Ahad, 18 Mei 2014

Kosmo Online - Sukan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Sukan


Litar maut?

Posted:

Litar maut?

Litar maut?

Oleh SHANIKA ABDULLATIB
shanika.latib@kosmo.com.my

INSIDEN maut yang membabitkan pelumba Itali, Simoncelli (terjatuh) ketika perlumbaan MotoGP GP Malaysia pada tahun 2011.


TIDAK sampai 48 jam, kemalangan maut sekali lagi berlaku pada perlumbaan Super Siri Malaysia (MSS) 2014 yang berlangsung di Litar Antarabangsa Sepang (SIC).

Penunggang kategori Superbike bernombor 71, Milton Poh menjadi mangsa keempat yang terbunuh di litar itu selepas jentera yang ditunggangnya bergesel dengan penunggang dari Itali, Leornado Sacchetto ketika sedang keluar dari pit perlumbaan.

Pergeselan tersebut menyebabkan pelumba dari Singapura itu gagal mengawal motosikalnya lalu terbabas ke kanan litar dan merempuh tembok.

Milton dikejarkan ke Hospital Putrajaya selepas mengalami kecederaan serius di kepala dan tidak sedarkan diri manakala Sacchetto bagaimanapun dilaporkan hanya mengalami kecederaan ringan dan masih menerima rawatan.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh SIC, aksi perlumbaan hari kedua terpaksa dipendekkan berikutan kemalangan yang berlaku sekitar pukul 12.30 tengah hari semalam.

"Ia adalah minggu yang cukup malang buat kami (SIC), pelumba dan mangsa. Kami amat bersimpati kepada keluarga dan rakan mangsa dengan apa yang telah berlaku," ujar kenyataan yang dikeluarkan oleh SIC semalam.

Pada Jumaat lalu, Amaludin Abd. Rahman maut dalam kemalangan semasa sesi latihan pusingan pertama kejuaraan motosikal tersebut.

Pelumba novis berusia 42 tahun itu dipercayai gagal mengawal jenteranya di selekoh 15 litar tersebut sebelum terbabas dan melanggar penghadang tayar pada pukul 4.30 petang.

Mangsa beraksi dalam kategori Super Stock B pada kejuaraan tahunan itu.

Amaludin menjadi mangsa kemalangan maut ketiga di litar tersebut yang kali terakhir berlaku pada 2011.

Pada kejuaraan sama tahun lalu, pelumba muda Muhammad Izzat Mohd. Abdul Hakim, 17, meninggal dunia di Hospital Kuala Lumpur (HKL), lima hari selepas jenteranya terbabas dan melanggar marsyal perlumbaan pada sesi latihan.

Pelumba MotoGP Marco Simoncelli dari Itali turut menemui ajal di litar tersebut pada 23 Oktober 2011 apabila jentera yang ditunggangnya terbabas pada ketika bersaing pada MotoGP Grand Prix Malaysia.

Pelumba yang ketika itu berusia 24 tahun, bergesel dengan penunggang Amerika Syarikat, Colin Edwards dan rakan sepasukan, Valentino Rossi di selekoh kedua.

Pada selekoh kedua, pelumba Honda itu yang berada di kedudukan keempat pada waktu kejadian, hilang kawalan di Turn 11 dan bergesel dengan kedua-dua penunggang tersebut sebelum terjatuh.

Bedah siasat mendapati Simoncelli mengalami kecederaan parah di kepala, leher dan dada akibat dilanggar daripada pergeselan tersebut.

Insiden tersebut merupakan kemalangan maut pertama yang berlaku di Litar Sepang sejak mula beroperasi pada 1999.

'Niat tidak menghalalkan cara'

Posted:

'Niat tidak menghalalkan cara'

'Niat tidak menghalalkan cara'

Oleh SHANIKA ABDULLATIB
shanika.latib@kosmo.com.my

'BUKAN niat menghalalkan cara.'
Demikian tegas Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar mengulas insiden terbaharu melibatkan penyokong Sarawak yang membaling bom dan membakar suar ketika perlawanan antara negeri itu dan PKNS di Stadium Negeri Petra Jaya, Kuching kelmarin.

Khairy percaya, keadaan tersebut mungkin ada kena mengena dengan Kongres pemilihan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) yang akan datang.

"Saya percaya ia sebagai cara dan masa mereka untuk tunjuk perasaan. Bagaimanapun, ia akan reda selepas pemilihan nanti," ulas beliau ketika selepas majlis penyampaian hadiah Perlumbaan Red Bull 2014 di Tasik Putrajaya, semalam.

Bagaimanapun Khairy menegaskan, 'niat' penyokong Sarawak itu malah penyokong negeri lain, tidak dapat menghalalkan cara yang dianggap kurang bertamadun tersebut.

Malah, beliau bersetuju supaya tindakan tegas diambil terhadap penyokong bola sepak yang membawa masuk barang bahaya ke stadium termasuk menampal gambar mereka yang membakar suar dan membaling bom ke padang di pintu masuk stadium.

"Sudah jelas tindakan membawa barang berbahaya bukan sahaja menyalahi undang-undang FAM malah, melanggar undang-undang Persatuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA).

"Kalau dapat kenal pasti mereka yang membawa bom asap atau suar ke stadium, persatuan bola sepak negeri perlu mengambil tindakan tegas untuk tidak membenarkan mereka masuk.

"Bagaimanapun, persoalan terbesar ialah, bolehkah mereka mengenal pasti siapa yang bertanggungjawab melakukan perkara tersebut walaupun FAM mampu mengambil tindakan tegas ke atas mereka?"

Tambah beliau, amalan tidak membenarkan penyokong yang membawa barang berbahaya ke stadium bukan perkara baharu malah telah lama dipraktikkan di peringkat antarabangsa termasuk di United Kingdom.

"Tindakan akan tetap diambil dan saya mahu FAM lebih tegas selepas ini," katanya.

Kosmo! semalam melaporkan seorang penyokong Sarawak cedera teruk di muka dan dahi akibat dibelasah oleh sekumpulan penyokong lain.

Tidak cukup dengan insiden itu, terdapat segelintir penyokong Bujang Senang bertindak membakar suar dan membaling bom asap ke arah padang selepas tamat perlawanan.

Sathia: Perjuangan kami masih belum selesai

Posted:

Sathia: Perjuangan kami masih belum selesai

Sathia: Perjuangan kami masih belum selesai

Oleh MUHAMMAD ZUHAILY BADLISHAH
zuhaily.badlishah@kosmo.com.my


NOEL (kanan) menjaringkan kedua-dua gol ATM pada aksi menentang T-Team di Stadium Majlis Perbandaran Selayang malam kelmarin.


"PEPERANGAN kami masih belum berakhir."
Demikian laungan ketua jurulatih Angkatan Tentera Malaysia (ATM), B. Sathianathan terhadap tiga mata penting yang diraih hasil kemenangan 2-1 ke atas T-Team pada aksi Liga Super di Stadium Majlis Perbandaran Selayang malam kelmarin.

Kemenangan berharga itu menyaksikan The Gladiators berjaya keluar daripada zon penyingkiran liga dengan kelebihan satu mata di hadapan Selangor PKNS dan dua mata ke atas pasukan tercorot, Perak.

Sathianatan jelas gembira dengan kemenangan tersebut, namun menegaskan perjalanan mereka untuk kekal dalam saingan Liga Super musim depan masih lagi jauh.

"Memang kami menang semalam (kelmarin) tetapi ia masih lagi belum selamat daripada zon penyingkiran.

"Saya gembira kerana kami berjaya mendapat tiga mata yang diidamkan bagi melonjakkan kami ke tangga ke-10 liga.

"Kemenangan ini memberikan keyakinan kepada kami untuk meneruskan momentum cemerlang, tetapi saya tetap berpendapat perjuangan kami untuk kekal dalam Liga Super musim depan belum berakhir," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Pengendali berusia 56 tahun itu turut memuji kesungguhan yang dipamerkan barisan pemainnya biarpun mengakui The Gladiators tidak bermain pada tahap terbaik.

Bagaimanapun, Sathianathan menyedari masih banyak lagi kelemahan yang perlu diperbaiki sekiranya mahu melihat ATM kembali memperagakan persembahan cemerlang seperti yang pernah mereka buktikan dua musim lalu.

"Saya memuji semangat para pemain kerana ini bukan kesebelasan terbaik yang diturunkan. Cuma satu sahaja saya kurang berpuas hati iaitu cara permainan kami semalam (kelmarin).

"Selepas mendahului 2-1, kami asyik kehilangan bola kepada pihak lawan dengan begitu mudah. Jadi, ia perlu diperbetulkan sebelum menghadapi Lions XII (aksi Liga Super) pada Sabtu depan.

"Saya anggap perlawanan dengan Lions XII nanti adalah aksi 'hidup mati' kerana jika kami tidak dapat pungut mata di sana (Stadium Jalan Besar, Singapura), kami perlu menang kesemua baki perlawanan liga," jelasnya.

Pada aksi kelmarin, tonggak import ATM, Fabrice Noel muncul wira pasukan apabila meledak dua gol pada minit ke-21 dan 34 selepas T-Team terlebih dahulu membuka tirai jaringan menerusi gol daripada Patrich Wanggai seawal minit ke-13.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved