Rabu, 25 September 2013

Kosmo Online - Varia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Varia


Motif alam tema Mass Yusof

Posted:

Motif alam tema Mass Yusof

Motif alam tema Mass Yusof

Oleh NADIA SHAIFUL BAHARI
nadia.bahari@kosmo.com.my


TERATAK Mass Yusof di Ampang dipenuhi dengan lukisannya yang bertema alam semulajadi.


DINDING rumahnya dihiasi penuh dengan lukisan bermotifkan tumbuh-tumbuhan dalam belukar, ayam, burung dan pemandangan di jeti sungai.

Sekali imbas, semua lukisan tersebut persis gambar yang dirakam menggunakan kamera digital. Terbit rasa ingin mengetahui makna di sebalik lukisan-lukisan yang bercirikan alam tersebut.

Pemilik lukisan yang dimaksudkan ialah Mohd. Yusof Abdul Wahid, 57, atau lebih dikenali dengan nama Mass Yusof dalam kalangan penggiat seni lukisan tanah air.

Suasana desa

Rupa-rupanya, setiap lukisan yang dihasilkannya merupakan imbasan nostalgia kepada corat-coret yang dilalui pada zaman kanak-kanaknya.

Beliau dibesarkan di Kampung Mentaram, Klang, Selangor dan tinggal jauh dari bandar telah membuatkan persekitaran hutan menjadi medan permainannya dengan kawan-kawan sekampung.

"Semasa kecil, saya terjun dalam kawasan paya dan menyorok di sebalik daun keladi ketika bermain dengan kawan-kawan. Kadang-kadang teringat juga zaman nakal melastik burung bersama mereka.

"Semua itu membuatkan saya rindu dengan kenangan manis yang ditempuhi semasa alam kanak-kanak," katanya ketika ditemui di rumah beliau di Ampang, Selangor baru-baru ini.

Ternyata perasaan yang membuai kenangan terhadap nostalgia lama itu tidak dialami Mass Yusof seorang. Beliau memberitahu, ramai rakan-rakannya di laman sosial Facebook turut gembira melihat gambar-gambar lukisan yang dimuat naik olehnya.

Lukisan-lukisan tersebut turut membuatkan mereka mengimbau kenangan lama. Barangkali, rakan-rakannya juga merindukan suasana hidup di desa.


MASS YUSOF menjadikan ruang anjung yang kecil di tingkat dua rumahnya sebagai studio mini lukisan.


Muzik keroncong

Lain orang lain caranya. Bagi Mass Yusof untuk mendapatkan mood sewaktu hendak mula memegang berus lukisan cukup unik.

Dengan elemen kampung dan tradisi yang sentiasa dekat di hatinya, pelukis itu sering memainkan alunan muzik keroncong tatkala menyiapkan naskhah lukisannya.

Kata Mass Yusof, muzik keroncong boleh membuatkan beliau masuk ke alam khayalan bagi mengimbas memori silam yang penuh dengan pemandangan indah alam semulajadi.

Figura tersebut mendapat pendidikan formal dalam bidang seni halus di Universiti Teknologi Mara pada lewat tahun 1970-an. Bagaimanapun, Mass Yusof terpaksa menamatkan pengajian sebelum tiba masanya atas beberapa sebab yang tidak dapat dielakkan.

Biarpun begitu, bakat yang ada tidak pernah disia-siakan. Beliau diterima bekerja di Utusan pada tahun 1980 sebagai pembantu pelukis grafik.

"Saya melukis pada masa lapang selepas tamat waktu bekerja. Lama-kelamaan, ada orang yang berminat membeli lukisan saya.

"Selepas bersara, saya banyak menghabiskan masa melukis di studio mini di rumah ini," ujarnya yang gemar menggunakan teknik pengadunan bahan akrilik dalam lukisan.

Melancong lebih mudah dengan Google Street View

Posted:

Melancong lebih mudah dengan Google Street View

Melancong lebih mudah dengan Google Street View


SETAKAT ini sebanyak 18 lokasi pelancongan di negara ini telah dimuat naik ke peta Google sejak dilancarkan di ibu negara baru-baru ini.


SELEPAS melakukan pemetaan dan merakamkan ratusan imej ikonik di lebih 50 buah negara di seluruh dunia, syarikat enjin carian internet terkemuka, Google Inc. (Google) akhirnya membawa aplikasi Street View ke Malaysia.

Bermula dengan 18 lokasi pelancongan utama di seluruh negara, aplikasi itu dijangka memberi dimensi baharu kepada pelancong untuk melihat kepelbagaian dan keunikan Malaysia dengan lebih dekat.

Pengurus Negara Google Malaysia, Sajith Sivanandan berkata, Street View merupakan aplikasi popular di peta Google yang membolehkan orang ramai meneroka secara maya bahagian peta melalui imej panorama 360 darjah pada paras jalanan.

Bagi tujuan itu, katanya, Google turut memperkenalkan Street View Trekker, sistem kamera terbaharu dalam barisan Street View dan Street View Trolley, sistem kamera kenderaan beroda tiga ke Malaysia.

"Buat permulaan terdapat 18 lokasi pelancongan utama di negara ini yang telah dimuat naik ke peta Google dan jumlahnya akan ditambah dari semasa ke semasa.

"Aplikasi ini bukan sahaja mampu mempromosikan lokasi-lokasi pelancongan di negara ini tetapi juga memberi impak ekonomi untuk jangka masa yang panjang," katanya ketika pelancaran aplikasi itu di ibu negara baru-baru ini.

Turut hadir ialah Ketua Pengarah Pelancongan Malaysia, Datuk Mirza Mohamad Taiyab.

Tambah Sajith, Google berusaha sedaya upaya melindungi privasi pengguna dalam peta Google melalui ciri-ciri khas Street View.

Antaranya, teknologi canggih yang dapat mengaburkan wajah manusia dan plat lesen kenderaan pada imej yang dirakam agar ia tidak dapat dikenal pasti.

"Google juga sangat responsif terhadap sebarang aduan yang diterima daripada orang ramai pada masa hadapan demi memastikan privasi mereka sentiasa terpelihara," jelasnya.

Sementara itu, Mirza berkata, aplikasi terbaharu itu memberi nilai tambah kepada pelancong yang mahu melancong ke negara ini pada masa hadapan.

"Melalui imej panorama 360 darjah mereka berupaya gambaran lebih jelas mengenai sesebuah lokasi pelancongan.

"Misalnya, mungkin di sekitar imej itu terdapat restoran, kedai runcit dan perhentian teksi dan sebagainya yang memudahkan pelancong merancang perjalanan mereka," katanya. - AMMAR JAZLAN MAD LELA

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved