Rabu, 21 Mei 2014

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Prabowo daftar diri jadi calon Presiden Indonesia

Posted:

Prabowo daftar diri jadi calon Presiden Indonesia

Prabowo daftar diri jadi calon Presiden Indonesia

PRABOWO (kiri) dan Hatta (kanan) mengangkat tangan semasa berjalan untuk mendaftarkan diri sebagai calon Presiden dan Naib Presiden di pejabat Suruhanjaya Pilihan Raya di Jakarta, Indonesia semalam.


JAKARTA - Bekas jeneral, Prabowo Subianto semalam mendaftarkan diri secara rasmi sebagai calon yang akan bertanding pada pilihan raya Presiden Indonesia.

Prabowo daripada parti Gerindra akan menentang calon Parti Demokratik Indonesia-Perjuangan (PDI-P), Joko Widodo yang dikenali sebagai Jokowi.

Parti Gerindra mendapat sokongan dari- pada empat buah lagi parti.

Jokowi yang juga Gabenor Jakarta pula mendapat sokongan daripada beberapa buah parti.

Namun, tinjauan pendapat menyatakan, Jokowi merupakan calon yang akan meme- nangi pilihan raya tersebut.

Beberapa penganalisis menyatakan, pengundi Indonesia lebih berminat memilih personaliti berbanding parti politik semasa memilih calon Presiden.

Prabowo memilih bekas Menteri Ekonomi, Hatta Rajasa sebagai calon regunya yang akan memegang jawatan Naib Presiden jika beliau memenangi pilihan raya.

Pilihan raya itu akan diadakan pada 9 Julai depan.

Jokowi memilih bekas Naib Presiden, Jusuf Kalla sebagai regunya untuk menghadapi pilihan raya itu.

Rekod ketenteraan Prabowo sebelum ini menjadi kontroversi.

Dia dituduh melakukan penyalahgunaan hak asasi manusia termasuk di Timur Leste sebelum negara itu merdeka.

Indonesia menduduki Timur Leste hingga tahun 1999.

Prabowo mengaku bertanggungjawab melakukan penculikan para pejuang Timor Leste semasa pemerintahan Suharto pada tahun 1998.

Dia disingkirkan daripada jawatan keten- teraan pada 1998.

Jokowi yang merupakan peminat muzik rock dan sebelum ini terlibat dalam pernia- gaan menjual perabot, pernah menjadi Datuk Bandar Solo di Jawa Tengah.

Dia memperkenalkan beberapa dasar baharu, antaranya pendidikan dan penjagaan kesihatan percuma.

Jokowi memenangi pilihan raya Datuk Bandar Jakarta pada tahun 2012.

Sejak itu, dia membina reputasi sebagai seorang pemimpin yang mampu memenangi hati rakyat.

Presiden Susilo Bambang Yudhoyono daripada Parti Demokratik tidak layak bertan- ding buat kali ketiga. - Agensi

Thai isytihar undang-undang tentera

Posted:

Thai isytihar undang-undang tentera

Thai isytihar undang-undang tentera


SEORANG wanita bergambar di sebuah jip tentera dengan
menggunakan telefon bimbit di tengah Bangkok semalam.


BANGKOK - Tentera Thailand mengisytiharkan undang-undang tentera di seluruh negara ini berkuat kuasa serta-merta, awal pagi semalam.

Perintah itu diumumkan stesen televisyen tentera, TV5 Channel, pada pukul 3 pagi bertujuan untuk memulihkan keamanan dan ketenteraman di negara ini.

Anggota-anggota tentera dikerah mengawal stesen televisyen di Bangkok.

Undang-undang tentera itu diumumkan di tengah-tengah persediaan penyokong prokerajaan kumpulan Baju Merah dan antikerajaan mahu mengadakan perhimpunan terbesar dalam minggu ini.

Penyokong Baju Merah berhimpun di Jalan Aksa di pinggir Bangkok, manakala penyokong antikerajaan berada di beberapa lokasi di Bangkok.

Kumpulan antikerajaan Reformasi Demokratik Rakyat (PDRC) membatalkan perhimpunan jalanan semalam berikutan pengisytiharan undang-undang tentera itu.

Di bawah undang-undang tentera, penunjuk perasaan hanya dibenarkan mengadakan perhimpunan di 'kubu' masing-masing, dan tidak boleh bergerak.

Tentera mengisytiharkan undang-undang tentera selepas kedua-dua pihak yang bertelagah dalam politik Thailand gagal bersetuju untuk menyelesaikan kemelut politik di negara itu.

Masalah utama kepada penyelesaian konflik itu apabila kumpulan antikerajaan berkeras mahu kerajaan sementara sekarang yang dikuasai parti pemerintah, Pheu Thai meletak jawatan dan Perdana Menteri baharu yang berkecuali dengan kuasa penuh dilantik menduduki jawatan.

Bagaimanapun, Kabinet sementara sekarang diketuai pemangku Perdana Menteri sementara, Niwattumrong Boobnsongpaisan enggan meletak jawatan.

Konflik itu dicetuskan dengan protes berhubung rang undang-undang pengampunan tahun lepas yang akhirnya dibatalkan selepas tekanan daripada kumpulan pembangkang yang dilihat sebagai langkah bagi membolehkan kepulangan bekas Perdana Menteri Thaksin Shinawatra daripada buangan yang akhirnya membawa pembaharuan dalam sistem politik di negara itu. - Bernama

Lelaki ancam bunuh diri dengan terjun dari hotel

Posted:

Lelaki ancam bunuh diri dengan terjun dari hotel

Lelaki ancam bunuh diri dengan terjun dari hotel


BAJU lelaki itu berjaya disambar seorang anggota polis semasa dia terjun dari tingkat tujuh hotel tersebut.


CHENGDU, China - Seorang lelaki gagal untuk membunuh diri dengan terjun dari tingkat tujuh sebuah hotel di sini kelmarin.

Lelaki berusia 32 tahun itu pada mulanya mahu membunuh diri selepas dia gagal dalam hubungan cinta dengan seorang wanita.

Namun, wanita itu yang merupakan bekas kekasihnya dan beberapa anggota polis kemudian berjaya memujuk lelaki berkenaan supaya jangan membunuh diri. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved