Isnin, 23 September 2013

Kosmo Online - Komuniti Kita


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Komuniti Kita


35 peserta bantu bersihkan dasar laut

Posted:

35 peserta bantu bersihkan dasar laut

35 peserta bantu bersihkan dasar laut

PARA peserta bergambar kenangan selepas berjaya mengutip 542.9 kilogram sampah dari dasar laut Pulau Billean dan Tegaipin di Sandakan, Sabah baru-baru ini.


TANGGUNGJAWAB. Seramai 35 peserta menyertai Program Pembersihan Dasar Laut di Pulau Billean dan Tegaipin yang merangkumi kawasan Pulau Pemuliharaan Marin Sugud (MMEA) di Beluran, Sandakan, Sabah baru-baru ini.

Kesemua peserta tersebut terdiri daripada kakitangan agensi kerajaan dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di negeri itu.

Antara yang terlibat ialah kakitangan Pusat Penyelidikan Danau Gurang (DGFC), Jabatan Hidupan Liar Sabah (JHLS), Agensi Penguat kuasa Maritim Malaysia (APMM) dan Lankayan Island Dive Resort.

Pengarah program, Radzi Abdul Kadir berkata, sebanyak 542.9 kilogram sampah dari dasar laut berjaya dikutip sepanjang program tersebut dijalankan.

100 pelajar terima basikal

Posted:

100 pelajar terima basikal

100 pelajar terima basikal


TAJUL URUS (dua dari kiri) menyerahkan basikal kepada seorang pelajar di Sungai Petani, Kedah baru-baru ini.


PRIHATIN. Seramai 100 pelajar sekolah di daerah Kuala Muda/Yan mendapat basikal yang dibiayai Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Kedah sempena Program Penyerahan Bantuan Basikal 2013 di Sekolah Menengah Kebangsan (SMK) Sungai Layar, Sungai Petani baru-baru ini.

Penyampaian sumbangan disempurnakan Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Pengangkutan dan Kerja Raya negeri, Datuk Tajul Urus Mat Zain.

Pegawai JKM daerah Kuala Muda, Mohamad Mohd. Nor berkata, mereka terdiri daripada anak keluarga miskin yang telah membuat permohonan bantuan di sekolah masing-masing.

"Kami harap pemberian basikal itu akan memudahkan mereka berulang-alik ke sekolah dan melakukan aktiviti harian,'' katanya.

Turut hadir Pegawai Pendidikan Daerah Kuala Muda/Yan, Abdul Razak Mat dan Pengetua SMK Sungai Layar, Ismail Othman.

UniMAP cipta rekod rantaian manusia terpanjang

Posted:

UniMAP cipta rekod rantaian manusia terpanjang

UniMAP cipta rekod rantaian manusia terpanjang


AZLAN (dua dari kanan) menerima sijil MBOR daripada Zulhairi (kanan) selepas lebih 2,000 pelajar UniMAP mencipta rekod baharu membentuk rantaian manusia terpanjang di Kompleks Sukan Syed Sirajuddin Areeb Putra, Arau, Perlis baru-baru ini.


KEJAYAAN. Seramai 2,000 pelajar Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) mencipta nama dalam Malaysia Book Of Records (MBOR) apabila berjaya membentuk rantaian manusia bagi Program 2,000 Human Dominoes di Kompleks Sukan Syed Sirajuddin Areeb Putra, Arau, baru-baru ini.

Program tersebut diadakan oleh UniMAP sempena aktiviti senam ria pada Minggu Suai Kenal (MSK) pelajar sidang akademik 2013/2014 membabitkan 2,048 pelajar tempatan dan antarabangsa universiti itu.

Kejayaan pelajar UniMAP itu mengatasi rekod terdahulu yang dicipta oleh sebuah syarikat telekomunikasi selepas mencatatkan penyertaan 1,409 peserta sempena ulang tahun ke-15 syarikat berkenaan pada tahun 2010.

Acara bersejarah itu dirasmikan oleh Menteri Besar Perlis, Azlan Man.

Turut hadir Naib Canselor UniMAP, Prof. Datuk Dr. Kamarudin Hussin serta wakil MBOR, Zulhairi Md. Zain.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved