Khamis, 22 Mei 2014

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Ketua tentera Thai berunding

Posted:

Ketua tentera Thai berunding

Ketua tentera Thai berunding

BEBERAPA askar mengawal Kelab Tentera di Bangkok semalam.


BANGKOK - Panglima Tentera Thailand, Jeneral Prayuth Chan O-Cha mengundang kumpulan-kumpulan yang terlibat dalam konflik politik Thailand untuk menghadiri satu mesyuarat semalam.

Ia mungkin kali pertama mereka duduk semeja selepas kemelut politik di negara ini tercetus beberapa bulan lepas.

Timbalan jurucakap tentera, Kolonel Sirichan Ngathong memberitahu, Prayuth yang juga Ketua Markas Pemuliharaan Keamanan dan Ketenteraman (POMC) mengundang pihak-pihak yang terlibat untuk berbincang mengenai krisis politik yang berpanjangan sehingga sekarang.

Kabinet sementara Thailand diwakili oleh Timbalan Perdana Menteri Pongthep Thepkanchana dan Menteri Keadilan Chaikasem Nitisiri.

Pihak tentera turut mengundang Pengerusi Barisan Bersatu untuk Demokrasi Menentang Diktator (UDD), Jatuporn Prompan dan Setiausaha Agung Jawatankuasa Reformasi Demokratik Rakyat (PDRC), Suthep Thaugsuban.

Kedua-duanya merupakan pemimpin tunjuk perasaan antikerajaan di Thailand.

Pertemuan itu diadakan di Kelab Tentera di sini selepas pihak tentera menguatkuasakan undang-undang tentera kelmarin di seluruh Thailand untuk mengelak situasi dalam negara itu terus merosot seperti di Ukraine dan Mesir.

Ketidakstabilan politik di Thailand bermula sejak enam bulan lalu apabila kumpulan penunjuk perasaan dan antikerajaan menentang Yingluck Shinawatra sebagai Perdana Menteri.

Yingluck kemudian meletakkan jawatan selepas Mahkamah Perlembagaan mendapati beliau bersalah terlibat dengan pertukaran jawatan seorang pegawai tinggi kerajaan.

Tempat beliau kemudian diambil alih oleh Menteri Perdagangan, Niwatthamrong Boonsongphaisan.

Pada pertemuan yang diatur Prayuth itu, kedua-dua pihak yang bertentangan dan beberapa pegawai kanan lain bertemu selama lebih dua jam di bawah kawalan ketat pasukan keselamatan di sini.

Namun, tiada sebarang persetujuan dicapai dalam rundingan tersebut yang dipengerusikan sendiri oleh Prayut.

Pusingan kedua rundingan serupa akan diadakan hari ini pada pukul 2 petang waktu tempatan.

"Setiap orang bersetuju untuk menimbang cadangan kumpulan lain bagi mencapai satu persetujuan bersama demi negara," kata Sirichan.

Menurutnya, seramai 40 orang menghadiri pertemuan tersebut.

Prayuth membawa kedua-dua pihak yang bermusuh itu ke meja rundingan selepas meningkatnya tekanan yang diketuai oleh Amerika Syarikat supaya ketenteraman awam dikembalikan di negara ini.

Ia berikutan AS dan sekutu-sekutunya bimbang pelaksanaan perintah darurat akan mengancam sistem demokrasi di negara Asia Tenggara itu.

Sebelum ini, pihak tentera berulang kali campur tangan dalam politik dalaman di Thailand. - Agensi

Hosni Mubarak dihukum penjara tiga tahun

Posted:

Hosni Mubarak dihukum penjara tiga tahun

Hosni Mubarak dihukum penjara tiga tahun


HOSNI duduk di dalam kurungan di sebuah mahkamah di Kaherah semalam.


KAHERAH - Bekas Presiden Mesir, Hosni Mubarak dihukum penjara tiga tahun oleh hakim sebuah mahkamah Mesir di sini semalam atas kesalahan mencuri wang dari dana awam.

"Mahkamah menjatuhkan hukuman penjara selama tiga tahun terhadap Mohamed Hosni Mubarak," kata Hakim Osama Shaheen ketika membacakan keputusan itu.

Hosni berada di dalam kandang tertuduh bersama dua anaknya, Gamal dan Alaa yang turut dijatuhkan hukuman penjara empat tahun atas kesalahan yang sama.

Mahkamah turut menjatuhkan hukuman denda sebanyak AS$17.5 juta (RM56 juta) ke atas Hosni dan dua anaknya selain memerintah mereka untuk membayar semula kira-kira AS$17.53 juta (RM56.34 juta) dana milik orang awam yang dicuri.

Hosni ditahan di sebuah hospital tentera sejak Ogos tahun lalu ketika dia menunggu perbicaraan semula kesalahan bersubahat dalam satu siri pembunuhan beramai-ramai pada tahun 2011.

Dia meletakkan jawatan pada Februari 2011 ekoran kebangkitan penduduk yang menentang pemerintahannya yang didakwa korup selepas memerintah selama sejak 14 Oktober 1981. - Agensi

Lelaki mirip Putera Harry cari jodoh

Posted:

Lelaki mirip Putera Harry cari jodoh

Lelaki mirip Putera Harry cari jodoh


HICKS


LOS ANGELES - Sebuah program realiti mencari jodoh menampilkan sekumpulan 12 wanita bersaing sesama sendiri untuk merebut cinta seorang pemuda yang memiliki wajah mirip pewaris keempat takhta diraja Britain, Putera Harry.

Program realiti televisyen yang bertajuk, I Wanna Marry Harry itu mula disiarkan di stesen televisyen Fox, Amerika Syarikat (AS) kelmarin.

Seorang perunding alam sekitar dari Britain, Matt Hicks yang mempunyai wajah seiras putera raja berusia 29 tahun itu akan memilih jodohnya pada program tersebut.

Hicks, 24, berkata, dia berdepan cabaran untuk berlakon menjadi Putera Harry kerana semua peserta dalam program tersebut yakin bahawa mereka sebenarnya cuba menawan hati putera berkenaan.

Misi Hicks dari Hertfordshire, Britain selama lima minggu itu adalah untuk meyakinkan semua peserta bahawa dia merupakan Putera Harry yang sebenar.

Apabila program tersebut berakhir, dia perlu mendedahkan identitinya kepada seorang pemenang.

Hicks yang pernah belajar di Universiti Southampton dalam jurusan kelautan dan geologi itu berharap wanita tersebut dapat menerima dirinya yang sebenar.

Antara peserta program itu ialah Rose yang merupakan seorang guru sekolah cantik berusia 22 tahun dan Karina iaitu seorang pelajar berusia 25 tahun yang sedang mengambil jurusan PhD dalam bidang terapi fizikal.

Hicks berkata, dia tidak menganggap program itu sebagai kejam atau cuba menipu para peserta walaupun dia berlakon sebagai Putera Harry.

"Mereka (peserta) bukanlah seorang yang lemah dan mudah menangis. Kami semua akan ketawa apabila semua itu akan berakhir," katanya. - Reuters

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved