Ahad, 29 September 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Misi rampas gelaran tak tercapai

Posted:

Misi rampas gelaran tak tercapai

Misi rampas gelaran tak tercapai

Oleh RADIAH SAORI
radiah.saori@kosmo.com.my

REAKSI kecewa jelas terpancar di wajah barisan pemain Malaysia selepas tewas 0-3 kepada India pada final Piala Sultan Johor 2013 di Stadium Hoki Taman Daya, Johor Bahru malam tadi.


HASRAT Malaysia untuk kembali menjuarai Piala Sultan Johor tidak kesampaian apabila tewas 0-3 kepada India pada aksi final di Stadium Hoki Taman Daya, Johor Bahru malam tadi.

Selepas muncul juara pada edisi pertama dua tahun lalu, skuad bimbingan Muhd. Dharma Raj Abdullah itu ternyata gagal untuk menandingi kehebatan India meskipun menerima sokongan padu daripada lebih 7,000 penyokong.

Kekecewaan sama disuarakan oleh Presiden Konfederasi Hoki Malaysia (MHC), Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah yang turut hadir menyaksikan perlawanan malam tadi.

"Sukar untuk terima kekalahan ini. Bagi saya, jaringan 3-0 agak besar dan saya rasa banyak kesilapan dilakukan para pemain yang menyumbang kepada kekalahan ini.

"Mereka bermain dengan lebih baik semalam (kelmarin) ketika seri dengan pasukan sama," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan hadiah kepada para pemenang malam tadi.

Bagi Dharma Raj, barisan pemainnya telah cuba memberikan aksi terbaik, namun mengakui betapa India sememangnya pasukan yang sukar ditewaskan.

"Ada antara pemain kita yang baru pertama kali beraksi pada kejohanan besar seperti ini dan mereka masih belum cukup berpengalaman berbanding India.

"Mereka patut lebih bijak mengawal emosi apabila berada di padang," katanya.

Pada aksi malam tadi, benteng pertahanan India tampak kebal apabila skuad remaja negara hanya mampu memperoleh tiga pukulan sudut penalti, namun gagal dimanfaat sebaik mungkin.

Meskipun melakukan serangan awal, skuad negara dikejutkan dengan gol pertama India pada minit ke-21 menerusi pergerakan cantik Amon Mirash Tirkey.

India berjaya menambah jaringan pada minit ke-54 menerusi Yousuf Affan yang menerima hantaran cantik Ramandeep Singh.

India mengesahkan kemenangan apabila menjaringkan gol ketiga pada minit ke-64 hasil jaringan sudut penalti kapten, Harjot Singh.

Pada aksi penentuan tempat ketiga dan keempat, Argentina menewaskan Pakistan 3-0 menerusi penentuan pukulan penalti.

Korea Selatan pula menghuni tempat kelima selepas menewaskan England 6-0.

Tidak rela 'dilibas' Bujang Senang

Posted:

Tidak rela 'dilibas' Bujang Senang

Tidak rela 'dilibas' Bujang Senang

PEMAIN tengah Sarawak, Putera Nadher (kiri) diasak pertahanan Sime Darby, Firdaus Faudzi pada aksi di Selayang malam kelmarin.


ATAS kertas, ranjau penuh berliku menanti Sime Darby selepas sekadar terikat tanpa jaringan dengan Sarawak dalam aksi suku akhir pertama Piala Malaysia 2013 di Stadium Majlis Perbandaran Selayang malam kelmarin.

Gagal memanfaatkan kelebihan di laman sendiri, skuad kendalian Ismail Zakaria itu kini tidak lagi mempunyai pilihan selain mengatasi Ngap Sayot dalam aksi suku akhir kedua di Stadium Negeri, Petra Jaya, Kuching, Sabtu ini.

Namun, ia bukan satu tugas yang mudah, lantaran The Giant Killer pernah 'dilibas' Bujang Senang dengan kekalahan tipis 0-1 di Kuching dalam aksi Liga Premier pada 10 Mei lalu hasil jaringan tunggal Bobby Gonzales.

Justeru, Ismail menuntut kebangkitan anak-anak buahnya Sabtu ini jika mereka berhasrat mahu berada dalam kelompok empat pasukan terbaik bagi edisi kali ini.

"Saya sedar rekod pertemuan kedua-dua pasukan tidak berpihak kepada kami dalam saingan Liga Premier musim ini.

"Jadi, saya harap pemain dapat melupakan sejarah silam dan mampu mengatasi Sarawak di Kuching.

"Biarpun sukar, saya yakin pemain mampu menjelmakan kemenangan, sekali gus mara lebih jauh pada kempen kali ini," katanya kepada Kosmo! semalam.

Mengulas lanjut, Ismail juga cenderung untuk tidak merombak pasukannya dalam aksi suku akhir kedua kelak.

"Jika ada pertukaran pun mungkin membabitkan satu dua pemain.

"Saya lebih gemar membuat pertukaran taktikal berbanding merombak pasukan kerana dikhuatiri menjejaskan persefahaman pemain," jelasnya.

Ismail juga mahu barisan pemainnya melupakan kekecewaan gagal memburu bekalan selesa selepas sekadar seri tanpa jaringan kelmarin.

"Bukan tiada peluang, cuma kami kurang bernasib baik menjaringkan gol.

"Namun, ia bukan bermakna perjuangan kami sudah berakhir kerana masih ada 90 minit di Kuching," katanya.

Malaysia kempunan kucup emas

Posted:

Malaysia kempunan kucup emas

Malaysia kempunan kucup emas

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my


JAMALUDDIN (depan, dua dari kiri) dan jurulatih negara, Iskandar Arshad (kiri) bersama para pegawai Istaf dan barisan pemain negara pada majlis penyampaian pingat di Bangkok semalam.


SELEPAS dimalukan Korea Selatan pada aksi final Siri Super 1 Persekutuan Sepaktakraw Antarabangsa (Istaf) di New Delhi, India awal bulan ini, skuad negara berterusan 'berputih mata' untuk muncul juara.

Kali ini, giliran Thailand menambah derita skuad elit negara apabila menang mudah 3-0 pada aksi final Siri Super 2 di Bangkok semalam.

Regu negara yang dibarisi Sahidan Md Ali (tekong), Shahruddin Mad Ghani (apit kanan) dan Mohd. Syazreen Qamar Salehan (apit kiri) ternyata gagal menyaingi kehebatan regu Thailand (Sittipong Khamchan, Pornchai Kaokaew dan Siriwat Sakha) apabila tumpas 12-15 pada set pertama.

Percaturan jurulatih negara, Jamaluddin Hassan yang membawa masuk tekong baharu, Ahmad Aizat Mohd. Nor Azmi bagi menggantikan Sahidan dan Mohd. Hanafiah Dolah (Shahruddin) pada pertengahan set kedua juga tampak tidak menjadi apabila mereka gagal menyaingi kepantasan regu Thailand itu sebelum tumpas 2-15.

Perjuangan skuad elit negara akhirnya terkubur apabila tumpas set ketiga dengan 8-15.

"Pemain membuat empat servis yang tidak menjadi pada set pertama dan jika ada yang melepasi jaring pun, ia begitu mudah dipatahkan lawan.

"Tekong kita tidak seperti tekong lawan yang mana mereka mampu meraih mata berturut-turut dengan servis mereka. Tanpa servis yang memberi mata dan gagal mematahkan lawan, sukar untuk kita menyaingi Thailand," kata Jamaluddin.

Pada masa sama, Jamaluddin juga mempertahankan keputusannya membawa masuk Hanafiah pada set kedua.

"Shahruddin didapati tercedera yang dikesan sejak menentang Korea Selatan lagi (separuh akhir).

"Kami tidak mahu menambah parah kecederaan itu, tambahan pula gandingan kita juga masih terlalu baharu dan sering bertukar berbanding Thailand yang sudah mantap," katanya.

Skuad negara bakal menyambung perjuangan Siri Super Istaf seterusnya di Likas, Sabah pada penghujung Oktober depan.

Dalam pada itu, Timbalan Presiden Istaf, Boonchai Lorhpipat kecewa dengan tindakan Korea Selatan menarik diri gara-gara tidak berpuas hati ketika bertemu Malaysia pada peringkat separuh akhir.

"Tindakan itu menyalahi undang-undang dan peraturan Siri Super Istaf dan mencemarkan nama baik sukan ini, Istaf dan rakan promosi, Asia Sports Ventures serta Persatuan Sepak Takraw Thailand (TAT).

"Istaf akan mengambil segala tindakan yang perlu terhadap Persatuan Sepaktakraw Korea (KSTA)," kata Boonchai.

Dalam aksi separuh akhir yang berlangsung sebelah pagi semalam, apit kanan Korea, Im An Soo bertindak mempertikai keputusan pembantu pengadil, Amir Syawal dari Brunei pada set penentuan (kelima) ketika Malaysia mendahului 12-10.

Sebelum itu, Malaysia menang pada dua set pertama iaitu 15-8, 17-15 sebelum Korea bangkit meraih kemenangan 15-11, 15-10 pada dua set berikutnya.

Sementara itu, regu wanita negara (Noor Fairuz Azizan, Nurrashidah Rashid dan Nor Farhana Ismail) pula mengulangi pencapaian tempat keempat seperti di New Delhi apabila tumpas kepada Vietnam 2-3 (15-12, 14-16, 15-13, 12-15, 12-15) dalam aksi penentuan tempat ketiga.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved