Rabu, 11 September 2013

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Angkara pemandu kereta cilik

Posted:

Angkara pemandu kereta cilik

Angkara pemandu kereta cilik

MAYAT Mohd. Adam yang ditutup dengan kertas surat khabar selepas maut dirempuh kereta 'dipandu' abangnya di Taman Kerian, Parit Buntar semalam.


IPOH - Seorang kanak-kanak lelaki berusia dua tahun menemui ajal dalam keadaan menyayat hati apabila jasadnya ditemui dalam keadaan terduduk secara melutut dihimpit ke dinding rumah teres manakala kedua-dua belah tangan memegang selipar di Taman Kerian, Parit Buntar di sini semalam.

Lebih menyedihkan apabila tragedi pada pukul 12.30 tengah hari itu berlaku selepas abang mangsa yang berusia empat tahun menghidupkan enjin kereta bapanya sebelum kanak-kanak itu memasukkan gear undur.

Tindakan si abang itu menyebabkan kereta jenis Mazda tersebut bergerak secara mengundur lalu merempuh si adik yang berada di belakang kereta untuk memakai selipar.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Permohonan bedah siasat ditolak

Posted:

Permohonan bedah siasat ditolak

Permohonan bedah siasat ditolak

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my


MOHD. DAMANHURI (dua dari kanan) berbincang dengan peguamnya di perkarangan Mahkamah Tinggi Ipoh, Perak semalam.


IPOH – Mahkamah Tinggi di sini semalam menolak permohonan seorang peniaga, Mohd. Damanhuri Mohd. Fuat, 50, untuk melakukan bedah siasat kedua ke atas mayat anaknya, Sherul Aizam yang mati tersepit di celah palang besi tingkap dapur sebuah rumah di Taman Saz, Silibin pada 20 Julai lau.

Hakim Zainal Adzam Abd. Ghani memutuskan demikian selepas mendapati permohonan afidavit yang dihantar menerusi peguam, Mohd. Fitri Asmuni tersebut tidak berasas.

"Adakah keputusan bedah siasat kedua boleh memenuhi kehendak pemohon? Jika tidak, kenapa hendak diteruskan?

"Laporan perubatan (keputusan bedah siasat) pertama direkod dengan teliti kawasan-kawasan lebam. Punca kematian disahkan akibat postural asphyxia (sesak nafas akibat tersepit) dan kesan tiga jenis dadah yang terdapat dalam badan si mati.

"Lebam itu tidak menyebabkan kematian," jelas beliau ketika membacakan penghakiman di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Pendidikan Islam pupuk toleransi

Posted:

Pendidikan Islam pupuk toleransi

Pendidikan Islam pupuk toleransi


MUHYIDDIN (tengah) semasa tiba di Pusat Pengajian Islam Oxford, Ditchley Park Country House di United Kingdom kelmarin.


OXFORD (United Kingdom) - Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, kurikulum pendidikan Islam Malaysia yang memfokuskan bidang akidah, muamalat dan akhlak berjaya memupuk umat Islam yang mampu bertoleransi dengan masyarakat berbilang kaum di Malaysia.

Menurut beliau, pendidikan Islam yang betul merupakan faktor utama bagi melahirkan masyarakat Islam yang berasa tenang dalam dirinya dan dengan orang lain.

"Saya yakin satu daripada sebab-sebab utama kenapa umat Islam di Malaysia boleh hidup dengan aman di samping masyarakat yang berlainan agama ialah disebabkan cara pendidikan Islam yang mereka terima di sekolah-sekolah kita di mana prinsip kesederhanaan, toleransi agama dan menghormati orang lain yang ditanam dalam kurikulum rasmi agama kita," katanya.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved