayam di kawasan berhampiran," jelas seorang petugas di kaunter bila ditanya penulis tentang beberapa ekor lalat yang kelihatan berterbangan.

Lalat-lalat itu kelihatan terus berterbangan apabila berjaya melepaskan diri daripada perangkap cahaya ultralembayung yang dipasang dalam premis aiskrim itu.

Langkah proaktif

Bagi tuan rumah dan tuan punya syarikat perniagaan, lalat sememangnya terkenal sebagai ejen pembawa penyakit. Oleh itu, sebagai langkah pencegahan, mereka perlu memastikan premis masing-masing sentiasa bersih selain kerap membuang sampah dan menutup rapi semua bekas sampah.

Restoran yang mempunyai lalat berisiko kehilangan pelanggan kerana mereka khuatir akan dijangkiti penyakit. Kehadiran serangga ini di dalam rumah memberi gambaran negatif kepada tetamu tentang tahap kebersihan rumah berkenaan.

Menurut Adenan Ariffin dari NADZ Pest Control yang beroperasi di Lembah Klang sejak tahun 2005, kebanyakan warga tempatan seperti pemilik kediaman dan entiti perniagaan, lebih mementingkan kawalan terhadap makhluk perosak seperti anai-anai.

"Ada juga yang mahukan kami bertindak terhadap haiwan pembawa penyakit seperti lipas dan tikus tetapi hanya segelintir yang mahukan kami menjalankan tugas terhadap penghapusan lalat," jelasnya ketika ditanya mengenai usaha kawalan terhadap makhluk perosak dan pembawa penyakit yang dijalankan.

Katanya, hanya segelintir pihak yang mengadakan majlis-majlis di kawasan terbuka, seperti kenduri perkahwinan, mendapatkan perkhidmatan syarikat tersebut.

"Prosedur kawalan serangga untuk majlis seumpama itu perlu dijalankan sebelum dan selepas majlis.

"Ia haruslah sekurang-kurangnya dua hari sebelum majlis dan selewat-lewatnya seminggu selepas majlis," jelasnya.

Yang jelas, satu langkah proaktif perlu dilaksanakan bagi mengawal makhluk ini. Walaupun bukan melalui khidmat kawalan serangga, sekurang-kurangnya kita hendaklah peka untuk menghalau lalat sebelum ia memudaratkan kesihatan kita. - Bernama

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved