Ahad, 18 Mei 2014

Kosmo Online - Dunia


Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
sumber :-

Kosmo Online - Dunia


Menteri Pertahanan Laos terbunuh dalam nahas pesawat

Posted:

Menteri Pertahanan Laos terbunuh dalam nahas pesawat

Menteri Pertahanan Laos terbunuh dalam nahas pesawat

DUA anggota tentera memeriksa serpihan bangkai pesawat tentera Laos yang terhempas di wilayah Xiang Khouang, utara negara itu semalam. - REUTERS


BANGKOK - Sebuah pesawat tentera Laos terhempas semalam dengan menyebabkan lima pegawai kanan termasuk Menteri Pertahanan negara komunis itu terbunuh, kata pihak berkuasa Thailand.

Jurucakap Kementerian Pertahanan Laos, Sek Wannamethee berkata, semasa kejadian, kira-kira 20 orang berada di dalam pesawat tersebut termasuk Menteri Pertahanan, Douangchay Phichit, Gabenor Vientiane, Dr. Sombath Yialiher dan beberapa pegawai kanan lain.

Pesawat itu terhempas dekat Kampung Nadee, dalam wilayah Xiang Khouang di utara Laos.

"Kami menerima maklumat mengenai insiden ini daripada Kedutaan Thai di Laos," katanya.


PHICHIT


Agensi berita rasmi Laos, KPL mengesahkan kemalangan tersebut. Menurutnya, ia melibatkan sebuah pesawat buatan Ukraine, Antonov AN- 74TK-300 milik tentera udara Laos tetapi tidak mendedahkan sebarang maklumat mengenai para penumpang atau pun angka kematian.

"Tumpuan pihak berkuasa kini adalah untuk membantu menyelamatkan mangsa-mangsa yang masih hidup," menurut agensi berita berkenaan.

"Punca insiden itu masih disiasat," tambahnya.

Semua pegawai berkenaan dipercayai sedang dalam perjalanan untuk menghadiri satu majlis rasmi di wilayah Xiangkhouang, timur laut Laos. - AFP

Buku dakwa MH370 boleh dikesan

Posted:

Buku dakwa MH370 boleh dikesan

Buku dakwa MH370 boleh dikesan


SEBUAH kapal Australia yang digunakan untuk mencari MH370, Ocean Shield berlabuh di pangkalan tentera laut Sterling di selatan Perth pada 10 Mei lalu. - REUTERS


LONDON - Penerbangan Malaysia MH370 berkemungkinan besar boleh ditemui jika pihak pengurusan membayar cuma £6 (RM32) untuk menaik taraf perisian pengesanan pesawatnya, menurut satu buku baharu seperti yang dilaporkan akhbar Daily Mail kelmarin.

Pencarian pesawat jenis Boeing 777-200ER yang hilang itu merupakan usaha paling meluas dan mahal dalam sejarah penerbangan dunia.

Pesawat milik Sistem Penerbangan Malaysia (MAS) yang membawa 239 orang dalam perjalanan dari Kuala Lumpur menuju ke Beijing pada 8 Mac lalu apabila ia hilang.

Operasi mencari sehingga kini tertumpu di Lautan Hindi, barat Perth tetapi gagal menemui bangkai pesawat tersebut.

Namun, menurut buku baharu berjudul Flight MH370: The Mystery, pesawat itu boleh dikesan jika syarikat Malaysia berkenaan membayar kos naik taraf £6 untuk setiap penerbangan.

Buku tulisan penulis Amerika Syarikat, Nigel Cawthorne itu menyatakan, MH370 memiliki pakej data yang hanya menghantar maklumat penerbangan paling asas. Justeru, pihak berkuasa tidak dapat menggunakan sistem pengesanan global (GPS) untuk menentukan lokasinya.

"Beserta beberapa syarikat penerbangan lain, MAS memilih pakej data murah untuk pesawatnya yang hanya menghantar maklumat minimum berbanding membayar sedikit caj tambahan untuk mendapatkan data penerbangan lebih terperinci," menurut penerbitan tersebut.

Penerbitan baharu itu yang membincangkan semua teori kehilangan MH370 turut mendedahkan tentang satu kenyataan berhubung naik taraf perisian penerbangan itu yang diperoleh akhbar Daily Telegraph.

"Untuk bayaran tersebut, anda boleh mengetahui di mana pesawat tersebut berada dalam masa setengah jam," kata satu sumber kepada Daily Telegraph.

Dalam pada itu, baru-baru ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak meminta agar sistem pengesanan pesawat dilakukan secara masa sebenar selain sistem komunikasi dalam penerbangan ditingkatkan bagi mengelakkan tragedi MH370 daripada berulang. - Agensi

Kredit: www.kosmo.com.my

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

Akhbar Kosmo

Copyright 2010 All Rights Reserved