Isnin, 2 Jun 2014

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Junta kerah ribuan askar, polis patahkan protes

Posted:

Junta kerah ribuan askar, polis patahkan protes

Junta kerah ribuan askar, polis patahkan protes

ASKAR-ASKAR bersedia untuk beredar selepas mengawal
sebuah lokasi beli-belah di pusat bandar raya Bangkok semalam.


BANGKOK - Kerajaan junta tentera Thailand mengerahkan beribu-ribu askar dan anggota polis ke pusat kota bandar ini semalam bagi mematahkan sebarang perhimpunan untuk menentang rampasan kuasa tentera yang berlaku pada 22 Mei lalu.

Junta tentera menggulingkan saki baki pentadbiran bekas Perdana Menteri Yingluck Shinawatra selepas berbulan-bulan Thailand berdepan tunjuk perasaan sehingga memaksa beberapa kementerian ditutup dan menjejaskan sektor perniagaan dalam negara.

Yingluck sendiri diarah meletak jawatan dua minggu sebelum rampasan kuasa tersebut selepas sebuah mahkamah mendapati beliau bersalah menyalahgunakan kuasa.

Timbalan ketua polis, Somyot Poompanmoung berkata, seramai 5,700 anggota polis dan askar dikerahkan ke pusat bandar raya ini semalam manakala beberapa pasukan khas turut bersiap sedia untuk mematahkan bantahan di lokasi-lokasi sekitarnya.

Pihak tentera sebelum ini melarang perhimpunan politik melibatkan lima orang atau lebih diadakan manakala beberapa bantahan yang diadakan di sini adalah berskala kecil dan singkat.

Namun, sekumpulan penunjuk perasaan sempat berhimpun di sebuah laluan eskalator di Pusat Seni dan Budaya di sini untuk membantah rampasan kuasa tersebut.

Tidak lama kemudian, beratus-ratus askar tiba di lokasi tersebut yang menyebabkan penunjuk-penunjuk perasaan itu bertempiaran lari meninggalkan lokasi itu.

Terdahulu, sekumpulan penunjuk perasaan yang disertai kira-kira 30 orang berhimpun di dalam pusat beli-belah Terminal 21 di kawasan Asoke manakala sebuah kumpulan serupa berkumpul di Universiti Thammasart di sini.

Kedua-dua tempat itu merupakan antara lokasi yang paling kerap dikunjungi oleh pelancong di sini. - Reuters

Tiga lelaki mengaku perkosa dua gadis kampung

Posted:

Tiga lelaki mengaku perkosa dua gadis kampung

Tiga lelaki mengaku perkosa dua gadis kampung


BEBERAPA pemimpin tempatan melawat lokasi dua mayat mangsa rogol dan bunuh ditemui di kampung Karta, daerah Badaun dalam negeri Uttar Pradesh, India semalam.


LUCKNOW - Tiga lelaki mengaku memperkosa dan membunuh dua remaja wanita yang ditemui tergantung pada sebatang pokok di India, kata polis semalam.

Seorang pegawai polis, Atul Saxena berkata, pihak berkuasa masih memburu dua suspek lain berhubung serangan itu yang berlaku pada minggu lalu di negeri Uttar Pradesh.

"Mangsa merupakan pasangan sepupu yang masing-masing berusia 14 dan 15 tahun," katanya.

Dua remaja itu yang berasal daripada keluarga miskin tanpa tandas hilang malam Selasa lalu apabila mereka pergi ke sawah untuk membuang air.

Kejadian itu berlaku di kampung Karta yang terletak sekitar 300 kilometer dari ibu negeri Uttar Pradesh, Lucknow.

Selepas mereka ditemui tergantung pada sebuah pokok mangga keesokan harinya, beratus-ratus penduduk kampung berhimpun di sekitar pokok tersebut.

Mereka mahu polis terdahulu menahan penyerang dua gadis itu sebelum bertindak menurunkan mayat-mayat mangsa.

Polis menangkap dua suspek pada hari yang sama dan suspek ketiga kelmarin.

"Apabila disoal siasat mereka mengaku menyerang kedua-dua remaja perempuan tersebut," jelas Atul.

Suspek-suspek berkenaan yang merupakan sepupu daripada sebuah keluarga besar berdepan dakwaan merogol dan membunuh.

Mereka boleh dihukum mati jika didapati bersalah.

Menurut Atul, polis sedang menyediakan lakaran dua suspek lain berdasarkan keterangan ketiga-tiga lelaki tersebut.

Pihak berkuasa turut menangkap dua anggota polis dan menggantung kerja dua yang lain kerana gagal melakukan siasatan selepas bapa salah seorang mangsa mengadu tentang kehilangan mereka malam Selasa lalu.

Dalam pada itu pihak berkuasa persekutuan akan mengambil alih kes tersebut pada minggu ini. - AP

Anggota tentera AS rai Krismas, bermain badminton dengan Taliban

Posted:

Anggota tentera AS rai Krismas, bermain badminton dengan Taliban

Anggota tentera AS rai Krismas, bermain badminton dengan Taliban


SATU klip video yang diterbitkan oleh Taliban pada Disember 2009 menunjukkan Bergdahl sedang makan ketika menjadi tebusan kumpulan militan tersebut.


MIRANSHAH, Pakistan - Anggota tentera Amerika Syarikat (AS) yang dibebaskan, Bowe Bergdahl gemar minum teh Afghanistan, mengajar kumpulan militan yang menculiknya bermain badminton dan meraikan Hari Krismas serta Easter bersama mereka, kata seorang komander militan Islam Pakistan semalam.

Askar berpangkat Sarjan itu merupakan satu-satunya anggota tentera AS yang ditahan di Afghanistan sejak perang Afghanistan bermula pada 2001 dibebaskan kelmarin.

Dia dibebaskan sebagai pertukaran dengan lima pemimpin kanan Taliban yang ditahan di Teluk Guantanamo selepas siri rundingan tajaan Qatar.

Menurut sumber tentera, Bergdahl ditahan selama lima tahun dan diserahkan kepada pelbagai cabang kumpulan Taliban di sempadan Afghanistan-Pakistan sebelum ditawan di daerah Waziristan Utara di Pakistan.

Seorang komander rangkaian Haqqani yang mempunyai hubungan dengan Taliban semalam menyatakan askar AS itu dapat menyesuaikan diri dengan kehidupan barunya sebagai orang tawanan.

"Dia gemar minum kawa (teh hijau Afghanistan). Dia minum banyak kawa seharian yang disediakan sendiri olehnya," kata komander berkenaan dalam satu wawancara telefon dari sebuah lokasi rahsia di Pakistan.

Lama-kelamaan Bergdahl yang kini berusia 28 tahun petah bercakap dalam bahasa Pashtun dan Dari yang digunakan oleh penduduk Afghanistan.

Tidak seperti militan-militan tersebut yang berasal dari etnik Pashtun dan gemar memakan daging, Bergdahl lebih suka makan sayuran dan meminta daging cuma sekali atau dua kali seminggu, kata komander itu.

"Walaupun militan-militan tersebut cuba mengajar askar AS itu mengenai Islam dia memilih untuk melakukan aktiviti duniawi," ujarnya.

"Bergdahl akan meluangkan masa untuk bermain badminton atau membantu untuk memasak," tambah ketua militan tersebut.

Bergdahl yang berasal dari negeri Idaho turut tidak akan lupa untuk meraikan Hari Krismas seperti yang dilakukan di tanah airnya.

"Dia tidak pernah terlupa meraikan festival keagamaannya. Bergdahl akan memaklumkan kepada kami beberapa minggu sebelum Hari Krismas dan Easter dan meraikannya bersama pejuang-pejuang saya," ujar komander itu. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved