Sabtu, 31 Ogos 2013

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Pekerja restoran makanan segera mogok

Posted:

Pekerja restoran makanan segera mogok

Pekerja restoran makanan segera mogok

PEKERJA dan penyokong mereka mengadakan tunjuk perasaan di dalam sebuah restoran McDonald's di Hollywood, California kelmarin.- REUTERS


NEW YORK - Pekerja rangkaian restoran makanan segera di beberapa bandar raya di Amerika Syarikat (AS) termasuk di sini, Chicago dan Detroit mengadakan demonstrasi kelmarin bagi menuntut gaji yang lebih tinggi.

Bantahan tersebut adalah yang terbesar melibatkan pekerja sektor berkenaan setakat ini.

Pekerja-pekerja berkenaan memberitahu, gaji mereka sekarang tidak dapat menampung kos sara hidup.

"Kami mahu dibayar upah AS$15 (RM49) sejam atau AS$31,000 (RM102,563) setahun untuk pekerja sepenuh masa," kata seorang jurucakap penunjuk perasaan itu.

Jumlah itu lebih dua kali ganda daripada gaji minimum yang ditetapkan kerajaan AS iaitu AS$7.25 sejam (RM23.90) atau AS$15,000 (RM49,627) setahun.

Perkembangan tersebut berlaku ketika wujud gesaan daripada White House, sebahagian anggota Kongres dan pakar ekonomi supaya gaji minimum dinaikkan.

Kali terakhir gaji minimum dinaikkan di AS ialah pada 2009.

Namun, tuntutan penunjuk perasaan tersebut adalah jauh lebih tinggi daripada yang dicadangkan oleh Presiden AS, Barack Obama.

Beliau sebelum ini mahu menaikkan gaji minimum kepada AS$9 (RM29.70) sejam.

Dalam pada itu, pihak industri restoran memberitahu, pemberian kenaikan gaji akan menyebabkan harga makanan yang dijual meningkat sekali gus membebankan pengguna.

Kesatuan Perkhidmatan Pekerja Antarabangsa (SEIU) yang mewakili lebih 2 juta pekerja dalam sektor kesihatan, pembersihan dan industri lain bertanggungjawab menyediakan sokongan kewangan dan latihan penganjur mogok itu di seluruh AS.

Di bandar raya ini semalam sekitar 400 penunjuk perasaan memasuki sebuah restoran McDonald's dekat Bangunan Empire State.

Sejurus selepas demonstrasi berakhir, restoran berkenaan kembali beroperasi seperti biasa.

Seorang pelanggan, Ryan Carter berkata, dia menyokong sepenuhnya tuntutan kenaikan gaji pekerja dalam sektor berkenaan.

"Mereka bekerja lebih keras daripada bilionair-bilionair di bandar raya ini," katanya. - AP

Turki pasti Bashar dalang serangan gas beracun

Posted:

Turki pasti Bashar dalang serangan gas beracun

Turki pasti Bashar dalang serangan gas beracun

POTRET Bashar tergantung pada dinding bangunan Hospital Tentera Yousef di Damsyik semasa lawatan pasukan pakar senjata kimia PBB semalam.- REUTERS


ANKARA - Menteri Luar Turki, Ahmet Davutoglu semalam menyatakan hasil maklumat risikan negara itu membuktikan pasukan tentera Presiden Bashar Al-Assad bertanggungjawab melancarkan serangan gas saraf di Damsyik pada minggu lalu.

Sebelum ini, Ankara menegaskan bahawa pihaknya bersedia menyertai apa jua bentuk tindakan ke atas Bashar oleh Barat walaupun tanpa mandat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Turki juga telah meletakkan angkatan bersenjatanya dalam keadaan bersiap sedia bagi mengawal negara itu daripada ancaman Syria.

"Daripada pandangan kami, secara keseluruhan dan berdasarkan siasatan perisikan kami serta penilaian beberapa pakar, tidak syak lagi bahawa rejim Bashar bertanggungjawab melakukan serangan kejam itu," kata Davutoglu.

Sementara itu, Amerika Syarikat (AS) akan menyiarkan laporan perisikannya berhubung serangan yang didakwa telah meragut lebih 1,300 nyawa itu hari ini.

Sekutu AS, Perancis pula menegaskan pihaknya sedia turut serta jika AS bertindak menyerang Syria sebagai menghukum rejim Bashar kerana menggunakan senjata kimia walaupun tanpa kelulusan PBB.

Senjata pemusnah besar-besaran itu diharamkan dalam Konvensyen Geneva.

Pendirian Paris itu berbeza dengan London.

Parlimen Britain semalam menolak campur tangan ketenteraan negara itu di Syria. - Agensi

Kembar Siam berkongsi dada berjaya dipisahkan

Posted:

Kembar Siam berkongsi dada berjaya dipisahkan

Kembar Siam berkongsi dada berjaya dipisahkan


KEADAAN Owen dan Emmett Ezell selepas dilahirkan pada 15 Julai dan dirawat di unit rawatan rapi Hospital Kanak-Kanak Medical City di ibu negeri Texas, Amerika Syarikat. - Agensi


DALLAS - Ibu kepada sepasang kembar Siam yang berjaya dipisahkan memberitahu dia tidak sabar untuk mendukung dua bayi berkenaan.

Jenni Ezell sebelum ini menyangka kembar Siam yang berkongsi bahagian dada itu tiada harapan untuk hidup.

"Saya sungguh gembira mereka masih hidup. Ia perasaan paling hebat di dunia," kata Ezell dalam satu sidang akhbar di Hospital Kanak-Kanak Medical City di ibu negeri Texas di sini kelmarin.

Bayi kembar Siam lelaki itu, Owen dan Emmett Ezell dipisahkan pada Sabtu lalu selepas mereka lahir pada 15 Julai lepas dengan bahagian dada yang bercantum.

Bayi kembar Siam itu berkongsi hati dan usus.

"Keseluruhan proses kehamilan itu amat menakutkan. Saya tidak tahu apa yang akan berlaku," ujar Ezell.

"Saya juga tidak tahu sama ada mereka akan selamat. Ia perasaan yang sukar untuk seorang ibu," tambahnya.

Kembar Siam itu dipisahkan dalam satu pembedahan yang melibatkan sepasukan pakar dan mengambil masa sembilan jam.

"Buat masa ini kedua-dua bayi itu stabil," kata seorang pakar bedah, Dr. Clair Schwenueman.

Fenomena bayi kembar Siam jarang berlaku. Menurutnya, kebarangkalian kembar Siam dilahirkan adalah satu dalam setiap 200,000 kelahiran. - AP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved