Sabtu, 24 Mei 2014

Kosmo Online - Negara


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Negara


Peluang cerah rampas Piala Thomas

Posted:

Peluang cerah rampas Piala Thomas

Peluang cerah rampas Piala Thomas

CHONG WEI FENG (kiri) diharap mengulangi kecemerlangannya dalam perlawanan akhir Piala Thomas di India malam ini sekali gus menjadi pengganti Lee Chong Wei (kanan) apabila dia bersara.


KUALA LUMPUR - Malaysia kini berpeluang cerah untuk mengalahkan Jepun dalam perlawanan akhir Piala Thomas di Stadium Siri Fort, New Delhi, India hari ini dengan diiringi doa 30 juta rakyat Malaysia termasuk para pemimpin negara, serta legenda dan peminat badminton.

Selepas 22 tahun dahagakan kejuaraan iaitu kali terakhir di Kuala Lumpur pada tahun 1992, tanpa disangka-sangka, Malaysia berpeluang cerah untuk menjulang trofi berprestij itu sekali lagi dan yang keenam dalam sejarah.

Pasukan negara yang menumpaskan Indonesia 3-0 pada separuh akhir bakal menentang pendatang baharu dalam final iaitu Jepun yang menewaskan China 3-0 pada peringkat sama kelmarin.

Barisan kemungkinan Malaysia ialah pemain perseorangan pertama Datuk Lee Chong Wei, diikuti beregu pertama Tan Boon Heong-Hoo Thien How, perseorangan kedua Chong Wei Feng, beregu Goh V Shem-Tan Wee Kiong dan perseorangan terakhir Liew Daren.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Ganjaran lumayan menanti skuad

Posted:

Ganjaran lumayan menanti skuad

Ganjaran lumayan menanti skuad

Oleh MOHD. HAFIZI AHMAD
hafizi.ahmad@kosmo.com.my

PUTRAJAYA - Skuad badminton negara akan menerima ganjaran setimpal jika berjaya menjulang Piala Thomas pada perlawanan akhir menentang Jepun yang akan berlangsung di New Delhi, India petang ini.

Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar berkata, ganjaran itu akan dimaklumkan kepada mereka setelah Piala Thomas berjaya dibawa pulang ke tanah air.

"Sudah tentu ada ganjaran. Saya akan beritahu kepada mereka terlebih dahulu sebelum anda (media) dimaklumkan," katanya.

Khairy Jamaluddin berkata demikian selepas mengiringi Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang mengadakan kunjungan sempena Festival Belia Putrajaya 2014 di sini semalam.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Coklat Cadbury ada DNA babi

Posted:

Coklat Cadbury ada DNA babi

Coklat Cadbury ada DNA babi

Oleh FARHANA HANIM MOHD. MYDIN
farhana.mydin@kosmo.com.my


INILAH dua produk coklat jenama Cadbury yang mana sampel coklat jenis sama dikesan mengandungi DNA babi oleh Kementerian Kesihatan.


KUALA LUMPUR - Dua sampel produk coklat jenama Cadbury iaitu Cadbury Dairy Milk Hazelnut dan Cadbury Dairy Milk Roast Almond dikesan Kementerian Kesihatan mengandungi asid deoksiribonukleik (DNA) babi.

Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan, Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah berkata, pihaknya telah melakukan analisis DNA babi pada tiga sampel coklat Cadbury untuk tujuan pemantauan baru-baru ini.

"Keputusan analisis mendapati sampel Cadbury Dairy Milk Hazelnut bernombor kelompok 200813M01H I2 bertarikh luput 13 November 2014 dan Cadbury Dairy Milk Roast Almond dengan nombor kelompok 221013N01R I1 bertarikh luput 15 Januari 2015 dikesan mengandungi DNA babi,

"Satu lagi sampel coklat iaitu Cadbury Dairy Milk Chocolate bagaimanapun tidak dikesan mengandungi DNA tersebut," katanya dalam satu kenyataan di sini semalam.

Menurutnya, pengeluar coklat terbabit, Cadbury Confectionery Malaysia Sdn. Bhd. telah memberi jaminan akan menarik balik produk-produk tersebut daripada pasaran dengan kadar segera.

"Kementerian Kesihatan menasihatkan orang ramai supaya membaca nombor kelompok pada label produk sebelum membeli atau memakannya," katanya.

Pengguna boleh mengemukakan sebarang soalan kepada Kementerian Kesihatan melalui laman web Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan di http://fsq.moh.gov.my atau www.facebook.com/bkkmhq.

Ikuti berita selanjutnya di KOSMO! hari ini.

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved