Ahad, 4 September 2011

Kosmo Online - Stailo


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Stailo


Disiplin pemakanan, senaman

Posted:

Disiplin pemakanan, senaman

Disiplin pemakanan, senaman

LIMA tahun lalu, Jennifer Hudson, 30, menggemparkan persada Hollywood dengan kecemerlangan lakonannya menerusi filem muzikal, Dreamgirls. Filem arahan Bill Condon yang menggandingkan Jennifer bersama Beyonce Knowles itu, berjaya menonjolkan bakat Jennifer yang bukan saja memiliki vokal yang memukau malah mempamerkan lakonan berkesan.

Namun, pada bulan Januari tahun ini, nama pelakon kulit hitam manis itu sekali lagi mengejutkan dunia apabila menghiasi media hiburan antarabangsa dengan sosok badan yang langsing.

Biarpun enggan mendedahkan jumlah penurunan berat badan yang sebenar, namun pelbagai pihak memuji imej baharu ibu beranak satu itu. Jika sebelum ini, wanita kelahiran Chicago, Amerika Syarikat (AS) berkenaan tergolong dalam kelompok selebriti berbadan gempal atau XXXL tetapi kini tidak lagi.

Duta kepada Weight Watchers iaitu sebuah syarikat yang menawarkan seleksi produk dan rundingan diet di Amerika Syarikat itu, sudah mula menggayakan dres mengikut potongan badan dan bersaiz 0. Berbanding pakaian saiz 16 yang pernah disarungkannya sejak menuntut di sekolah menengah.


SEJAK tampil kurus, Kelly bukan saja semakin galak berfesyen malah, dia mendapat perhatian pelbagai jenama pakaian.


"Saya kelihatan lebih muda dan segar. Penampilan terbaharu ini jauh berbeza dengan imej saya semasa belajar di sekolah tinggi. Ternyata proses menurunkan berat badan merupakan tugasan dan detik yang paling mencabar. Selain ketahanan mental dan fizikal, saya perlu berdisiplin soal senaman dan pemakanan yang ideal.

"Namun, hari demi hari saya semakin seronok berdiet dan bersenam. Apatah lagi bertuah mendapat bimbingan jurulatih peribadi, Harley Pasternak. Saya dapati sejak badan semakin mengecil stamina nyanyian bertambah baik. Sebab itu, bagi memastikan badan 'cantik' ini kekal lama saya sentiasa mengamalkan aktiviti yang menyihatkan terutamanya bersukan," terang bekas American Idol musim ketiga berkenaan.

Bantuan buah epal

Sementara itu bagi Kelly Michelle Lee Osbourne, 27, impian untuk kurus tidak pernah tercatat dalam kamus hidupnya memandangkan sejak kecil dia tidak pernah mendapat dorongan ataupun kata-kata semangat daripada orang sekeliling supaya menurunkan berat badan.

Bertambah malang, penyanyi berkenaan turut menjadi bahan cacian kelompok media yang lebih gemar mempersenda bentuk badannya daripada hadir memberi sokongan.

Lagipun sebahagian besar kehidupannya sebelum ini, bergelumang dengan masalah penagihan dadah.

"Sepanjang bergelar anak seni, pihak media lebih 'selesa' menghentam bentuk badan saya. Tetapi segala-segalanya berubah selepas keluar dari pusat pemulihan dadah, tiga tahun lepas. Enggan kembali pada dunia hitam, saya dengan hati terbuka menerima pelawaan menyertai pertandingan tarian, Dancing With the Stars.

"Bertitik tolak daripada pertandingan berkenaan saya mendapati perubahan bentuk badan yang menakjubkan. Pada mulanya, kekerapan berlatih menari, berat badan saya semakin susut sehingga turun lima kilogram dalam tempoh dua minggu. Namun, perubahan itu tidak bertahan lama. Berat badan saya naik secara mendadak. Ia berlaku disebabkan tabiat pemakanan yang tidak seimbang. Lazimnya, selepas sesi latihan tarian, perut mula terasa lapar sehingga saya cenderung menikmati makanan ringan, piza dan kentang goreng," luah Kelly yang menyifatkan amalan pemakanan itu telah menyebabkan badannya menjadi tidak bermaya dan keletihan.


BERBEZA. Susuk tubuh Rani yang semakin langsing berkat senaman di gim dan latihan yoga.


Ekoran daripada itu, anak kepada pasangan Ozzy dan Sharon Osbourne, kembali menjalani kehidupan yang lebih sihat dan positif. Langkah permulaan dia memperbanyakkan sayur-sayuran dan buah-buahan dalam rejim diet harian.

Selain itu, dia yang baru saja selesai menjalani kempen iklan koleksi Material Girl, kepunyaan selebriti popular Madonna, turut melatih diri supaya tidak menjamah makanan selepas pukul 8 malam. Jika lapar sekalipun sebelum tidur Kelly akan menikmati sebiji epal merah sebagai alas perut.

Tambah penggemar fesyen vintaj itu, dia turut mendaftarkan diri bersama teman di gim dan menyertai kelas pilates. Setakat ini, saya telah kehilangan sebanyak 22 kilogram dan paling menggembirakan saya boleh menyarungkan pakaian bersaiz S serta tidak malu berbikini.

Kareena tolak daging


JENNIFER kini mampu memperagakan pakaian saiz S, hasil program diet kendalian Weight Watchers.


Dalam pada itu, pelakon gred A di industri Bollywood, Kareena Kapoor, mampu tersenyum puas apabila usahanya selama setahun menurunkan berat badan menampakkan hasil. Bayangkan, dalam tempoh berkenaan adik kepada pelakon Karisma Kapoor itu, langsung tidak menjamah karbohidrat seperti nasi dan roti canai.

Malah, pelakon utama Kurbaan itu turut meninggalkan tabiat memakan daging kerana menyifatkan daging antara makanan yang menyebabkan berat badannya bertambah secara mendadak. Nampaknya, pantang larang itu menjadi kerana Kareena yang mesra disapa Bebo berjaya mengurangkan berat badannya sebanyak 12 kilogram.

Kini kekasih kepada pelakon Saif Ali Khan berkenaan berbangga menjalani kehidupan peribadi dan karier dengan berat badan 48 kilogram.

"Sebelum ini saya merupakan peminat tegar daging dan karbohidrat memandangkan makanan ini antara makanan ruji keluarga saya. Tetapi, hari ini pola pemakanan saya hanya pada sayur-sayuran dan minum banyak air masak serta jus buah-buahan tanpa gula.

"Sejak menjadi vegetarian tubuh badan saya semakin sihat, cergas dan langsing. Namun, tak dinafikan ada suara-suara sumbang yang mengecam saya mengalami masalah aneroksia sehingga berita itu membimbangkan keluarga saya," tambah Kareena yang obses pada penggaris mata dan pelembap bibir.

Rani amalkan yoga


TEMPOH setahun berdiet, Kareena berjaya menurunkan berat badan sebanyak 12 kilogram.


Pelakon popular Bollywood Rani Mukherjee, 33, antara selebriti yang turut mengalami transformasi bentuk badan. Anak kelahiran Mumbai, India yang mencipta populariti menerusi filem Kuch Kuch Hota Hai bersama Shah Rukh Khan dan Kajol, sebelum ini merupakan pembeli setia pakaian bersaiz L dan M.

"Sejak muncul dalam filem Kuch Kuch Hota Hai, saya menerima kritikan tentang tubuh badan yang berisi berbanding lakonan. Pada mulanya, saya tak menghiraukan sebarang kata-kata sinis tetapi, lama-kelamaan ia mendorong agar saya berubah.

"Lantas saya mengambil keputusan untuk menurunkan berat badan. Namun, saya tidak mengimpikan hasil yang drastik, berkurangan antara dua kilogram dalam tempoh sebulan juga sudah memadai," tutur pelakon Hum Tum dan Paheli yang mula mengurangkan pengambilan makanan yang berminyak dan bergoreng.

Bagi memastikan dia mengamalkan diet seimbang dan tidak menjejaskan kesihatan tubuh badannya, maka Rani yang memiliki suara serak-serak basah itu mendapatkan tip daripada doktor pemakanan.

Selain itu, sepupu kepada pelakon Kajol tersebut turut mengamalkan yoga yang dirasakan baik untuk membantu membina ketahanan minda dan fizikal. Selain itu, dia juga melakukan aktiviti senaman di gim sebanyak tiga kali seminggu.

"Sebelum ini, saya fikir untuk kurus hanya perlu diet dan berpantang makan karbohidrat dan minyak. Padahal, memiliki bentuk badan yang langsing memerlukan kita menggabungkan pengambilan pemakanan yang betul dan senaman secara sistematik," tutur Rani yang pernah memenangi Aktres Terbaik pada Anugerah Filmfare yang ke-50.

Pesona tudung polos

Posted:

Pesona tudung polos

Pesona tudung polos


GAYA funky remaja terserlah dengan padanan tudung polos rona hijau bersama selendang polka dot.


TREND fesyen bertudung di Malaysia pada hari ini nampaknya semakin menunjukkan peningkatan yang positif. Kini rangkaian butik mahupun kios yang menjual tudung tidak hanya terhad pada penjualan tudung bawal pelbagai gred. Sebaliknya, masing-masing semakin berlumba-lumba menawarkan koleksi tudung pelbagai jenis, material, warna dan corak.

Situasi tersebut diakui oleh perunding imej dan pensyarah fesyen Universiti Teknologi Mara (UiTM), Shah Alam, Faizal Hamid, yang melihat fenomena penjualan tudung hampir setaraf dengan industri fesyen aksesori, sepatu dan pakaian.

"Secara tidak langsung, ia membuktikan golongan wanita bertudung kini semakin bijak bergaya dan memiliki cita rasa fesyen yang baik. Mereka semakin berani mencuba pembaharuan tetapi pada masa yang sama mengekalkan imej muslimah.

"Disebabkan itu, jika diperhatikan fesyen tudung juga mempunyai gelombangnya sendiri. Wanita bertudung tidak lagi terhad pada pemakaian tudung bawal semata-mata sebaliknya, semakin menyerlah dengan tudung siap pakai yang diperbuat daripada kain likra, selendang satin, selendang kain kapas dan yang paling terbaharu selendang panjang bercorak serta berwarna terang," jelas Faizal kepada Stailo yang menyarankan agar kelompok remaja bertudung sentiasa tampil dengan imej segar dan berwarna-warni.


DUA lapisan tudung siap pakai nuansa hitam dan merah yang semakin popular pada hari ini.


Tambah Faizal, selendang warna terang yang semakin popular antara item fesyen yang wajib dimiliki oleh wanita bertudung khususnya golongan remaja. Namun begitu, remaja perlu meneliti sewaktu memilih selendang bercorak dan berwarna. Ia perlu bersesuaian dengan personaliti, lokasi dan majlis yang dihadiri. Paling penting elakkan penampilan kelihatan seperti badut atau mangsa fesyen.

Sebagai contoh, jangan sesekali memadankan, selendang bercorak bersama pakaian yang bermotif bunga atau bercorak abstrak. Tindakan sedemikian akan menyebabkan penampilan kelihatan sarat dan mengundang pandangan kurang selesa daripada orang sekeliling.

"Tidak dinafikan selendang bercorak menyuntik mood ceria kepada individu, namun jika tersalah percaturan ia menyebabkan anda berasa kurang selesa. Kepada mereka yang gemar memakai selendang bercorak pastikan tudung ini dipakai bersama baju polos.

"Selain itu, selendang bercorak cocok digayakan bersama tudung siap pakai konsep polos. Memakai dua lapis tudung berlainan konsep membantu menampakkan penampilan yang menawan. Biasanya selepas menyarungkan tudung siap pakai jenis polos, wanita boleh melilit selendang bercorak di bahagian atas kepala," terang Faizal mengenai trend remaja yang gemar memakai tudung polos bersama selendang bercorak. - IZYAN LIYANA MOHD. DARIF

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved