Rabu, 11 September 2013

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Dikritik dari segi penampilan

Posted:

Dikritik dari segi penampilan

Dikritik dari segi penampilan

BIARPUN ramai selebriti yang mengambil keputusan untuk berhijab namun keputusan mereka itu masih tidak dapat memuaskan hati peminat.

Ada segelintir peminat yang tidak suka pula dengan cara pemakaian selebriti berhijab tersebut yang dikatakan mengikut badan dan kelihatan seksi.

Antara selebriti berhijab yang pernah menerima kritikan peminat menerusi cara berpakaian ialah penyanyi hebat Shila Amzah, Alyah, pelakon Rafidah Ibrahim atau Fida, penyanyi antarabangsa Yuna dan juga penyanyi nombor satu negara, Datuk Siti Nurhaliza.

Bagaimanapun, terdapat juga selebriti yang sudah berubah sepenuhnya dari segi penampilan seperti pelakon Yatt Hamzah, Diana Amir dan Irma Hasmie.

Alyah suka pada fesyen

Setelah mengambil keputusan untuk mengenakan hijab sekitar bulan April tahun lalu, ramai yang memuji penampilan baharu penyanyi Alyah atau nama sebenarnya Noor Hasliah Abu Hasan.

Lega dengan penerimaan peminat itu, bagaimanapun, ada segelintir peminat yang mengkritik pula penyanyi berusia 33 tahun itu dalam berpakaian.

Walaupun berhijab, Alyah dikritik kerana memakai pakaian yang ketat dan juga mengenakan solekan yang tebal.

Menjawab mengenai perkara itu, Alyah mengakui, sangat gemar berfesyen dan mengambil inspirasi tersebut melalui wanita-wanita Arab di Dubai dan Kuwait.

ALYAH mengakui ramai yang tidak boleh menerima cara dirinya berpakaian selepas berhijab.


"Sebelum memakai hijab lagi saya seorang yang gemar berfesyen. Walaupun mengambil keputusan berhijab saya tetap mengikut perkembangan fesyen seperti di negara Dubai dan Kuwait. Mereka sangat pandai berfesyen.

"Memang ramai yang tidak boleh terima cara pemakaian saya ini tetapi sekurang-kurangnya saya tidak mengenakan pakaian yang melampaui batas seorang wanita Muslimah," jelas Alyah ketika dihubungi Kosmo!.

Ujar Alyah lanjut, sebagai seorang penyanyi dia juga harus menjaga imejnya dan mengenakan solekan ketika membuat persembahan.

Biarpun begitu, akui Alyah, dia tetap beribadat dan melakukan amal jariah.

Mengenai perasaannya yang sering dikritik peminat setiap kali memuat naik gambarnya di Instagram, kata Alyah: "Cara pemakaian adalah perkara peribadi. Saya tidak kisah mengenai komen yang membina di laman sosial tetapi tidak boleh terima kritikan yang keterlaluan.

"Sebenarnya peminat tidak memahami kerjaya seorang penyanyi atau pelakon yang perlu menjaga imej dalam berpakaian.

Bicaranya sebelum menamatkan perbualan: "Memang pada mulanya saya terkejut dengan kritikan peminat mengenai penampilan saya. Saya ingat, selepas berhijab perjalanan hidup saya akan lebih lancar tetapi ia tidak seperti yang difikirkannya."

Shila ambil teguran

Sebelum ini pelantun lagu Patah Seribu, Shila Amzah pernah memuat naik gambar badannya dari paras dada sehingga ke perut dengan mengenakan pakaian sukan yang ketat di laman sosial Instagramnya @shahilaamzah.

Akibat daripada perbuatannya itu, Shila atau nama sebenarnya Nur Shahila Amir Amzah, 23, dikritik hebat oleh peminat-peminatnya yang meminta dia memadam gambar tersebut dan turut mengatakan perbuatannya itu tidak sesuai dengan statusnya sebagai selebriti yang sudah berhijab.

YATT HAMZAH mengakui gemar memakai bulu mata palsu sebelum dan ketika baru-baru mengenakan hijab.


Terima segala kritikan peminat, Shila kemudiannya memadamkan gambar tersebut namun dia tetap ditegur peminatnya yang tidak menyukai caranya berpakaian yang dikatakan sering mengikut badan.

Mengulas mengenai perkara tersebut, ujar Shila, dia mengambil segala teguran peminat secara positif.

"Mereka (peminat) menegur kerana mahu tengok saya berubah menjadi lebih baik. Saya terima tetapi apa yang penting saya sudah mengambil keputusan untuk berhijab," ujarnya ketika ditemui pada majlis sambutan Hari Raya Aidilfitri yang dianjurkan oleh syarikat milik pelakon dan pengacara, Zizan Razak di Subang Jaya, Selangor.

Bicara Shila lanjut, sebagai selebriti sepertinya, imej dalam berpakaian sangat penting.

Katanya, dia harus mengikut fesyen dan usia dalam berpakaian kerana masa mula-mula berhijab dahulu dia juga pernah dikutuk peminat gara-gara mengenakan pakaian yang tidak sesuai dengan usianya.

"Dahulu badan saya agak gempal. Selepas ambil keputusan pakai tudung, saya tidak tahu memakai baju yang sesuai dan ramai yang tegur mengatakan penampilan saya seperti orang tua.

"Selepas itu, saya ambil keputusan untuk kuruskan badan dan mengenakan pakaian mengikut fesyen dan imej saya sebagai seorang penyanyi.

Bagaimanapun, saya masih menutup aurat dan tidak memakai pakaian yang keterlaluan sebagai seorang Muslimah," jelasnya yang akan berubah ke arah yang lebih baik secara berperingkat-peringkat.

Shila Amzah memberitahu, imej berpakaian sangat penting sebagai artis.


Yatt akui banyak kekurangan

Sementara itu, menurut pelakon Haryati Hamzah atau Yatt Hamzah, 33, pada mulanya dia juga seperti selebriti lain yang hanya mengenakan hijab tetapi masih berpenampilan menarik.

Begitupun, selepas melibatkan diri dalam Usrah Fitrah yang turut disertai selebriti seperti Diana Amir, Heliza Helmi dan Irme Hasmie, Yatt seterusnya mendapat hidayah Allah untuk berhijrah sepenuhnya.

"Saya dahulu juga berubah secara berperingkat-peringkat. Pakai baju yang tidak labuh dan tidak betul-betul mengikut syariat. Bukannya drastik seperti sekarang. Memang dahulu saya zahir sahaja Islam tetapi tidak pada batin. Selepas dapat hidayah daripada Allah saya mula berhijab dan sedikit demi sedikit mula memakai pakaian yang labuh," ujarnya ketika dihubungi Kosmo!.

Yatt turut mendedahkan, dia sangat suka memakai bulu mata sehingga selepas berhijab tabiatnya itu sukar untuk dikikiskan.

"Saya ratu bulu mata. Sehinggakan pergi pasar raya pun pakai bulu mata. Ramai ustaz dan ustazah cakap tidak boleh tetapi susah hendak kikis tabiat tersebut namun, Alhamdulillah kini saya tidak lagi memakai bulu mata dan memakai solekan tebal kecuali jika ada sesi fotografi," ulasnya.

Jelas Yatt, biarpun sudah berubah dia sentiasa berasakan banyak lagi kekurangan yang terdapat pada dirinya dan sentiasa belajar untuk menjadi Muslimin yang lebih baik.

Selebriti Indonesia berhijab sementara

Posted:

Selebriti Indonesia berhijab sementara

Selebriti Indonesia berhijab sementara

RAMAI yang terkejut apabila Dewi Persik tidak ketinggalan mengenakan hijab.


JIKA di Malaysia, ramai yang mengkritik penampilan selebriti- selebriti yang berhijab kerana menyarung pakaian ketat dan mengikut badan. Namun, lain pula di Indonesia apabila beberapa selebriti seksi mengambil keputusan untuk berhijab.

Bagaimanapun, hijab mereka cuma seketika iaitu pada bulan Ramadan, selepas mengerjakan umrah atau haji atau ketika membawakan watak berhijab.

Rossa

Penyanyi Rossa atau nama sebenarnya, Sri Rossa Roslaina Handiyani, 35, antara selebriti yang dikritik hebat oleh peminat- peminatnya kerana membuka hijab.

Pelantun lagu Ayat-Ayat Cinta itu hanya mengenakan hijab selama dua bulan selepas menunaikan haji pada 12 Oktober tahun lalu.

Bagaimanapun, Rossa mempunyai jawapan pada tindakannya membuka hijab itu.

Ujarnya, dia hanya berniat untuk berhijab selama 40 hari dan kemudiannya melanjutkan niatnya itu sehingga dua bulan.

"Saya faham ramai yang tidak senang melihat saya masih tidak berhijab walau- pun sudah bergelar hajah.

"Ramai yang mengkritik tetapi saya menerimanya dengan hati yang terbuka. Saya tahu kritikan tersebut untuk kebaikan saya juga.

"Begitupun, keputusan itu harus datang daripada saya sendiri. Sampai masanya saya juga akan berhijab. Buat masa ini saya mula meninggalkan pakaian-pakaian seksi," ujarnya kepada Kapanlagi.com.

Julia Perez

Sebanyak 20 filem lakonan Julia Perez atau Jupe menonjolkan sosok tubuhnya. Begitupun, Jupe kemudiannya memuat naik gambarnya mengenakan hijab di laman sosial Twitter.

Ramai peminat yang memuji perubahan bintang seksi itu. Bagaimanapun, Jupe hanya mengenakan hijab pada bulan Ramadan sahaja atau ketika membawakan peranan berhijab dalam sesebuah filem.

ROSSA kelihatan manis ketika dalam tempoh mengenakan hijab.


Dewi Persik

Pelakon Dewi Persik juga seperti Jupe apabila mengenakan hijab sekali dalam setahun iaitu semasa bulan Ramadan. Ketika mula-mula Dewi mengenakan hijab, ramai yang terkejut dengan perubahan pelakon yang penuh dengan kontroversi itu.

Cinta Penelope

Selama ini, penyanyi Cinta Penelope begitu terkenal dengan penampilan seksi. Bagaimanapun, selepas berkahwin dengan vokalis kumpulan Debu, Mustafa, Cinta berubah secara drastik. Dia tidak lagi memakai pakaian seksi, malah ketika bulan Ramadan, Cinta sering kali dilihat mengenakan hijab lengkap demi menghormati bulan mulia itu.

Trio Macan

Kumpulan Trio Macan yang dianggotai oleh Ifa, Lia dan Dian tidak akan beraksi seksi di pentas nyanyian semasa bulan Ramadan. Ini kerana menjelang Ramadan, ketiga-tiga mereka mengambil keputusan untuk menyarung hijab. Perubahan penampilan Trio Macan itu akhirnya membuahkan hasil apabila mereka terpilih menjadi salah seorang penyampai anugerah AMI Award 2012.

Donita

Bekas kekasih kepada pelakon terkenal, Randy Pangalila iaitu Donita juga memakai hijab ketika membawa peranan ustazah dalam sinetron Kami Bukan Malaikat. Malah, selama proses penggambaran tersebut Donita tidak membuka hijabnya. Bagaimanapun, selesai sahaja penggambaran, Donita menjalani kehidupannya seperti biasa tanpa menyarung hijab.

Nuri Maulida

Terkenal menerusi filem Me vs High Heels, Nuri Maulida mengambil keputusan untuk memakai hijab selepas mengerjakan umrah.

Anjing gembala kambing

Posted:

Anjing gembala kambing

Anjing gembala kambing


JOUBERT begitu yakin Bonzo merupakan penyelesaian terbaik masalah ladang ternakannya.


MENYUSURI kawasan tanah ladang yang kering kontang di Gababis, Namibia, seekor anjing gembala Anatolia, Bonzo mempunyai satu fokus iaitu melindungi sekumpulan kambing daripada pemangsa.

Anjing jantan itu melalui seluruh kawasan, menghidu udara sekeliling dan berlagak seperti pengawal peribadi yang bersedia menangkis sebarang ancaman terhadap kambing-kambing bawah jagaannya yang dianggap keluarga.

"Ini bukan haiwan peliharaan, anjing ini tidak boleh dijadikan haiwan peliharaan," kata pemilik Bonzo dan ladang, Retha Joubert bersungguh-sungguh.

Bonzo datang daripada baka anjing menjaga ternakan yang digunakan selama beribu-ribu tahun lampau di tengah Turki. Ia bukan setakat menyelamatkan kambing dan biri-biri, tetapi membantu menyelesai masalah penurunan bilangan harimau cheetah dengan mengurangkan konflik antara peladang dan pemangsa.

"Anjing-anjing melindungi kawanan kambing dengan cara yang menyebabkan petani tidak perlu membunuh haiwan-haiwan pemangsa.

"Ia merupakan kaedah pengawalan haiwan perosak tidak berbahaya, malah bersifat mesra alam, menggembirakan dan satu penyelesaian sama menang," kata wakil Tabung Konservasi Cheetah (CCF), Laurie Marker. CCF membiakkan anjing-anjing baka itu berdekatan utara bandar Otjiwarongo.

Anjing-anjing diletakkan bersama-sama kawanan kambing ketika berusia beberapa minggu bagi mewujudkan ikatan dengan haiwan ternakan tersebut. Kedua-dua jenis haiwan itu kekal hidup bersama, si anjing setia untuk keluar bersama-sama setiap hari bagi menghalang pemburu dan turut sama tidur dengan kambing pada waktu malam.

Biak anjing

Pusat milik Marker mula membiakkan anjing-anjing untuk ternakan itu bagi mempromosi peladangan mesra cheetah selepas hampir 10,000 ekor kucing besar itu dibunuh atau dihalau keluar ladang sekitar tahun 1980-an.

Dalam setahun sebanyak 1,000 ekor cheetah dibunuh oleh para penternak yang melihat haiwan itu sebagai pembunuh ternakan.

Namun, penggunaan anjing telah mengurangkan kerugian kambing dan biri-biri sekali gus kurang tindakan balas terhadap cheetah.

"Kami melihat antara 80 hingga 100 peratus penyusutan kerugian haiwan ternakan akibat pemangsa apabila penternak mempunyai anjing," kata Marker.

Sejak 19 tahun kebelakangan ini, lebih kurang 450 anjing telah pun berada di ladang-ladang dan lebih 3,000 orang penternak dilatih.

Kini, terdapat senarai menunggu selama dua tahun untuk anjing-anjing sama ada anjing gembala baka Anatolia atau Kangal. Malah program tersebut dikembangkan ke negara-negara lain yang turut mempunyai masalah sama.


MARKER dan anjing gembala Anatolian ketika berada di pusat CCF.


Bagi Joubert, berjaga sehingga dinihari kerana risaukan kambing dan biri-biri tidak pulang ke kandang sudah menjadi kisah silam.

Ladangnya berdekatan Gobabis, di timur ibu negara Windhoek, telah kehilangan 60 ekor ternakan pada tahun 2008.

Namun, kehadiran Bonzo lima tahun lalu telah mengurangkan kehilangan ternakan sehingga seekor haiwan setahun.

Joubert sekarang sedang melatih anjing Kangal berusia empat bulan, !Nussie. Namanya bermula dengan tanda seru (!) yang merupakan tipikal bagi nama-nama orang Namibia.

!Nussie juga bakal mengikut jejak Bonzo kelak.

Anak anjing yang dipenuhi bulu-bulu pendek itu belajar menjadi pengawal dengan keluar bersama-sama kambing setiap hari sambil dikawal manusia dan tidur dengan haiwan ternakan itu pada waktu malam.

Anjing betina itu mendapat masa selama setengah jam pada waktu petang untuk bermain.

"Ia mesti kaitkan dirinya dengan kambing, ia mesti menjadi kambing dan berasa sebahagian daripada kumpulan itu. Itu merupakan perkara penting saya fikir untuk memastikan anjing-anjing ini dapat melindungi haiwan ternakan," ujar Joubert yang tampak amat berbangga dengan anjingnya.

Kehadiran anjing dan salakan yang menakutkan selalunya sudah cukup untuk menghalang pemangsa yang akan memilih untuk menyerang kawanan kambing tanpa penjaga.

"Anjing akan menyerang jika 'pemburu' tidak berundur. Jikalau pemangsa datang, anjing akan melawan balik dan bertahan sehingga ke akhir," kata Marker.

Pembunuh

Perbalahan antara anjing dan cheetah sangat jarang berlaku, kebanyakan yang menyerang ternakan selalunya dalam keadaan terdesak seperti sedang mengalami kecederaan.

Ironiknya, biarpun cheetah dilihat sebagai pembunuh haiwan ternakan, analisis terhadap penurunan itu menunjukkan hanya lima peratus yang menyerang ladang binatang.

"Kadangkala ia menyerang ternakan, tetapi persepsi bahawa membunuh binatang ternakan sebagai makanan ruji cheetah adalah amat salah," kata pakar konflik manusia dengan haiwan liar, Yayasan Alam Semula Jadi Namibia, Gail Potgieter.

Bilangan cheetah mencecah angka paling rendah pada tahun 1986 iaitu sebanyak 2,500 ekor, tetapi populasi sekarang berpotensi meningkat hampir 4,000 ekor sekali gus menjadi populasi cheetah liar tertinggi di dunia.

Cheetah masih lagi berhadapan ancaman dari ladang yang diserang oleh haiwan itu dan masih lagi belum mempunyai anjing kawalan.

Sungguhpun begitu, bagi penternak kecil, anjing-anjing telah membuktikan ia berbaloi.

"Bagi jenis perladangan haiwan ternakan yang dijalankan di Namibia, ia merupakan penyelesaian paling baik yang ada," kata Potgieter yang pernah menguruskan program anjing CCF. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved