Ahad, 22 September 2013

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Kuasa Ozil

Posted:

Kuasa Ozil

Kuasa Ozil

SAGNA (kanan) menyumbang gol ketiga Arsenal ketika bertemu Stoke semalam.


LONDON – Pemain termahal Arsenal, Mesut Ozil sekali lagi memberi impak besar kepada pasukan baharunya itu dalam membantu kemenangan berharga 3-1 ke atas Stoke City di The Emirates malam tadi sekali gus melonjakkan The Gunners menerajui Liga Perdana England.

Ozil, 24, yang dibeli dari Real Madrid dengan harga 50 juta euro (RM213.9 juta) pada penghujung jendela perpindahan musim panas lalu terlibat dalam ketiga-tiga jaringan Arsenal.

Seawal minit kelima, satu sepakan percuma yang diambil oleh Ozil tepat kepada penjaga gol Stoke, Asmir Begovic yang sekadar menampan bola tersebut.

Bola yang muntah itu kemudian jatuh di depan kaki Aaron Ramsey yang tidak melepaskan peluang membuat satu rembatan padu yang gagal diselamatkan untuk Arsenal mendahului 1-0.

Memasuki minit ke-26, Stoke berjaya menyamakan kedudukan menerusi jaringan menarik pemain Amerika Syarikat, Geoff Cameron.

Sepuluh minit kemudian, Arsenal sekali lagi di depan menerusi jaringan Per Mertesacker yang menanduk masuk sepakan penjuru yang diambil Ozil.

Selepas itu, pada minit ke-72, Ozil sekali lagi membuat hantaran cantik menerusi sepakan percuma yang kemudian disempurnakan oleh Bacary Sagna di depan pintu gol Stoke. – Agensi

Selesa dianggap underdog

Posted:

Selesa dianggap underdog

Selesa dianggap underdog

Oleh NAN HIDAYAT NAN AZMIE
hidayat.azmie@kosmo.com.my

PEMAIN ATM, Hairuddin Omar (kiri) diasak pertahanan Sime Darby, Firdaus Faudzi pada aksi Kumpulan A kempen Piala Malaysia di Stadium Majlis Perbandaran Selayang semalam.


PENTAS suku akhir Piala Malaysia 2013 sudah berada dalam genggaman Sime Darby.

Meskipun gembira dengan kejayaan anak-anak buahnya memperbaiki pencapaian yang sekadar terkandas di peringkat kumpulan musim lalu, pengendali The Giant Killer, Ismail Zakaria tetap enggan mendabik dada.

Menurut beliau, cabaran ketika melayan kunjungan juara Liga Premier, Sarawak dalam aksi suku akhir pertama di Stadium Majlis Perbandaran Selayang, 28 September depan tidak seharusnya dipandang mudah.

Meskipun mengakui sudah masak dengan corak permainan Bujang Senang apabila sama-sama beraksi dalam saingan Liga Premier musim ini, Ismail mahu barisan pemainnya memburu bekalan selesa sebelum kembali berkunjung ke Kuching dalam aksi suku akhir kedua pada 5 Oktober nanti.

"Sarawak satu pasukan yang berbeza kali ini berbanding ketika bertemu mereka dalam saingan Liga Premier.

"Mereka dilihat cukup kuat ketika beraksi di laman sendiri terutamanya ketika membelasah Perak 6-1 dalam aksi terakhir Kumpulan D (kelmarin).

"Jadi, kami perlu memburu bekalan selesa di Selayang jika enggan berputih mata memburu slot ke separuh akhir," kata Ismail kepada Kosmo! semalam.

Pada masa sama, Ismail juga selesa dianggap pasukan underdog ketika berdepan Sarawak.

"Saya lebih suka dianggap sebagai pasukan bukan pilihan sekali gus meredakan tekanan yang bakal dihadapi pemain ketika berdepan Bujang Senang," katanya.

Ismail memberitahu, beliau bakal mempertaruhkan pasukan terbaik ketika berdepan Sarawak nanti termasuk menagih khidmat pemain import, Karlo Primorac dan Togaba Kontiwa Komlan.

"Pemain cukup bersemangat apabila berjaya menjejak kaki ke suku akhir buat kali pertama, jadi saya percaya mereka akan memperbaiki kesilapan terutamanya sentuhan penyudah yang kurang menjadi ketika peringkat kumpulan sebelum ini.

"Pada masa sama, saya juga memuji kebangkitan mereka yang tidak kenal erti putus asa apabila kembali bangkit mengikat kedudukan seperti mana ketika berdepan Angkatan Tentera Malaysia (1-1) dan Johor (2-2) sebelum ini," katanya.

Sime Darby berjaya menempah slot suku akhir Piala Malaysia selepas muncul naib juara Kumpulan A selepas berkongsi sembilan mata dengan naib juara musim lalu, ATM.

Jika berjaya melepasi halangan Bujang Senang, pemenang antara Pahang dan PKNS dijangka menanti Sime Darby di peringkat separuh akhir kelak.

Chong Wei tepati ramalan

Posted:

Chong Wei tepati ramalan

Chong Wei tepati ramalan

Oleh MOHD. IKHSAN FIRDAUS AZMI
ikhsan.azmi@kosmo.com.my


CHONG WEI memegang trofi kejuaraan Kejohanan Badminton Siri Super Terbuka Jepun 2013 di Tokyo semalam.


PEMAIN No. 1 dunia, Datuk Lee Chong Wei menepati ramalan apabila menjuarai Kejohanan Badminton Siri Super Terbuka Jepun 2013 di Tokyo semalam.

Jaguh berusia 30 tahun itu mengesahkan gelaran keempat Terbuka Jepun selepas menumpaskan pemain tuan rumah, Kenichi Tago 23-21, 21-17 pada aksi di Gimnasium Metropolitan Tokyo.

Kemenangan itu merupakan gelaran kelima kejohanan berstatus siri super selepas kejayaannya mengungguli Terbuka Korea Selatan dan Terbuka Malaysia pada Januari lalu, Terbuka India (April) serta Terbuka Indonesia (Jun).

Pada aksi 55 minit itu, Tago turut mempamerkan aksi yang sengit, namun kebangkitan yang dipamerkan ketika ketinggalan 5-8 ternyata tidak menggugat corak permainan Chong Wei.

Chong Wei turut dipaksa bekerja keras sebelum mengesahkan kemenangan set pertama apabila Tago berjaya mengheret ke mata penentuan selepas keputusan terikat 21-21.

Perlawanan set kedua turut menyaksikan kedua-dua pemain perseorangan itu berentap dengan sengit apabila saling mendahului antara satu sama lain sebelum terikat 17-17.

Begitupun, Chong Wei tampil dengan lebih konsisten apabila meraih empat mata berturut-turut untuk menutup set kedua itu dengan keputusan 21-17.

Chong Wei kini mempunyai rekod 14-0 ke atas Tago dan kali terakhir mereka bertemu ketika Tago tewas pada aksi final Terbuka India di New Delhi lima bulan lalu.

Dalam pada itu, Jepun menguasai aksi final perseorangan wanita apabila Akane Yamaguchi menundukkan rakan senegaranya, Shizuka Uchida 21-15, 21-19 untuk gelaran pertama tuan rumah sejak kejohanan itu diperkenalkan pada 1984.

Kategori beregu lelaki pula dimenangi juara kejohanan dunia dari Indonesia, Mohammad Ahsan-Hendra Setiawan yang menewaskan Chai Biao-Hong Wei 22-20, 21-16.

Aksi beregu campuran menyaksikan pasangan dari China, Zhang Nan-Zhao Yunlei menang tanpa beraksi apabila pencabarnya yang juga rakan senegaranya, Xu Chen-Ma Jin menarik diri.

Ia gara-gara masalah kesihatan yang dialami Xu Chen kerana demam panas.

Begitupun, Ma Jin yang turut beraksi dalam acara beregu wanita dan bergandingan dengan Tang Jinhua meraih kemenangan apabila menumpaskan pasangan Denmark, Christinna Pedersen-Kamilla Rytter Juhl 21-11, 21-14.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved