Ahad, 22 September 2013

Kosmo Online - Kesihatan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Kesihatan


Sakit darah sebabkan limpa membesar

Posted:

Sakit darah sebabkan limpa membesar

Sakit darah sebabkan limpa membesar

Oleh MEGAT LUTFI MEGAT RAHIM

PENYAKIT mielofibrosis boleh dikesan melalui ujian darah.


HADI (bukan nama sebenar) yang berasal dari Cheras, Selangor mudah berasa letih, sakit di bahagian rusuk dan pinggang selain kurang selera makan sejak beberapa tahun lalu.

Lelaki yang berusia 30 tahun itu kemudian berjumpa dengan seorang doktor di sebuah klinik bagi mengetahui tentang tahap kesihatannya.

Dia kemudian hanya diberikan ubat-ubatan biasa.

Namun, sakitnya masih tidak sembuh.

Rasa sakit itu menyebabkan Hadi sering mengambil cuti sakit selain menjejaskan kualiti kehidupannya bersama isteri dan tiga orang anaknya.

Justeru, lelaki yang memegang jawatan sebagai seorang eksekutif di sebuah syarikat swasta itu mengambil keputusan untuk berjumpa dengan seorang doktor pakar.

Selepas menjalani pemeriksaan kesihatan termasuk ujian darah, dia disahkan menghidap mielofibrosis.

Situasi yang sama juga dialami oleh seorang wanita bernama Sarah (nama samaran) yang sering sakit tulang manakala badannya mudah lebam dan berdarah.

Sarah yang berusia 58 tahun menghidap anemia (sejenis penyakit kekurangan sel darah merah).

Wanita yang gemar melancong itu juga dikesan menghidap mielofibrosis. Namun, dia mengambil ubat-ubatan terbaharu selain menjalani terapi radiasi.

Sarah kembali pulih dan dia dapat meneruskan aktiviti kegemarannya iaitu melancong..

Pakar Perubatan Haematologi dari Pusat Perubatan Sime Darby, Subang Jaya, Selangor, Dr. Ng Soo Chin memberitahu, punca penyakit mielofibrosis belum dapat diketahui sepenuhnya.


PENYAKIT mielofibrosis biasanya dihidapi golongan warga emas berusia lebih 50 tahun. - Gambar hiasan


Rawatan segera

"Namun, ia dapat dikesan melalui ujian darah," katanya baru-baru ini.

Bercerita lanjut, Soo Chin menjelaskan, mielofibrosis merupakan sejenis penyakit darah yang menyebabkan tulang sumsum menjadi keras kerana sel-sel induk tumbuh secara tidak normal.

"Keadaan itu mengakibatkan sel-sel induk yang normal berkurangan kuantitinya yang menyebabkan proses pembentukan sel darah terjejas.

"Ia akan menyebabkan pesakit mudah letih, limpa dan buah pinggang membesar manakala berat badan menyusut secara drastik.

"Penghidap juga berasa kurang selera makan, berpeluh pada waktu malam, kulit gatal dan badan mudah lebam serta berdarah," ujarnya.

Soo Chin berkata, pada kebiasaannya mielofibrosis menyerang golongan lelaki dan wanita yang berusia 50 hingga 80 tahun.

Menurutnya, terdapat juga kes yang melibatkan pesakit yang berusia lebih 30 tahun.

Bagaimanapun, katanya, kes itu agak kecil.

Soo Chin memberitahu, penyakit itu tidak disebabkan pemakanan yang tidak sihat, keturunan atau sejarah penyakit lain.

"Namun, sekiranya tidak dirawat dengan segera. penyakit ini boleh menyebabkan leukimia akut (AML) yang menyebabkan jangka hayat hidup penghidapnya adalah selama tujuh atau lapan tahun sahaja," katanya.

Bercerita mengenai kaedah rawatan, Soo Chin memberitahu, ada dua kaedah yang digunakan iaitu pesakit diberikan ubat-ubatan atau diberi sesi terapi radiasi.

"Sebelum ini, pemindahan sumsum tulang adalah satu-satunya rawatan yang dapat menyembuhkan penyakit itu tetapi ia mengakibatkan pesakit mengalami komplikasi.

"Selain itu, mereka juga berasa amat sakit.

"Justeru, pengambilan ubat-ubatan adalah salah satu alternatif yang utama (untuk mengubatinya)," kata Soo Chin.

Menurutnya, selepas menggunakan ubat-ubatan moden sejak beberapa tahun, limpa yang membesar itu akan semakin mengecil.

"Simptom-simptom penyakit itu seperti sakit tulang dan badan mudah lebam serta berdarah juga tidak akan dihidapi lagi (jika mengambil ubat-ubatan moden)," kata Soo Chin.

Awasi demam anak anda

Posted:

Awasi demam anak anda

Awasi demam anak anda


AWASI demam anak anda sekiranya disertai gejala seperti cirit-birit, kekejangan dan muntah yang berterusan. – Gambar hiasan


PERUBAHAN cuaca akan menyebabkan kanak-kanak kecil mudah mendapat demam tetapi ada beberapa gejala penyakit itu yang perlu diambil serius oleh ibu bapa.

Menurut pakar kanak-kanak dari Rumah Sakit Ibu dan Anak Evasari di Jakarta, Indonesia, Dr. Frieda Handayani, semasa demam, kanak-kanak berusia tiga bulan hingga lima tahun mudah dijangkiti kuman dan tubuh mereka boleh menjadi kejang kerana suhu badan yang tinggi.

"Jika anak demam dan mengalami kekejangan yang berterusan ia boleh mengganggu fungsi otak mereka," katanya seperti dilaporkan akhbar dalam talian, Kompas.com baru-baru ini.

Menurut Dr Frieda, kanak-kanak itu juga akan diserang cirit-birit dan muntah tiga hingga empat kali sehari.

Justeru, katanya, ibu bapa perlu memberi perhatian yang terhadap penjagaan anak mereka mendapati terdapat tan da-tanda awal demam itu dengan tidak diselubungi perasaan cemas.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved