Selasa, 10 September 2013

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Kayuh basikal 10km untuk belajar silat

Posted:

Kayuh basikal 10km untuk belajar silat

Kayuh basikal 10km untuk belajar silat

KAWASAN padang berhampiran Pusat Sukan Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI), Tanjong Malim, Perak pada petang itu agak riuh-rendah.

Kebetulan, terdapat satu perlawanan bola sepak persahabatan yang sedang berlangsung, justeru, tidak hairanlah kawasan sekitarnya meriah dengan kehadiran penonton yang menyokong pasukan pilihan masing-masing.

Kelihatan seorang wanita berada di padang itu. Bagaimanapun tumpuannya bukan terarah perlawanan bola sepak yang sedang berlangsung, sebaliknya kepada sekumpulan anak muda berpakaian serba hitam yang berada di satu sudut padang itu.

"Cuba perbaiki kekuda masing-masing. Pastikan ia selari dengan kedudukan kaki dan postur tubuh. Barulah pergerakan menjadi lancar dan seimbang," kedengaran suaranya lantang memberi arahan.

Sebagai peneraju Kelab Pencak Silat UPSI, Datin Wan Nurul Hidayu Wan Abdul Razak, 29, sememangnya tegas ketika mengajar.

Baginya, tidak kira apa jenis seni silat sekali pun, teknik memasang kekuda merupakan aspek asas yang perlu dikuasai oleh setiap pesilat sebelum diajar pergerakan lain yang lebih rumit dan kompleks.

"Sekali imbas ia tampak mudah, namun kekuda penting bagi membolehkan mereka berada dalam keadaan bersedia dan stabil ketika menyerang atau menghadap serangan lawan.

"Itu baru bab kekuda, belum lagi bab bunga (seni silat) dan buah (pukulan atau buah pukul) yang menggabungkan pelbagai gerakan kaki dan tangan secara sistematik," jelas wanita yang mesra disapa dengan panggilan Ayu itu.

Bercerita lanjut, wanita yang berasal dari Kota Bharu, Kelantan itu berkata, dia mula mendalami silat pada usia 13 tahun ketika belajar di Sekolah Menengah Kebangsaan Mahmud Mahyiddin, Pasir Pekan, Tumpat.

Kebetulan, bapa saudaranya, Wan Abdul Halim Wan Mamat merupakan guru silat terkenal dari Pertubuhan Seni Silat Gayung Pusaka Malaysia di negeri itu.

"Saya bertuah kerana mendapat bimbingan beliau. Tidak cukup latihan di sekolah, saya juga menjalani latihan tambahan di gelanggang silat yang dikendalikannya di Wakaf Bharu.


PENGALAMAN hampir 16 tahun dalam arena persilatan kini dicurahkan untuk melatih pesilat-pesilat muda UPSI.


Kayuh basikal

"Jika diikutkan memang penat hendak pergi latihan yang memerlukan saya mengayuh basikal sejauh lebih 10 kilometer. Pulang pula dalam keadaan badan lebam dan terseliuh di sana sini tetapi disebabkan mahu menuntut ilmu saya reda.

"Lagi pun, silat bukan sekadar mengajar pengamalnya mempertahankan diri, malah ia juga menerapkan pelbagai nilai positif seperti disiplin dan keyakinan diri," kata anak kedua daripada tujuh beradik itu.

Usaha itu tampak berbaloi kerana Ayu bukan sahaja cemerlang di peringkat sekolah malah turut berpeluang bertanding di peringkat kebangsaan mewakili pasukan pencak silat negeri kelahirannya itu.

Pada masa yang sama, dia yang dikurniakan tali pinggang hijau calit lima turut menimba ilmu kejurulatihan silat. Menariknya, dia mula bergelar jurulatih pada usia 15 tahun.

"Saya mengajar silat di sekolah-sekolah di sekitar Kelantan di samping terlibat melatih atlet-atlet pencak silat negeri. Di samping itu, saya juga terlibat dalam pelbagai pertandingan pencak silat dan seni tempur bela diri yang diadakan di seluruh negara, antaranya Sukan Malaysia (Sukma) dan Kejohanan Silat Kebangsaan," jelasnya.

Selepas tamat Sijil Pelajaran Malaysia, Ayu menyambung pengajian di UPSI dalam bidang Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Sains Kejurulatihan pada 2007. Kesibukan sebagai penuntut di universiti itu bagaimanapun tidak menghalangnya untuk aktif dalam seni silat dengan melibatkan diri dalam Kelab Pencak Silat UPSI

Ujarnya, dia bertuah kerana mendapat tunjuk ajar pengasas Silat Seni Gayong Malaysia cawangan UPSI, Nor Azman Abdul Aziz, yang juga salah seorang pensyarah di universiti berkenaan.

Melalui bimbingan dan latihan sistematik yang diberikan Nor Azman, saya semakin tangkas di gelanggang persilatan.

Kecemerlangannya menyebabkan namanya tersenarai dalam pasukan pencak silat kebangsaan ke pertandingan Sukan SEA ke-24 di Korat, Thailand pada 2007.

SIFAT lasak sejak dari zaman kanak-kanak membuatkan Ayu tidak kekok mengabdikan diri dengan seni silat.


Kejayaan

Lebih manis, penyertaan pertama di pertandingan sukan tertinggi di Asia Tenggara itu berjaya meletakkan namanya sebagai salah seorang penyumbang pingat kontinjen negara melalui pingat gangsa. Kejayaan itu tidak terhenti setakat itu, setahun kemudian dia berjaya memperoleh pingat emas di Sukan Universiti ASEAN (SUA) ke-14 yang diadakan di Kuala Lumpur.

Kata Ayu, pada pertandingan akhir, dia yang bertanding bagi kategori wanita Kelas C ditentang sengit oleh pesilat dari Vietnam.

"Ia merupakan satu perlawanan yang mendebarkan. Bagaimanapun, saya berjaya melakukan tiga kali jatuhan, tendangan tepat, tangkapan luar dan teknik sapuan depan, sekali gus diberi kemenangan oleh juri dengan kiraan mata 5-0.

"Kejayaan itu amat bermakna, selain merupakan pencapaian tertinggi saya di peringkat antarabangsa ia juga berjaya melonjakkan nama pasukan pencak silat UPSI," katanya yang turut mencatatkan prestasi cemerlang dalam beberapa pertandingan pencak silat seperti Karnival Sukan Majlis Sukan Universiti Malaysia (Masum) dan ASEAN Indoor Games.

Pihak fakulti dan universiti telah menobatkannya Olahragawati Anugerah Kecemerlangan bagi tahun 2009 dan 2010, Jurulatih Terbaik Malam Anugerah Sukan Pelajar (2010), Malam Anugerah Sukan Pelajar (2010) di atas pencapaian cemerlang beliau.

Bercerita mengenai kehidupan peribadinya, Ayu berkata, dia kini hidup bahagia selepas bergelar isteri kepada Penyelaras Sukan Silat Persekutuan Silat Kebangsaan Malaysia dan Majlis Sukan Negara, Datuk Osman Nok pada tahun 2011.

"Saya mengenali suami sejak tahun 2007 ketika berada dalam pasukan pencak silat kebangsaan. Bermula daripada persahabatan, timbul perasaan kasih sayang sehingga membawa ke jenjang pelamin. Lagipun, kami mempunyai matlamat yang sama iaitu untuk memartabatkan seni silat di Malaysia," ujarnya.

Menggalas tanggungjawab sebagai Pegawai Belia dan Sukan di Pusat Sukan UPSI sejak setahun lalu, Ayu melahirkan perasaan bangga kerana berpeluang menabur bakti di universiti kesayangannya itu.


PASUKAN pencak silat UPSI yang dilatih Ayu sering mencatatkan pelbagai kejayaan yang membanggakan.


Selain menguruskan kemudahan dan peralatan sukan di pusat itu, dia juga bertanggungjawab menyelaras program pembangunan atlet-atlet pencak silat UPSI termasuk menjadi jurulatih sambilan Kelab Pencak Silat UPSI.

"Latihan dijalankan tiga kali seminggu meliputi teori, fizikal dan latihan bertinju (sparring). Setakat ini ada beberapa pesilat UPSI yang menonjol dan cemerlang di arena persilatan sama ada di peringkat universiti dan kebangsaan seperti Zaiton A. Koang, Nor Farhana Ismail dan Mohd. Saiful Sazman Rahmat.

"Sebolehnya saya mahu bakat mereka terus digilap bagi memastikan mereka mampu mengharumkan nama negara di peringkat antarabangsa," katanya menutup bicara.

Generasi muda pertahankan silat

Posted:

Generasi muda pertahankan silat

Generasi muda pertahankan silat


SILAT bukan sekadar untuk mempertahankan diri tetapi juga mampu membentuk disiplin dan peribadi pengamal-pengamalnya. - Gambar hiasan


SILAT merupakan seni mempertahankan diri yang begitu unik. Di sebalik gerakan silat yang lemah-lembut itu tersirat pukulan-pukulan maut bertujuan mengekang dan mengunci pergerakan musuh.

Sebagai salah satu seni yang lengkap pada zahir dan batinnya, tidak hairanlah silat dilihat sebagai seni tempur bela diri yang cukup sempurna.

Biarpun demikian, perubahan zaman menyaksikan warisan silat yang sinonim dalam kalangan masyarakat Melayu suatu ketika dahulu semakin terpinggir.

Generasi muda pada hari ini tidak lagi meminati silat yang disifatkan agak kekampungan. Mereka cenderung untuk memilih seni tempur bela diri yang diimport dari luar seperti taekwondo, karate, judo dan sebagainya.

Bagi Muhammad Fauzan Hashim, 18, silat merupakan seni warisan bangsa yang sewajarnya dipertahankan sampai bila-bila.

Disebabkan itu, dia tidak teragak-agak untuk menyertai Kelab Pencak Silat UPSI itu sebaik sahaja melanjutkan pengajian ke UPSI dalam jurusan diploma muzik sedikit masa lalu.

"Jika kita tidak mempelajari atau mewarisi seni ini siapa lagi yang akan memartabatkannya untuk generasi yang datang.

"Lagipun, aktiviti ini tidak pernah mengganggu rutin saya sebagai pelajar, malah menjadikan saya lebih berdisiplin dalam merancang jadual harian," katanya.

Biarpun mempunyai asas persilatan seni Silat Harimau ketika bersekolah di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sungai Rambai, Sungai Rambai, Melaka dahulu, Muhammad Fauzan berkata, dia tetap gigih berlatih untuk menguasai seni pencak silat yang banyak menekankan kepada aspek kemahiran dan taktikal.

"Ilmu seni silat sangat luas dan pelbagai, terpulang kepada kita untuk mendalaminya kerana setiap satunya mempunyai kelebihan dan keistimewaan tersendiri," ujarnya.

Anak ketiga daripada empat beradik itu berkata, ilmu yang dipelajari bukan digunakan untuk bermegah atau bertelingkah sesama sendiri kerana ia bertentangan dengan prinsip sebenar seni mempertahankan diri tersebut.

"Silat merupakan disiplin yang baik kerana tidak ada cabang perguruan seni mempertahankan diri mengajar perkara tidak berfaedah kepada pengikutnya.

"Ilmu persilatan itu perlu dihayati dan diterjemahkan dengan penuh taat untuk membentuk semangat demi membela tanah air daripada ancaman musuh," katanya.


KEISTIMEWAAN silat menyebabkan ia sering dipersembahkan di majlis-majlis keraian. - Gambar hiasan


Membudayakan masyarakat

Rakannya, Muhammad Khairul Hadi Ismail, 20, berkata, silat mempunyai elemen penting dalam melatih dan membudayakan masyarakat terutama para pelajar dalam membentuk jati diri serta berdisiplin.

Katanya, seni silat juga mampu menonjolkan satu budaya hidup yang sihat yang sewajarnya dipraktikkan dalam kehidupan seharian.

"Berlatih silat bukan sekadar untuk mempertahankan diri atau mengisi masa lapang, tetapi silat juga mampu membentuk, memperkasa dan mendisiplinkan sesebuah masyarakat.

"Ahli silat diterapkan dengan nilai-nilai murni seperti menghormati orang tua, disiplin dan jati diri. Sebab itulah, ilmu persilatan mesti terus dipelajari dan dikembangkan agar tidak hilang ditelan zaman," ujarnya yang berasal dari Pasir Mas, Kelantan.

Pelajar Ijazah Sarjana Muda Teknologi Maklumat itu berkata, jika dikaji secara terperinci, setiap gerak seni, buah pukulan dan amalan seni silat Melayu terbina daripada modul pembelajaran yang dicipta beratus tahun lamanya.

"Jika diamalkan ia mampu membentuk keperibadian dan jati diri individu yang tinggi, di samping berkemampuan melahirkan pemimpin pelapis pada masa hadapan," katanya

Sementara itu, Nur Syafidah Johan, 21, mengakui banyak perkara atau ilmu boleh dipelajari menerusi seni silat kerana setiap gerakan silat dikaitkan dengan ibadat yang dilakukan seharian.

"Ia bukan saja aktiviti yang lasak tetapi dapat mendekatkan diri kita dengan Maha Pencipta.

"Pada masa sama, ia menerapkan nilai-nilai murni dengan mendidik diri untuk mengatur waktu, taat kepada ketua dan menghormati orang yang lebih tua," katanya yang merupakan pelajar semester ketiga Diploma Sains UPSI.

Mula mempelajari asas persilatan ketika bersekolah SMK Tengku Syed Idrus, Tampin, Negeri Sembilan, Nur Syafidah berkata, tidak ada salahnya wanita menyertai aktiviti itu.

Katanya, walaupun dilihat agak kasar, namun ia masih lagi sesuai untuk diamalkan dan tidak mengubah sifat-sifat kewanitaan seseorang pengamalnya.

"Sebagai seorang perempuan, kita perlu mengetahui sedikit sebanyak seni mempertahankan diri terutama dengan peningkatan kadar jenayah sejak akhir-akhir ini.

"Sekurang-kurangnya, ilmu yang dipelajari boleh dijadikan benteng keselamatan diri dan menghindari sebarang gangguan yang tidak diduga," katanya. - AMMAR JAZLAN MAT LELA

Nasib musang di kota London

Posted:

Nasib musang di kota London

Nasib musang di kota London

MUSANG yang agresif akan ditangkap atau dibunuh oleh skuad penembak.


SESETENGAH orang berpendapat ia suka menimbulkan kekacauan dan merbahaya kepada penduduk.

Bagi sesetengah pihak lain, kempen 10,000 musang di London merupakan satu usaha dalam menjadikan hutan konkrit itu sebagai syurga kepada hidupan liar.

Haiwan berwarna perang kemerahan itu sering dilihat berkeliaran di jalan raya sekitar ibu negara Britain itu.

Kini, populasinya semakin bertambah dan mudah dilihat di mana-mana sahaja. Menurut satu kaji selidik yang dijalankan baru-baru ini, lebih 70 peratus penduduk London berjaya menemui haiwan itu hanya dalam tempoh seminggu.

Bagaimanapun, tidak semua warga London mengalu-alukan kehadirannya. Bagi mereka yang tinggal di bandar, musang dianggap sebagai satu igauan ngeri.

Ancaman

Ramai mendakwa tidur mereka sering terganggu disebabkan lolongan haiwan itu, tidak kurang juga yang terpaksa bangun semata-mata mahu membetulkan semula tong sampah yang terbalik diselongkar musang.

Lebih menyakitkan hati, haiwan itu turut meninggalkan cecair bau busuk yang mengambil masa panjang untuk hilang.

Mempunyai mata bersinar-sinar dan gigi yang tajam, musang dlihat sebagai ancaman utama kepada manusia.

Beberapa tahun kebelakangan ini terdapat sejumlah kes serangan musang terhadap bayi dan kanak-kanak. Namun perkara itu dinafikan pejuang hak asasi haiwan yang mendakwa kes-kes itu sengaja dibesar-besarkan.

Pada bulan Jun lalu, Datuk Bandar London, Boris Johnson telah mengadakan perdebatan panjang bagi menentukan nasib haiwan itu. Beliau telah mencadangkan agar sukan tradisi memburu musang yang diharamkan di Britain sejak 2005 dihidupkan semula.

"Ia bukan satu keputusan yang popular tetapi saya tidak peduli.

"Sekiranya orang ramai mahu haiwan ini dipindahkan ke Islington, sebuah daerah kecil di utara London, saya bersedia membantu," katanya, yang terpanggil untuk menyatakan pendapatnya selepas beberapa ekor kucing peliharaannya diserang musang yang berkeliaran di bandar raya itu.

Menurut kajian yang dilakukan Universiti Bristol, terdapat lebih 33,000 ekor musang menghuni di sekitar kawasan bandar-bandar utama di Britain. London mencatat kedudukan yang ketiga. Lebih 250,000 ekor lagi dipercayai berada di kawasan-kawasan luar bandar.

"Haiwan ini mudah menyesuaikan diri dan boleh makan apa sahaja jenis makanan yang ditawarkan di sekelilingnya. Justeru, tidak mengejutkan sekirannya ia mudah ditemui di sekitar kawasan bandar," kata Calie Rydings dari pertubuhan amal haiwan Pertubuhan Diraja Pencegahan Kekejaman Haiwan (RSCPA).

DIANGGARKAN terdapat kira-kira 33,000 ekor musang menghuni beberapa bandar utama di Britain.


Mempunyai taman-taman yang luas di samping ribuan kediaman yang lengkap dengan landskap, tidak hairanlah London merupakan syurga bagi haiwan tersebut.

Ia telah menjadi sebahagian daripada landskap bandar raya itu sejak tahun 1930-an, apabila pembangunan pesat memusnahkan kawasan habital asalnya.

Biarpun terdapat pelbagai aduan yang dilakukan, musang-musang yang berkeliaran itu seakan selesa hidup bersama manusia.

Undian yang dilakukan stesen televisyen, Channel 4 mendapati lebih 86 penduduk London menyukai haiwan itu. Sementara itu, kajian yang dilakukan Universiti Bristol melaporkan kira-kira 10 peratus penduduk di bandar raya itu kerap memberinya makan.

Ketika ini, Britain mempunyai kadar populasi musang tertinggi di dunia, menurut Stephen Harris, professor sains alam sekitar di Universiti Bristol.

Konflik

"Biarpun ia kerap menimbulkan masalah kepada penduduk, namun majoriti suka melihat kehadiran haiwan ini bermain-main di sekitar kediaman mereka," katanya kepada AFP.

Bagaimanapun konflik musang dengan manusia sejak beberapa tahun lalu, turut menjadi tajuk utama akhbar-akhbar tempatan menyebabkan wujudnya gesaan agar musang-musang ini dibunuh atau dipindahkan ke kawasan luar bandar.

Pada tahun 2010, di timur London, seorang ibu menceritakan kesan trauma yang dialami selepas anak perempuan kembarnya yang berusia sembilan bulan dibaham haiwan itu ketika tidur. Pada bulan Februari lalu, seorang bayi berusia sebulan putus jari tangan akibat digigit musang.

Walau bagaimanapun, pelbagai pertubuhan haiwan berpendapat, ia merupakan kes terpencil dan dalam sesetengah kes, tiada bukti kukuh mengaitkan musang dengan serangan yang dilakukan.

Trevor Williams, pengarah badan kebajikan Fox Project berkata, jumlah serangan yang melibatkan musang adalah terlalu kecil berbanding lebih 250,000 orang yang menjadi mangsa gigitan anjing setiap tahun di Britain.

Ancaman terbesar, menurut RSPCA, adalah musang-musang berkenaan.

Purata jangka hayat seekor musang yang hidup di kawasan bandar ialah dua tahun, berbanding empat tahun yang ditempatkan dalam kurungan.

Kenderaan juga menjadi punca lebih 60 peratus kematian musang. Selebihnya mati akibat penyakit atau dibunuh oleh skuad penembak khas yang diarah untuk menembak musang di London. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved