Jumaat, 27 September 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Warga asing sasaran wajar - Al-Shabab

Posted:

Warga asing sasaran wajar - Al-Shabab

Warga asing sasaran wajar - Al-Shabab

GAMBAR fail pada Sabtu lalu menunjukkan pasukan khas membidik senjata mereka ke arah pusat beli-belah Westgate.


NAIROBI - Kumpulan pelampau Somalia, Al-Shabab yang menyerang sebuah pusat beli-belah di Kenya semalam menyatakan warga asing merupakan 'sasaran wajar' dan mengesahkan keterangan saksi bahawa anggota bersenjatanya cuba melepaskan orang Islam tetapi menangkap atau membunuh pengunjung lain.

Dalam pertukaran e-mel dengan agensi berita Associated Press (AP) kelmarin, Al-Shabab memberitahu: "Mujahidin kami mengambil langkah teliti untuk mengasingkan orang Islam daripada orang kafir sebelum mereka melancarkan serangan."

Menurut keterangan beberapa saksi, lelaki-lelaki bersenjata itu menghimpunkan pengunjung dan menyoal mereka tentang Islam untuk mengasingkan orang Islam dengan penganut agama lain.

Mereka kemudian meminta pengunjung Islam supaya meninggalkan pusat beli-belah berkenaan.

Sekurang-kurangnya 18 warga asing terbunuh termasuk enam rakyat Britain dan beberapa warga Perancis, Kanada, Trinidad, Belanda, Australia, Peru, India, Ghana, Afrika Selatan dan China apabila kumpulan militan berkenaan menyerang pusat beli-belah Westgate di sini pada Sabtu lepas.

Mereka menyerang lelaki, wanita dan kanak-kanak menggunakan raifal dan bom tangan serta menawan orang ramai untuk dijadikan tebusan.

Al-Shabab sebelum ini mengancam untuk menyerang Kenya kerana tindakan negara berkenaan menghantar tenteranya ke Somalia bagi memera- ngi kumpulan militan itu.

Sebahagian besar mangsa yang maut dalam tragedi di pusat beli-belah itu terdiri daripada rakyat Kenya.

Ditanya sama ada Al-Shabab berniat membunuh warga asing, kumpulan itu memberitahu: "Sasaran kami adalah kerajaan dan tanah air Kenya. Setiap kawasan di Kenya merupakan sasaran yang wajar."

Al-Shabab menguasai sebahagian besar Somalia yang bersempadan dengan Kenya di sebelah timur selama beberapa tahun termasuk ibu kota- nya, Mogadishu.

Namun, tentera Kesatuan Afrika mengusir kumpulan yang mempunyai hubungan dengan Al-Qaeda itu dari Mogadishu pada 2011.

Kenya pula menghantar tenteranya untuk memerangi Al-Shabab pada tahun berkenaan. - AP

Indonesia tetap anjur ratu cantik Miss World

Posted:

Indonesia tetap anjur ratu cantik Miss World

Indonesia tetap anjur ratu cantik Miss World


PARA peserta pertandingan ratu cantik Miss World beraksi dalam satu acara di Nusa Dua, Bali pada 24 September lalu.


NUSA DUA, Bali - Peringkat akhir pertandingan ratu cantik Miss World akan diadakan di sini esok selepas acara berkenaan menerima kecaman hebat daripada kumpulan-kumpulan Islam di Indonesia.

Hampir 500 anggota polis dan 700 pengawal termasuk sejumlah anggota keselamatan tempatan yang lengkap berpakaian tradisional serta berkeris telah dikerah untuk berkawal semasa pertandingan itu berlangsung.

Seramai 129 peserta akan bersaing dalam pertandingan kali ini dengan acara berkenaan akan disiarkan secara langsung di lebih 180 buah negara.

Namun, bantahan keras oleh kumpulan-kumpulan Islam di Indonesia memaksa pihak berkuasa memindahkan acara berkenaan dari ibu kota Indonesia, Jakarta ke Bali.

Majoriti penduduk pulau peranginan itu beragama Hindu.

Banyak pertubuhan Islam di Indo- nesia menyelar pertandingan tersebut kerana dianggap seperti memperdagangkan tubuh dan maruah wanita.

Dalam perkembangan berkaitan, beberapa kumpulan mengancam untuk mengadakan protes di lokasi acara berkenaan berlangsung di sini esok.

"Kami akan mengadakan protes kerana pertandingan ini tidak boleh diterima," kata ketua cabang Barisan Pertahanan Islam (FPI) wilayah Jawa Timur, Haidar Al-Hamid.

Beratus-ratus anggota FPI telah mencuba untuk memasuki Bali dari Jawa Timur awal bulan ini tetapi usaha mereka dipatahkan oleh pihak berkuasa.

Bali pernah digegarkan dengan insiden letupan yang mengorbankan lebih 200 orang yang kebanyakannya pelancong asing pada tahun 2002.

Pada tahun lalu, penyanyi terkenal, Lady Gaga dihalang mengadakan konsert di Indonesia selepas beberapa kumpulan Islam mengancam untuk membakar lokasi persembahannya. - AFP

Keluarga di Brazil bela tujuh ekor harimau

Posted:

Keluarga di Brazil bela tujuh ekor harimau

Keluarga di Brazil bela tujuh ekor harimau


SEEKOR harimau bergurau dengan Borges di meja makan ketika ahli keluarganya menjamu selera bersama.


MARINGA - Sebuah keluarga di Brazil memelihara tujuh ekor harimau di rumah mereka sebagai haiwan peliharaan sejak lapan tahun lalu, lapor sebuah akhbar kelmarin.

Tindakan tersebut bagaimanapun menimbulkan kebimbangan dalam kalangan penduduk sekitar dan memaksa pihak berkuasa memberi amaran kepada mereka.

Pemilik haiwan itu, Ary Borges berkata, dia telah menyelamatkan dua ekor harimau dewasa bersama beberapa ekor anak harimau daripada sebuah sarkas.

Borges, 43, kemudian membina sebuah kandang di belakang rumahnya untuk memelihara dan membiak mamalia tersebut.

Ahli-ahli keluarga Borges makan dan berenang bersama harimau-harimau itu. Malah, dia turut membenarkan anak-anaknya menunggang binatang buas berkenaan.

"Saya tidak pernah risau apabila anak-anak saya bermain dengan harimau-harimau itu," kata Borges.

"Anda perlu tunjukkan rasa hormat dan kasih pada haiwan ini. Dengan cara itu, kita akan disayanginya," tambahnya.

Borges dan tiga anak perempuannya Nayara, 20, Uyara, 23, dan Deusanira, 24, kerap membawa harimau-harimau tersebut bersiar-siar.

Lelaki berkenaan juga memberi makan dengan menyuap daging ke mulut haiwan liar berkenaan. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved