Sabtu, 24 September 2011

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Neutrino lebih laju daripada cahaya

Posted:

Neutrino lebih laju daripada cahaya

Neutrino lebih laju daripada cahaya

GAMBAR menunjukkan bangunan Pusat Penyelidikan Nuklear Eropah pada 30 Mac 2010.


PARIS, Perancis - Sekumpulan ahli fizik melaporkan kelmarin bahawa sejenis partikel yang yang dinamakan neutrino boleh bergerak lebih laju daripada cahaya.

Partikel itu lebih kecil daripada sebutir atom.

Jika penemuan tersebut disahkan, ia boleh mencabar teori relativiti yang diperkenalkan oleh saintis legenda, mendiang Albert Einstein.

Teori berkenaan menyatakan tiada unsur yang dapat mengatasi kelajuan cahaya di alam semesta ini.

Kumpulan ahli fizik terbabit memberitahu, uji kaji yang dilakukan di Pusat Penyelidikan Nuklear Eropah (CERN), Switzerland dan sebuah makmal di Itali menunjukkan partikel itu bergerak selaju 300,006 kilometer sesaat.

Pergerakan partikel itu adalah sekitar enam km/s lebih laju daripada kelajuan cahaya.

"Keputusan ini amat mengejutkan," kata seorang jurucakap eksperimen berkenaan yang dikenali sebagai OPERA, Antonio Ereditato.

"Kami mahu mengukur kelajuan neutrino tetapi kami tidak menjangkakan akan membuat penemuan luar biasa seperti ini," tambahnya. - AFP

Facebook tarik minat syarikat rakaman muzik

Posted:

Facebook tarik minat syarikat rakaman muzik

Facebook tarik minat syarikat rakaman muzik


MARK ZUCKERBERG mengumumkan perkhidmatan terbaharu Timeline pada persidangan Facebook f8 di San Francisco, California kelmarin.


LOS ANGELES, Amerika Syarikat (AS) - Syarikat rakaman dan media meletakkan harapan baharu untuk memajukan perniagaan mereka ekoran penambahan kolum Ticker pada profil pengguna oleh Facebook.

Kolum Ticker memaparkan kemas kini aktiviti pengguna Facebook dalam pelbagai aplikasi media di laman jaringan sosial itu seperti langganan muzik dan filem.

Kolum itu menjadi medan pasaran baharu untuk syarikat rakaman dan media AS mempromosikan produk mereka.

Menerusi Ticker, syarikat rakaman boleh mengesan sama ada aplikasi yang mereka tawarkan popular di kalangan pengguna Facebook atau sebaliknya.

Apabila pengguna mengklik kolum Ticker kenalan mereka, pengguna terbabit secara automatik ditawarkan untuk mencuba secara percuma pelbagai perkhidmatan dalam talian seperti pelan muzik Spotify dan Rhapsody yang digunakan kenalan mereka.

Selepas tempoh tawaran percuma itu tamat, pengguna yang berminat boleh terus melanggan perkhidmatan yang ditawarkan dengan membayar yuran bulanan.

Ketua Eksekutif firma langganan muzik Deezer, Axel Dauchez berkata, penyertaan Deezer dalam Facebook membolehkan syarikat itu memasuki pasaran lebih 130 negara di luar AS dalam tempoh cuma beberapa minggu.

Menurutnya, syarikat itu kini memiliki sekitar 1.4 juta pengguna berbayar di Perancis dan Britain dengan Facebook menawarkan pasaran yang jauh lebih besar.

Kolum Ticker itu dilancarkan oleh Ketua Eksekutif Facebook, Mark Zuckerberg kelmarin untuk memudahkan 800 juta penggunanya berkongsi muzik dan media lain dengan kenalan mereka.

Zuckerberg turut memperkenalkan perubahan besar pada profil pengguna Facebook yang dinamakan TimeLine.

Profil baharu itu boleh digunakan oleh pengguna untuk mendokumenkan dan memaparkan kehidupan mereka dalam bentuk buku skrap dalam talian.

"Ia menyimpan semua kisah anda (pengguna), semua aplikasi anda sekali gus satu kaedah ekspresi diri yang baharu," kata Zuckerberg ketika berucap pada persidangan tahunan pembina rangkaian laman sosial di bandar raya San Francisco, AS.

"Saya menggelarkan profil baharu ini sebagai 'kisah hidup anda'" tambahnya.- Agensi

Ditahan kurung enam wanita sebagai hamba seks

Posted:

Ditahan kurung enam wanita sebagai hamba seks

Ditahan kurung enam wanita sebagai hamba seks

BEIJING - Polis di tengah China menahan seorang bekas anggota bomba berusia 34 tahun kerana mengurung enam wanita sebagai hamba seks di sebuah penjara bawah tanah selama dua tahun.

Media China semalam melaporkan lelaki terbabit juga membunuh dua tawanannya sebelum seorang mangsa berjaya melarikan diri dan membuat laporan polis.

Menurut akhbar Southern Metropolis Daily, Hao yang bekerja di sebuah pejabat pentadbiran tempatan di bandar Luoyang, Wilayah Henan, didakwa kerana membunuh dan menanam mayat dua wanita berkenaan.

Dia menanam mayat mangsa di dua buah bilik yang digali di bawah bilik bawah tanah kediamannya.

Akhbar sama memberitahu, Li ditahan pada 6 September lalu kerana menculik enam wanita yang merupakan pekerja kelab malam dan karaoke sebelum berulang kali memperkosa mereka.

Dia hanya memberi mereka makan sekali dalam setiap dua hari supaya wanita-wanita itu lemah dan tidak berdaya melarikan diri.

Laporan berkenaan menyatakan, Li cuma membenarkan mereka keluar dari bilik bawah tanah tersebut untuk dilacurkan apabila dia kesempitan wang. Namun, ketika dia melacurkan mereka di luar, seorang wanita berusia 23 tahun kemudian berjaya melarikan diri dan membuat laporan polis.

Hao mempunyai seorang isteri dan anak lelaki berusia setahun. - Reuters

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved