Selasa, 24 September 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Pafa gantung Azraai dua minggu

Posted:

Pafa gantung Azraai dua minggu

Pafa gantung Azraai dua minggu

Oleh AHMAD SYAKIR SAZILI
syakir.sazili@kosmo.com.my

KHAIRUL AZWAN (tengah) menjawab soalan pemberita pada sidang akhbar mengenai hukuman penggantungan terhadap jurulatih dan pegawai skuad Perak di pejabat Pafa di Ipoh semalam.


BERKUATKUASA semalam, ketua jurulatih, Azraai Khor Abdullah, penolong jurulatih dan semua pegawai skuad Perak digantung selama dua minggu.

Langkah drastik itu dilakukan Persatuan Bola Sepak Perak (Pafa) dua hari selepas skuad Kejor Yob Kejor tewas besar 1-6 kepada Sarawak pada aksi terakhir Kumpulan D Piala Malaysia di Kuching Sabtu lalu.

Timbalan Presiden Pafa, Khairul Azwan Harun berkata, pihaknya mengesyaki wujudnya unsur sabotaj dan rasuah membabitkan pasukan berkenaan.

Bagaimanapun, beliau yang juga pengurus pasukan Perak enggan mendedahkan identiti individu terlibat, sama ada melibatkan jurulatih, pegawai atau pemain.

"Kita boleh terima sebarang kekalahan termasuk di Kuching tetapi apa yang berlaku sangat mencurigakan, malahan Pafa mengesan perkara ini sejak tiga, empat perlawanan sebelum ini.

"Justeru, kita bersetuju menubuhkan pasukan petugas khas yang diketuai Pengerusi Jawatankuasa Disiplin Pafa, Datuk Ismail Saffian untuk menyiasat secara terperinci apa yang kami syaki ini.

"Siasatan akan dijalankan dalam tempoh dua minggu. Mereka akan melaporkan siasatan kepada Jawatankuasa Pengurusan Negeri dan Jawatankuasa Eksekutif Induk Pafa," katanya pada sidang akhbar di pejabat Pafa di Ipoh semalam.

Katanya, satu laporan telah dibuat kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan polis di Ipoh semalam sambil berharap semua pihak dapat memberi kerjasama dalam penyiasatan tersebut.

"Apabila bermain tanpa komitmen, tiada kesungguhan dan tiada disiplin kita boleh kaitkan dengan unsur sabotaj dan mungkin wujud rasuah membabitkan wang ringgit.

"Saya sendiri telah maklumkan tindakan ini kepada Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Malaysia, Datuk Hamidin Mohd. Amin dan beliau tidak mempunyai halangan kerana ia di bawah bidang kuasa persatuan negeri," katanya.

Sepanjang tempoh penggantungan, semua jurulatih dan pegawai terlibat diwajibkan melaporkan diri di pejabat Pafa pada setiap hari dan mereka tidak dibenarkan meninggalkan bandar raya Ipoh sehingga siasatan tersebut selesai.

"Kesemua pemain yang mempunyai kontrak pula diwajibkan melaporkan diri pada esok (hari ini) dan menjalani latihan seperti biasa.

"Kita serius dalam hal ini memandangkan Perak merupakan salah satu pasukan yang komited menjaga kebajikan dan keperluan jurulatih, pegawai serta pemain," katanya.

Jelasnya, jurulatih akademi bola sepak Pafa yang juga bekas pemain Seladang dari Australia pada musim 1993-1994, Marshall Soper dan jurulatih pasukan Yayasan Bina Upaya Perak, Sayuddin Mat Isa dilantik sebagai pengendali sementara Perak.

Beliau turut menasihati para penyokong supaya lebih adil dan terbuka serta memberi ruang kepada Pafa menyiasat punca Perak tersingkir daripada saingan Piala Malaysia musim ini.

"Ramai peminat yang hentam saya melalui laman sosial Twitter dan Facebook . Bukan saya yang tentukan kesebelasan utama, bukan saya atur taktik (perlawanan)," katanya.

Azraai akur digantung dua minggu

Posted:

Azraai akur digantung dua minggu

Azraai akur digantung dua minggu

Oleh AZIZUL FAHMI
azizulfahmi.zabidi@kosmo.com.my


AZRAAI (kanan) sedia bekerjasama dengan pihak berkuasa termasuk SPRM bagi membersihkan kembali nama skuad Kejor Yob Kejor.


PENGENDALI Perak, Mohd. Azraai Khor Abdullah tidak menunjukkan sebarang reaksi kecewa sebaik sahaja Persatuan Bola Sepak Perak (Pafa) membuat keputusan menggantung tugas beliau selama dua minggu berkuat kuasa semalam.

Sebaliknya, Azraai, 60, berkata, beliau akur dan menerima dengan hati terbuka segala keputusan yang dibuat oleh pihak pengurusan Pafa itu.

Selain Azraai, dua pembantu jurulatih, Choong Yee Fat dan Syamsol Saad serta para pegawai pasukan Perak turut dikenakan tindakan yang sama gara-gara Pafa mengesyaki wujudnya unsur rasuah membabitkan skuad Kejor Yob Kejor itu.

"Saya anggap tindakan yang dibuat Pafa ini merupakan satu langkah yang positif. Ini membuktikan bahawa pihak pengurusan Pafa serius menangani isu rasuah.

"Saya juga lihat ia sebagai satu tindakan yang bertanggungjawab oleh pihak Pafa. Jika kita tidak terlibat (dengan gejala rasuah), apa yang hendak ditakutkan," jelas Azraai kepada Kosmo! semalam.

Menurut Azraai, beliau bersedia memberikan kerjasama kepada pihak berkenaan bagi membantu siasatan dalam tempoh penggantungan tersebut.

"Sebelum ini saya sudah memberi peringatan kepada mana-mana pemain agar tidak terlibat dengan rasuah. Kita nak sara keluarga, anak isteri, mesti dari duit yang halal.

"Sekarang ini, biarlah pihak pengurusan Pafa yang siasat jika benar berlaku gejala tidak bermoral itu dalam skuad Perak.

"Setakat ini, kita hanya dengar desas-desus dan tiada buktikan yang dikemukakan. Jadi kita tidak boleh membuat tuduhan melulu," jelasnya.

Azraai berkata, sepanjang tempoh penggantungan tersebut, beliau dan pembantu jurulatih dan pegawai terlibat diwajibkan melaporkan diri di pejabat Pafa pada setiap hari.

"Kesemua pemain yang mempunyai kontrak pula diwajibkan melaporkan diri esok (hari ini) dan menjalani latihan seperti biasa," jelasnya.

Ditanya sama ada hukuman yang dikenakan Pafa itu mengejutkannya atau sudah diduga, Azraai menjawab: "Pihak pengurusan Pafa tahu apa yang patut dilakukan.

"Ini satu perkara yang baik bagi membanteras gejala tidak bermoral dalam pasukan. Saya terima hukuman ini dengan hati terbuka."

Alex Miller sedia ganti Rajagobal

Posted:

Alex Miller sedia ganti Rajagobal

Alex Miller sedia ganti Rajagobal

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my


PENGALAMAN luas Miller (kanan) di pentas Eropah menjadikan beliau antara calon terbaik membimbing Harimau Malaya.


BEKAS jurulatih skuad utama Liverpool, Alex Miller secara terbuka menyuarakan hasratnya untuk berkongsi pengalaman dan ilmu dengan skuad Harimau Malaya.

Lebih tepat, Miller berazam membantu Harimau Malaya memperbaiki ranking dunia jika beliau diberikan peluang untuk menggantikan tempat Datuk K. Rajagobal sebagai ketua jurulatih.

Miller, antara salah seorang calon daripada 40 jurulatih yang mengemukakan permohonan kepada Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) untuk menjadi jurulatih Harimau Malaya, bertugas sebagai jurulatih utama Liverpool ketika di bawah bimbingan bekas pengurus, Rafael Benitez.

Selain The Reds, pengendali kelahiran Scotland berusia 64 tahun itu turut memiliki pengalaman melatih pasukan Liga Divisyen Satu Jepun, JEF United Chiba.

Justeru, Miller yakin dengan pengalaman sedia ada, beliau optimis mampu mengangkat nama Harimau Malaya ke peringkat lebih tinggi.

"Asia bukanlah satu tempat asing bagi saya meskipun saya lebih banyak meluangkan masa di Eropah tetapi saya pernah melatih pasukan dalam Liga Jepun selain pernah beraksi bersama pasukan Hong Kong (South China AA).

"Saya cukup memahami budaya Asia yang mana faktor ini adalah paling mustahak bagi jurulatih kerana saya harus mengetahui untuk menyesuaikan diri dengan keadaan di sini.

"Saya yakin dengan kemampuan, pengalaman dan ilmu yang ada, saya berusaha untuk menaikkan lagi imej pasukan kebangsaan Malaysia (Harimau Malaya) pada kedudukan ranking FIFA," katanya dalam satu kenyataan semalam.

Tambah Miller, kejayaan beliau menjulang trofi Liga Juara-Juara 2005 bersama Liverpool dan menjadi watak penting membawa Scotland ke pentas Euro serta Piala Dunia memberikannya lebih motivasi untuk membimbing Harimau Malaya.

"Sebagai jurulatih berpengalaman, saya memiliki pengetahuan yang cukup meluas mengenai soal taktikal, teknikal dan fizikal dalam sukan bola sepak di tahap tertinggi ketika bersama Liverpool.

"Malah, saya juga pernah terbabit secara langsung dengan bola sepak peringkat antarabangsa semasa saya menjadi Penolong Pengurus Scotland yang merupakan kali terakhir layak ke Kejohanan Eropah 1996 dan Piala Dunia 1998," katanya.

Selain Miller, bekas pengendali Jepun, Phillippe Trouisser dan legenda Jerman, Rudi Voller turut dikaitkan sebagai pengganti Rajagobal yang kontraknya akan tamat pada 31 Disember depan.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved