Khamis, 15 Mei 2014

Kosmo Online - Hiburan


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Hiburan


Sam ingin 12 orang anak

Posted:

Sam ingin 12 orang anak

Sam ingin 12 orang anak

BERTEMU dengan pelakon Shaheizy Sam pada majlis pengumumannya sebagai duta produk Kicap Mahsuri di Restoran Rebung, Kuala Lumpur baru-baru ini, dia masih sama seperti dahulu.

Orangnya peramah, berfikir panjang sebelum mengeluarkan kata-kata dan masih membawa ibunya, pelakon Khaty Fauziah ke mana-mana majlis.

Katanya, selain menjalani penggambaran, dia akan sentiasa bersama ibunya yang senang dipanggil sebagai mummy itu.

Sempena sambutan Hari Ibu pada hujung minggu lalu, Sam memberitahu, setiap tahun dia wajib meraikan ibunya itu dengan caranya sendiri.

Jika tidak membeli barang permintaan ibunya, dia akan membawa wanita yang sangat disayanginya dalam hidupnya itu bercuti sama ada dalam atau ke luar negara.

"Saya wajib raikan sambutan Hari Ibu. Tahun ini saya membelikam sesuatu untuk mummy dan mungkin akan bercuti dalam negara sahaja. Malaysia pun banyak tempat menarik yang belum saya lawati," ujarnya.

Sam yang masih tinggal bersama ibunya memberitahu, wanita kesayangannya itu merupakan tulang belakang atas kejayaannya hari ini. Justeru, dia amat selesa untuk membawa ibunya ke mana sahaja kakinya melangkah.

"Ibu yang membentuk saya menjadi Shaheizy Sam hari ini. Dia seorang ibu yang tegas tetapi pada masa yang sama amat menghormati minat dan pendapat anak-anak. Ibu juga mengajar saya supaya sentiasa menjaga hati orang sekeliling.

"Jika saya sedang bekerja di set penggambaran, ketika itu saya tidak mahu diganggu sesiapa termasuk keluarga kerana mahu fokus seratus peratus. Selepas waktu kerja, masa saya hanya untuk keluarga," tuturnya.

Menyentuh tentang soal keluarga, pelakon yang memenangi pelbagai anugerah itu memberitahu, dia sudah lama bersedia untuk menamatkan zaman bujang sementelah usianya sudah menjangkau angka 32 tahun.

Apatah lagi melihat rakan-rakan seusianya sudah mengusung anak masing-masing membuatkan hati kecilnya sedikit cemburu.

"Saya sudah bersedia untuk berkahwin, kalau boleh memang ingin kahwin segera. Impian saya ingin memiliki 12 orang anak kerana saya suka keluarga yang besar.

FIGURA ini mengakui dirinya sudah bersedia untuk berkahwin.


"Seronok bila lihat rakan yang lain bawa anak kecil, saya pula hanya menumpang kasih enam orang anak buah. Jika mahu merealisasikan impian keluarga yang besar saya harus segera kahwin kerana bimbang usia sudah lanjut tetapi anak-anak masih kecil," ujarnya.

Bagaimanapun sehingga hari ini, dia belum bertemu dengan calon isteri yang serasi dengannya.

"Pernah berkawan dengan beberapa wanita tetapi mungkin kerana jodohnya belum tiba, hubungan cinta itu terputus di tengah jalan.

"Bohonglah saya tidak berkawan dengan sesiapa pada usia sebegini. Mungkin belum jodoh, jadi saya belum ada calon isteri.

"Saya hanya mampu berdoa diberikan jodoh terbaik tetapi itu urusan Allah. Bila dan siapa wanita itu, saya sendiri tidak tahu," katanya.

Simpan wang

Berbicara tentang kerjaya lakonannya, Sam mengakui yang dia semakin selektif dalam memilih karya meskipun pada asalnya kerjaya lakonan dijadikan tempat cari makan demi kelangsungan hidup.

Ujarnya, zaman mengambil segala tawaran yang datang sudah berlalu kerana kini dia perlu bijak memilih karya untuk memastikan lakonannya sentiasa dinanti penonton.

"Ketika mula-mula kerja (berlakon) dulu, memang saya bekerja untuk wang. Saya perlukan wang untuk menampung kehidupan dan menyimpan andai terdapat kecemasan dalam ahli keluarga saya.

"Alhamdulillah, sekarang saya sudah dapat menyimpan. Tidaklah mewah tetapi cukup makan dan pakai. Ada lebihan wang, saya gunakan untuk pelaburan demi masa depan sendiri," tuturnya.

Menurutnya lagi, dibesarkan dalam keluarga seni, Sam melihat sendiri perjalanan insan seni sekelilingnya.

Katanya, ada yang hidup melarat kerana tidak beringat sewaktu popular dan ada yang hidupnya stabil kerana mempunyai perancangan rapi untuk masa depan.

"Saya lihat sendiri apa yang berlaku andai kita tidak beringat ketika mempunyai wang. Walaupun niat untuk pakai kereta dan barangan mewah wujud dalam diri, saya tolak jauh-jauh kerana sedar keperluan untuk menyimpan.

"Kerja sebagai pelakon bukanlah satu pekerjaan yang tetap, jadi saya harus bijak menggunakan wang yang ada untuk kelangsungan hidup. Biarlah hidup secara sederhana asalkan tidak menyusahkan orang lain," ujarnya.


SAM berbangga dengan ibunya yang telah menjaga dirinya selama ini.


Menyentuh tentang kemunculan ramai pelakon baharu, Sam langsung tidak bimbang andai dia dilupakan suatu hari nanti oleh peminatnya kerana itu sudah lumrah kehidupan yang harus diterimanya.

"Setiap orang ada jangka hayatnya, begitu juga dengan selebriti. Mungkin sekarang orang ingat pada saya tetapi beberapa tahun akan datang belum tentu lagi. Perkara itu saya tidak boleh kawal.

"Allahyarham Tan Sri P. Ramlee juga mempunyai kejatuhan, inikan pula saya yang tidak sehebat dia. Selagi saya mempunyai kudrat untuk bekerja, saya akan terus berlakon. Orang ingat atau tidak, saya anggap itu rezeki yang diberi Allah," katanya.

Duta produk

Populariti yang diraih Sam membuatkan dia menjadi buruan pelbagai produk untuk mengambilnya sebagai jurucakap. Terbaharu, selepas Nescafe, Sam dilantik sebagai duta produk Kicap Mahsuri.

Kontrak yang ditandatangani selama enam bulan itu diterima Sam kerana realitinya dia seorang penggemar kicap.

"Sebelum menerima sebarang tawaran menjadi duta produk, saya pastikan produk itu dekat dengan diri saya. Produk kicap, saya terima sebab kicap merupakan makanan yang wajib setiap kali saya makan nasi.

"Rasanya ramai lelaki sama seperti saya, cukup jika ada nasi, telur goreng dan kicap. Tambahan pula, Kicap Mahsuri terdapat pelbagai perisa sesuai untuk seisi keluarga," katanya.

Dalam perkembangan lain, Sam baru sahaja selesai menjalani penggambaran filem Goolll yang mengisahkan tentang peminat ekstrem bola sepak tempatan.

Rujuk, Fiza serah kepada takdir

Posted:

Rujuk, Fiza serah kepada takdir

Rujuk, Fiza serah kepada takdir

Oleh IZWAN MOHD. ISA
izwan.mohdisa@kosmo.com.my

FIZA reda dengan takdir hidupnya dan sentiasa positif dengan kehidupannya.


DALAM kamus hidup setiap individu yang bergelar isteri, tiada siapa yang sanggup melihat ikatan yang terbina bersama suami terputus di tengah jalan. Apatah lagi jika ikatan itu hadir hanyalah sebentar sebelum masing-masing berpisah membawa haluan sendiri.

Itulah yang dialami oleh penyanyi dan pelakon Fiza Elite, 33, apabila mahligai perkahwinan yang dibina bersama suaminya, Adam AF, hanya mampu bertahan untuk tempoh tujuh bulan sahaja.

Mereka bernikah pada September 2013, sebelum Fiza memfailkan perceraian pada April tahun ini.

Walaupun sudah dua kali melalui episod duka, Fiza atau nama sebenarnya, Siti Zaidatul Fiza Abdul Halim tetap cekal dan tabah menghadapi situasi tersebut.

Ketika berpeluang berbual dengannya menerusi panggilan telefon semalam, Fiza yang juga merupakan seorang pelakon mengakui tenang dan sentiasa berserah kepada takdir yang telah ditentukan oleh Allah SWT.

Ibu kepada Ferra Aryanna, 6, dan Feeya Adyrra, 5, itu turut berkongsi tentang usahanya memperbaiki diri serta perkembangan terbaharunya sebagai anak seni. Ikuti temu bual selanjutnya:

Kosmo!: Bagaimanakah keadaan Fiza selepas bergelar ibu tunggal?

FIZA: Alhamdulillah, kehidupan saya semakin tenang. Saya menerima apa sahaja yang telah ditakdirkan oleh Allah SWT dengan hati terbuka.

Mengapakah sebelum ini anda terlalu berat untuk memberitahu pihak media tentang kisah sebenar di sebalik keretakan rumah tangga anda?

Sejujurnya, saya sendiri tidak tahu bagaimana ingin memberitahu umum tentang kisah perceraian kami. Sebagai seorang manusia biasa, ada beberapa perkara yang boleh dikongsi dan ada yang perlu disimpan.

Mungkin disebabkan saya seorang artis, maka ramai yang ingin mengetahui tentang kisah peribadi kami.

Selepas bercerai, bagaimanakah hubungan anda dengan Adam?

Hubungan kami masih dalam keadaan baik.

Dalam satu kenyataan baru-baru ini, anda seperti mahu berbaik dan merujuk semula dengan Adam. Bolehkah anda komen sedikit mengenai perkara itu?

Dalam setiap perkara, kita sering mengharapkan yang terbaik. Dalam hal ini, saya serahkan kepada kuasa Allah SWT. Disebabkan rencananya saya berkahwin, dan kerana takdirnya juga saya berpisah. Jika Dia berkehendakkan sesuatu, kita tidak boleh menghalang.

BERCERAI tanpa sebarang perbalahan, Fiza dan Adam kini sedang menjalani fasa hidup sebagai janda dan duda.


Jadi, anda tidak menolak jika ditakdirkan kembali bersama?

Saya tidak boleh memberikan sebarang komen dengan lanjut. Sebagai seorang wanita, saya perlu berhati-hati. Banyak hati yang perlu saya jaga. Apa yang boleh saya katakan, doakan sahaja yang terbaik untuk saya.

Masihkah anda menyimpan perasaan terhadap Adam?

Sebagai pasangan yang berpisah tanpa perbalahan, saya akui masih terasa apabila Adam tiada di sisi. Sementelah, saya juga masih dalam tempoh edah dan tidak membuka hati untuk berkenalan dengan lelaki lain.

Sebab itu seperti yang saya katakan tadi, jika Allah berkehendak kami kembali bersama misalnya, saya serahkan segala- nya kepada takdir.

Siapakah yang banyak memberikan sokongan ketika ini?

Kawan baik saya, Lisdawati yang selalu memberikan semangat serta nasihat kepada saya.

Apakah perkembangan terbaharu anda?

Buat masa ini saya terlibat dengan program motivasi yang dianjurkan oleh Perbadanan Filem Malaysia (Finas) di sekolah-sekolah di seluruh Malaysia. Saya dijemput bagi memberikan ceramah mengenai dunia lakonan. Selain saya, rakan-rakan artis seperti Lisda dan Azza Elite juga turut serta dalam program ini.

Anda dilihat lebih menonjol sebagai pelakon. Adakah anda tidak mahu kembali beraksi di hadapan kamera?

Buat masa ini, saya bercadang untuk memperlahankan karier saya sebagai seorang pelakon.

Namun, saya teringin untuk mencuba bidang lain seperti pengarahan filem atau drama.

Hi-5 versi bahasa Melayu

Posted:

Hi-5 versi bahasa Melayu

Hi-5 versi bahasa Melayu


BARISAN anggota asal Hi-5 (dari kiri), Nathay Foley, Charli Robinson, Tim Harding, Kathleen de Leon Jones dan Kelly Crawford (depan).


BAGI golongan kanak-kanak, rancangan pendidikan berbentuk hiburan pasti menjadi pilihan untuk ditonton. Tambahan, jika rancangan tersebut menyediakan platform pendidikan secara tidak formal menerusi format penceritaan, nyanyian dan tarian.

Justeru, melihatkan pada skala populariti dan perkembangan rancangan kanak-kanak, Hi-5 di seluruh dunia, syarikat penerbitan, Hi-5 World kini menjalinkan kerjasama dengan KRU Studios untuk menerbitkan rancangan tersebut dalam versi bahasa Melayu.

Pengerusi Hi-5 World, Datuk Jared Lim berkata, pendekatan yang ada pada versi antarabangsa rancangan tersebut lengkap dengan tema yang universal dan ia dilihat dapat disuntik pada versi tempatan yang dijangka menemui penonton pada penghujung tahun ini.

"Hi-5 merupakan sebuah rancangan pendidikan yang mengandungi pelbagai jenis tema. Tema berbentuk universal ini bukan sahaja tertumpu pada satu kawasan sahaja, malah amat bersesuaian untuk diterapkan kepada penonton di seluruh dunia.

"Saya percaya, dengan adanya versi bahasa Melayu, lebih ramai penonton khususnya daripada golongan kanak-kanak dapat memahami program ini dengan lebih mudah," katanya pada sidang akhbar pengumuman kerjasama tersebut yang berlangsung di KRU Studios, Cyberjaya baru-baru ini.

Turut hadir pada majlis tersebut ialah Presiden Eksekutif KRU Studios, Norman Abdul Halim dan tiga pengacara Hi-5, Stevie Nicholson, Dayen Zheng dan Mary Lascaris.

Infrastruktur lengkap

Sejak diperkenalkan pada tahun 1999, rancangan yang berasal dari Australia ini mendapat sambutan yang sangat menggalakkan daripada penonton, terutamanya dari negara-negara Asia. Di samping itu, peminat dari Malaysia turut disenaraikan sebagai kelompok peminat terbesar rancangan tersebut.


NORMAN (kanan) bersama (dari kiri), Jared, Mary, Stevie dan Dayen hadir pada sidang akhbar di Kuala Lumpur baru-baru ini.


Menurut Norman, dengan adanya versi tempatan, Hi-5 dijangka dapat menarik lebih ramai penonton selain membawakan kandungan-kandungan yang lebih menarik dan sesuai dengan tradisi dan adat resam kaum-kaum utama di Malaysia.

"Hi-5 merupakan sebuah jenama yang terkenal. Saya percaya, dengan cara adaptasi yang betul, penonton dapat menikmati persembahan yang berbeza tetapi masih sama dari segi intipatinya.

"Saya juga yakin, dengan adanya infrastruktur lengkap serta perkhidmatan pasca produksi digital, KRU mampu memainkan peranan yang penting untuk menerbit, memasar serta mengedarkan Hi-5 di Malaysia," katanya.

Tambah Norman, sesi uji bakat untuk mencari lima pengacara Hi-5 versi bahasa Melayu sedang giat dijalankan di seluruh negara.

"Sebagai langkah permulaan, pihak kami telah memulakan pencarian bakat-bakat baharu yang berumur dari 18 hingga 22 tahun beberapa minggu lalu.

"Mereka bukan sahaja perlu fasih berbahasa Melayu dan mempunyai bakat dalam bidang lakonan, nyanyian serta pengacaraan, malah mereka juga harus mempunyai perwatakan yang menarik, mirip pengacara-pengacara Hi-5 sedia ada," katanya lagi.

Jadi diri sendiri

Sementara itu, menurut Stevie Nicholson, para peserta uji bakat yang ingin mencuba nasib perlu menjadi diri sendiri dan mampu beraksi dengan kanak-kanak.

"Menjadi pengacara Hi-5 tidak sama dengan pengacara-pengacara rancangan lain. Mereka perlu berperwatakan cerita dan sentiasa positif terhadap apa yang ingin disampaikan.

"Apa yang paling penting adalah anda perlu menjadi diri sendiri," ujar Stevie sambil menyifatkan Hi-5 sebagai salah satu medium terbaik untuknya berkomunikasi dengan kanak-kanak.

Kepada yang berminat untuk menyertai uji bakat, resume berserta gambar terbaharu boleh dihantar menerusi e-mel talents@krustudios.com sebelum 30 Jun depan. - IZWAN MOHD. ISA

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved