Jumaat, 27 September 2013

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Beg kertas simpan memori indah

Posted:

Beg kertas simpan memori indah

Beg kertas simpan memori indah

JANY menunjukkan sebahagian koleksi beg kertas yang dimilikinya.


MINATNYA terhadap seni reka beg kertas membuatkan Jany Tan Poo Choo mengumpul lebih 500 produk tersebut dari dalam dan luar negara.

Menurut Jany, hobinya itu bermula selepas dia membeli beg berjenama United Colors of Benetton dari sebuah butik di Singapura.

Beliau yang tertarik dengan beg yang berwarna terang, hanya menyimpan sekeping beg kertas untuk setiap corak sejak 16 tahun lalu. Paling penting ia perlu kelihatan seperti baharu tanpa kesan lipatan.

"Sebahagian daripada koleksi eksklusif ini amat berharga dan sukar diganti," jelas beliau. Mengenai perkongsian hobi ini dengan orang luar, Jany mengakui bahawa sukar mencari rakan daripada kumpulan sosial beliau yang memiliki hobi yang sama.

Ada seorang yang mempunyai minat yang sama dengannya iaitu Muhammad Norazlin Mansur, yang dikenali semasa bekerja di Universiti Malaya (UM) tahun lalu, menghadiahkan kira-kira 50 keping beg kertas bertemakan universiti tertua itu.

Sebahagian lagi koleksi Jany dihadiahkan oleh keluarga, saudara-mara dan sahabat handai termasuk empat abangnya yang menetap di luar negara.

Antara beg kertas yang masih disimpan ialah beg kertas dari Beijing iaitu semasa Sukan Olimpik 2008, Jerman dan Maldives, salun rambut Sothy's dan SK II, pelbagai jabatan dan agensi serta butik aiskrim dan coklat seperti Royce, Baskin Robbins dan Haagen Dazs.

Sekeping beg kertas dari Menara Eiffel Paris yang dihadiahkan oleh abangnya di London dan sekeping beg hadiah ketika Tahun Baru Cina daripada sahabat merupakan antara koleksi yang paling disukai, kata Pegawai Perhubungan Korporat, Pejabat Keselamatan UM itu.

Beliau juga menyimpan beg kertas yang menanda peristiwa bersejarah dalam hidupnya seperti beg yang membawa anjing pertama beliau, Trust Tan pada Hari Valentine 13 tahun lalu, beg konvokesyen yang memuatkan jubah konvo untuk hari penganugerahan ijazah Sarjana Muda Bahasa dan Linguistik yang diterima 18 tahun lalu.

Beg konvokesyen itu amat bernilai kerana ia mengingatkan zaman belajar di universiti apatah lagi beliau bergraduasi pada tahun yang sama dengan ulang tahun satu abad universiti itu.

Penyimpanan

Pada tahun-tahun awal hobinya, Jany menyimpan koleksi beg kertas itu di dalam kotak kadbod yang disusun dalam sebuah bilik kecil di rumahnya.

"Apabila koleksi bertambah banyak, saya merasa agak bimbang jika ia rosak akibat kelembapan atau serangga, jadi saya pindahkannya ke dalam kotak plastik yang diletakkan dalam bilik khas yang sentiasa dipastikan kering dan bersih," jelas beliau.

Menjaga beg kertas sebagai hobi pada masa lapang lebih mudah kerana ia tidak mengumpul debu, tidak perlu kerap dikesat dan tidak memerlukan kos yang tinggi berbanding mengumpul koleksi barangan lain seperti cawan atau botol mini minyak wangi.

Kepada mereka yang mempunyai hobi yang sama dengan beliau, Jany mengalu-alukan untuk bertukar-tukar fikiran dengan menghubunginya di talian 03-7967 3341 pada waktu pejabat.- BERNAMA

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved