Khamis, 19 September 2013

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Tuah jadi tuan rumah

Posted:

Tuah jadi tuan rumah

Tuah jadi tuan rumah

PADA 7 September lalu, rakyat Turki bagaikan terpaku sewaktu menantikan keputusan yang bakal mencipta sejarah di negara tersebut. Semua rakyat negara itu berharap giliran menjadi bandar tuan rumah Sukan Olimpik ke-32 pada tahun 2020 berpihak kepada Istanbul, Turki.

Pada hari tersebut, syarikat penerbangan Turkish Airlines memecahkan rekod penerbangan tanpa henti paling lama syarikat itu iaitu selama 16 jam bagi menerbangkan Perdana Menteri Recep Tayyip Erdogan.

Penerbangan tersebut dilakukan semata-mata untuk membawa Erdogan, isteri dan anaknya yang pada ketika itu sedang menghadiri Sidang Kemuncak G20 di St. Petersburg, Rusia menuju ke Buenos Aires, Argentina bagi mengikuti pengumuman Jawatankuasa Olimpik Antarabangsa (IOC).

Turki seakan-akan yakin hak tuan rumah itu akan menjadi milik mereka. Lokasi bersejarah di Dataran Sultanahmet, Instanbul dibanjiri dengan lautan manusia yang tidak sabar mengetahui keputusan berkenaan menerusi layar gergasi yang dipancarkan secara langsung sekitar pukul 11 malam dari Argentina.

Perebutan untuk menjadi negara tuan rumah Sukan Olimpik 2020 berlangsung antara Jepun, Turki, Sepanyol, Azerbaijan, Qatar dan Itali.


ORANG awam berjalan di hadapan papan iklan yang memaparkan pemenang pingat emas tiga kali Olimpik bagi acara gusti, Kaori Icho di laluan pejalan kaki di Tokyo, Jepun.


"Bagaimanapun, setelah lima kali Turki bertanding menjadi calon negara tuan rumah bagi sukan paling berprestij itu, tuah masih belum memihak kepadanya," menurut laporan portal berita Turki, Al-Monitor baru-baru ini.

Sebaliknya, Tokyo telah diangkat sekali lagi untuk menjadi bandar Sukan Olimpik buat kali kedua selepas diberikan mandat yang sama pada tahun 1964. Jepun pernah menjadi tuan rumah Sukan Olimpik pada tahun 1972 di Sapporo dan 1998 di Nagano.

Melihat kepada persaingan yang sengit setiap kali pemilihan tuan rumah Sukan Olimpik, pelbagai persoalan dan spekulasi timbul selepas keputusan muktamad dibuat oleh IOC.

Misalnya, mengapa Istanbul kalah kepada Tokyo dan apa pula kesan pertumbuhan ekonomi kepada negara penganjur?

Laporan oleh The New York Times menafsirkan kekalahan Istanbul kepada Tokyo itu disebabkan oleh sikap kasar dan autokratik Erdogan terhadap penunjuk perasaan dalam peristiwa Taksim Gezi sehingga mempengaruhi keputusan IOC.

KIRI: Penduduk Jepun meraikan keputusan pemilihan Tokyo sebagai bandar tuan rumah Sukan Olimpik 2020 di dewan bandar raya Tokyo pada 10 September lalu.


Taksim Gezi merupakan insiden demonstrasi jalanan yang dimulakan oleh 50 pencinta alam sekitar yang membantah pembinaan pusat beli-belah di atas tapak Taman Taksim Gezi. Peristiwa tersebut mengorbankan lima orang awam.

Namun, pemilihan Tokyo dianggap lebih kepada satu percaturan selamat kerana penganjuran sukan tersebut bukan medan untuk bermain dengan risiko atas ketidakstabilan politik dan ekonomi sesebuah negara.

Perdana Menteri Jepun, Shinzo Abe berkata, beliau berasa sangat tersentuh dan teruja tatkala mendengar nama Tokyo diumumkan sebagai tuan rumah Olimpik 2020.

"Perasaan gembira ini lebih besar berbanding ketika saya memenangi pilihan raya," katanya sebaik sahaja mendapat khabar gembira tersebut.

Dipilih menjadi tuan rumah bermaksud Tokyo bakal bergelar magnet pelaburan dari dalam dan luar negara. Banyak manfaat ke atas ekonomi Jepun dijangka berlaku.


ILUSTRASI rekaan dalaman Stadium Negara Jepun yang bakal dibina untuk Sukan Olimpik 2020.


Sebagai contoh, England berjaya merangsang perniagaan dan pelaburannya sehingga mencecah angka 9.9 bilion pound (RM50 bilion) berbanding kos keseluruhan yang dikeluarkan iaitu 8.9 bilion pound (RM45 bilion) untuk menganjurkan Olimpik London 2012.

Menurut Laporan Kesan Ekonomi Sukan Olimpik dan Paralimpik London 2012 yang disediakan oleh Oxford Economics pada Julai tahun lalu, penganjuran acara sukan tersebut berjaya menyumbang kepada industri pelancongan sebanyak 2 bilion pound (RM10.32 bilion) kepada Keluaran Dalam Negara Kasar Britain.

Menteri Sukan Britain, Hugh Robertson menyatakan, Sukan Olimpik berkait dengan kenangan masyarakat dunia terhadap negara tersebut dan berharap mereka akan datang lagi ke Britain bagi menjalankan perniagaan dan melancong.

Jepun tidak menunggu lama untuk mengorak langkah pertama dengan melakukan persediaan rapi bagi menghadapi Olimpik. Sebanyak 22 daripada 37 lokasi baharu akan dibina di Tokyo bagi tujuan tersebut.

Kerajaan Jepun mengunjurkan kos keseluruhan yang terlibat untuk acara sukan tersebut adalah sebanyak 409 bilion yen (RM13.3 bilion) tetapi bakal mencatat pulangan sebanyak tujuh kali ganda atau 3 trilion yen (RM97.9 bilion).

Hilang kediaman dua kali demi Olimpik

Posted:

Hilang kediaman dua kali demi Olimpik

Hilang kediaman dua kali demi Olimpik


JINNO menunjukkan gambarnya (dua dari kiri) bersama keluarga di hadapan rumah mereka yang diambil pada 2 Januari 1957.


KOHEI JINNO, 79, menunjukkan sekeping gambar hitam putih anggota keluarganya. Gambar tersebut dirakamkan di hadapan rumah lamanya di tengah-tengah bandar Tokyo.

Mereka sekeluarga pernah dipaksa berpindah kerana rumah tersebut perlu diruntuhkan bagi mendirikan stadium sempena Sukan Olimpik pada tahun 1964.

Nampaknya, Jinno perlu berpindah lagi apabila Jepun dipilih buat kali kedua sebagai tuan rumah Sukan Olimpik 2020.

Rumah awam tempat beliau dan isterinya tinggal terletak berhampiran stadium dan tapak rumah lamanya. Kawasan tersebut akan dirobohkan bagi membina stadium baharu di Tokyo.

"Takdir tidak menyebelahi saya. Berita ini mungkin berita baik kepada Jepun, tetapi saya terpaksa meninggalkan kediaman dengan perasaan sedih.

"Saya rasa kalau bukan kerana Olimpik, hidup saya pasti berbeza," katanya.

Stadium Olimpik Negara yang disifatkan sebagai tempat paling ikonik di Jepun kerana ia menjadi lokasi bagi acara pembukaan dan penutupan Olimpik pada tahun 1964. Ia akan dirobohkan pada tahun depan bagi kerja-kerja menaik taraf stadium.

Jepun menjadi negara Asia pertama di dunia yang menjadi tuan rumah Sukan Olimpik.

Sentuhan arkitek

Pembinaan reka bentuk baharu yang berkonsep kapal angkasa futuristik bagi stadium negara tersebut mendapat sentuhan arkitek prolifik dunia iaitu Zaha Hadid. Beliau merupakan arkitek pusat akuatik Sukan Olimpik di London tahun lalu.


KANAK-KANAK perempuan bermain di taman permainandi hadapan kompleks kediaman Kasumigaoka, Tokyo.


Stadium baharu itu bakal mempunyai 80,000 tempat duduk berbanding 50,000 tempat duduk di dalam stadium sedia ada. Pembinaan tersebut mendatangkan manfaat kepada Jepun yang turut menjadi hos bagi Ragbi Piala Dunia pada tahun 2019.

Jinno yang membesar dengan sembilan abangnya dilahirkan di rumah yang kini menjadi tapak tempat meletak kenderaan stadium negara. Selepas rumah tersebut terbakar pada Perang Dunia Kedua, mereka sekeluarga berpindah ke rumah baharu yang jaraknya kira-kira 20 meter dari tapak rumah lama.

Menjelang Sukan Olimpik 1964, rumah mereka dan pemilik 100 buah rumah yang lain dipaksa berpindah ke lokasi lain. Tapak rumah mereka dijadikan dataran tempat letak kenderaan. Tumbuh-tumbuhan di sekitarnya juga telah ditebang dan sungai berhampiran terpaksa dikambus di bawah binaan konkrit.

Jinno juga hilang pekerjaan sehingga memaksa beliau bekerja sebagai pencuci kereta untuk meneruskan kehidupan. Beliau akhirnya tinggal di sebuah bilik kecil bersama isteri dan dua orang anak mereka.

Pada tahun 1965, mereka berpindah ke sebuah kompleks perumahan bandar dan Jinno berupaya membuka kedai menjual tembakau yang beroperasi sehingga kini.

Malangnya, Jinno sekeluarga diarahkan berpindah sekali lagi selewat-lewatnya dalam tempoh dua tahun ini.

"Kerajaan seolah-olah telah mengambil sesuatu yang paling berharga daripada saya (selain keluarganya). Demi Olimpik, saya akan kehilangan jiran tetangga dan kawan-kawan yang paling disayangi," katanya.


JINNO melihat ke luar tingkap rumah yang didiaminya kini di kompleks kediaman Kasumigaoka, Tokyo.


Peluang pekerjaan

Dalam pada itu, Tokyo menganggarkan bakal membuka sebanyak 150,000 peluang pekerjaan. Saham negara Matahari Terbit itu melonjak selepas Tokyo mengenepikan Madrid dan Istanbul pada pemilihan negara tuan rumah Sukan Olimpik 2020 pada 7 September lalu.

Jinno akan menginjak umur 80 tahun pada bulan depan, namun beliau tidak mengetahui lokasi dan tarikh untuk berpindah.

"Saya harap tiada lagi acara Olimpik diadakan di Tokyo pada masa depan. Saya boleh terima ketika diusir buat kali pertama dari rumah kami, tetapi untuk kali kedua ia sangat mengarut," keluhnya.

Sementara itu, atlet wanita angkat berat, Hiromi Miyake, 26, membawa pulang pingat Jepun pertama dalam acara tersebut pada Sukan Olimpik 2012 di London.

Walaupun sekadar berpuas hati dengan pingat perak pada acara angkat berat, Hiromi berjaya memecahkan rekod kebangsaan negaranya dengan kejayaan mengangkat bebanan 197 kilogram (kg) bagi kategori 48kg.

Hiromi yang juga anak kepada atlet lelaki angkat berat iaitu Yoshiyuki Miyake sekali gus berjaya mengatasi rekod bapanya yang pernah memenangi pingat gangsa pada Sukan Mexico pada tahun 1968.

Kejayaan Hiromi itu merupakan penyertaannya kali ketiga dalam Olimpik. Beliau berjaya menggapai impiannya untuk memenangi pingat pada sukan berkenaan.

Segala kerja keras semasa membuat latihan dan kecederaan yang pernah dialaminya terbayar dengan kemenangan tersebut. - Reuters.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved