Isnin, 19 Mei 2014

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Bekas jeneral Libya dituduh rancang rampas kuasa

Posted:

Bekas jeneral Libya dituduh rancang rampas kuasa

Bekas jeneral Libya dituduh rancang rampas kuasa

SEORANG lelaki melihat sebuah gudang yang musnah akibat pertempuran di Benghazi, Libya pada Jumaat lalu.


BENGHAZI, Libya - Seramai 79 maut dan 141 lagi cedera dalam satu pertempuran antara kumpulan bersenjata yang setia dengan bekas jeneral tentera Libya, Khalifa Haftar (gambar kecil) dan kumpulan militan Islam di bandar ini, kata seorang pegawai kelmarin.

Kerajaan Libya juga turut menuduh bekas jeneral tersebut dan kumpulan bersenjata pimpinannya merancang untuk merampas kuasa apabila mereka cuba menumpaskan kumpulan militan di bandar berkenaan.

Haftar yang mengetuai pasukan pemberontak yang menumbangkan diktator Muammar Gaddafi pada 2011 menggunakan pesawat pejuang dan helikopter dalam membantu serangan di Benghazi itu.

Seorang pegawai di Kementerian Kesihatan, Abdallah al-Fitouri berkata, pertempuran yang bermula Jumaat lalu itu menyebabkan seramai 79 orang maut.

Katanya, semua yang cedera dibawa ke lima buah hospital di bandar tersebut.

Tentera Libya dalam satu kenyataan memberitahu bahawa, pihaknya telah menguatkuasakan satu larangan terbang di Benghazi dan kawasan pinggir bandar serta akan menembak jatuh mana-mana pesawat yang melanggar arahan tersebut.

Kerajaan, Parlimen dan tentera Libya turut mendakwa tindakan Haftar itu umpama satu ancaman untuk membuat satu rampasan kuasa terhadap kerajaan pusat. - AFP

Lelaki masuk kain aktres

Posted:

Lelaki masuk kain aktres

Lelaki masuk kain aktres


AKSI Sediuk yang memasukkan kepalanya ke dalam kain yang dipakai Ferrera pada Festival Filem Cannes di Perancis pada Jumaat lalu.


CANNES, Perancis - Aktres terkenal, America Ferrera terkejut selepas seorang lelaki masuk ke dalam kain yang dipakainya ketika menghadiri Festival Filem Cannes di sini pada Jumaat lalu.

Lelaki dari Ukraine tersebut, Vitalii Sediuk merangkak dan memasukkan kepalanya ke dalam kain Ferrera ketika wanita itu bersama beberapa artis lain bergambar pada acara karpet merah.

Beberapa pengawal keselamatan yang menyaksikan perkara itu bertindak menarik Sediuk tetapi lelaki berkenaan terus memegang kaki Ferrera menyebabkan aktres tersebut terkejut.

Ferrera, 30, yang mempromosikan filem terbarunya, How to Train Your Dragon 2 kelihatan tenang dan mampu tersenyum selepas kejadian itu.

Sediuk sebelum ini pernah dihukum penjara kerana suka membuat lawak dengan beberapa artis terkenal termasuklah Bradley Cooper, Leonardo DiCaprio dan Adele.

Dia juga pernah ditampar aktor terkenal, Will Smith apabila cuba mencium pelakon itu ketika tayangan perdana filem Men in Black III di Moscow, Rusia pada tahun 2012. - Agensi

Rakyat tolak gaji minimum RM14,494 sebulan

Posted:

Rakyat tolak gaji minimum RM14,494 sebulan

Rakyat tolak gaji minimum RM14,494 sebulan


ORANG RAMAI beratur untuk mengundi dalam satu pungutan suara semalam di Bulle, barat Switzerland.


ZURICH - Penduduk Switzerland mengundi untuk menolak gaji minimum tertinggi di dunia dalam satu pungutan suara yang diadakan semalam.

Keputusan pungutan suara itu mendapati 64 peratus pengundi menolak cadangan untuk memperkenalkan gaji minimum sebanyak 22 franc Switszerland (RM79) sejam yang diusulkan oleh dua parti politik negara itu.

Referendum semalam merupakan antara inisiatif yang akan diputuskan oleh rakyat dalam usaha menangani jurang ekonomi yang semakin luas di Switzerland.

Pada masa ini, Switzerland tidak mempunyai peraturan gaji minimum.

Upah yang diterima ditentukan menerusi kontrak pekerja dengan pihak majikan.

Para penyokong cadangan gaji minimum itu memberi alasan bayaran tersebut yang mencecah 4,000 franc (RM14,494) sebulan akan dapat mengurangkan jurang pendapatan dan memastikan para pekerja dapat menjalani kehidupan yang memuaskan.

Namun, para pengkritik memberi amaran langkah tersebut akan menjejaskan persaingan dan majikan yang boleh membawa kepada pemotongan peluang pekerjaan. - Reuters

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved