Khamis, 15 Mei 2014

Kosmo Online - Rencana Utama


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Rencana Utama


Fukushima 'cinta' baharu Choo

Posted:

Fukushima 'cinta' baharu Choo

Fukushima 'cinta' baharu Choo

JIMMY CHOO, sinonim dengan jenama kasut mewah yang mencecah harga ratusan ribu ringgit sepasang dan pernah dipakai oleh selebriti berprofil tinggi seperti Madonna dan kerabat diraja Britain. Jenama ini diambil sempena nama seorang 'tukang kasut' kelahiran Malaysia.

Dilahirkan sebagai anak tukang kasut, darah seni yang mengalir menjadi bonus untuk Choo melakar sejarah sebagai pereka dan tukang kasut terkenal seantero dunia.

Choo, anak jati Pulau Pinang ini membangunkan empayar Jimmy Choo yang diasaskan di kota London sebaik menamatkan pengajiannya di sana.

Jenamanya dianggarkan bernilai AS$1.7 bilion (RM5.48 bilion) yang mempunyai rangkaian di seluruh dunia termasuklah di Asia, Asia Barat, benua Eropah, Amerika Syarikat dan Afrika.

Beliau mengharungi zaman yang memeritkan pada empat tahun pertama ketika cuba memperkenalkan hasil tangannya sebelum mendapat liputan meluas dalam media antarabangsa.

Seluruh dunia

Usahanya selama bertahun-tahun membina empayar rekaan kasut yang menggunakan namanya sendiri berbaloi apabila kasut hasil tangannya berulang kali dipaparkan dalam rancangan televisyen yang berprofil tinggi seperti siri drama komedi popular, Sex And The City.

Kasutnya telah dipakai oleh pelakon drama tersebut yang memperkenalkan ciptaannya ke seluruh dunia selain dipakai oleh kerabat diraja Britain, Puteri Diana.

Sejak itu, jenama kasutnya menjadi bualan hangat. Jenama Jimmy Choo berkembang menjadi satu jenama mewah di dunia yang merangkumi pelbagai produk lain seperti kasut, beg tangan, barangan kulit, skaf, cermin mata dan wangian.


SUTERA Kawamata merupakan sutera yang berkualiti tinggi dan paling nipis di dunia yang dihasilkan di pekan Kawamata, Fukushima. - Gambar hiasan


Pada tahun 1996, Choo dan bekas editor aksesori majalah Vogue, Tamara Mellon menubuhkan syarikat dengan bermodalkan 150,000 pound sterling (RM739,420) bagi memajukan syarikat Jimmy Choo Ltd.

Jenamanya kini utuh walaupun tidak lagi menjadi miliknya setelah beliau mula menjual kepentingan dan sahamnya dalam syarikat pada tahun 2001 kepada pelabur luar yang bernilai £10 juta.

Mellon dalam satu rancangan televisyen di Amerika Syarikat pada tahun lepas memberitahu, dia adalah pencetus idea kreatif di sebalik kerjasama yang terjalin antara dirinya denga Choo.

Choo yang pernah disingkirkan Mellon disifatkan sebagai tukang kasut yang tidak pernah menyerah kalah dan tidak pernah meninggalkan pensel untuk mereka sepasang kasut.

Choo, rakan kongsi Mellon itu tidak pernah mengulas tentang tuntutan-tuntutan yang dibuat wanita itu sebaliknya menegaskan perniagaan yang berjaya tidak boleh berpandukan keuntungan semata-mata.

Sejak berpecah dengan Mellon, Choo terus bergerak ke hadapan dengan menerima tempahan dalam talian secara eksklusif termasuklah daripada Madonna dan wanita pertama Amerika Syarikat, Michelle Obama.

Walaupun jenama itu sudah tidak menjadi milik empunya nama Jimmy Choo, jiwa seninya sebagai pereka kasut tidak pernah luntur.

Choo yang membuka empayarnya di London memberitahu bahawa dirinya dan syarikat Jimmy Choo, termasuklah ketua eksekutifnya, Pierre Denis mempunyai hubungan dan perjanjian yang baik.

"Antara kami mempunyai perjanjian. Saya akan meneruskan rekaan saya manakala mereka masih menjalankan perusahaan menggunakan jenama Jimmy Choo yang sedia ada.

"Sekarang dan ketika saya berada di London, saya akan mengajak Denis untuk berjumpa dan minum secawan teh bersama sambil membincangkan apa yang telah kami lakukan," kata Choo.

Bagi lelaki ini, hubungannya dan Denis menjadi persahabatan yang penting kerana mereka masih berhubung malah menyokong antara satu sama lain.


FUKUSHIMA menjadi label baharu Jimmy Choo.


"Tahu bagaimana untuk menghormati orang, itu adalah sangat penting. Jika anda saling menyenangi dan suka antara satu sama lain, anda akan berjaya.

"Ia tidak boleh menghasilkan wang yang banyak tetapi boleh menghasilkan cinta yang banyak. Cinta ini sangat penting kepada dunia dan masyarakat," ujar 'tukang kasut' ini.

Label sendiri

Jelas Choo, mana-mana perusahaan perlu melibatkan kerjasama antara pasukan yang baik jika ingin berjaya.

"Bayangkan, andai anda dan saya memulakan satu perkongsian, jika anda tidak mewujudkan satu pasukan dengan saya dan tidak tahu bagaimana untuk saling menyayangi dalam mempromosikan syarikat, ia tidak akan berhasil," ujarnya.

Beliau kini lebih gembira dengan caranya sekarang kerana merasakan dirinya boleh fokus kepada kualiti dan mencipta legasi yang berasaskan prinsip yang dipegangnya.

Beliau tidak perlu bimbang tentang kewangan, tetapi hanya mahu memberikan balik apa yang dirinya ada kepada pelajar-pelajar dan masyarakat.

"Saya mahu orang mengingati saya, bagaimana saya mempelajari sesuatu daripada bapa saya dan belajar di sekolah ketika menjadi seorang pelajar.

"Saya bekerja dalam industri dan saya mahu menyumbang semula kepada industri," jelas Choo dalam majlis pelancaran kasut yang direka secara eksklusif di Fukushima baru-baru ini.

Beliau gembira untuk memberi fokus kepada ciptaan eksklusif yang menggunakan label sendiri dan tidak dikaitkan dengan jenama (Jimmy Choo) yang dipopularkannya dahulu.

Tiga pasang kasut yang direka Choo menggunakan bahan yang berasal daripada Fukushima telah dipamerkan semasa beliau memberikan ceramah di sana.


KASUT eksklusif rekaan Choo menggabungkan bahan-bahan dari Fukushima, Jepun.


Rekaan kasut tersebut menggunakan bahan-bahan dan kaedah daripada Fukushima iaitu kawasan yang masih mengalami kesan bencana nuklear pada 2011.

Tambah Choo, beliau begitu tertarik dengan hasil tangan tukang tempatan dan beliau telah terinspirasi untuk menghasilkan enam pasang kasut yang menggunakan kapas Aizu, lacquerware dan sutera Kawamata buatan tangan yang berusia ratusan tahun.

Kata Choo, kemahiran yang dimiliki penduduk tempatan mampu untuk mengembalikan kekayaan kawasan yang berpuluh-puluh ribu penduduknya menjadi pelarian ekoran radiasi nuklear.

"Sesiapa sahaja boleh mereka bentuk, namun adakah mereka boleh menjadi seorang tukang?," ujar Choo. – AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved