Selasa, 24 September 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Angkara potong barisan

Posted:

Angkara potong barisan

Angkara potong barisan

Oleh HAFIZ ABBAS
mohdhafiz.abbas@kosmo.com.my

KUANTAN – Polis semalam mengesahkan kematian Muhammad Suhaimi Norhamidi, pelatih Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) di Kem Pinggiran Pelangi, Muadzam Shah Ahad lalu akibat dibunuh selepas mangsa terlibat dalam pergaduhan yang berpunca daripada rasa tidak puas hati.

Mangsa dipercayai dipukul di kepala menggunakan objek tumpul.

Ekoran itu, polis telah menahan reman tiga pelatih PLKN kem tersebut yang berusia antara 18 dan 21 tahun bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh yang membawa hukuman mati jika sabit kesalahan. Ketiga-tiga remaja dari Pahang dan Johor itu ditahan kelmarin.

Mereka direman selama seminggu sehingga 30 September ini selepas laporan bedah siasat mendapati mangsa meninggal dunia kerana berlaku pendarahan dalam kepala akibat dipukul dengan objek tumpul.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Pahang, Superintendan Mohd. Haris Daud berkata, siasatan mendapati pergaduhan tersebut berpunca apabila mangsa didakwa telah memotong barisan ketika hendak mengambil sarapan pagi.

Katanya, ekoran tindakan mangsa itu, beberapa pelatih lain dipercayai tidak berpuas hati hingga tercetus pergaduhan antara mereka.

"Terdapat dua pergaduhan membabitkan mangsa dan beberapa pelatih lain iaitu pada tengah hari dan pada pukul 11.30 malam sebelum dia ditemui tidak sedarkan diri di dalam bilik air asrama oleh rakannya 30 minit kemudian.

"Belakang kepala mangsa kemungkinan telah dipukul dengan objek tumpul ketika pergaduhan tersebut sehingga menyebabkan kematiannya," katanya ketika dihubungi semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Tiga maut, bas ekspres rempuh lori

Posted:

Tiga maut, bas ekspres rempuh lori

Tiga maut, bas ekspres rempuh lori

Oleh TAUFIK SALIMIN
jenayah@kosmo.com.my

KULAIJAYA – Perjalanan 20 penumpang sebuah bas ekspres dari Pulau Pinang ke Johor Bahru dicemari insiden berdarah apabila dua daripadanya maut manakala 13 lagi cedera selepas kenderaan tersebut terlibat dalam kemalangan di Kilometer 45.9 Lebuh Raya Utara-Selatan di sini semalam.

Kejadian pukul 5.50 pagi itu mengorbankan pemandu bas R. Shashi Kumar, 23, dari Taman Bemban Utama, Melaka dan penumpang, Edi Setiono, 41, dari Tanjung Sengkuang, Batu Ampar, Indonesia apabila kedua-duanya cedera parah di kepala.

Kemalangan berlaku apabila bas tersebut merempuh belakang sebuah lori yang membawa muatan kayu dipandu A. Majid Sadar Mohd., 59.

Bagaimanapun, Majid dari Taman Desa Permai, Gemas, Negeri Sembilan disahkan meninggal dunia ketika dirawat di Hospital Temenggong Sri Maharaja Tun Ibrahim di sini akibat diserang penyakit jantung ekoran terkejut dengan kemalangan tersebut.

Ketua Polis Daerah Kulaijaya, Superintendan Zulkefly Yahya berkata, kemalangan berlaku apabila pemandu bas gagal mengawal kenderaan itu lalu merempuh belakang lori yang berada di lorong kiri.

Katanya, bas tersebut membawa 20 penumpang menuju ke Johor Bahru dari Pulau Pinang.

"Di tengah perjalanan, bas itu berhenti di Hentian Pudu Sentral, Kuala Lumpur untuk mengambil penumpang," katanya yang menyiasat kes itu mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Remaja direman bantu siasatan kes bunuh

Posted:

Remaja direman bantu siasatan kes bunuh

Remaja direman bantu siasatan kes bunuh

MELAKA – Polis semalam mendapat perintah untuk menahan reman selama tujuh hari terhadap seorang remaja bagi membantu siasatan berhubung kes seorang anggota polis yang mati akibat kepalanya dihentak dengan batu di Taman Teknologi Cheng di sini kelmarin.

Perintah reman terhadap remaja berusia 17 tahun yang tidak lagi bersekolah dan menganggur itu, dibenarkan oleh Timbalan Pendaftar Mahkamah Rendah, V. Kanasan.

Difahamkan, polis dijangka akan menyoal siasat remaja berkenaan untuk menyelesaikan kes yang mengakibatkan kematian Koperal Zal-Azri Abd. Somad, 31.

Sementara itu, tinjauan Kosmo! di pekarangan mahkamah semalam mendapati, ia penuh sesak dengan ahli keluarga remaja berkenaan yang dilihat menangis dan sugul.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved