Jumaat, 27 September 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


6 orang kuat Genneva didakwa

Posted:

6 orang kuat Genneva didakwa

6 orang kuat Genneva didakwa

LIMA daripada enam orang pegawai syarikat Genneva dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur semalam atas tuduhan pengubahan wang haram dan menerima deposit tanpa lesen.


KUALA LUMPUR - Enam individu, termasuk dua pengarah syarikat pelaburan jongkong emas Genneva Malaysia Sdn. Bhd. (GMSB), mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini semalam terhadap 913 pertuduhan pengubahan wang haram dan 10 pertuduhan menerima deposit tanpa lesen membabitkan urus niaga hampir RM5.5 bilion dua tahun lepas.

Bagi pertuduhan pengubahan wang haram, Datuk Philip Lim Jit Meng, 56, Datuk Tan Liang Keat, 41, Lim Kah Heng, 42, Datuk Ng Poh Weng, 63, Datuk Marcus Yee Yuen Seng, 61, dan Datuk Chin Wai Leong, 37, didakwa melibatkan diri dalam pengubahan wang haram dengan memiliki, memindah, menerima dan memperoleh wang berjumlah RM1.5 bilion menerusi hasil aktiviti haram.

Mereka didakwa melakukan kesalahan itu di CIMB Bank Berhad, Jalan Kuchai Maju 1, Dynasty 2, Off Jalan Kuchai Lama di sini antara Januari 2011 dan Disember 2012 mengikut Subsesyen 4(1)(a) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001 yang membawa hukuman maksimum penjara lima tahun atau denda RM5 juta atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Pengurus kilang mati ditetak

Posted:

Pengurus kilang mati ditetak

Pengurus kilang mati ditetak

JOHOR BAHRU - Seorang pengurus kilang plastik sempat berlari ke dalam premis sebelum dia rebah lalu mati selepas ditetak dua lelaki dalam kejadian di Jalan Riang 20, Taman Gembira di sini semalam.

Kejadian pada pukul 1 petang itu berlaku sebaik Lau Teck Hook, 44, tiba di kilangnya sebelum diserang penjenayah bersenjatakan parang.

Menurut saksi yang enggan dikenali, sebaik keluar dari kenderaan pelbagai guna jenis Toyota Estima di kilang yang baru dua bulan diusahakannya itu, mangsa terus menghisap rokok.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Dihempuk kerusi lipat, besi

Posted:

Dihempuk kerusi lipat, besi

Dihempuk kerusi lipat, besi

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my


GAMBAR menunjukkan kesan-kesan kecederaan yang dialami oleh Foo dan Liew selepas dibelasah tiga peniaga di Ipoh, Perak Selasa lalu.


IPOH – Sepasang kekasih tidak menyangka tindakan mereka menjual aksesori telefon bimbit dengan harga murah mengundang rasa tidak puas hati peniaga lain yang kemudian bertindak membelasah mereka menggunakan besi, kayu dan kerusi lipat Selasa lalu.

Kejadian di tapak Pasar Malam Medan Ipoh di sini pada pukul 10 malam itu mengakibatkan pasangan dikenali sebagai Foo, 29, dan Liew, 26, masing-masing terpaksa menerima 10 dan lima jahitan di kepala selepas dibelasah tiga peniaga aksesori telefon bimbit lain di situ.

Foo mengesyaki kejadian itu berlaku akibat persaingan dalam perniagaan kerana mereka menjual barangan aksesori tersebut lebih murah antara RM1 hingga RM2 bagi setiap barangan selain mempunyai pelanggan setia hingga menyebabkan kedai peniaga lain kurang mendapat sambutan.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved