Rabu, 28 Ogos 2013

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Andre, Audi hapus jurang kaum

Posted:

Andre, Audi hapus jurang kaum

Andre, Audi hapus jurang kaum

SENI dizahirkan daripada nuansa dan nurani mendalam untuk memberikan kesan kepada khalayak. Bersifat subjektif, namun mampu dihayati oleh pelbagai bangsa atau warna kulit.

Memetik contoh penyanyi legenda kelahiran Jamaica, Bob Marley yang berjaya mempopularkan muzik reggae setelah diadun daripada intipati muzik ska sekitar awal tahun 1970-an, berjaya menyebarkan mesej keamanan dan perpaduan daripada lirik-lirik lagunya.

Ketika dasar aparteid sedang bermaharajalela ketika itu, penyanyi kulit hitam itu sebenarnya berjaya mengurangkan jurang antara kaum melalui lirik dan alunan lagu yang menyentuh hati.

Sifat seni itu andai diteliti sememangnya mampu menjadi jambatan untuk menghubungkan masyarakat di dunia mengikut daya penghayatan masing-masing.

Contoh paling tepat adalah kumpulan bukan Melayu tempatan lewat era 1960-an, Alleycats yang diterima baik oleh peminat Melayu dan bukan Melayu. Cirinya sama, muzik bersifat universal dan menyatupadukan.

Datuk Andre Goh, penyanyi veteran lagu-lagu Melayu asli dipadukan dengan komposer serba boleh, Audi Mok. Kedua-duanya berketurunan Cina yang tega menyelongkar sisi seni dan budaya Melayu yang adakalanya dilupakan oleh orang Melayu sendiri.

Lagu Melayu asli

Berbeza latar belakang kaum tidak membataskan Andre mahupun Audi mengenali akar umbi Melayu. Bukan semata-mata mahu meraih pasaran pendengar atau peminat Melayu yang mendominasi bumi Malaysia tapi hakikat yang diakui mereka; kerana minat!

PERKEMBANGAN muzik rock & roll tidak mempengaruhi minat Andre dalam irama Melayu asli.


"Menyanyi minat saya, tidak terlintas saya satu-satunya penyanyi bukan Melayu yang masih menyanyikan lagu-lagu Melayu asli.

"Muzik itu universal bukan, pernah saya menerima surat layang memaki hamun saya kerana kecenderungan ini dan ada yang memaki-maki saya di pusat beli-belah. Saya tidak dapat apa-apa juga tidak rugi apa-apa kalau masih menyanyikan lagu Melayu asli," kongsi pandangan Andre ketika ditemui di Hotel Traders Kuala Lumpur baru-baru ini.

Perjalanan Andre dalam dunia lagu Melayu Asli sepanjang empat dekad sejak tahun 1972 meletakkan penyanyi dari keluarga Peranakan Melaka itu menghayati erti hitam putih kehidupan.

Andre, 66, telah didedahkan kepada hiburan Melayu sejak kecil melalui siaran Radio Malaya, gramofon dan pengaruh bapanya, Goh Tiam Leong yang sangat meminati Dondang Sayang.

"Ketika kecil setiap kali bapa saya memutarkan lagu Melayu asli, saya akan bingkas bangun daripada tidur dan segera duduk di ribanya mendengar dan memikirkan bagaimana muzik itu boleh kedengaran.

"Barangkali ada orang kecil-kecil menyanyi dari dalam gramofon. Apabila membesar, saya mula dipengaruhi oleh lagu-lagu bahasa Inggeris oleh abang-abang saya hingga menubuhkan band sendiri.


AKSI Andre Goh ketika Orkestra Konsert Kuala Lumpur tahun 2002.


"Entah kenapa, lagu Melayu asli juga masih melekat dalam fikiran saya. Sukar dibuang dan seolah-olah sebati dengan diri. Perjalanan hidup saya berubah apabila dicabar oleh kawan-kawan saya menyertai pertandingan Bakat TV anjuran RTM tahun 1972," ceritanya yang pernah menjadikan Elvis Presley, Ricky Nelson dan penyanyi sezaman sebagai idola.

Asas lagu moden

Andre atau nama sebenarnya Goh Eng Boon mengakui dahulunya dia seorang pemalu dan takut untuk berucap. Berbeza daripada keluarga sebelah ibunya, Wee Teck Neo, yang mahir berpantun Melayu dan petah bermadah.

"Menyanyi lagu Melayu asli ibaratnya menyanyi lagu klasikal Inggeris. Ini asas lagu-lagu Melayu moden sekarang jadi kenapa perlu diketepikan?

"Bukan maksud saya untuk menghalang perkembangan lagu-lagu moden tapi sambil kita menyanyikan lagu-lagu moden, jangan ketepikan identiti kita.

Pesan Andre, jangan terlalu pentingkan keuntungan semata-mata. Anggap saja langkah memperkembangkan lagu Melayu asli sebagai sumbangan kepada negara dan bangsa sendiri.

"Saya terhutang budi kepada pencipta lagu Melayu asli dan tiada apa yang dapat dibalas. Mereka pengkarya terunggul!" simpulnya yang bakal mengadakan persembahan sempena Malam Melayu Klasik di Dewan Filharmonik Petronas, Kuala Lumpur 16 September nanti.

Muafakat seni artis pelbagai kaum

Posted:

Muafakat seni artis pelbagai kaum

Muafakat seni artis pelbagai kaum

KIM JIN SUNG


KEMERIAHAN dan kemakmuran industri hiburan tempatan turut diserikan dengan pembabitan artis bukan Melayu. Itu tanda perpaduan masih dipupuk biar negara sudah mencapai kemerdekaan selama 56 tahun.

Jika diperhatikan sejak awal lagi, peluang artis bukan Melayu untuk berkecimpung dalam dunia hiburan diberikan sama rata antara yang masih diingati dan menjadi legenda dunia hiburan tempatan ialah pelakon mualaf Datuk Maria Menado dan pengarah terkenal L.Krishnan.

Menyusuri perjuangan seni dalam era pascamerdeka, peluang itu sebenarnya tidak pernah dipinggirkan malah kredibiliti artis bukan Melayu turut diberikan pengiktirafan melalui beberapa anugerah contohnya Anugerah Bintang Popular, Anugerah Planet Muzik, Anugerah Industri Muzik, Anugerah Juara Lagu, Festival Filem Malaysia dan Anugerah Seri Angkasa setiap tahun.

Kosmo! menyenaraikan beberapa artis bukan Melayu yang bersinar dalam bidang muzik, filem dan teater sekali gus memberikan warna serta nafas baharu dalam industri hiburan tempatan.

Angeline Tan

Tan Yoke Yeah mungkin nama yang tidak cukup komersial jika dibandingkan dengan Angeline Tan. Harus diakui tanpa watak Lucy sitkom Pi Mai Pi Mai Tang Tu yang popular sekitar tahun 1990-an, khalayak tidak mengenali Angeline Tan. Berketurunan Tionghua, pelakon itu masih aktif hingga sekarang dan sering membuat kemunculan menerusi saluran RTM. Susan Lancaster dan Louisa Chong antara pelakon wanita bukan Melayu yang popular sezaman Angeline Tan.

SUSAN LANCASTER


Sathiya

Populariti yang diraih Sathiya sama seperti Angeline Tan, mula diberi perhatian menerusi sitkom Pi Mai Pi Mai Tang Tu melalui watak Ravi. Sathiya atau nama sebenarnya Sathivel Periasamy popular dengan tagline 'Sudah Tukar Ka?' dan pernah terbabit dalam filem Libas, Setem, KL Menjerit dan Soal Hati. Pelakon dan pelawak itu dianugerahkan Artis Bukan Melayu Popular Anugerah Bintang Popular 1998, 1999, 2000 dan 2001. Selain Sathiya, Accapan adalah pelawak berbangsa India yang terkenal dalam industri seni tempatan.

Soo Wincci

Su Ying Zhi merupakan Miss World Malaysia tahun 2008 yang berbakat besar dalam bidang nyanyian dan masakan. Soo Wincci telah merakamkan sebuah single berbahasa Melayu berjudul Terus Teranglah pada tahun 2012 selepas melancarkan album berbahasa Cina pada tahun sama. Selain Soo Wicci, Amber Chia antara model Cina yang terjun dalam pasaran lakonan tempatan.

Suki Low

Pemenang program realiti One In A Million tahun 2006, Suki Low berjaya mengenepikan dua pencabar hebat Faizal Tahir dan Alif Satar ketika itu. Suki popular dengan lagu Berdiri turut merakamkan album berbahasa Melayu berjudul Akhirnya dan single terbaharunya, Terlalu Mencintaimu turut melayakkan penyanyi itu melangkah peringkat separuh akhir Muzik-Muzik tahun lalu.

STEPHEN RAHMAN (kanan) bersama Tiara Jaquelina dalam satu babak pementasan teater Puteri Gunung Ledang.


Stephen Rahman

Fizikal dan bakat luar biasa Stephen Rahman Hughes mula diterokai menerusi pementasan teater muzikal Puteri Gunung Ledang pada tahun 2006. Sumbangnya dalam dunia hiburan merangkumi pembabitan menerusi filem Hikayat Merong Mahawangsa dan siri televisyen The Kitchen. Kefasihannya berbahasa Melayu melayakkan Stephen merakamkan album pertamanya dua tahun lalu.

Kim Jin Sung

Kehadiran pelakon dari Korea Selatan ini adalah menerusi drama bersiri Autumn Di Hatiku yang disiarkan di portal gua.com.my. Kefasihannya berbahasa Melayu membolehkan Kim Jin Sung atau JS senang diterima oleh peminat tempatan.

Jaclyn Victor

Tidak disangkal vokal luar biasa Jaclyn Victor dari pembabitannya dalam Malaysian Idol 2004 membawa penyanyi berketurunan India itu pergi lebih jauh dalam arena hiburan tempatan. Sementara itu, Jac telah berjaya merakamkan enam buah album berbahasa Melayu dan memperoleh pelbagai pengiktirafan dalam dan luar negara. Malah, Jac juga pernah membintangi tiga buah filem iaitu Susuk, Talentime dan Appalam. - KHAIRUL AMRI HASSAN

Sampah jadi sumber rezeki

Posted:

Sampah jadi sumber rezeki

Sampah jadi sumber rezeki


SEORANG pemungut sampat memenyekkan tin-tin minuman sebelum menjualnya kepada syarikat kitar semula.


SEBAIK bayang-bayang petang melatari lorong pejalan kaki di sebelah bangunan sekolah, bunyi derapan kaki yang sayup kedengaran menjadi petanda Doud Sebet telah sampai.

Doud memulakan tugasnya mengutip tin-tin minuman yang dibuang masuk ke dalam guni berwarna putih yang dibawanya. Sebelum itu, dia mengetuk tin-tin itu mengunakan batu-bata.

Pada masa sama, sebilangan pemungut sampah turut melakukan perkara yang sama iaitu menggeledah sisa buangan sampah. Ia dilakukan bagi meneruskan kehidupan dalam kemelut ekonomi yang melanda Sudan.

Sudan merupakan antara negara yang menduduki carta terbawah dalam bahagian Indeks Pembangunan Manusia Pertubuhan Bangsa-bangsa Amerika. Indeks tersebut mengukur aspek pendapatan, kesihatan dan pendidikan penduduk di negara-negara yang terlibat.

"Penduduk di kawasan ini hidup serba mewah," kata Doud yang sedang mencari sampah di tempat kegemarannya iaitu di Khartoum 2 yang merupakan kawasan kediaman duta-duta asing dan ahli perniagaan.

Pemungut sampah di Sudan juga gemar mencari rezeki di kawasan restoran kerana mudah mendapatkan botol air plastik.

Bagaimanapun, pemungut sampah tidak hanya tertumpu di kawasan perumahan orang kaya kerana kawasan luar bandar seperti di Omdurman juga salah satu kawasan yang menguntungkan.

Ahli ekonomi Universiti Khartoum, Mohammed Eljack Ahmed berkata, semakin ramai penduduk menjadi pemungut sampah kerana dalam suasana ekonomi yang lemah pekerjaan itu menjadi pilihan terbaik buat mereka.


SAMPAH menjadi sumber pendapatan kepada penduduk Sudan yang miskin.


Inflasi

Penduduk Sudan bergelut menangani inflasi di samping keadaan mata wang yang semakin lemah semenjak Sudan Selatan dipisahkan dari Sudan pada Julai 2011.

Perpisahan itu mengakibatkan perkongsian kira-kira 75 peratus hasil minyak di negara Sudan Bersatu terputus.

Akibatnya, inflasi mencecah hampir 40 peratus manakala pengangguran pula melebihi 30 peratus.

"Kami menderita," kata Doud yang berumur lebih 60 tahun.

Dia mampu memperoleh 400 paun Sudan (RM298) sebulan dengan memungut dan menjual tin terus kepada syarikat kitar semula.

Setiap pagi Doud akan menaiki bas untuk menggeledah sampah penduduk elit di bandar Khartoum.

Apabila kerjanya selesai, Doud duduk di teduhan bayang-bayang bangunan sekolah bertentangan pangsapuri diplomat asing.

Dia menggoncang bekas air tin dan melihat ke dalamnya jika ia masih boleh diminum.

"Saya tidak mahu bekerja seperti ini," keluhnya.


BOTOL-BOTOL plastik turut menjadi sasaran pemungut sampah di Sudan.


Dalam pada itu, Mohammed Adam, 26, mengutip sampah sejak tujuh bulan lalu.

Seorang pemuda lain, Osman Haroun, 25, pula meraih pendapatan antara RM7.50 hingga RM11 sehari hasil memungut sampah.

Omar Muhajir, 56, menjadikan kerjaya mengutip sampah bagi menyara lima orang anaknya, namun dia berharap untuk memperoleh pekerjaan yang lebih baik.

"Saya tidak mahu mereka bekerja seperti ini, mengumpul benda-benda terbuang dari tong sampah. Bagaimanapun, ia lebih baik daripada hanya duduk diam tanpa sebarang pekerjaan," keluh Omar.

Dana Kewangan Antarabangsa menjangkakan ekonomi Sudan akan mendapat rangsangan positif pada tahun ini. Ia mungkin mencecah RM1.6 bilion.

Pada tahun 2014, dijangkakan pulangan hasil rangsangan ekonomi yang diperoleh Sudan di bawah perjanjian dua negara bersama Sudan Selatan ialah kira-kira RM6.57 bilion.

Ia hasil pendapatan daripada yuran minyak Sudan Selatan dan pakej pemberian pampasan kehilangan sumber minyak Sudan selepas pemisahan sempadan dilaksanakan. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved