Ahad, 29 September 2013

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


1,000 jenis pokok di Anjung Rimbun

Posted:

1,000 jenis pokok di Anjung Rimbun

1,000 jenis pokok di Anjung Rimbun

Oleh KHADIJAH MOHAMAD NOR
khadijah.mohamadnor@kosmo.com.my

ANAK pokok yang ditanam di dalam beg poli dijual pada harga serendah RM1.50 di Anjung Rimbun.


MENAWARKAN lebih 1,000 jenis pokok pelbagai spesies, nurseri Anjung Rimbun, Shah Alam mampu membuatkan para pengunjung rambang mata untuk memilih tumbuhan yang dihajati.

Kepelbagaian tumbuhan yang segar menghijau membuktikan ia dijaga rapi oleh para pekerja.

Pemiliknya, Wan Azlan Shah Eddie Shah, 29, mengakui pokok-pokok di nurseri itu akan disiram dua kali sehari serta dibaja setiap minggu bagi memastikan ia tumbuh segar.

Ditubuhkan pada tahun 2006 dengan modal sebanyak RM1,000, graduan Diploma Seni Bina Landskap dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) itu kini sudah boleh berbangga dengan perniagaan yang diusahakan.

"Alhamdulillah, nurseri Anjung Rimbun semakin berkembang dengan tiga cawangan dan mendapat tempat di hati pelanggan terutama di sekitar Shah Alam. Biasanya hujung minggu paling ramai selain pada musim-musim perayaan.

"Daripada 1,000 jenis pokok, spesies yang sering mendapat permintaan tinggi ialah pokok kemboja, bucida dan foxtail," jelas Wan Azlan sambil memberitahu jualan pokok berkenaan mampu mencecah 100 batang setiap bulan.

POKOK Draco ini antara spesies pokok termahal di Anjung Rimbun.


Berkeluasan 0.80 hektar, nurseri yang terletak di Seksyen 18, Shah Alam itu menawarkan harga berpatutan. Malah, harga setiap pokok boleh dirunding sehingga pelanggan berpuas hati.

Bersaing

"Di sini, kami menjual pokok pada harga serendah RM1.50 untuk tumbuhan renek yang ditanam dalam beg poli.

"Mungkin faktor harga ini turut menjadi tarikan kepada pengunjung untuk datang ke Anjung Rimbun," ungkap Wan Azlan ketika dihubungi.

Meskipun terpaksa bersaing dengan beberapa nurseri di sekitarnya, usahawan muda itu sentiasa optimis dengan rezeki Allah.

Bagi Wan Azlan, untuk mengatasi masalah tersebut, pihaknya turut menyediakan perkhidmatan rekaan landskap bagi tumbuhan hiasan kepada para pelanggan dengan bayaran RM200 hingga RM500.

"Alhamdulillah, pengalaman yang dipelajari ketika belajar dapat dipraktikkan. Sebenarnya, projek landskap pertama saya bermula sewaktu masih menuntut di UiTM. Ketika itu, ibu bapa seorang rakan meminta saya membuat rekaan landskap untuk kawasan rumah mereka.

SEBAGAI pemilik nurseri, Wan Azlan sentiasa memastikan setiap anak pokok dijaga rapi.


"Paling seronok apabila rekaan tersebut diterima sekali gus memberi idea pada saya untuk menubuhkan perniagaan nurseri ini," imbas Wan Azlan.

Mengulas lanjut, beliau memberitahu, sebelum sesuatu rekaan dihasilkan, perbincangan turut dibuat dengan pelanggan kerana kebanyakan pelanggan datang dengan idea tersendiri. Tetapi, jika pemilihan pokok kurang sesuai, pihaknya akan memberi pandangan atau cadangan.

Mempunyai 12 orang pekerja, Wan Azlan berharap dalam tempoh lima tahun, jenama Anjung Rimbun akan terus memahat nama dalam industri nurseri di Malaysia.

"Dalam apa jua perniagaan, sudah pasti pemiliknya mahu ia berkembang dan maju. Begitu juga saya. Kalau boleh saya mahu Anjung Rimbun dikenali sebagai nurseri yang berkualiti dan menjadi pilihan ramai," tuturnya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved