Isnin, 16 September 2013

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Sajian tradisi merentasi budaya

Posted:

Sajian tradisi merentasi budaya

Sajian tradisi merentasi budaya

KELINCAHAN Suhaiza Mohd. Hussaini, 43, memasukkan segala ramuan tanpa mengikut sukatan jelas mempamerkan dirinya yang cukup meminati seni masakan.

Mesra membahasakan dirinya sebagai Su, dia menyatakan mula minat memasak pada usia 10 tahun dan lebih gemar menghabiskan masa di dapur mengasah kemahirannya dalam menyediakan masakan Melayu.

Selepas mendirikan rumah tangga bersama lelaki berketurunan Cina, Mohamad Hadi Lim Abdullah, 53, pada tahun 1991, kemahiran Su semakin bertambah dengan mempelajari masakan kaum Cina, termasuk kuih bulan.

"Pada mulanya, saya tidak tahu suami suka kuih bulan dan memakannya untuk sarapan. Namun, selepas dia mengadu bosan kerana dihidangkan dengan hidangan sarapan pagi yang sama setiap hari, saya mengambil inisiatif untuk mempelajari cara-cara membuat kuih itu," katanya.

Bertitik tolak dari situ, wanita tersebut sanggup mengikuti kursus penyediaan kuih bulan bersama dua orang chef berketurunan Cina di Puchong dan Petaling Jaya. Kelas-kelas yang dihadiri itu hanya berlangsung selama satu hari dan diajar menerusi demonstrasi chef sahaja.

"Cara-cara membuat kuih ini sukar kerana peserta tidak diberi peluang menyediakannya ketika di kelas. Jadi apabila mencuba resipi yang dipelajari di rumah, hasilnya tidak menjadi," kata Su ketika ditemui di rumahnya yang terletak di Balakong, Selangor baru-baru ini.

Kuih bulan merupakan kuih tradisi Cina yang dinikmati pada Festival Kuih Bulan yang jatuh pada hari ke-15 bulan kelapan dalam kalendar lunar Cina. Berdasarkan mitos dan legenda zaman purba, komuniti Cina menyambut festival ini sebagai tanda kesyukuran selepas musim menuai. Kuih-kuih bulan akan disediakan kepada kenalan atau pada majlis-majlis himpunan keluarga sebagai simbol tanda kasih sayang dan harapan kehidupan yang harmoni.

Penyediaan rumit

Kuih bulan yang berbentuk bulat mempunyai ukuran diameter kira-kira 10 sentimeter dengan ketebalan di antara empat sehingga lima sentimeter. Kebanyakan kuih bulan terdiri daripada lapisan kulit nipis yang dibakar dengan inti pelbagai perasa seperti pes kacang hijau, biji bunga teratai, kurma merah dan kuning telur masin.

SUHAIZA mengkomersialkan kuih bulan kerana melihat potensi pasaran.


Namun, pada hari ini turut disediakan versi kuih bulan yang tidak dibakar atau dipanggil berkulit salju dan pelbagai inovasi perasa bagi memikat cita rasa pelanggan.

Ibu kepada enam orang anak itu memberitahu, sungguhpun tidak dapat membuat sendiri kuih bulan di kelas, beliau menganggap ia sebagai satu cabaran yang perlu diatasi dengan berlatih sendiri di rumah.

"Ada kala ia menjadi keras dan sebaliknya. Hakikatnya, untuk mendapatkan hasil yang sempurna bukanlah mudah. Ia perlu dilakukan berkali-kali supaya berhasil.

"Hampir setahun mencuba, Alhamdulillah, kini saya boleh membuat kuih bulan yang saya percaya setanding dengan yang dihasilkan orang Cina," katanya sambil tersenyum.

Ditanya mengenai cara-cara menyediakan 10 biji kuih bulan berintikan kacang merah, Su berkata, dia menggunakan satu kilogram kacang merah, minyak dan gula.

Pada mulanya, kacang merah tersebut akan direbus sehingga menjadi lembut dan kemudian dikisar.

"Kacang merah yang telah dikisar itu akan dimasukkan bersama minyak untuk dimasak di atas api sederhana selama tiga jam bagi mendapatkan inti yang lembut. Jika terlalu lama ia akan menjadi keras," jelasnya.

Inti yang telah dimasak kemudiannya disejukkan pada suhu bilik dan bersedia untuk proses pembentukan kuih bulan.

Kulit kuih bulan disediakan melalui adunan tepung gandum, sirap kencana, minyak kacang, soda bikarbonat dan tepung kek.

"Inti tersebut akan disalutkan dengan doh lalu ditekap dengan menggunakan acuan bagi mendapatkan bentuk sempurna.

"Sebaik selesai, kesemua kuih bulan itu akan dimasukkan ke dalam ketuhar selama 15 minit pada suhu 180 darjah Celsius," ujarnya sambil memberitahu, sebaik masak ia akan disapukan dengan kuning telur lalu dibakar semula sehingga 10 minit agar kuih bulan kelihatan kilat kekuningan.

Melihat proses penyediaan yang rumit dan mengambil masa yang lama, tidak hairanlah mengapa kuih tradisi itu boleh dijual sehingga mencecah RM30 sebiji.

Menyedari tidak ramai masyarakat Melayu menjual kuih bulan, Su memutuskan untuk mengkomersialkan kuih berkenaan kepada orang ramai terutamanya umat Islam.

"Jarang sekali orang Melayu mahu menyediakan kuih bulan apatah lagi ia merupakan makanan tradisi masyarakat Cina. Jadi, tanpa berfikir panjang, saya cuba menjual kuih itu secara kecil-kecilan melalui laman sosial Facebook, Annis Suhaiza.

"Sejak tiga tahun mengusahakan perniagaan ini, sambutan yang diterima amat memberangsangkan," jelasnya.

Pada kebiasaan, dia menjual dua sehingga empat biji kuih bulan pada harga RM18 dan RM35 sebiji, bergantung kepada jenis inti yang dikehendaki pelanggan.

Ilmu yang dimiliki Su turut dikongsi melalui penyediaan kelas membuat kuih bulan, agar-agar dan kek di rumahnya dengan bayaran RM350 seorang.


SYARIKAT-syarikat besar seperti Leong Yin Pastry menghasilkan sehingga 15,000 biji kuih bulan setiap hari bagi memenuhi permintaan pelanggan.


Sedap

Bagi Wardah Hani Rosli, 24, dia mula merasai keenakan kuih bulan sejak awal tahun ini, khususnya apabila pelbagai jenama di pasaran telah mendapat status halal.

"Saya lebih suka inti biji teratai dengan telur masin berbanding inti-inti lain. Kelazatannya berbeza memandangkan ia bersifat lembap dengan rasa manis dan masin yang menyebabkan kita tidak jemu menikmati kuih itu," ujarnya yang sering memperoleh kuih bulan di pasar raya utama.

Begitupun, lain pula bagi kakitangan kerajaan yang hanya mahu dikenali sebagai Azura. Dia lebih gemar membeli kuih bulan buatan pengusaha Muslim kerana khuatir terbeli yang tidak halal di pasaran.

"Saya yakin pengusaha beragama Islam akan menggunakan ramuan yang diterima syarak," jelasnya.

Tambah anak jati Negeri Sembilan itu, menikmati kuih bulan halal yang dijual pada harga berpatutan bukan mudah didapati lebih-lebih lagi di luar Lembah Klang.

Sehubungan itu, dia berharap lebih ramai pengusaha Islam di luar Lembah Klang tampil menjual kuih bulan memandangkan ramai masyarakat Muslim yang mahu mencuba hidangan tersebut jika statusnya halal.

Bagi Tai Kim, 35, yang juga merupakan pelanggan Su, dia tidak menyangka jirannya itu mempunyai kemahiran menyediakan kuih bulan.

"Rasa kuih bulan yang dihasilkan Su sama seperti yang disediakan masyarakat Cina. Tidak ramai orang Melayu yang mampu melakukan perkara ini," katanya yang mendapat tahu mengenai kebolehan Su daripada jiran-jiran yang lain.

Elit China belajar etika kelas atasan

Posted:

Elit China belajar etika kelas atasan

Elit China belajar etika kelas atasan

SARAH menunjukkan cara menuang teh dengan cara yang betul.


BAGAIMANAKAH mengupas kulit oren dengan betul, memegang garpu tiram dan menyebut nama-nama jenama mewah?

Golongan kaya di China sanggup membayar sejumlah wang yang banyak untuk mempelajari pelbagai kemahiran sesuai dengan gaya hidup mereka yang mewah.

Yuran kursus selama dua minggu di Institut Sarita di Beijing, China yang baru sahaja dibuka itu adalah sebanyak 100,000 yuan (RM53,558.34).

Namun, jumlah yang tinggi itu tidak membantutkan hasrat berdozen-dozen pelajar dari seluruh negara untuk mengikuti etika kelas atasan.

Pengasasnya, Sarah Jane Ho memberitahu, beberapa dekad kebelakangan ini ramai dalam kalangan wanita kaya yang berusia dalam lingkungan umur 40-an menyertai kelas tersebut.

Menurutnya, ibu bapa mereka terselamat daripada trauma kesusahan di bawah pemimpin mendiang Mao Zedong, sementara anak-anak mereka menikmati kehidupan yang terdedah dengan konsep Barat dan terperangkap dalam kejutan budaya yang berpanjangan.

"Kini, orang kaya baharu di China mengambil alih semua peranan isteri, ibu, anak perempuan, ahli perniagaan dalam dunia yang berubah secara mendadak.

"Apa yang pelanggan saya mahu ialah satu panduan iaitu Confucius Baharu. Apa yang mereka perlukan ialah rujukan dan itulah yang saya berikan," katanya.

Bagi kebanyakan peserta, harga yuran yang mahal untuk memperoleh ilmu tersebut bukan masalah nesar kepada mereka. Bahkan, menurut Sarah, para pelajarnya boleh menghabiskan wang tiga kali ganda berbanding harga yuran tersebut semata-mata mahu mendapatkan bulu haiwan atau barang kemas yang diperkenalkan di dalam kelas.

Selain belajar etika penampilan diri, mereka perlu membiasakan diri dengan wain, sukan elit seperti golf dan menunggang kuda, cara penyediaan teh Inggeris, seni menggubah bunga dan menghias meja.

Kata Sarah, seorang pelajar yang menjalani ujian menjadi tuan rumah telah melakukan kesilapan apabila dia meletakkan pisau menghadap ke luar dan bukannya ke dalam.

Mereka juga belajar cara-cara membantu suami dan etika berbual bersama rakan-rakan perniagaan lelaki dengan topik perbualan yang boleh diterima. Mereka tidak boleh melontarkan soalan seperti, "Berapa banyak pendapatan anda?" atau "Mengapa anda menceraikan isteri?". Begitu juga dengan jarak ketika berdiri seseorang dengan individu lain.

"Jarak peribadi merupakan sesuatu yang baharu di China," kata Sarah yang memberitahu pelajarnya supaya sentiasa meletakkan siku rapat ke badan.

Institut tersebut yang menjadi tuan rumah kepada pelajar di hotel mewah dibuka secara rasmi sejak bulan Mac lalu. Ia diwujudkan khusus untuk wanita muda daripada keluarga yang disegani di Barat mempelajari kursus penampilan diri di sekolah-sekolah tradisional tetapi sebahagian besarnya sudah tiada.


PARA pelajar diajar cara menyediakan meja makan mengikut etika susunan yang ditetapkan.


Sarah, graduan Harvard yang boleh bertutur dalam lima bahasa pernah mengikuti kursus di Institut Villa Pierrefeu, Montreux, Switzerland yang juga dikenali sebagai sekolah keterampilan Swiss terakhir.

Ramai pelajarnya mengambil keputusan untuk mengikuti kelas etika selepas mendapati mereka berasa kekok ketika berada di majlis mewah lebih-lebih lagi yang menghidangkan makanan Barat.

"Mereka tidak berani untuk menjamu selera kerana takut dipersendakan khususnya apabila dihidangkan menu siput escargot yang merupakan siput babi," kata ketua chef institut tersebut yang direkrut daripada Kedutaan Perancis.

Jocelyn Wang, 24, menjelaskan mempelajari selok-belok protokol gaya makan Barat adalah antara pelajaran yang paling berharga bagi dirinya selama menjalani kursus 10 hari di Institut Sarita.

"Cara seseorang makan, memegang pisau dan garpu melambangkan tingkah laku mereka. Topik ini tidak diajar secara meluas di China.

"Ibu bapa saya mungkin telah belajar melalui pengalaman atau daripada televisyen mahupun internet," ujarnya yang mahu mempelajarinya dengan lebih mendalam.

Pada sesi 9 hingga 6, dia menggunakan pembaris untuk mengukur kedudukan yang tepat bagi garpu dan pisau. Dia juga melawat galeri-galeri seni dan mengambil nota untuk digunakan di dalam kelas.

Di sebalik arahan terperinci yang perlu diikutinya, dia mendapati ada nilai-nilai lain yang tiada dalam sesi pembelajaran boleh diterapkan dalam kehidupan iaitu sikap tenang, rasa dan keyakinan.

Jocelyn yang membuat kajian tentang globalisasi untuk ijazah sarjananya di London memberitahu, terdapat perbezaan antara bangsawan dan orang kaya baharu.

"Kita memiliki kehidupan yang benar-benar baik, sekurang-kurangnya material. Jadi, takkan kita mahu bersikap kasar dan kekampungan," katanya.

Ahli Sosiologi dari Harvard, Martin Whyte berkata, minat orang China dalam etika ini sudah dijangkakan kerana mereka sedang menikmati kekayaan yang diperoleh, namun tetapi masih ada kekurangan iaitu tradisi bangsawan.

"Sebagai orang kaya baharu, keadaan itu mendedahkan mereka kepada kritikan.

"Mereka merasakan ada keperluan untuk menunjukkan kepada dunia bahawa mereka bukan sahaja mata duitan, tetapi turut mempunyai kehalusan budaya dan kesopanan agar dilihat sebagai orang kaya yang dihormati dan bukannya dibenci," ujarnya sambil menyamakan orang kaya di China hari ini seperti rakyat Amerika pada abad ke-19. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved