Jumaat, 2 Mei 2014

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Ahli arkeologi marin Britain percaya lokasinya di perairan VietnamDakwa temui serpihan MH370LONDON - Seorang ahli arkeologi marin Britain mendakwa menemui serpihan sebuah pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) yang hilang di sebuah lokasi sejauh 4,800 kilometer dari zon pencarian masa kini di selatan Lautan Hindi, lapor akhbar MailOnline semalam.

Ahli arkeologi marin berkenaan, Tim Akers, 56, telah mengkaji perairan Australia di luar pantai bandar raya ini selama bertahun-tahun untuk mencari bangkai sebuah kapal perang negara itu, HMAS Sydney yang hilang semasa Perang Dunia Kedua.

Pencarian lokasi kapal HMAS Sydney karam itu dilakukan di perairan sama pesawat Boeing 777-200ER milik MAS itu dipercayai hilang di selatan Lautan Hindi, luar pantai Australia Barat.

Sebelum ini, operasi besar-besaran melibatkan sejumlah satelit, pesawat dan peralatan bawah laut canggih yang berupaya meninjau dasar laut dalam gagal mengesan sebarang serpihan MH370 yang hilang pada 8 Mac lalu.

Namun, Akers yang berasal dari Yorkshire Utara percaya, dia telah menemui lokasi di mana pesawat yang membawa 227 penumpang dan 12 anak kapal itu terlepas selepas ia hilang semasa dalam penerbangan dari Kuala Lumpur menuju ke Beijing.

Dia mendakwa mengenal pasti ekor pesawat hilang di perairan di luar Vietnam di sebuah lokasi yang terletak hanya sekitar 1,600 kilometer dari tempat pesawat itu berlepas.

Penemuannya menyokong beberapa laporan pada minggu ini termasuk daripada seorang bekas juruterbang Amerika Syarikat, Michael Hoebel yang percaya dia telah menemui bangkai pesawat Boeing 777-200 itu di perairan Thailand.

Akers memberitahu bahawa dia kini mengenal pasti beberapa bahagian pesawat di sebuah lokasi berdekatan dengan laporan yang diterima oleh pihak berkuasa Vietnam bahawa beberapa pekerja cari gali minyak melihat sebuah pesawat terbakar jatuh dari udara.

Imej itu ditemui berdasarkan imbasan gambar dari satelit yang menunjukkan serpihan seperti ekor dan sayap pesawat. - Agensi

Dakwa temui serpihan MH370

Posted:

Dakwa temui serpihan MH370

Dakwa temui serpihan MH370


MERCURY PRESS & MEDIA LTD
AKERS menunjukkan serpihan yang dianggapnya daripada pesawat MH370 pada skrin komputernya.



MERCURY PRESS & MEDIA LTDAKERS menunjukkan serpihan yang dianggapnya daripada pesawat MH370 pada skrin komputernya.

Polis Turki halang penunjuk perasaan

Posted:

Polis Turki halang penunjuk perasaan

Polis Turki halang penunjuk perasaan


AFP
BEBERAPA penunjuk perasaan berlari selepas anggota-anggota polis melepaskan gas pemedih mata di Dataran Taksim, Istanbul semalam.


ISTANBUL - Polis Turki melepaskan tembakan gas pemedih mata dan meriam air untuk menyuraikan protes Hari Pekerja di sini semalam.

Perkembangan itu berlaku ketika berjuta-juta orang keluar ke jalan-jalan raya di seluruh dunia untuk menyambut Hari Pekerja.

Di bandar raya ini, beratus-ratus anggota polis pencegah rusuhan yang dibantu meriam air bertindak menyuraikan kumpulan penunjuk perasaan di daerah Besiktas selepas mereka cuba melepasi sekatan pihak berkuasa untuk menuju ke Dataran Taksim sempena ulang tahun pertama siri pertempuran yang membawa kepada bantahan besar-besaran di seluruh Turki.

Media tempatan melaporkan sekitar 40,000 anggota polis selain berpuluh-puluh trak meriam air dan kereta perisai dikerahkan bagi mengawal ketenteraman di sekitar bandar raya ini.

Selain Turki, pekerja-pekerja di seluruh Asia turut mengadakan tunjuk perasaan di jalan-jalan raya kerana menuntut kenaikan gaji dan persekitaran tempat kerja yang lebih baik.

Di Rusia pula, kira-kira 100,000 pekerja berarak di Red Square , Moscow untuk kali pertama sejak kejatuhan empayar Kesatuan Soviet pada tahun 1991 bagi menunjukkan semangat patriotik berhubung isu rampasan wilayah Crimea oleh Rusia. - AFP

25 anggota Abu Sayyaf terbunuh

Posted:

25 anggota Abu Sayyaf terbunuh

25 anggota Abu Sayyaf terbunuh

MANILA - Angka kematian akibat pertempuran antara tentera Filipina dan militan Islam yang melancarkan serangan mengejut di wilayah selatan negara ini meningkat kepada 26 orang semalam.

Jurucakap tentera wilayah, Kapten Maria Rowena Muyuela berkata, laporan terkini menunjukkan bahawa 25 anggota kumpulan Abu Sayyaf terbunuh dan 24 lagi cedera, manakala seorang tentera Marin Filipina mati serta 19 lagi cedera.

"Tiada pertempuran baharu dilaporkan semalam dan jumlah yang terbunuh meningkat berikutan anggota Abu Sayyaf yang cedera telah mati," kata Muyuela.

Tentera kerajaan telah menawan kubu anggota kumpulan tersebut yang terselindung di sebalik belukar dan pokok-pokok di kawasan pergunungan pada Isnin lalu. - AFP

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved