Rabu, 21 Mei 2014

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


'Saya tak perlu masuk TV'

Posted:

'Saya tak perlu masuk TV'

'Saya tak perlu masuk TV'

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my

TENGKU ABDULLAH


"SAYA tidak perlu muncul di kaca televisyen (TV) semata-mata untuk mencari publisiti. Saya lebih gemar mengambil sikap merendah diri."

Demikian tegas Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah menjelang Kongres ke-50 Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) pada 25 Mei ini di Hotel Glenmarie, Shah Alam, Selangor.

Titah Tengku Abdullah yang akan bertanding jawatan Presiden FAM, baginda lebih gemar mengambil pendekatan di belakang tabir berbanding menonjolkan diri seperti mana-mana calon yang bakal bertanding dalam Kongres FAM yang berlangsung Ahad ini.

Kelmarin, salah seorang calon Presiden FAM, Tunku Ismail Sultan Ibrahim tampil dalam sebuah rancangan televisyen terbitan Astro Arena, 'Dengan Izin'.

Dalam sesi wawancara lebih kurang sejam itu, Tunku Ismail telah mendedahkan visi dan misi untuk FAM jika dia diberi kepercayaan untuk menerajui badan induk bola sepak negara itu.

Antara janji yang terkandung dalam manifesto Tunku Ismail ialah baginda bersedia menawarkan RM2 juta atau RM3 juta kepada setiap persatuan negeri dan mahu mewujudkan sektor pengadil profesional di Liga Malaysia (Liga M).

Mengulas lanjut, Tengku Abdullah bertitah, baginda lebih berminat untuk memberikan sumbangan kepada bola sepak negara dengan cara yang lebih profesional dan bukannya dengan menjanjikan wang ringgit.

"Saya tidak sempat tengok (rancangan 'Dengan Izin') tetapi saya sudah baca akhbar pagi tadi (semalam). Saya tidak perlu muncul di kaca televisyen. Saya tidak perlu mencari publisiti seperti itu.

"Jawatan (Presiden FAM) bukan mengenai saya (tetapi) ia adalah mengenai bola sepak negara, skuad kebangsaan dan pembangunan bola sepak negara.

"Sama seperti hoki, saya tidak perlu muncul di kaca televisyen. Ini kerana sifat saya memang begitu," titah baginda pada sidang akhbar di Hotel Royale Chulan, Kuala Lumpur semalam.

Dalam perkembangan sama, Tengku Abdullah masih mengambil pendekatan 'kunci mulut' dan enggan mendedahkan visi dan misinya jika dilantik sebagai Presiden FAM yang baharu untuk penggal 2014-2018.

Ketika ditanya mengenai manifesto untuk perubahan dalam FAM, Tengku Abdullah juga enggan mendedahkannya dan bertitah: "Alhamdulillah, dia (Tunku Ismail) mempunyai visi dan misi tersendiri dan saya masih belum kemukakan apa perancangan saya.

"Jadi, terpulang kepada ahli-ahli gabungan untuk membuat penilaian. Saya tidak komen tentang kenyataan yang dibuat (oleh Tunku Ismail).

"Kalau saya cerita sekarang (visi dan misi), tiada kejutanlah, elok simpan dulu.

"Saya mesti ada visi dan misi. Jika tidak, tiada makna saya cuba nasib bertanding jawatan Presiden dalam FAM, tetapi percayalah, saya juga akan membuat perubahan," titah baginda lagi.

Dalam Kongres FAM ke-50 akan datang, Tengku Abdullah yang menyandang jawatan Timbalan Presiden FAM ketika ini, bakal bertanding merebut jawatan Presiden bersama-sama penyandang, Sultan Ahmad Shah dan Tunku Ismail.

Tengku Abdullah ketika ini mendapat pencalonan terbanyak untuk bertanding jawatan tersebut dengan 12 pencalonan diikuti Sultan Ahmad Shah (lima) dan Tunku Ismail (tiga).

Piala Uber: Malaysia tersingkir

Posted:

Piala Uber: Malaysia tersingkir

Piala Uber: Malaysia tersingkir


KEMENANGAN Jing Yi dalam perseorangan pertama tidak membawa makna kepada skuad Piala Uber negara.


NEW DELHI, India - Tee Jing Yi sekali lagi berjaya melakar kejutan menumbangkan pemain ranking lebih baik daripadanya, namun dia gagal mendapat sokongan rakan-rakan sepasukan yang menyaksikan Malaysia tersingkir pada saingan Piala Uber selepas tunduk 1-4 kepada Jepun semalam.

Selepas mengejutkan pemain utama Denmark, Line Kjaersfeldt 21-14, 22-20 kelmarin, Jing Yi melakar kejutan lebih besar semalam apabila menundukkan pemain No. 13 dunia, Sayaka Takahashi 22-20, 21-19, sekali gus memberikan permulaan baik buat pasukan negara pada aksi yang berlangsung di Stadium Tertutup Siri Fort itu.

Malangnya, usaha keras Jing Yi sekali lagi sia-sia apabila tiada satu pun mata berjaya diberikan oleh empat lagi wakil negara, Amelia Alicia Anscelly-Soong Fie Cho, Lim Yin Fun, Vivian Hoo-Lee Meng Yean serta Lim Chiew Sien, sekali gus menyingkirkan Malaysia daripada persaingan lebih awal.

Walaupun mereka masih mempunyai satu perlawanan untuk dilengkapkan hari ini, namun apa pun keputusan yang dicatat menentang Jerman, ia tidak akan memberi makna kerana Jepun dan Denmark sudah menempah tiket suku akhir daripada Kumpulan Z.

Bagi Jing Yi, 24, dia tidak mahu menyalahkan rakan-rakan sepasukan atas kegagalan memenuhi misi layak ke suku akhir, sebaliknya menegaskan kemenangan atau kekalahan harus dipikul secara berpasukan tanpa menuding jari kepada sesiapa.

"Menang atau kalah, kami harus memikulnya bersama. Memang bagus kalau kami berjaya memenangi perlawanan ini, namun kekalahan juga telah diduga kerana kami berdepan lawan yang sangat kuat.

"Saya tidak terlalu kecewa, sebaliknya hanya mahu memandang ke depan dan harap rakan-rakan saya juga berfikiran seperti itu. Kami ada satu lagi perlawanan untuk diharungi dan saya akan cuba menamatkannya dengan sebaik mungkin," kata Jing Yi.

Menurut Jing Yi, sebaik kembali ke tanah air fokusnya akan beralih kepada persiapan menghadapi Siri Super Terbuka Indonesia, bulan depan sebelum memasang misi memburu pingat gangsa pada Sukan Komanwel di Glasgow, Scotland pada Julai nanti.

Semalam, Jing Yi, yang turun sebagai pemain No. 50 dunia mempamer keyakinan tinggi ketika menundukkan Takahashi, biarpun sedar dia tidak pernah menewaskan pemain Jepun itu dalam dua pertemuan mereka sebelum ini.

Mata sulung yang diraih Jing Yi bagaimanapun gagal meniupkan semangat Amelia-Fie Cho apabila mereka kalah tanpa melawan 13-21, 10-21 kepada pasangan No. 4 dunia, Misaki Matsumoto-Ayaka Takahashi untuk kedudukan 1-1.

Pemain remaja berusia 19 tahun, Yin Fun cuba memberi tentangan kepada jaguh senior Jepun, Eriko Hirose, namun jurang pengalaman menyaksikan dia tumpas 21-23, 12-21.

'FAM bukan tempat berpolitik'

Posted:

'FAM bukan tempat berpolitik'

'FAM bukan tempat berpolitik'

Oleh AHMAD FAZLI MOHD. YADI
fazli.yadi@kosmo.com.my


Subahan


NAIB Presiden Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Seri Subahan Kamal menegaskan, penyokong-penyokong fanatik bola sepak seharusnya memberikan sokongan penuh kepada persatuan, bukannya mempolitikkannya.

Subahan memberitahu, ia merupakan satu perbuatan tidak wajar apabila para penyokong menanam minda dengan mewujudkan satu sentimen kurang baik dengan FAM.

Jelasnya, calon-calon yang akan bertanding jawatan Timbalan Presiden pada Kongres FAM ke-50 Ahad ini mempunyai misi untuk membawa perubahan terhadap bola sepak negara dan para peminat tidak harus mengaitkannya dengan politik.

"Mungkin kemarahan mereka semakin jelas selepas kita memenangi Piala AFF Suzuki pad atahun 2010 tetapi gagal mempertahankannya pada edisi 2012.

"Kita perlukan penyokong bukan sahaja di waktu pasukan negara berada di puncak tetapi ketika jatuh, mereka harus terus memberikan sokongan.

"Penyokong-penyokong tidak boleh jadi 'politikus'. Ini yang menjadi masalah apabila penyokong-penyokong pula yang menentukan siapa yang layak jadi Presiden FAM.

"Ia tidak baik buat FAM dan bagi saya, kita seharusnya memberikan sokongan teguh kepada pemimpin kita," katanya dalam satu sidang akhbar di Hotel Royale Chulan, Kuala Lumpur semalam.

Sementara itu, Subahan turut menepis dakwaan yang mengatakan FAM langsung tidak buat kerja untuk meningkatkan mutu pengadilan dalam Liga Malaysia (Liga M) yang kini dikritik hebat oleh sesetengah pihak.

"Sebenarnya, kami sudah ada pelan untuk program pengadilan di Liga M. Perkara ini sudah lama dirancang dan ia akan dilaksanakan selepas Kongres FAM nanti.

"Tidak adil untuk mengatakan seolah-olah kami tidak buat kerja dan sudah tentu saya terasa kerana saya adalah Naib Presiden FAM.

"Kami boleh menerima pandangan dan kritikan tetapi ia agak tidak adil untuk meletakkan kesalahan sepenuhnya kepada FAM," katanya.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved